Mass Effect: Interaktiv film eller ett spel?

Medlem
Mass Effect: Interaktiv film eller ett spel?

Jag köpte ME för några dagars sedan och innan jag ställer min fråga så bör jag förklara: Jag älskar en bra historia, jag läser mycket, ser många filmer, skriver t.o.m på en egen roman och ett filmmanus. Och ME verkar ha just det, en bra historia. Men hitintills så upplever jag det som om ME är mer en interaktiv film än ett spel. Och det har jag ingen lust med. Jag vill spela, inte "bara" klicka mig fram genom dialoger.

Så ni som är ME experter, hur pass mycket aktivt spelande kommer jag att uppleva egentligen? För än så länge så har det inte varit värst mycket sådant.

Jag har också hört/läst att medan main quest är bra så är alla side quests tråkiga. Förutom att få xp, finns det egentligen någon anledning at göra dessa trista side quest? Är det som i Baldur's Gate att man kan få bra item rewards från dessa eller är det like bra att spendera tiden på main quest?

(Jag har lite tajt om tid så jag vill inte "slösa" bort det på ett spel som - hur bra storyn än är - jag inte kommer att slutföra. Samtidigt så behöver jag ett bra spel - Skynda er Diablo III och Dragon Age! - det är det bästa sättet jag vet att koppla av på och att komma ur eventuella skrivkramper. Och sådana får jag titt som tätt...)

Medlem

"Och ME verkar ha just det, en bra historia." hur mycket jag än gillar ME, så har det ingen speciellt bra story. Universumet därimot känns utvecklat, men storyn i sig består ju bara av en massa klichéer . Enda karaktären som är lite unik är Joker tack vare hans sjukdom, fast underdogs som han förekommer ju överallt dock.

Medlem

Tyckte en del sidequests gav intressanta sidohistorier och vissa utvecklingar av karaktärer. Men visst var uppdragen i sig ganska stela.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag gav upp till slut. Visst blev det mer action till slut men stridsystemet var inte "my cup of tea" och inventory-systemet var bara snurrigt. Har heller aldrig varit ett fan av "over the shoulder"-vyn, ser ingen mening med det. Jag fördriver tiden med Baldur's Gate 2 istället.

1
Skriv svar