Vad klassar man denna musik som?

Medlem
Vad klassar man denna musik som?

http://se.myspace.com/gunsmith666

Lyssna på ''The Devin In My Soul'' eller ''West Wirginia''

Jag har för mig att det finns någon speciell genre man kan säga att detta är, men vad?
Det står på sidan att det är southern rock och visst det är det men dett har ju verkligen influenser av western-gruvdrift. Tänker på spagettiwestern filmer med Clint Estwood när jag hör detta. Sjukt bra musik

Medlem

Lite country-aktigt. Men samtidigt en liten klick av filmmusik från westernfilmer. Finns det verkligen en specifik genre för sådan musik?

Medlem

Jag tror det, vette tusan vart jag sätt det någonstans bara.

Medlem

Musiken till spaghetti westerns (Ennio Morricone får ses som anfadern) är egentligen inte country överhuvudtaget. De definierande dragen är istället ganska klassiska, närmast sakrala kompositioner, men innehållande ovanliga "instrument" och ljud såsom pisksnärtor, bjällror, munspel, visslingar, mungigor osv.


signatur

Imperator

phi
Medlem

'merkan trucker rock.

Jag vet inte varför men jag får snarare en bild av en tjock trucker som sitter och äter KFC samtidigt som han kör lastbil och lyssnar på den typen av musik.

Konstig nog började jag även tänka på den gamla filmen "Convoy" med Kris Kristofferson.

http://www.youtube.com/watch?v=EnJEeHND_lQ

Medlem

Jo, det håller jag med om. (Är en stolt Ennio-nörd). Men jag syftade på musikklippet tavener länkade till. Tyckte det var en blandning av det jag tog upp.

Medlem
Skrivet av Reize:

Musiken till spaghetti westerns (Ennio Morricone får ses som anfadern) är egentligen inte country överhuvudtaget. De definierande dragen är istället ganska klassiska, närmast sakrala kompositioner, men innehållande ovanliga "instrument" och ljud såsom pisksnärtor, bjällror, munspel, visslingar, mungigor osv.

Det har du nog rätt i. Jag skulle gärna vilja hitta lite fler band som den jag länkade, tycker det är riktigt skönt sound. Lite svårt att veta ljust vad man ska söka på

1
Skriv svar