Testat : Oculus Rift : Mini Review

Medlem
Testat : Oculus Rift : Mini Review

Jag vet om att jag ser dum ut i den.Har testat Oculus rift igår och upplevelsen motsvarar mina förväntningar (vilket är väldigt ovanligt).

Oculus Rift

Oculus är nästa generations Virtual Reality, det började som en kickstarter kampanj och nu skeppas de första utvecklarenheterna (dev kit). Vad som utmärker OR är att den har väldigt bra uppdateringsfrekvens och att optiken inuti gör att man har en "täckande" bild. Detta gör att man kan titta ner,upp och åt sidorna med ögonen utan att vrida huvudet och ändå ha bild (fullt synfält). Eftersom detta är ett utvecklingskit, borde man inte recensera enheten, då slutprodukten kommer att vara mycket bättre. Men här är en minireview.

Bra
Enheten du har på huvudet är väldigt lätt (trots att den ser tung ut), man glömmer bort den snabbt. Linserna täcker hela ditt synfält och uppdateringsfrekvensen är suverän. Upplevde inte att den kom ur synk en enda gång. Man dras in i de olika demonstrationerna. 3D´n är suverän, vilket djup det är i bilden!!!

Dåligt
Upplösningen är inte bra, 640x800 per öga och en upplösning på totalt 1280x800 räcker inte för att hålla illusionen uppe alla gånger. Det är synd för att man stundtals dras in i upplevelsen för att sedan se pixlarna. Det skulle kanske vara bättre om det inte varit svarta kanter runt varje pixel, utan att det istället var pixlar som flöt ihop? Fick också lite chromatic aberration (färg separering) i kanterna, men det var inte mycket.

Slutord
Detta är framtiden, tänk dig att spela DayZ, en helikopter simulator (som gunner) eller vilket FPS som helst med Oculus Rift. Slutversionen av Oculus Rift kommer att ha högre upplösning, vilket kommer att lösa de stora nackdelarna.

Rekommenderar dig att prova först, har du minsta tendens att bli illamående av 3D filmer, FPS spel... Då är detta inte för dig.

Har du råd? Skaffa då både Dev kit för att testa och vänja dig. Sedan slutversionen också (vem vill vänta på det?). Det enda man egentligen kan klaga på just nu är upplösningen, allt annat är petitesser. Köp Köp Köp!

//Edit 2013-06-02
Framtiden
Jag hoppas att vi snart kommer få en full "virituell kropp" för att kunnas dras in i spelen totalt (tänk Skräckspel...). Många moddar på hårdvaran och styrningen är på väg. Folk har redan bytt skärm, startat projekt som Virtuix Omni (se video).

Kompletterat med handskar (Razer's Hydra), kinect tracking och Playstation move kontroller på huvudet... Tack vare nätet går utvecklingen väldigt snabbt framåt, ser en ljus framtid för oss gamers, snacka om att man kommer att vara vältränad efter ett par dagars spelande i DayZ (som snart har support för Oculus Rift).

Fler videolänkar :

Oculus + Razer Hydra :
http://kotaku.com/the-oculus-rift-is-even-more-amazing-when-y...

Oculus + PS move + Razer Hydra (Project Holodeck) :
http://youtu.be/HGNx8ZgnIPw (måste ses)

#blogg

Medlem
Testat : Oculus Rift : Mini Review

"Det skulle kanske vara bättre om det inte varit svarta kanter runt varje pixel, utan att det istället var pixlar som flöt ihop? "

Detta är ett direkt resultat av den låga pixel tätheten på skärmen.
skärmen är så lågupplöst och nära ögonen att man kan se mellan pixlarna.

Medlem

När man spelar t.ex FPS, siktar man genom att snurra på huvudet eller på vanligt vis med musen?
Eller hur funkar det rent tekniskt?

Medlem
Skrivet av xermalk:

"Det skulle kanske vara bättre om det inte varit svarta kanter runt varje pixel, utan att det istället var pixlar som flöt ihop? "

Detta är ett direkt resultat av den låga pixel tätheten på skärmen.
skärmen är så lågupplöst och nära ögonen att man kan se mellan pixlarna.

Ja, du har rätt... Men, skulle uppskatta om pixlarna/dotsen inte hade en svart kant mellan sig. LCD och PLASMA har samma problem, där tekniken skapar en svart border runt varje pixel. LED däremot pixlar som ligger kant i kant... Med andra ord hoppas jag på både högre upplösning och LED tekniken till "final" produkten vilket skapar en jämnare bild.

Skrivet av Svanberg:

När man spelar t.ex FPS, siktar man genom att snurra på huvudet eller på vanligt vis med musen?
Eller hur funkar det rent tekniskt?

Det bestämmer du, men vanligast i FPS verkar vara att man kontrollerar sin "gubbe" med musen och huvudet med Oculus Rift. I ett demo jag provade (Rymdfärd), så hade du ett sikte i hjälmen. Du aktiverade sedan knappar genom att titta på dom en längre stund (som att trycka på knappar med Xbox360 och Kinect). Kan tänka mig att du kan ställa in detta till vad du gillar bäst, i en simulator där du är helligunner, vill du ha siktet som följer hjälmen (som på riktigt).

Gissar att i framtiden blandar vi tillbehör (Razer handskar, Omni från Virtuix). För att kunna styra som vi vill.

Medlem
Skrivet av acid999:

Ja, du har rätt... Men, skulle uppskatta om pixlarna/dotsen inte hade en svart kant mellan sig. LCD och PLASMA har samma problem, där tekniken skapar en svart border runt varje pixel. LED däremot pixlar som ligger kant i kant... Med andra ord hoppas jag på både högre upplösning och LED tekniken till "final" produkten vilket skapar en jämnare bild.

Förutom att led och lcd är samma sak när det handlar om bildelementen, det är endast bakgrundsbelysningen som skiljer dem åt..iirc

Medlem

Du kan det säkert bättre än jag. Det är tillverkaren av skärmarna som bestämmer hur det ser ut mellan pixlarna. Exempel : http://www.extremetech.com/computing/122725-what-the-ipad-3s-... . Hoppas min poäng gick igenom iaf.

Medlem

Jodå, vad du menade gick fram. Vi får väl se hur det blir med riften när de är klara, paneltypen och upplösningen är det intressanta för att minska den där typen av problem iaf.
Ser med spänning fram mot att testa den slutliga produkten, så mkt är klart

Medlem

Hur länge satt du med den på? Skulle man kunna spela i flera timmar med den? Vad tror du om att spela snabba twitch som Quake eller Pankiller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

När man spelar t.ex FPS, siktar man genom att snurra på huvudet eller på vanligt vis med musen?
Eller hur funkar det rent tekniskt?

Du kan välja. Antingen så kör du separat med huvud och pickadoll eller så så kör du dem tillsammans. Jag tror mer på det förstnämnda dock, dvs att huvudet styr vad du ser och musen själva vapnet/händer e t c.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hur länge satt du med den på? Skulle man kunna spela i flera timmar med den? Vad tror du om att spela snabba twitch som Quake eller Pankiller?

Kanske 30 minuter, pga upplösningen skulle jag inte klara av mer än kanske 1-2 timmar. Det skulle nog heller inte vara optimalt att sitta länge pga att man skulle få ont i nacken.

Skulle man spela sådana FPSspel med Oculus, skulle man nog välja att bara ha huvudrörelserna på gubben kopplade till ens egna. Inte sikte eller funktioner (detta lämnar man nog till W,A,S,D + mus). Tror inte man skulle få några fördelar alls i de spelen du nämnde. Däremot i Arma, Dayz... Alla spel som du kan använda track-ir i typ... Då snackar vi.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av Svanberg:

När man spelar t.ex FPS, siktar man genom att snurra på huvudet eller på vanligt vis med musen?
Eller hur funkar det rent tekniskt?

Du kan välja. Antingen så kör du separat med huvud och pickadoll eller så så kör du dem tillsammans. Jag tror mer på det förstnämnda dock, dvs att huvudet styr vad du ser och musen själva vapnet/händer e t c.

Precis, du väljer själv. Finns säkert olika "scheman" att ladda in för olika spel, gissar jag på. Beroende på hur du vill spela. Provade en "rymdfärd" där du tittar på saker lite längre för att "klicka" på dom.

1
Skriv svar