Förslag: byt betygssystem

Medlem
Förslag: byt betygssystem

Jag tycker det är på tiden att FZ fixar ett annat betygssystem. 1-5 känns lite "gammalt" nu.
Jag personligen skulle hellre se ett betygssystem där man bara har två alternativ: bra/dåligt, tumme upp/tumme ner, grönt ljus/rött ljus, köp/köp inte.
Helst skulle jag vilja ha nått liknande Kotaku kör med:
http://kotaku.com/fuse-the-kotaku-review-510069499
Betyget är mer "ska jag spela det här spelet?" och sen "Ja" eller "Nej". Konkret och bra utan att behöva ha massa siffror som man jämför med andra spel.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Själv tycker jag att en skala på 1-10 ger en säkrare indikation.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Bra förslag! Dags för FZ:a redaktionen att damma av och uppgradera!

Medlem

Håller med, tror inte ens de själva förstår deras betygsystem.

Medlem
Skrivet av redruM:

Själv tycker jag att en skala på 1-10 ger en säkrare indikation.

Tycker tvärt om. Mer betygssteg = mer rörigt.
Vad gör att ett spel får 6 i betyg och ett annat 7? Lite som PC Gamer och liknande som har 0-100 skala. Varför får ett spel 67% och ett annat 68%? Vad är det som skiljer den procenten?


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Ett betygssystem med två olika alternativ skulle jag också vilja se. Gärna ett system med "Köp" eller "Köp inte". Sedan så tror jag att man skulle kunna utveckla plus och minus-delen lite. Att man låter det "bestämma" betyget. Att man kollar igenom plus/minus-delen och där bestämmer om man anser om fördelarna överväger nackdelarna eller tvärtom. Om nu fördelarna är bättre så kanske man ger betyget "köp" annars "köp inte".

Medlem

Det ligger absolut något i det du säger DonGrif.

Alltför många spel idag får dessutom typ 80-90%, och allt under det anser många är dåligt. 80-90% borde representera näst intill perfekta spel, och det händer inte speciellt ofta..

Precis som du skriver så gillar jag Kotakus sätt att göra det på, då det också nämner vad de har spelat i spelet och hur mycket. Däremot tycker jag att det är lit hårt att säga "Borde du spela spelet? Ja/Nej". Det är aldrig bra när en recension försöker bestämma åt läsaren.

Betydligt bättre vore om det stod t.ex "Kommer jag (recensenten) spela spelet mer?" eller liknande.

Däremot, om man ska använda siffror, så ska man inte ha en siffra som recensenten höftar ur sig. Utan ha en serie betyg, som man sedan tar ut snittet ur.

Ex:

Audi = 7
Graphics = 8
Gameplay = 8
Menus = 6
Stability = 7

Betyg = 7.2

Detta gör betydligt mer djup i betyget än att bara höfta ur sig en siffra för hela spelet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Är ganska nöjd.

Tycker siffrorna talar ganska bra för sig. 1. Dåligt, köp ej! 2. Inte särskilt bra. Köp på egen risk 3. Bra! Köp. 4. Mycket bra! Rekommenderat köp. 5. Riktigt j*vla underbart! Köp för i helvete!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Skulle hellre se att de betygsatte i tre olika kategorier.

T.ex.
Grafik 1-5
Gameplay 1-5
Story 1-5

Medlem
Skrivet av Anthonyu89:

Skulle hellre se att de betygsatte i tre olika kategorier.

T.ex.
Grafik 1-5
Gameplay 1-5
Story 1-5

Inte ljud? Kontroll?


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Anthonyu89:

Skulle hellre se att de betygsatte i tre olika kategorier.

T.ex.
Grafik 1-5
Gameplay 1-5
Story 1-5

Inte ljud? Kontroll?

Tja, det kan man också ha med, dock tycker jag inte det är det viktigaste

Medlem

Sifferbetyg är idiotiskt, det går inte att sätta ett sifferbetyg utan att ha en objektiv mall att gå efter. Nä, strippa bort siffrorna och utöka + - delen säger jag, och inför nån "Ahmagheerrrd, måste spelas" och en "Avoid like the Plague" -stämpel.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Tycker att man kan han ha två system, ett där man har tumme upp och tumme ner och sedan under det så har man:
Garfik:
Story:
Känsla:
osv.

Sen om man vill ge kodarna lite mer jobb så kan man alltid också låta användaren få sätta hur viktigt man tycker tex Story och ljud är så genereras ett köp eller köp inte utav det. (I know overkill)

EDIT: Om man ska ha ett system med Köp eller köp inte så borde man kanske också har en tredje med på gränsen/ köp på egen risk.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Hm intressant idé joffjoff! Personliga betyg? Det vore något att fundera på.

Det skulle ta bort lite av det faktum att recensenten kanske tycker annorlunda än läsaren.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag har nu suttit och funderat en liten stund på detta och fått fram lite fler idéer än det jag hade tidigare.

Recensent betyg
Detta betyg sätts av en recensent precis som i det gamla systemet. Det femstegs betyget som nu finns på FZ skulle kunna bytas till en trestegs betyg system.

  1. Ej rekomenderat köp

  2. Tvivelaktigt köp

  3. Rekomenderat köp

Genererat betyg
Liksom här så kommer ett betyg sättas av en recensent fast i stället för en trestegs betyg så ska recensenten sätta ett betyg på varje del av spelet. T.ex.

  • Ljud= 3

  • Gameplay=5

  • Grafik = 2

  • OSV

Sedan här efter så kan användaren om den så vill välja vilka delar i ett spel som han tycker är viktigast och på så sätt få fram ett mer personligt betyg som kommer ge en rekommendation.

Användares Betyg
Detta betyg kommer att sättas av FZs anvädare baserat på vad dem själva tycker.
Vi har redan en liknande här på FZ men den kan inte ses från själva recensionen eller sättas i själva recensionen.
Här kan man ha ett tvåstegs betyg eller trestegs betyg med rekommendera, okej, rekommenderar ej.

Med dessa tre betyg så kan användaren göra en ganska säker bedömning på om man ska köpa spelet eller inte.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Å så en massa bling bling!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Som joffjoff skriver så vore användarbetyg riktigt nice. Kanske även recensioner på en separat sida, länkad från FZ's recension.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag har nu suttit och funderat en liten stund på detta och fått fram lite fler idéer än det jag hade tidigare.

Recensent betyg
Detta betyg sätts av en recensent precis som i det gamla systemet. Det femstegs betyget som nu finns på FZ skulle kunna bytas till en trestegs betyg system.

  1. Ej rekomenderat köp

  2. Tvivelaktigt köp

  3. Rekomenderat köp

Genererat betyg
Liksom här så kommer ett betyg sättas av en recensent fast i stället för en trestegs betyg så ska recensenten sätta ett betyg på varje del av spelet. T.ex.

  • Ljud= 3

  • Gameplay=5

  • Grafik = 2

  • OSV

Sedan här efter så kan användaren om den så vill välja vilka delar i ett spel som han tycker är viktigast och på så sätt få fram ett mer personligt betyg som kommer ge en rekommendation.

Användares Betyg
Detta betyg kommer att sättas av FZs anvädare baserat på vad dem själva tycker.
Vi har redan en liknande här på FZ men den kan inte ses från själva recensionen eller sättas i själva recensionen.
Här kan man ha ett tvåstegs betyg eller trestegs betyg med rekommendera, okej, rekommenderar ej.

Med dessa tre betyg så kan användaren göra en ganska säker bedömning på om man ska köpa spelet eller inte.

Ser hellre bara två alternativ: köp och köp inte. Mer konkret så.
Genererat betyg tror jag blir svårt att få till bra. Om man tex ska sätta ut poäng på vilka delar man föredrar i ett spel så sätter man väl högsta poäng på allt? Man vill väl inte att ett spel ska ha 5 i grafik men 2 i ljud? Sen kanske man föredrar olika i olika genrer. Man kanske vill ha sjukt bra grafik i en FPS-pangare men sjukt bra handling i ett äventyrsspel.

Användarnas egna betyg gillar jag, men inte med sifferbetyg, det måste ju vara samma som recensenten dvs köp, köp ej eller liknande.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av joffjoff:

Jag har nu suttit och funderat en liten stund på detta och fått fram lite fler idéer än det jag hade tidigare.

Recensent betyg
Detta betyg sätts av en recensent precis som i det gamla systemet. Det femstegs betyget som nu finns på FZ skulle kunna bytas till en trestegs betyg system.

  1. Ej rekomenderat köp

  2. Tvivelaktigt köp

  3. Rekomenderat köp

Genererat betyg
Liksom här så kommer ett betyg sättas av en recensent fast i stället för en trestegs betyg så ska recensenten sätta ett betyg på varje del av spelet. T.ex.

  • Ljud= 3

  • Gameplay=5

  • Grafik = 2

  • OSV

Sedan här efter så kan användaren om den så vill välja vilka delar i ett spel som han tycker är viktigast och på så sätt få fram ett mer personligt betyg som kommer ge en rekommendation.

Användares Betyg
Detta betyg kommer att sättas av FZs anvädare baserat på vad dem själva tycker.
Vi har redan en liknande här på FZ men den kan inte ses från själva recensionen eller sättas i själva recensionen.
Här kan man ha ett tvåstegs betyg eller trestegs betyg med rekommendera, okej, rekommenderar ej.

Med dessa tre betyg så kan användaren göra en ganska säker bedömning på om man ska köpa spelet eller inte.

Ser hellre bara två alternativ: köp och köp inte. Mer konkret så.
Genererat betyg tror jag blir svårt att få till bra. Om man tex ska sätta ut poäng på vilka delar man föredrar i ett spel så sätter man väl högsta poäng på allt? Man vill väl inte att ett spel ska ha 5 i grafik men 2 i ljud? Sen kanske man föredrar olika i olika genrer. Man kanske vill ha sjukt bra grafik i en FPS-pangare men sjukt bra handling i ett äventyrsspel.

Användarnas egna betyg gillar jag, men inte med sifferbetyg, det måste ju vara samma som recensenten dvs köp, köp ej eller liknande.

Köp / Köp inte, tycker jag är ett dåligt val, vissa spel ni sätter en 5:a på kan vara skit ointressanta och vissa ni sätter 3på kan vara skit bra.

"Man kanske vill ha sjukt bra grafik i en FPS-pangare men sjukt bra handling i ett äventyrsspel."
Och med ett betyg där jag kan välja delar blir ju det snarare perfekt.

Exempel, ni recenserar Dark souls 2

I Betyg får det. (Skala 1-10)
Grafik. 5
Ljud. 7
Story. 3
Kontroller. 9
spelkänsla 9
Stabilitet. 8
UI/Menyer. 6

Då skulle jag för detta spel kunna tänka: Jag bryr mig inte om grafik, storyn i Souls spelen skall vara ganska gless. Däremot är känsla, stabilitet och kontrollen jätte viktig, så jag väljer de 3 betygen.
Och får ut svaret 8 + 9 + 9 = 8,7. Alltså ett bra spel efter mina önskemål.

Sen släpps Mass effect 4.
I betyg får det.
Grafik. 9
Ljud. 8
Story. 10
Kontroller. 6
Spelkänsla. 8
stabilitet. 6
UI/Menyer. 4

Jag väljer, Ljud, Story, spelkänsla. Då jag kan leva med buggar, dåliga menyer osv.
Och får svaret 8 + 10 + 8 = 8.7, också ett bra spel efter mina önskemål.


signatur

Rwa?

Medlem

Men orka välja det på varje recension.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Personligen tycker jag det verkar smått dumt att bara ha ett bra/dåligt eller köp/köp ej betyg system.
Finns många spel som balanserar lite på gränsen ifall det är bra eller dåligt så att ha så tror jag inte ger en rättvis recension eller bedömning av spelet.

Medlem

Hah, men det är faktiskt ett ganska bra system.

Då tittar man på de saker man själv tycker är viktiga, och får ut det man söker med recensionen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:

Personligen tycker jag det verkar smått dumt att bara ha ett bra/dåligt eller köp/köp ej betyg system.
Finns många spel som balanserar lite på gränsen ifall det är bra eller dåligt så att ha så tror jag inte ger en rättvis recension eller bedömning av spelet.

Betyget ska ju inte vara det som ger en rättvis recension eller bedömning av spelet, det ska själva recensionstexten stå för. Betyget ska mer vara som en sammanfattning av recensionen.

Men man kanske iaf kan ha tre alternativ: "ska jag spela det här spelet?" Och sen "Ja", "Nej" eller "Nja".


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Jag tycker inte att det är något fel på betygssystemet men det skulle vara trevligt om vi kunde få se medlemsbetyget bredvid recensentens, åtminstone några dagar senare när läsarna har hunnit spela det. Ungefär som Metacritic. Medlemsbetyg finns ju redan när man kollar spel i speldatabasen så allt som behövs är att man sätter det på lämpligt ställe i relaterad recension och låter medlemsbetyget självuppdatera.

Frilansare
Skrivet av Rakoon:

Håller med, tror inte ens de själva förstår deras betygsystem.

Jo, för så avancerat är det väl ändå inte?

5 - Mästerligt!

4 - Mycket bra

3 - Bra

2 - Tveksamt

1 - Dåligt

0 - Värdelöst!

Skrivet av Zymac:

Sifferbetyg är idiotiskt, det går inte att sätta ett sifferbetyg utan att ha en objektiv mall att gå efter. Nä, strippa bort siffrorna och utöka + - delen säger jag, och inför nån "Ahmagheerrrd, måste spelas" och en "Avoid like the Plague" -stämpel.

Skulle A-(E)F funka bättre? Varför behöver jag en "objektiv mall" för att bedöma om jag TYCKER att något är "bra"?
Konstigt. Men jag håller med om att det vore kul att helt skippa siffror. Och bokstäver.

Ett besked dock: Den dagen ni får se betyg som Grafik 7, Ljud 6 etc är dagen jag emigrerat till Ulan Bator. Hell, till och med skitsajten XXX verkar ju ha slutat med dylika delbetyg. Måste betyda något.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av fanboyen:

Jag tycker inte att det är något fel på betygssystemet men det skulle vara trevligt om vi kunde få se medlemsbetyget bredvid recensentens, åtminstone några dagar senare när läsarna har hunnit spela det. Ungefär som Metacritic. Medlemsbetyg finns ju redan när man kollar spel i speldatabasen så allt som behövs är att man sätter det på lämpligt ställe i relaterad recension och låter medlemsbetyget självuppdatera.

Att lista användarbetyg efter att spelet är släppt (och det går att sätta betyg) är ingen dum idé.

I övrigt har vi inga planer att ändra betygsmodellen för närvarande. Vi tycker att 1-5 är bra mycket tydligare än 1-10. Där är den gemene uppfattningen att allt under 7 är ett dåligt betyg, vilket resulterar i att man har en sexgradig skala för dåliga spel.'

Edit: Chefen han före!


signatur
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Zymac:

Sifferbetyg är idiotiskt, det går inte att sätta ett sifferbetyg utan att ha en objektiv mall att gå efter. Nä, strippa bort siffrorna och utöka + - delen säger jag, och inför nån "Ahmagheerrrd, måste spelas" och en "Avoid like the Plague" -stämpel.

Skulle A-(E)F funka bättre? Varför behöver jag en "objektiv mall" för att bedöma om jag TYCKER att något är "bra"?
Konstigt. Men jag håller med om att det vore kul att helt skippa siffror. Och bokstäver.

Det jag tror han menar (och jag håler med honom om jag uppfattat honom rätt) är att hur mycket ska recensenten gilla spelet för att ge spelet betyget x. Låt oss säga att en recensent gillar ett spel jättemycket och ger det en femma, sedan kommer en annan recensent och gillar spelet exakt lika mycket men ger spelet bara en fyra. Om det inte finns några riktlinjer så kan det nuvarande betygssystemet bli ganska ojämnt eftersom alla inte har samma standard för hur mycket man ska gilla spelet för att ge spelet betyget x.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I övrigt har vi inga planer att ändra betygsmodellen för närvarande. Vi tycker att 1-5 är bra mycket tydligare än 1-10. Där är den gemene uppfattningen att allt under 7 är ett dåligt betyg, vilket resulterar i att man har en sexgradig skala för dåliga spel.

Jag håller med om att 1-5 är bättre än 1-10 men samtidigt tycker jag att det finns bra många andra betygssystem som är bättre än 1-5 också, till exempel ett betygssystem med bara två alternativ, exempelvis "köp" och "köp inte".

Medlem

Låt alla recensenter på sidan betygsätta som de vill, Köp/Köp inte, 1-100, 1-10, 1-1337. whatever. lite variation har aldrig skadat.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Zymac:

Sifferbetyg är idiotiskt, det går inte att sätta ett sifferbetyg utan att ha en objektiv mall att gå efter. Nä, strippa bort siffrorna och utöka + - delen säger jag, och inför nån "Ahmagheerrrd, måste spelas" och en "Avoid like the Plague" -stämpel.

Skulle A-(E)F funka bättre? Varför behöver jag en "objektiv mall" för att bedöma om jag TYCKER att något är "bra"?
Konstigt. Men jag håller med om att det vore kul att helt skippa siffror. Och bokstäver.

Det jag tror han menar (och jag håler med honom om jag uppfattat honom rätt) är att hur mycket ska recensenten gilla spelet för att ge spelet betyget x. Låt oss säga att en recensent gillar ett spel jättemycket och ger det en femma, sedan kommer en annan recensent och gillar spelet exakt lika mycket men ger spelet bara en fyra. Om det inte finns några riktlinjer så kan det nuvarande betygssystemet bli ganska ojämnt eftersom alla inte har samma standard för hur mycket man ska gilla spelet för att ge spelet betyget x.

Ja precis, Siken gets me.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Skulle vara väldigt intressant med användarnas betyg brevid era. Sen tycker jag helt klart att FZ-betygen funkar, men Kotaku's betygsättning är helt klart bättre.

Blir alltid lite osäker när ett spel hamnar på 3/5, för då känns det som att spelet kan vara väldigt kul, men att det kanske föll på något som jag själv inte kommer att lägga märke till.

123
Skriv svar