Hur många Amiganer finns det?

Medlem
Skrivet av Jocke:
Skrivet av Fifty:

"Amigatiden" var den i särklass bästa spelepoken i mitt liv. Hade först en A500 med en extra extern floppy, sedan blev det en 1200 och oj som jag förundrades över "AGA-grafiken".

På den tiden fanns det också en stor "demoscen", inte demo som i speldemonstration utan en flashig uppvisning av vad maskinvaran kunde prestera grafik- och ljudmässigt. Det intresserade mig väldigt mycket och det starkaste minnet är ett demo som hette "Maxis" där de hade snott Björks big time sensuality, fanken vad imponerad jag var. Spelmässigt slukade jag nog det mesta men bland favoriterna fanns Lotus 1,2 och 3, Speedball, Gunship 2000 och UFO: Enemy unknown. Pinnball -Fantasies, -Dreams och -Illusions var också fantastiska spel.

Sen skaffade jag en CD32 också, jag minns ett spel som hette Microcosm där man flög runt inne i människokroppen. Det var nog det första spelet med förrenderade mellansekvenser som var helt fantastiska på den tiden.

Nu när jag tänker på det blir jag väldigt sugen på att köpa en gammal A1200 igen, fast man skulle kanske bara bli besviken. Det är nog bättre att låta de goda minnena vara ifred.

Kolla på Pouet om du fortfarande är intresserad av demoscenen.

Finns det fortfarande demopartyn? Komer ihåg den sorliga evolutionen från rena demopartyn till det som nu har blivit LAN-partyn:( Vart försvann allt seriöst folk(att vara proffs på CS är inte seriöst)?


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

Ahhh amiga 500! har 6st på vinden varav 2 döda.. o 3 monitorer, dom rasa lätt på den tiden :D...

helt otroligt att ingen har nämt sensibell soccer här, det ultimata fotbolls spelet! inget har slått det! så roligt

sen har vi ju våldspelen som ägde! Moonstone, walker + många andra.. absoluta favoriten va ju cannon fodder! oh så bra!! "war, war have never been so much fun..... killing yout brother with your gun when he laying down in the sun" hehe skönare intro låt me song får man leta efter
lemming spendera man timtals till
och settlers ojoj
man blir nästan sentimental här..
kan hålla på i evigheter här
wings if fury när man dyker o matar ihjäl jappsarna o dom skriker oh så roligt..
sen va det ju äventyrs spelen, monkey island mm

och så va det grafik programmen, med hela 64 bitar färg deluxe paint.. ojoj vilken konst man skapa!

mina amigor är 500+ (dvs 1mb minne) och så har jag en xtra station och ett antal tac-2
nöte slutt på en par med ik+ dock

Medlem

btw! här är en skön demo! finns många många demos... sätter en link för er som vill ha amiga podcast åh

http://ada.untergrund.net/showdemo.php?demoid=72

http://www.amigademopodcast.com/

Inaktiv

Amiga 500 är så jäkla grym. Håller på att leta efter en till salu just nu. Måste bara ha en igen så är det bara.

Vilka spel det fanns alltså.
Moonstone
Eye of the beholder
Full metal planet
Lost dutchman mine
Dogs of war
Wings of fury
Barbarian
Golden axe
Lotus

Ingen gnällde om piratkopiering på den tiden heller Hade säkert 100-150 spel och inget var orginal, men inte var det nån som brydde sig om det då....

Inaktiv

Jag har aldrig ens varit i närheten av en Amiga eller Commodore, men jag lyssnar rätt mycket på Kohina. Grymt skön musik.

Inaktiv

Demos?

Testa bästa stället på nätet. Ladda hem "Demo or Die" (3, 4 & 5) så ser demos ut nuförtiden, vilken monsterhårdvara de måste haft.

Det finns även mängder med Amiga/Atari demos att ta hem.

Det går att ladda genom browsern men det är betydligt smidigare att använda en ftp klient som Flash FXP eller Total Commander.

ftp.scene.org/pub/demos/compilations/


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Inaktiv

Mmm, Commodore, den gamla goa tiden. Hade 3st C-64, C-128, Amiga500, Amiga600HD, Amiga1200 och Amiga1200HD. Visst skulle man kunna säga att man är (eller åtminstone var) en Amigan.

ps. ett par titlar från favo-listan
Another World
Archon
Benaeth a Steel Sky
Black Crypt
Cannon Fodder
Chaos Engine
Elite
Flashback
KGB
King's Quests
The Lost Vikings
Pinnball Dreams (+ Illusions+ Fantasies)
Populous
Sensible Soccer
Syndicate
The Settlers
UFO: Enemy Unknown (+ Terror from the Deep)
Ultima
Universe
Wing Commander

Inaktiv

Jag var både Atarian och Amigan. Atari ST för midi och nytto. Amiga för spel, trackers och demos.


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

Nyss införskaffat en Amiga 1200 (Amige Tech.) m. 540Mb på Tradera ...

Som jag har längtat efter en Amiga igen !!


signatur
Medlem

Är det någon som vet om det finns en sida där det finns gammla recensioner av spel från tidigt 90-tal?

Medlem

Amigan var ju dessutom lååååååååååångt före sin tid. Tänk bara, redan i mitten av åttiotalet fanns där perfekt fungerande plug and play, multitasking som fungerade, minneshantering som var åtminstonde lika effektiv som den i XP (bortsett förstås från det faktum att minnena var långsammare på den tiden), samt ett operativsystem som inte behövde installeras om två gånger om året. Det var underbart att ha en Amiga.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv

Jag har fortfarande kvar min amiga 500+ som man även kan ändra till en amiga 500 med en kickstart (vissa spel funkade ju inte till plusen). Den första jag hade var en c64. Sist i commodore familjen körde jag amiga cd 32. Alla dessa finns kvar och drar fram dom ibland för att uppleva gamla minnen

Medlem

Här finns en Amigan till:) För er information så gå in på www.ggsdata.se/CD-Rom/se.html Där finns finfina grejer. Klicka på classix på CD:D


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv
Skrivet av Ariath:

Här finns en Amigan till:) För er information så gå in på www.ggsdata.se/CD-Rom/se.html Där finns finfina grejer. Klicka på classix på CD:D

Tack för en fin sida

Medlem
Skrivet av toomuch:
Skrivet av Ariath:

Här finns en Amigan till:) För er information så gå in på www.ggsdata.se/CD-Rom/se.html Där finns finfina grejer. Klicka på classix på CD:D

Tack för en fin sida

My pleasure Pal;)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Guru meditation! Gah.
Mina två A500 var nog den känsligaste jävla skiten man vart med om. Smällde nån i ytterdörren blev det Guru!

Bortsett från det var spelen himla bra. Saknar Starflight 2


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

har en A500 liggandes i källaren i brist på plats för alla andra maskiner i lägenheten ^^

har ägt ett par stycken under årens lopp, samt C64'or och 128'or

bästa minnena är ju klart med Cannon Fodder, Lotus trilogy, Jaguar XJ, Civilization, Sim City, Bloodwych, etc., etc., etc

och för oss nuvarande nördar, så finns ju SUA (SUGA)
Swedish User Group of Amiga

http://sua.proxxi.org/


signatur

C64 will never die
only the players

Inaktiv

Hade först denna gamla brungråa runda C64:an, sen den nyare vita och kantiga. Älskade dem båda. Fick sen en A1200 av mina föräldrar i "dåligt-samvete-för-skilsmässan-present" ;). Spelade bokstavligen sönder den. Pirates, Civilization, Colonization, Eye of the Beholder 1 och 2 samt Elite 2 var några av mina Amiga-favoriter. Använde även Protracker och Imagine en hel del, vann dock aldrig nåt compo. Kände dock några i Fairlights demogrupp.

Ibland längtar jag fortfarande efter workbench när Windoze jävlas med mig.

Medlem

Jag hade en tysk A500 utan ÅÄÖ och en A1200... jösses vad jag älskade min A1200. Jag "moddade" den genom att spreja den svart med fälgfärg, det blev ju kanske inte så jättefint. Hade från början en hårddisk på hisnande 63MB som sedan byttes ut mot diverse extrna diskar som helt sonika fick ligga i gamla tomma VHS-fodral med kablarna ut genom sidan på Amigan eftersom de självfallet inte rymdes i burken. Köpte även ett turbokort (Blizzard 1230) med 4MB RAM och en Overdrive CD-ROM. Då blev det åka av kan ni tro... Var riktigt seriös och använde den faktiskt till allt, mest spel förstås, men även lite programmering i AMOS, skolarbeten och faktiskt till att surfa internet med modem. De browsers som fanns att tillgå lämnade väl lite att önska men nog sjutton gick det att surfa hyggligt.

Jag kommer inte riktigt ihåg vilket år jag sålde mig och skaffade PC men det var när allt började gå utför... Datormagasin var inte längre en Amiga-exklusiv tidning och det spekulerades vilt om vilka som skulle "rädda" Amigan efter Commodores konkurs. Har för mig att bland annat Gateway var inblandade.

Kan även tipsa om den briljanta sidan Lemon Amiga (http://www.lemonamiga.com) som har en finfin speldatabas där man kan vältra sig i nostalgi. Det finns en hel bilder och intron att beskåda.

Mina favoriter var många, men Moonstone som många nämnt hör väl till ett av de bästa. Även Megalomania, Monkey Island 1-2, Wings och Pinball Fantasies nöttes tills fingrarna blödde.

KoP
Medlem

Har aldrig haft så roligt som under Amiga epoken. Gjorde allt med den underbara maskin som Amigan är. Spelade, animerade, musicerade. Helt enkelt en dator för både spelälskare såsom kreativa personer. Har en hel garderob avsatt till disketter. Och Amigorna (alla 4) är spridda lite här och var över lägenheten. Har ett par fina bilder på grejjorna i mitt galleri.

Ports of call som är ett favoritspel har nötts flitigt genom åren.. äldsta sparfilen på disketten är nog ifrån 1996.

Annars lirade man en del Knights med polarna i splitscreen och satte upp en wellpappskiva rakt över skärmen så att den andre inte kunde tjuvkika. Just Knights höll i evigheter tack vare att man genom sin egna fantasi skapade egna spelregler. Knivarna i spelet fick t.ex representera pengar. Sen kunde det gå till så att om det fanns ett rum med 3 kistor så kunde man gömma t.ex en diamant i en av kistorna och sen så fick den andra spelaren komma in i rummet, betala med 5 knivar för att få tävla i "Hitta diamanten", välja ut en kista och öppna den. Fanns det inget i kistan så.. bad luck.. försök igen nästa gång.

Många dagar spenderas också genom att ha animationstävlingar, vi satt i varsitt rum med varsin Amiga och tävlade i vem som gjorde roligaste kortfilmerna med hjälp av Deluxepaint el. Brilliance.

Man knöt också många kontakter och fick sig en del vänner genom sitt flitiga besökande av bbs'er (pre-internet eran). Alphyddan, Fabbes, Suga, Datormagazins bbs + några andra jag glömt. Minnena ifrån den tiden är bara varma.

Finns så många minnen och anekdoter så jag orkar skriva något mera nu. Vart sugen på att koppla upp Amigan istället.

Avslutar med: http://www.youtube.com/watch?v=hUoJBerFDsA

Medlem
Skrivet av KoP:

Har ett par fina bilder på grejjorna i mitt galleri.

Fina bilder! Blir alldeles varm i hjärtat av Ports of Call-bilden... man riktigt hör fiskmåsarnas rop i bakgrunden. Har suttit mååånga timmar med det tillsammans med polare. En riktig karl betalar förstås inte lotsen utan lägger till i hamnen själv även om det tar 20 minuter...

KoP
Medlem
Skrivet av Stinto:
Skrivet av KoP:

Har ett par fina bilder på grejjorna i mitt galleri.

Fina bilder! Blir alldeles varm i hjärtat av Ports of Call-bilden... man riktigt hör fiskmåsarnas rop i bakgrunden. Har suttit mååånga timmar med det tillsammans med polare. En riktig karl betalar förstås inte lotsen utan lägger till i hamnen själv även om det tar 20 minuter...

Haha! Jo, i början då man lirade det med polarna så envisades man väl att lotsa in fartyget i hamnen själv. Men efter ett tag så blev det bara tråkigt och lång väntan så alla började betala för inlotsning. Och strejkade lotsarna så slog man på full back och backade ut ur hamnen.. visst, man fick straffavgift men det fick det vara värt.

KoP
Medlem
Skrivet av djsteffo:

Är det någon som vet om det finns en sida där det finns gammla recensioner av spel från tidigt 90-tal?

Här har vi nog det du söker efter. Innehåller massa scanningar ifrån gamla speltidningar

http://amr.abime.net/

Inaktiv

Jag har en 600 som står framme, jag funderar på att skaffa en hårddisk till den samt nätverkskort så man kan surfa med den. Jag gör musik så att använda den till att göra musik är ett nöje, men då vill jag gärna ha hårddisk eftersom det underlättar Funderar också på att installera AROS på min stationära pc.

KoP
Medlem
Skrivet av MOS 6581:

Jag har en 600 som står framme, jag funderar på att skaffa en hårddisk till den samt nätverkskort så man kan surfa med den. Jag gör musik så att använda den till att göra musik är ett nöje, men då vill jag gärna ha hårddisk eftersom det underlättar Funderar också på att installera AROS på min stationära pc.

Ja underbar som musikdator (underbar överhuvudtaget för all typ av kreativt skapande). Pillat ihop lite grejjor själv genom åren. Vad använder du för program? Protracker? OctaMed?

Medlem

Jodå har två Amiga 500 och en 1200. Letar just nu efter ett Turbokort och en 4player adapter till 1200:an men det är svårt att få tag på med ett bra pris.

Medlem
Skrivet av Alianger:

Ett väldigt originellt spel jag skulle vilja ha tag på utspelade sig i nåt slags rymdbas. Man började som ett litet svävande klot, men kunde utmana fiendeskepp på dueller (dessa bestod av ett pusselspel där man "stängde av" rörgångar mellan sig själv och motståndaren) och vann man så tog man över fiendeskeppet.

Paradroid... ett av tidernas bästa spel, dock måste det sägas att amigaversionen var betydligt sämre än den tidigare versionen till c-64.

Visst finns det en amiga stående i nån garderob här hemma, en c-64 också....ett par tac-2 stickor, 2 wico red ball..
bäst att inte börja dra upp nåt från förr då går det inte att få stopp på det....

Medlem

Någon som kan ge ett tips på vilken amiga dator man ska skaffa för att kunna spela bra spel och göra musik?. Visserligen så kommer ju den nya X1000 datorn inom kort (men den kommer ju att kosta runt 20lakan typ...).


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem

Allt som skrivs här är så mycket kärlek. Amiga 500 är kärlek helt enkelt. När det vankas större lägenhet så måste jag sätta upp allt igen, så är det bara.

Medlem

Jag har ett par Amiga 500. Men den jag jobbar med mest just nu är min Amiga 1200.

Det jag har på gång är en guide för hur man installerar ett CF-Läsare i Amigan för att kunna läsa alla dina spel från ett Compact Flash kort.
Guiden kommer även innehålla instruktioner för hur man installerar ett custom light Workbench optimerat för att spela spel från en smidig lista, bara att scrolla och dubbelklicka för att starta ett spel.

Kommer även ha med instruktioner för 4-Player adapters och tips på 4-Player spel.
Allt är klart och funkar, bara små justeringar kvar så kommer jag posta guiden på min blogg: http://thermoptic.posterous.com/

Jag kan meddela här om någon är intresserad!

Skriv svar