Greenman Gaming går ifrån dollarn

Medlem
Greenman Gaming går ifrån dollarn

Greenman Gaming som på senare tid växt sig ganska stora i Europa som en konkurrent till dom dominerande digitala speldistributörerna har nu valt att sluta sälja spel i Sverige med amerikanska dollar för att istället byta ut det med det brittiska pundet. Deras anledning till förändringen går att lösa i följande utskick:

Citat:

This is an important announcement for our Swedish users regarding pricing on the Green Man Gaming website. We are always reviewing our policies here and have decided to make a change that will help us deliver the value you expect from GMG.

Vad detta nu innebär är att vi svenskar kommer få betala mer för samma produkter och gissningsvis så är vi inte det sista landet som kommer råka ut för denna förändring.

Källa

#blogg


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Greenman Gaming går ifrån dollarn

Noterade också detta idag. Sista gången jag handlar från dem iaf

nj
Medlem

Faktum är att det här är andra gången GMG ändrat priset från dollar (förra gången var februari 2011, den gången till euro), dock så ändrade de tillbaka till dollar för oss svenskar i september samma år.
Den gången fick kunder några dagars förvarning iaf och förändringen gjordes inte på samma sätt.

Nu är det ju inte riktigt bara ett valutabyte de gjort utan helt och hållet ändrat priserna vilket ofta innebär någon hundralapp extra på fullprisspel.
Finns iaf en tråd om det i GMGs officiella forum, tyvärr inga vettiga officiella svar, kanske kommer något imorgon.

En personlig gissning på förändringen är att utgivarna klagat på att svenskar köper stora mängder spel från GMG men eftersom prissättningen dollar varit "låg" vid inväxling från kronor så tjänar de mindre jämfört med konkurrenter som tar betalt i euro/pund.
Om min gissning nu stämmer så skulle vara rätt intressant att höra spekulationerna om varför de antagligen tjänar mindre pga lägre försäljning.

Medlem

Hm vpn betala med paypal ?

Medlem

Jag använde Eve Onlines 30 Day PLEX som exempel när jag jämförde priserna. Förr kostade de $19.99, nu 16.99£.

16.99£ = $26.49. I min mening en alltför precis siffra för att vara en slump. Alltså har man medvetet satt upp priserna och inte bara bytt valuta.

Det innebär alltså en prisskillnad på 52 kronor i detta fallet, eller 24.54%. Kort och gott 25% skillnad.

Så tekniskt sett har de uppat priserna för att reflektera moms? Vet inte hur det ligger till, men nu ligger de mer i längd med övriga butiker.

De är fortfarande billigare än att handla t.ex direkt på Steam däremot. Så att sluta handla på GMG pga detta är bara dumt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Sen är det ju så att dom har väldigt ofta (typ hela tiden) rabattkoder vilket gör att spelen iaf blir billigare hos GMG än att köpa dom någon annanstans.

Medlem

Japp, en 20 eller 25%-kod är alltid uppe hos GMG. Ibland hela 35%.

Så vi ska fortfarande vara tacksamma för GMG! Vi har helt enkelt haft det för fördelaktigt till nu med stark krona och svag dollar. Så det är inte så att vi får det sämre, utan nu hamnar vi jämförbart med övriga världen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Förmodligen har någon slagit GMG på fingret och hotat med det ena eller det andra. För ingen människa är så fullständigt korkad så dom behåller priserna och bara byter från dollar till pund. Jag vägrar tro att det finns så dumma människor helt enkelt.

1
Skriv svar