Var har alla rollspel tagit vägen?

Var har alla rollspel tagit vägen?

Jag kom ihåg en tid då man faktiskt gjorde sin karaktär unik genom utveckling. Säg Eye of the Beholder-spelen till Amiga, ändlösa konfigurationer innan man ens började spela. I Everquest 1 kunde man tillochmed sätta poäng som strength, agility osv. Om man ville kunde man göra en full strength ranger om man så ville.
Efter att idag ha sagt upp min subscription på Warhammer Online efter att tyckt karaktärsutvecklingen vara så sjukt tråkig undrar jag om det ens finns nåt spel idag som erbjuder mig mer alternativ än ett skillträd på 3 vägar. Det enda man jagar är mer experience points så man kan få de abilities som alla andra redan fått. Eller exakt samma gear. Tillochmed singleplayer-spelen idag handlar mer om abilities och spells än faktiskt utveckling. Vad hände med att utveckla en wizard av samma grund åt olika håll så den antingen blev en white wizard eller nåt totalt motsatt? Man får ju bara välja mellan en redan utmejslad klass.

Finns det något spel idag som erbjuder det jag letar efter? En djupare utveckling än något redan färdigbyggt?
Vissa kommer säkert föreslå Fallout 3 men det spelet var så tråkigt att det nästan hamnade i samma klass som Oblivion(som jag inte ens spelade klart).

Medlem

Ditt problem är nog att du borde sluta satsa på just digitalarollspel, finns massa rollspel ute i världen som spelas med vänner, tärningar och böcker, vilket ger din egen fantasi en härlig upplevelse.
Sanningen är att jag inte provat på det själv, men är snart påväg in i det där förhoppningsvis.
Sen så får du väl satsa på de som är just rollspel på konsol/Pc. Mer riktade stories och utvecklingar som skall göra att spelarna tycker det är enkelt och med det fortsätter spela, för mycket och för komplicerade saker gör att man kan tappa en viss publik.

/Alex
@Start And Select
http://startandselect.wordpress.com

Medlem

Neverwinter Nights 1 eller 2 kanske

Inaktiv

Läste just i Super Play eller om det var level Priset för bra röstskådespeleri där de tog upp påverkan den hade på rollspel och varför de var bättre för i tiden när röst skådespeleri inte var ett måste. Intressant artikel det där. Sök upp närmsta bibliotek och sätter i magasin avdelningen.

On topic
Spelet du söker är Mass Effect om vi blundar för alla sidequests och inte bryr oss om den sega bild updateringen så är det ett bra spel


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Drakensang? Kan i princip göra en wizard som springer omkring med ett 2-handed sword och kastar blixtar om det passar dig?

Nwn 1 & 2 är ju utveckling, story och speciellt customization i fokus hela tiden.

Planescape torment?

Att du ens nämner Age of reckoning som ett example på ditt sökande säger mig att du är ganska blind förtillfället.

Ledsen om jag inte svarat, har precis flyttat och mitt nät tog sin tid på sig att installeras.

Jag spelar just nu NWN 2 och det var precis det jag letade efter! Dock så är kontrollerna lite jobbiga men det kan jag leva med. En tjuv känns som en tjuv osv.
Mass Effect som theharmlesswarrior nämnde har jag redan spelat. Älskade det spelet! Spelade det från morgon till kväll tills jag klarade det. En stark tomhet infann sig efter jag klarat det.

Att jag nämnde WAR:AoR var mer ett exempel på hur tråkigt det är när ens karaktär känns färdiggjord innan man ens hunnit bli level 2.

Tyvärr är ju dessa spel singleplayer, jag skulle vilja se ett MMO där utveckling av ens karaktär är lika djupgående som i tidigare nämnda spel. Dom MMO som ligger framför oss är ju riktiga dammsamlare för hjärnan.

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:

Tyvärr är ju dessa spel singleplayer, jag skulle vilja se ett MMO där utveckling av ens karaktär är lika djupgående som i tidigare nämnda spel. Dom MMO som ligger framför oss är ju riktiga dammsamlare för hjärnan.

Jag skulle hålla ett öga på #Earthrise om jag vore du. Vet inte om det är exakt vad du är ute efter, men av vad den information vi har fått hittills så ser det ut att bli ett MMO med stora möjligheter att skräddarsy sin egen karaktär. Dock kommer systemet vara skill-baserat och inte stats-baserat, dvs. något i stil med det system som används i EVE Online.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Om du aldrig spelat Baldurs gate så kan jag rekommendera det


signatur

Rail or Die

Earthrise har jag kollat in när FZ skrev om det för första gången men sedan glömt bort det lite. Verkar vara en skön miljö, ska läsa lite mer om det, var trots allt ett tag sen. EVE hade jag utan tvekan spelat om ens avatar inte mest bestod av ett rymdskepp, det kändes lite anonymt.

Baldurs Gate känns lite gammalt, inget fel med det, jag är ett stort fan av retrospel men jag var mer ute efter något nyare.

Jag uppskattar verkligen alla tips, tack för alla hittills!

Medlem

Anarchy Online kan man skräddarsy ens karaktär så jäkla mycket under själva spelgången att det inte är sant.

Medlem

Om det är MMO du helst vill spela samt ha massa alternativ så ju MortalOnline ett måste för dig att hålla koll på!
MMO ur förstaperson där DU bestämmer vilken klass du vill vara.

www.mortalonline.com

Inaktiv

om man gillar 2 handade magiker etc kan man testa
Diablo 1+2
Dark Messiaga (fel stavat?)
och massa andra spel

Medlem

Baldurs Gate 1+2 (Sedan samtliga spel som ser lika dana ut)
Neverwinter nights 1+2
Might And Magic (samtliga rollspel)
Drakensang: The dark eye (För jävla bra om man ger det en ärlig changs.)
D&D Online (Kanske)

Sen om du e riktigt jäkla nörd kan du spela Drakar och Demoner med polarna, det gör jag iaf

Tycker ej masseffect/dragon age är speciellt hardcore rpg, de är lite för casual.
Sen oblivion/fallout är ju kul en halv gång men inte mer.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Inaktiv

Sjuk necro detta. Men ja BG 1 och 2 och company är ju suveräna spel

Inaktiv

Hoppas att Bioware gör något spel med D&D reglerna igen.

Inaktiv
Skrivet av Grimley:

Hoppas att Bioware gör något spel med D&D reglerna igen.

Håller då helt med, Bioware gör bäst rollspel när dom arbetar med en licens som inte är deras egen... Baldur's Gate 1&2 är deras bästa spel.

Medlem

Som många sagt är Neverwinter Nights 1 helt klart det bästa alternativet om du vill ha rollspel och kunna spela online med flera/många.

Det finns även en kampanj med spelet som man kan spela men det är förmodligen roligare att logga in på någon server med lite annat folk på.


signatur

Hemsidan för min "persistent world server" för Neverwinter Nights 1:
http://genesisnwn.weebly.com/

Medlem
Skrivet av NURGLEPROBE:

Ditt problem är nog att du borde sluta satsa på just digitalarollspel, finns massa rollspel ute i världen som spelas med vänner, tärningar och böcker, vilket ger din egen fantasi en härlig upplevelse.
Sanningen är att jag inte provat på det själv, men är snart påväg in i det där förhoppningsvis.
Sen så får du väl satsa på de som är just rollspel på konsol/Pc. Mer riktade stories och utvecklingar som skall göra att spelarna tycker det är enkelt och med det fortsätter spela, för mycket och för komplicerade saker gör att man kan tappa en viss publik.

/Alex
@Start And Select
http://startandselect.wordpress.com

Kan intyga att det här stämmer, rollspel körs bäst utanför dator och konsoll även om det finns guldkorn även i den virtuella världen. Jag har spelat olika former av vanliga rollspel i snart 15 år med mina vänner och det finns faktiskt inget på datorn som klår upplevelsen ifall man har en spelledare som vet vad han/hon gör.

Har man en helt ny spelgrupp inklusive spelledare bör man förbereda sig noga och det finns böcker för nya spelledare som låter dem läsa in sig på det som är viktigt, vilka regler man bör följa och vad man ska/inte ska göra för att spelarna ska ha så roligt som möjligt.

Personligen så föredrar jag friforms-rollspel numer, då spelledaren tillsammans med spelarna (eller helt ensam) bygger en egen värld med egna regler och antingen ett existerande tärningssystem eller ibland inget alls.

Men oavsett VAD man spelar bör man tänka på att alla ska samlas och diskutera vad de vill spela för karaktärer, hur de ska kunna sammarbeta mot ett mål (Oftast blir det så att alla har olika mindre mål och att man slår sig samman för att de vore omöjliga ensam). Är karaktärerna vänner sedan förr eller har de just träffats, alternativt har de inte ens träffats då spelet börjar.

Möjligeterna är oändliga, endast fantasin sätter gränserna....


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

1
Skriv svar