Robot
The Last of Us

"Vi skulle kunna hamna i en pandemi som dödade en tredjedel av befolkningen." Forskaren David Hughes kastar ett realistiskt ljus över världen i The Last of Us.

#naughty-dog, #the-last-of-us-remastered, #the-walking-dead-a-telltale-games-series


Medlem
The Last of Us

Finns ett avsnitt från serien Hannibal som handlar om just svamp och deras koppling till människan.

Skägg.
10 Chambers

den där svampen skrämmer mig!


signatur

Trevlig artikel

Jag fick för mig vi skulle vara 14 miljarder år 2050, fast det beror så klart på hur ofta vi nuppar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

den där svampen skrämmer mig!

touché touché

Avstängd
Skrivet av walter_iego:

Trevlig artikel

Jag fick för mig vi skulle vara 14 miljarder år 2050, fast det beror så klart på hur ofta vi nuppar.

Det är väldgit svårt att beräkna sådant så långt (>2-3 år) in i framtiden. Skulle man säga att vi var 14 miljarer 2050 kan man säkert säga det med en säkerhet på +- 10 miljarder.

Ontopic:
På tal om svampen i myrorna. Det har påträffats att parasiten finns i människor. Man kunde nästan säga att de påverkade dem psykiskt då påverkade hade blivit mer "lättlurade" efteråt, om jag minns rätt. Hittar någon artikeln där de forskat på detta skulle det vara mycket trevligt

Medlem
Medlem
Skrivet av Killbom:
Skrivet av walter_iego:

Trevlig artikel

Jag fick för mig vi skulle vara 14 miljarder år 2050, fast det beror så klart på hur ofta vi nuppar.

Det är väldgit svårt att beräkna sådant så långt (>2-3 år) in i framtiden. Skulle man säga att vi var 14 miljarer 2050 kan man säkert säga det med en säkerhet på +- 10 miljarder.

Ontopic:
På tal om svampen i myrorna. Det har påträffats att parasiten finns i människor. Man kunde nästan säga att de påverkade dem psykiskt då påverkade hade blivit mer "lättlurade" efteråt, om jag minns rätt. Hittar någon artikeln där de forskat på detta skulle det vara mycket trevligt

Tror du menar Toxoplasma gondii

Bara en tidsfråga innan den slår om och gör oss till mördarmaskiner!(zombies)

Medlem

FörboKat och lägntar till denna värld!


signatur

PlayStation brakes for no one!!!

Skribent

Nej, vet ni vad. Jag går och lägger mig i fosterställning en stund nu.


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

den där svampen skrämmer mig!

Känner du inte hur det kliar lite mellan tårna?

Inaktiv

Katter är sociala och extremt ansvarslösa, så stämmer nog. Eller så har "forskarna" bara tyckt att det lät bra.

Roligt att det sista han i naturfilmen säger är.

" the more numerous a specie becomes the more likely it will be attacked by its nemesis, a cordyceps fungus."

Bävar inför den dagen då aftonbladet skriver "DÖDSVAMPEN HOTAR MÄNNSKLIGHETEN(Inklusivt felstavning)"...

Fast när jag tänker efter så kanske dom har skrivit något om dödsvampar innan.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Buio:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

den där svampen skrämmer mig!

Känner du inte hur det kliar lite mellan tårna?

Gah.... *kliklikli*


signatur
Medlem

"fast det beror så klart på hur ofta vi nuppar. "

Fel!, Asiater och Afrikaner är flest därför ökar dem mest oxå, Innan 2050 så kommer vi få beskåda storskaliga krig och sjukdomar samt svält, då mkt utav asien och afrika får ta största smällen, så vi kommer befinna oss om kring 7-8 miljarder trots allt, vilket i sig är för mkt men klart bättre än 10-14


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Ensidig artikel. Kommer någon ihåg SARS? Svininfluensan? Ebolaviruset?

Inte? Nähä. Vad bra.

Ni förstår inte vart jag vill komma ännu?

Man kan inte jämföra pesten eller spanska sjukan med dagens eventuella farligheter, eftersom de spred sig i en helt annan tid när möjligheterna till forskning och karantän var långt mer begränsade.

Och så har ju immunförsvaret gjort att vi faktiskt klarar oss mycket bättre. Som artikeln säger är vi globala nu. Det gäller även våra immunsystem, till viss del. Vi kan inte åka över halva världen och smitta folk längre, de är beredda på det nu.

Gillar ej den här artikeln. Forskaren säger en massa saker som inte direkt lyfts fram. istället är det att han säger att en pandemi är möjlig som ni väljer att lyfta. Ja, det är klart att den är möjlig. Det är även möjligt att det slår ner en asteroid eller att en supervulkan får ett utbrott. Kanske släpper vi loss biologiska, kemiska eller andra massförstörelsevapen och förgör varandra. Kanske, kanske, kommer maskinerna att bli för smarta, få självbevarelsedrift och ta över.

Eller så borde vi oroa oss över klimathotet, överkonsumtionen, energibristen (förutom Peak oil till exempel Peak fosfor) och de ökande klyftorna. Det finns en massa riktiga hot som vi faktiskt kan göra något åt.

Och om man lyssnar lite på Hans Rosling (som kan mycket om befolkning och statistik) så lär man sig att befolkningen minskar när folk får det bättre. Det medför att folk i fattigare länder skaffare färre barn. Vi kommer enligt honom att mycket riktigt vara 10 miljarder runt 2050, men det är även där ungefär som befolkningsmängden kommer att plana ut.

Medlem

Såg klippet ni länkade om den här bara här om dagen av en slump. Såg den ursprungligen för några år sen, när klippet kom.

Fascinerande och fasansfull svamp, som absolut skulle gå att anpassa till människan. Om inte på naturlig väg så kanske i ett laboratorium. Smidigt för vissa härliga grupper att kunna "utrota hela kolonier" av människor.

Medlem

Bra artikel, om än lite ensidig precis som Banjo skriver.

Medlem

Ni har helt fel! Utomjordingarna är här! I förrgår blev jag bortförd av en rymdfarkost strax utanför släppträskbränna och under en kaffe stund med deras ledare fick jag reda på allt! Bermuda triangeln är en portal för deras trupper, Leif loket Ohlsson är en UFO spion och jultomten finns inte!! MÄNSLIGHETEN kommer utrotas lagom till PS4 och Xbox ONE släpps, GUD HJÄLPE OSS ALLA!!!!

1
Skriv svar