Indieutvecklare måste använda Steam Greenlight

Robot
Medlem
Indieutvecklare måste använda Steam Greenlight

Tycker det e bra att Steam har höga krav så att inte vilket skit som helst kommer in där.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tycker det e bra att Steam har kvar så att inte vilket skit som helst kommer in där.

Håller med, men frågan är vad som är bäst utifrån ekonomisk synpunkt. Apple har ju typ inga spärrar alls, och se bara hur populära mobil är som plattform.

Medlem

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Medlem
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

känns lite så faktiskt

Medlem
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Indie betyder inte nödvändigtvis "liten utvecklare". Det är ofta använt för oberoende utvecklare, de som inte förlitar sig på ett förlag.

I det här fallet är det ju just det som Valve slår till mot, de kan inte använda sig av ett stort förlag/utgivare utan ska vara oberoende för att få använda Greenlight.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Alla är anti-EA och pro-Valve, det är inget nytt.

Verkar mer vara en principsak nuförtiden faktiskt att hata EA, hata för hatandets skull.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Indie betyder inte nödvändigtvis "liten utvecklare". Det är ofta använt för oberoende utvecklare, de som inte förlitar sig på ett förlag.

I det här fallet är det ju just det som Valve slår till mot, de kan inte använda sig av ett stort förlag/utgivare utan ska vara oberoende för att få använda Greenlight.

Om din teori stämmer så kommer alltså ingen ny utvecklare få använda förlag om de vill komma in på steam, utan alla måste gå via steamlight.... hur kan folk se detta som positivt. Ett bolag väljer att gå in och ta ifrån alla nya och små utvecklare deras möjligheter.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Indie betyder inte nödvändigtvis "liten utvecklare". Det är ofta använt för oberoende utvecklare, de som inte förlitar sig på ett förlag.

I det här fallet är det ju just det som Valve slår till mot, de kan inte använda sig av ett stort förlag/utgivare utan ska vara oberoende för att få använda Greenlight.

Om din teori stämmer så kommer alltså ingen ny utvecklare få använda förlag om de vill komma in på steam, utan alla måste gå via steamlight.... hur kan folk se detta som positivt. Ett bolag väljer att gå in och ta ifrån alla nya och små utvecklare deras möjligheter.

Det handlar väl snarare om kvalitetskontroll så att Steam inte blir som AppStore med 5000 pruttsimulatorer.

Medlem
Skrivet av Xeran:
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Alla är anti-EA och pro-Valve, det är inget nytt.

Verkar mer vara en principsak nuförtiden faktiskt att hata EA, hata för hatandets skull.

Jag har alltid hatat steam så valve ligger inte direkt på min goda sida

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Indie betyder inte nödvändigtvis "liten utvecklare". Det är ofta använt för oberoende utvecklare, de som inte förlitar sig på ett förlag.

I det här fallet är det ju just det som Valve slår till mot, de kan inte använda sig av ett stort förlag/utgivare utan ska vara oberoende för att få använda Greenlight.

Om din teori stämmer så kommer alltså ingen ny utvecklare få använda förlag om de vill komma in på steam, utan alla måste gå via steamlight.... hur kan folk se detta som positivt. Ett bolag väljer att gå in och ta ifrån alla nya och små utvecklare deras möjligheter.

Det handlar väl snarare om kvalitetskontroll så att Steam inte blir som AppStore med 5000 pruttsimulatorer.

Hur ofta kommer utvecklare gå in i samarbeten med saker de tror är ren skit. Det faktumet att man fått en utvecklare att skriva på avtal är redan ett stort tecken på att spelet förtjänar en chans. Ifall det var sant skulle väl alla spel vara tvungna att hamna där också, inte bara de gjorda av små utvecklare...

Men nu kommer diskussionen börja gå i cirklar så jag lämnar den med en sammanfattning :p. Jag tror det är för att stärka valves ställning och är ett hinder för nya utvecklare. Om någon annan en valve hade gjort det hade ingen sagt något positivt.

Medlem

Skulle gärna se att fler indieutvecklare använder gog istället för steam. På steam äger man aldrig spelen (som jag har uppfattat det).
På gog får man kopiera och så slipper man tredjepartsprogram.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

ro
Medlem

Det här känns ju lätt oroande. Varför skulle en indie-utvecklare INTE kunna gå till en publisher istället för green-light och via den vägen steam?

Steam är ju de-facto en form av publisher som tar en rejäl del av inkomsten. Steam är ett måste för Pc-spel och indie-utvecklare. Jag använder steam för att jag 'måste' men greenlight är ett horribelt system som bygger på potentiell försäljning via 'likes', inte kvalité.

ELF
Medlem
Skrivet av ro:

Det här känns ju lätt oroande. Varför skulle en indie-utvecklare INTE kunna gå till en publisher istället för green-light och via den vägen steam?

Steam är ju de-facto en form av publisher som tar en rejäl del av inkomsten. Steam är ett måste för Pc-spel och indie-utvecklare. Jag använder steam för att jag 'måste' men greenlight är ett horribelt system som bygger på potentiell försäljning via 'likes', inte kvalité.

På vilket sätt är Steam ett måste?
Jag försöker hålla mig så långt borta från Steam som möjligt pga vad magma skrev precis ovanför.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

ro
Medlem

Vill du sälja som pc indie-utvecklare är steam mer eller mindre, ett måste.

Steam är bra och billigt, för det mesta. Men dom har monopol på marknaden. Få siter, om någon, har så bra regelbundna erbjudanden som Steam,

Medlem

Det här med Greenlight verkar ha gått snett någonstans då en del utvecklare som sitter med bra färdiga spel som finns på flera andra plattformar inte kommer in medan andra "hafsverk" kommer med för att de lyckas få med sig röster.

ELF
Medlem
Skrivet av ro:

Vill du sälja som pc indie-utvecklare är steam mer eller mindre, ett måste.

Steam är bra och billigt, för det mesta. Men dom har monopol på marknaden. Få siter, om någon, har så bra regelbundna erbjudanden som Steam,

Ja, som en upptäck oss plattform. Men sen när man har upptäckt spelet så borde man kunna köpa det på utvecklarens hemsida för att slippa Steam.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det här kändes rätt ruttet av Steam.

Medlem

Med tanke på att ett spel som Shantae, årets bästa handheld 2010 blir fast i ett år medan mediokra spel som Yogventures och Slender klarar sig utan problem gör att jag har noll förtroende för en modell som Greenligt, sen att WayForward överhuvudtaget behöver gå igenom Greenlight är en skam.

Medlem

Riktigt svinigt gjort av Valve. Det är väl inte deras ensak hur folk går tillväga för att få ut sitt spel. Greenlight är överhuvudtaget inte en bra modell att använda sig av.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Indie betyder inte nödvändigtvis "liten utvecklare". Det är ofta använt för oberoende utvecklare, de som inte förlitar sig på ett förlag.

I det här fallet är det ju just det som Valve slår till mot, de kan inte använda sig av ett stort förlag/utgivare utan ska vara oberoende för att få använda Greenlight.

Om din teori stämmer så kommer alltså ingen ny utvecklare få använda förlag om de vill komma in på steam, utan alla måste gå via steamlight.... hur kan folk se detta som positivt. Ett bolag väljer att gå in och ta ifrån alla nya och små utvecklare deras möjligheter.

Men herregud, det är ju bara för Greenlight som de kräver att de inte har förlag. Inte konstigt, en utvecklare med förlag behöver inte Greenlight, det är det förlaget är till för!

Greenlight = Möjlighet för utvecklare utan förlag som står för PR & distribution att komma in på steam.

Medlem
Skrivet av ro:

Vill du sälja som pc indie-utvecklare är steam mer eller mindre, ett måste.

Steam är bra och billigt, för det mesta. Men dom har monopol på marknaden. Få siter, om någon, har så bra regelbundna erbjudanden som Steam,

Steam billigt? Du bör se dig om i andra butiker, Steam är nästan alltid bland de dyraste...


signatur

I drank what?

k3m
Medlem
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Exakt! Steam suger, men så är det med nästan alla företag.

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av AHTF:

Om det här hände på origin skulle forumet redan vara fullt med skrik om att EA bara är ute efter pengar och suger ut marknaden etc.

Varför ska steam lägga sig i hur indieutvecklarana lanserar spel det är väl upp till dem, det här verkar snarare vara gjort för att indieutvecklarna ska bli beroende av Valve.

Hur ska de dessutom bestämma vad som är en "liten utvecklare"....

Indie betyder inte nödvändigtvis "liten utvecklare". Det är ofta använt för oberoende utvecklare, de som inte förlitar sig på ett förlag.

I det här fallet är det ju just det som Valve slår till mot, de kan inte använda sig av ett stort förlag/utgivare utan ska vara oberoende för att få använda Greenlight.

Om din teori stämmer så kommer alltså ingen ny utvecklare få använda förlag om de vill komma in på steam, utan alla måste gå via steamlight.... hur kan folk se detta som positivt. Ett bolag väljer att gå in och ta ifrån alla nya och små utvecklare deras möjligheter.

Men herregud, det är ju bara för Greenlight som de kräver att de inte har förlag. Inte konstigt, en utvecklare med förlag behöver inte Greenlight, det är det förlaget är till för!

Greenlight = Möjlighet för utvecklare utan förlag som står för PR & distribution att komma in på steam.

läste du ens nyheten. En indieutvecklare som inte ville gå via greenlight valde att skaffa utgivare istället, då vägrade steam dem aceess till steam. just för att de ville undvika greenlight. De ville alltså ha sitt spel släppt på precis samma sätt som alla icke indie utvecklare...

k3m
Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av ro:

Vill du sälja som pc indie-utvecklare är steam mer eller mindre, ett måste.

Steam är bra och billigt, för det mesta. Men dom har monopol på marknaden. Få siter, om någon, har så bra regelbundna erbjudanden som Steam,

Ja, som en upptäck oss plattform. Men sen när man har upptäckt spelet så borde man kunna köpa det på utvecklarens hemsida för att slippa Steam.

Eller köpa det på gog.com

Medlem

Dåligt beslut. Har inget med brist på kvalité att göra med, Steam var bara taskiga den här gången.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ap@n:

/Vägg av text/
Greenlight = Möjlighet för utvecklare utan förlag som står för PR & distribution att komma in på steam.

läste du ens nyheten. En indieutvecklare som inte ville gå via greenlight valde att skaffa utgivare istället, då vägrade steam dem aceess till steam. just för att de ville undvika greenlight. De ville alltså ha sitt spel släppt på precis samma sätt som alla icke indie utvecklare...

Ja jag läste nyheten men tolkade det på ett annat vis, gick till källorna för artikeln och läste på istället. Ber om ursäkta, ja det är ett fult drag av Steam, i alla fall med den luddiga motivering de gav i så fall.

Medlem

Mycket konstigt av Valve, låter mera som att de inte själva vill ha spelet där och det lättaste var helt enkelt att skicka det tillbaka till Greenlighten.

Vilken nu säkert kommer få massa röster pga detta och sedan måste de ta in spelet i slutändan, eller så kan de låta det ligga där och folk kommer tycka Greenlight och valve är ännu konstigare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Xeran:

Alla är anti-EA och pro-Valve, det är inget nytt.

Verkar mer vara en principsak nuförtiden faktiskt att hata EA, hata för hatandets skull.

Nu tror jag inte att merparten kritik kommer ifrån personer som aldrig känt sig missnöjda men det kan lätt bli på det viset du beskriver när en påverkan blivit tillräckligt kraftig. Folk känner av ren princip att det inte är bra. Ungefär som det räcker med att två dagisbarn får getingstick för att lära hela gruppen

Medlem

Börjar bli alldeles för mycket kontroll över spelmarknaden från många företag, nästan så man börjar tröttna faktiskt

12
Skriv svar