Indieutvecklare måste använda Steam Greenlight

Medlem

Jag har förvisso inte läst på hur det exakt fungerar, men jag tycker Valves Greenlight-process känns en aning haltande. Ibland uppmanas jag att gå igenom och tumma upp och ner titlarna som för tillfället finns där, vilket jag också försöker göra varje gång. I slutändan sitter jag säkerligen och tummar ner grymma spel men vars genre inte faller mig i smaken. Kommer det ett japanskt RPG så får den en tumme ner, för det är ingenting som jag skulle köpa (för det är ju exakt den frågan man svarar på) om det fanns tillgängligt på Steam. Samtidigt är det synd om utvecklaren som får min negativa röst av den anledningen, den väger ju lika tung som en som är intresserad av genren.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Grön:
Skrivet av Xeran:

Alla är anti-EA och pro-Valve, det är inget nytt.

Verkar mer vara en principsak nuförtiden faktiskt att hata EA, hata för hatandets skull.

Nu tror jag inte att merparten kritik kommer ifrån personer som aldrig känt sig missnöjda men det kan lätt bli på det viset du beskriver när en påverkan blivit tillräckligt kraftig. Folk känner av ren princip att det inte är bra. Ungefär som det räcker med att två dagisbarn får getingstick för att lära hela gruppen

Det blir å andra sidan problematiskt när folk trackar ner på företag oavsett sammanhanget...när EA uttalat sitt stöd för HBT-rättigheter skriker folk om att det bara är PR-snack och inte betyder nåt. Om Valve hade gjort samma sak? Tja, jag vet inte, men jag tror nog att reaktionen skulle vara helt annorlunda.

Medlem

Förstår inte grejen med att folk gnäller över att Steam/Origin är dyrt eller bara allmänt dåligt. Jag är inte ett fan av Origin men det beror på att jag är ganska dåligt informerad om programmet, inte för att jag faktiskt har något vettigt att säga om det, därför låter jag någon annan avgöra om det är bra. (Jag litar inte på min egen åsikt angående Origin.)

Men angående Steam - varför är vissa så himla negativa över det?

*Flertal spel på ett och samma ställe.
*Ett bra alternativ till DRM(det är trots allt ett form av DRM)
*Greenlight öppnar fortfarande möjligheter för Indie-utvecklare utan förlag(PR hit och dit) att komma in.
*Ett högre pris än du kan få i butik med skiva, men även hela tiden stora reor på flertal spel. Daily Deals, Weekend deals, för att inte nämna bundles och sommar/vinter reor mm.
*Market! Bytte ifrån mig ett par nycklar för Team Fortress 2 nyligen för en billig peng(max 200kr) för 2 spel värde av 500~600kr(totalt).
*Workshop, lättåtkomliga mods.
Och mer hit och dit.

Är det för att det är ett företag som är ute efter vinst? Jo men självklart, det är alla företag, även ditt eget som du jobbar på(om du nu jobbar). Skillnaden är, åtminstone som jag ser det, att Valve gör det snäppet bättre än vad flertal andra gör. Det finns givetvis saker och ting man kan ifrågasätta men i helhet trivs jag bra här.

Det finns dock saker och funktioner jag hade velat se, som t.ex Live Streaming. Koppla ditt Twitch konto t.ex, som du kopplar ditt Youtube konto till ditt Steam Konto, så får du möjligheten att streama dina spel sessioner till vänner eller öppna upp för alla att se. Detta vore underbart för min del, då jag känner ett par jag själv hade velat kolla på när de spelar, eller som vill kolla på när jag spelar något.

Annars, ge oss "local currency". För tillfället är allt i Euro, hade velat ställa om så att istället för Euro så översätts den till svensk valuta(eller vilket land man nu befinner sig i). Finns på hemsidan men inte i applikationen... knasigt.

Men allt som allt. Förstår inte riktigt hatet. Förstår till visso men förstår inte mängden. Det är inte så det överväger det positiva?

Skrivet av Biggles:

Det blir å andra sidan problematiskt när folk trackar ner på företag oavsett sammanhanget...när EA uttalat sitt stöd för HBT-rättigheter skriker folk om att det bara är PR-snack och inte betyder nåt. Om Valve hade gjort samma sak? Tja, jag vet inte, men jag tror nog att reaktionen skulle vara helt annorlunda.

Absolut, visst hade det blivit en annorlunda reaktion men är det så konstigt? Det är såklart för bra PR de lät företaget presenteras av denna rörelse fast den goda gärningens värde uppfylls ju oavsett, där är jag med. Det kan dock ses som provocerande när ett företag som i mångas ögon har tappat all trovärdighet med att vara "det värsta" gör det för bra PR. Jag försvarar inte folk som spammar skräpkommentarer fast den samlade kritiken brukar väl vara ganska berättigad? Ta SimCity, det är ett bra exempel på missnöjda kunder. EA har dåligt omdöme, så är det. Valve's ytrymme på den fronten har de mycket väl förtjänat om du frågar mig. De hade nog gått i graven innan de gjorde med Half Life serien som EA gjort med Battlefield. (tänker då främst på Heroes, 1943, BF Online samt Premium & DLC styckningen av BF3)

12
Skriv svar