E3-förväntningar: Microsoft
Jag blir lika kluven varje år vid den här tiden. I egenskap av kritiker tycker jag ofta E3 handlar om tomma löften och PR-tugg om en fantastisk framtid som aldrig kommer. Som entusiast tänker jag "speeeeel!" och bänkar mig leende vid datorn för att spana in konferenser och trailers. Konflikt!
Nu tänkte jag berätta vad de här olika delarna av min personlighet förväntar sig av årets mässa. Igår skrev jag om Nintendo. Idag hamnar Microsoft i strålkastarljuset.
Vad entusiasten drömmer om från Microsoft på E3:
Att de håller sitt löfte och fokuserar på spelen. 15 exklusiva spel ska vara under utveckling till Xbox One och jag vill se allihop, tack så mycket. Särskilt intresserad är jag av Remedys Quantum Break, men jag är också spänd på vad Rare har för sig. Det var länge sedan de gjorde något riktigt bra (Viva Pinata, 2006), är de relevanta som spelutvecklare idag? Övertyga mig!
Ryse är spelet som utvecklas av Crytek och ska få traditionella spelare att använda Kinect på allvar. Vi har hört den förr, om man säger så, men kan det finnas ett korn av sanning här? I mina vildaste fantasier blir det ett fantastiskt bra spel som får mig att för första gången ställa mig framför en Kinect i nyktert tillstånd.
(Jag slänger in Fable här inom parantes. Är inte lika intresserad nu när min husgud Molyneux har gått vidare i livet, men spelen är charmiga och trevliga så det skadar inte med lite fantasy-mys i showen.)
Vad kritikern förväntar sig av Microsoft på E3:
"De där 15 exklusiva Xbox One-spelen vi pratade om? 12 av dom är Kinect-spel där du klappar söta djur och dansar till musik. Låt oss viga halva konferensen åt dem."
Andra halvan visar avancerad pälsfysik i Cod och nej – Microsoft kommer inte kunna hålla sig från att nämna hur fantastiskt det är att kunna kolla på NFL samtidigt som man videochattar med Skype i molnet.
Imorgon kommer mina förväntingar på Sony.
Relaterad läsning: Microsofts E3 2013 – med spelen som främsta vapen.
Mina förväntningar på MS under E3 är sjukt låga vid det här laget. Särskilt som de valde att ställa in presskonferensen som de skulle ha haft efter sitt huvudnummer. Förhoppningarna däremot är skyhöga; de är ju inte helt inkompetenta och än så länge har de ju en chans att ta igen lite om de kommer med jordens jäkla spelsamling.
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Mina förväntningar på MS under E3 är sjukt låga vid det här laget. Särskilt som de valde att ställa in presskonferensen som de skulle ha haft efter sitt huvudnummer. Förhoppningarna däremot är skyhöga; de är ju inte helt inkompetenta och än så länge har de ju en chans att ta igen lite om de kommer med jordens jäkla spelsamling.
Vad var det dom ställde in? Som jag förstod det så var första evemtet planerat till hårdvara och funktioner och e3 var del två som fokuserade på spel.
Mina förväntningar på MS under E3 är sjukt låga vid det här laget. Särskilt som de valde att ställa in presskonferensen som de skulle ha haft efter sitt huvudnummer. Förhoppningarna däremot är skyhöga; de är ju inte helt inkompetenta och än så länge har de ju en chans att ta igen lite om de kommer med jordens jäkla spelsamling.
Vad var det dom ställde in? Som jag förstod det så var första evemtet planerat till hårdvara och funktioner och e3 var del två som fokuserade på spel.
Efter sina presentationer brukar de bjuda in till en "round table" där reportrarna får ställa frågor om det som visats men just detta ställde MS in.
Vad var det dom ställde in? Som jag förstod det så var första evemtet planerat till hårdvara och funktioner och e3 var del två som fokuserade på spel.
På E3 skulle de först ha visningen av spelen och efter det var det tänkt att de skulle ha en presskonferens där frågor kunde ställas och dylikt. Det är presskonferensen efter deras framträdande på E3 som är inställd.
Edit: ninjad av Jaxz
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Jag måste tyvärr låta lite negativ här, men det var nog tidigt 2000-tal sen jag sist såg fram emot e3. Förra året blev jag förvånad över att det faktiskt fanns ETT spel som såg intressant ut, och det var Watch Dogs.
E3 brukar nästan uteslutande kännas som ett stort, påkostat tomrum fullt med floskler och överdriven energi. Mest medioker dussindynga, och löften om urvattnade uppföljare med "next generation"-grafik, vad fasen nu det innebär. Kidsen idag verkar tycka/tro att utveckling på det grafiska området är synonymt med förstärkt realism, nått jag nästan känner tvärtom inför. "Bra grafik" för mig är en enormt välgenomtänkt estetik, där detaljrikedomen (och antalet småsaker man faktiskt kan interagera med) är det imponerande som vidareutvecklas från år till år.
Cptn BaseballBatBoy!