Wargame: Airland battle; det bortglömda spelet

Medlem
Wargame: Airland battle; det bortglömda spelet

Jag har spelat ett ganska realistiskt och fantastiskt detaljerat strategispel den senaste månaden, dessvärre lider det av obefintlig reklam så den allmänna kunskapen är väldigt låg. Inte heller här på FZ har man skrivit mer än en enda artikel om spelet, så jag tänkte skriva denna tråd för att upplysa er om ett krigsspel med detaljrikedom och stort djup.

En av de, för oss svenskar, mer intressanta aspekterna är att man kan spela som Sverige. Kalla kriget har blivit hett och drar in över Skandinavien. Ryssen stormar genom Nordnorge men fastnar i en flaskhalls nära Torndheim. Sverige är ännu inte fullt mobiliserat när Ryssland väljer att kringgå Norge genom att slå mot Sveriges mitt. I syd stormar sovjetiska trupper mot Danmark, och den sovjetiska östersjöflottan landstiger mot Sveriges kuster.

Denna aggressiva aktion, som man faktiskt räknade med i verklig stridsberäkning, tvingar med Sverige i NATO. NATO-faktionerna är USA, Storbritannien, Frankrike, Västtyskland, Norge, Danmark, Kanada och Sverige. PACT-faktionerna är Sovjet, Östtyskland, Polen och Tjeckoslovakien.

Alla kartor utspelar sig i Skandinavien (Gävle, Malmö, Sundsvall är några banor). Nedan följer några skärmdumpar som jag själv tagit.

Wargame har en enorm mängd unika enheter (tror ca 250 +) med sina egna svagheter och styrkor. Spelet har ett förhållandevis lågt tempo, så det är inget SCII-lir direkt, attacker måste planeras noggrant och att frontalstorma som man gör i del flesta strategispel leder ofta till en ond bråd död.

Funktionellt så är spelet lite som Total war, men djupare. I menyn kan man skapa sina egna förutbestämda arméuppsättningar, och det ligger en hel del strategi bakom detta. Under själva spelets gång så placerar du vid starten ut ett visst antal enheter beroende på hur många poäng du börjar med. Varje enhet kostar ett antal poäng beroende på dess styrka. En mäktig sovjetisk stridsvagn från sena 80-talet kan kosta närapå 200 poäng, medan en gullig norsk pansarvärnskanonvagn från 1959 kostar futtiga 15 poäng. Man vinner genom att förgöra fiendeutrustning för ett visst värde, säg 6000. Man får också poäng för att ockupera zoner utplacerade över kartan, och dessa poäng spenderar du på införskaffandet av förstärkning under krigets gång.

Spelet är i huvudsak utvecklad för flerspelarläge och kampanjen får enligt min mening inte så mycket mer än godkänt. I flerspelarläget kan man spela allt från 1 mot 1 till 10 mot 10 (jag spelar huvudsakligen 10 mot 10). Balanseringen mellan länderna funkar som så att en stor nation som USA har fler enheter och kan därför variera sitt spelande mycket mer. Sverige är en kompetent nation med bland det bästa infanteriet, en av de bättre medeltunga stridsvagnarna, farliga pansarvärnsrobotar, utomordentligt artilleri och hyfsat flygvapen. Som Sverige spelar man dock varsamt då man saknar tunga stridsvagnar som kan gå i täten och har allmänt långsamma trupper. Man spelar antigen smått defensivt eller söker sig till fiendens flank.

OBS, den som är intresserad av att införskaffa spelet ska köpa Wargame: Airland battle (som nog tar priset för det tråkigaste namnet i spelvärldens historia, klådd endast av MoH: warfighter), och INTE Wargame: European escalation som är en äldre version.

Vi möts på slagfältet!


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Måste hålla med om att de är ett riktigt grymt strategi lir, spelade European Escalation och detta nu då!! Ett riktigt bra köp om man gillar Strategi

Medlem

Sjukt bra spel.

Medlem

Detta är ett riktigt trevligt spel, varför har inte FZ sett till att recensera detta?

Medlem
Skrivet av red_laces:

Detta är ett riktigt trevligt spel, varför har inte FZ sett till att recensera detta?

Jag tipsade FZ om spelet i går eller förrgår, så vi får väl se om det dyker upp något så småningom.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Tänkte köpa det, men har läst på steam forumet att sp går på tid.
Så jag väntar ett tag och ser om det kommer en patch där man kan stänga av det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Tänkte köpa det, men har läst på steam forumet att sp går på tid.
Så jag väntar ett tag och ser om det kommer en patch där man kan stänga av det.

Skirmish går dock inte på tid, bara kampanjen.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av red_laces:

Detta är ett riktigt trevligt spel, varför har inte FZ sett till att recensera detta?

FZ recenserar väl bara konsolspel nu för tiden.

Medlem
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av red_laces:

Detta är ett riktigt trevligt spel, varför har inte FZ sett till att recensera detta?

FZ recenserar väl bara konsolspel nu för tiden.

Hört att de marscherar med SS och äter småbarn till frukost också.

Medlem

Håller med! Strategi i min stil!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av red_laces:
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av red_laces:

Detta är ett riktigt trevligt spel, varför har inte FZ sett till att recensera detta?

FZ recenserar väl bara konsolspel nu för tiden.

Hört att de marscherar med SS och äter småbarn till frukost också.

Exakt!

Började titta på det här förra veckan men vi måste hitta någon som är duktig på strategispel att recensera detta.


signatur
1
Skriv svar