Robot
Döden

Vi måste prata om speldöden. Inte den som resulterar i otalet "Game Over", utan den som känns, berör och faktiskt betyder något. Den som vi vill ha mer av.

#naughty-dog, #the-last-of-us-remastered, #bioshock, #red-dead-redemption, #heavy-rain, #shadow-of-the-colossus, #mass-effect, #bioshock-infinite, #the-walking-dead-a-telltale-games-series


Medlem
Döden

Förbannat bra som vanligt Arnroth.

Medlem

Manuel Calavera: The living still give me the creeps.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Skrivet av StarscreamSWE:

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Jo, jag vet, det ordet kan kännas så. Men just här var det faktiskt bara så att jag använder hen för att inte röja något om handlingen. Därför påpekade jag det också i en parentes. Jag tycker själv hen är knepigt, det är ett pronomen som kanske finner sin naturliga plats i framtiden. Men som sagt - syftet var endast att inte röja handlingen för de som är så lyckligt lottade att de har spelupplevelsen från The walking dead kvar. Hoppas inte diskussionen här blir en hen-diskussion nu, det var inte alls meningen.

Inaktiv
Skrivet av StarscreamSWE:

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Ja verkligen, håller helt med dig ang hur ett ynka ord som endast i grund och botten betyder "han eller hon" kan provocera alla trångsynta och konservativa i hela Sverige. Hur folk dessutom kan få ordet "hen" till journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism är för mig också ett stort mysterium. Känns som att det finns värre saker att störa sig på men som vanligt så väljer Svenskarna sina störningsmoment med bravur.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Medlem

Bra som vanligt !
Och även om ordet "hen" är knepigt uppskattar jag ditt användande av ordet i detta fall då jag inte spelat spelet i fråga men kommer att göra det inom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Ursäkta? det är ett könsneutralt pronomen, det finns ingen laddning i ordet annat än den laddning du ger det.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Jo, jag vet, det ordet kan kännas så. Men just här var det faktiskt bara så att jag använder hen för att inte röja något om handlingen.

Bra artikel, även om jag måste erkänna att även jag är emot "hen". Är det verkligen så svårt att skriva han/hon de sex gånger som var aktuellt?

Om man tycker det är så jobbigt så kan man ha det i urklipp och bara trycka ctrl+v för att få in det i texten. Eller så kan man skriva om texten, så att inte han/hon/hen behövs.

"En av dem berättade att hen inte visste att hen skulle dö förrän en bra bit in i inspelningarna"

jämfört med

"En av dem visste inte om sin speldöd förrän en bra bit in i inspelningarna"

samt

"Ändå brast hen ut i gråt när hen spelade in sina sista repliker"

kontra

"Ändå brast skådespelaren ut i gråt när de sista replikerna spelades in"

Fast det är klart, då kanske någon går på orden "skådespelare" resp "skådespelarska" och tror att det är en han likt "tjänsteman" och "tjänstekvinna"-flummeriet.

Eller så kan man fundera lite på om man skall vara skribent över huvut taget, om man nu tycker det är jobbigt att skriva...

Skrivet av SToFo:

Känns som att det finns värre saker att störa sig på men som vanligt så väljer Svenskarna sina störningsmoment med bravur.

Ja något måste man ju störa sig på, man kan ju inte bara sitta och vara nöjd över allt, hur skulle det se ut.

Det känns ungefär som den där bad-symbolen som det skrevs om ett tag. Det var en tecknad kvinna som badade topless. En högst relevant symbol då den representerade ett nakenbad (och dessutom tecknad). Men då var det någon stackare som kände sig "kränkt" och den oerhört avskyvärda symbolen skulle minsan bort inom kort, för sånt kan man inte ha på en karta!

Hur som helst, det känns som det finns en risk att diskussionen här kommer att handla om annat än speldöd. Men det borde väl Arnroth veta, att om man skriver "hen" så riskerar man en sådan sak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Körde skyrim för någon månad sen. Råkade ut för att Lydia dog efter en lång och trogen tjänst, kände faktisk att jag ville ha henne kvar.

Men i vilket fall skaffade jag en ny anhängare, en dryg tjej som bara sa kartiga kommentarer, hm... Om bara Lydia levt....
Jaja, fick för mig att jag skulle gifta mig efter ett bra tag och vad glad jag blev när jag märkte att en av de två gästerna på vigseln var Lydia

Känns som det var en av de första gångerna som en död npc berörde mig


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Att hen är provocerande kommer ifrån att det är "påtvingat" på grund av att vissa människor har känt sig kränkta. Att det kan behövas ett könsneutralt ord för att göra språket enklare är en annan sak. Det finns dock inget som inte kan lösas genom omskrivningar som conthox så bra visade.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Tips till er som tycker att det är en bra sak med böcker där många dör (jag gör det, det känns realistiskt): Läs Raymond E Feist. På samma sätt som i GRRM:s böcker är man aldrig helt säker på vem som ska överleva och vem som ska dö.

Inlägg till debatten om hen: jag kan inte påstå att jag blir upprörd av det, så illa tycker jag inte att det är. Dock är det ganska onödigt. Hen är inte till för att ersätta "han/hon" egentligen, utan finns för att beskriva folk som inte identifierar sig med något kön. Könlösa människor så att säga. Detta gäller inte de teoretiskt könlösa människor som man skapar genom att vägra säga om det är en han eller hon, utan de människor som faktiskt vill hävda att de är varken en kille eller tjej.

Så i krönikan är ordet ganska onödigt att använda, "han/hon" duger bra i sammanhanget. I övrigt tycker jag ordet är ganska onödigt, då oavsett vad du själv tycker att du är för kön, så är du antingen en kille eller en tjej (om du inte är en hermafrodit, men kom igen, hur många finns det?). Det beror inte på vad du känner dig som, utan vad som finns mellan benen på dig (bland annat).

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av StarscreamSWE:

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Ursäkta? det är ett könsneutralt pronomen, det finns ingen laddning i ordet annat än den laddning du ger det.

Det är ju just det som är problemet. Allt för många anser att det är ett ord som är negativt laddat. Bara för att du tycker att det inte är det, så betyder det inte att det inte är det och att den som tycker att det är laddat har fel.

Även om många använder ordet "med gott syfte", som t ex Arnroth försökte med ovan, så blev det fel redan från början när ordet uppkom. Istället för att ordet uppkom i och med att man ville förenkla språket, så kom ordet tillsammans med allt jämlighetsprat, feministpropaganda och könsneutrailitetstänk. T ex TV-inslagen om de som inte ville säga han eller hon till sina barn för att dom skulle "upptäcka vad dom var själva"? Det var sådant flummeri (min personliga åsikt såklart) som sabbade det för ordet redan från start och det är svårt att rätta till i efterhand.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Döden berör, om den används rätt. Den berörde inte sällan i Walking dead, både i tv-serien och i spelet. Och Game of Thrones ska vi inte ens tala om, speciellt i förra veckans avsnitt (the rains of castamere). Ser gärna mer sådant i spel!

När det kommer till "hen".. ärligt talat så bryr jag mig inte längre och det kommer förmodligen att kännas naturligt tillslut. Men ja, ett tag blev jag också provocerad av ordets användande. Nu? Känns som det kvittar. Det finns bättre saker att lägga sin energi på.

Medlem

Bra krönika helt enkelt


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Ytterligare en diskussion på FZ urartar i diverse konspiratoriskt Flashback-snack. Till FZ-gänget: kan ni inte moderera forumet och diskussionerna hårdare? Just nu domineras snacket av en liten, liten minoritet.

Medlem

Förstod inte riktigt, gillar krönikören när hönor dör i spel eller?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Tycker hen fyller en funktion när man pratar om någon man inte vet könet på eller som i detta fallet inte vill säga könet på. Synd bara att det kidnappats av journalister som är lever i sin egen bubbla och ger ordet en betydelse som är helt åt fanders.

Medlem

Bra krönika. Och jag gillar för visso inte ordet "hen", men jag bryr mig föga om Arnroth använder det i sin krönika. Chilla.

Jag hoppas att spelen fortsätter alltmer i den riktning man tagit gällande känslor, allvar och död. Jag gillar det.

Skrivet av viccepe:

Ytterligare en diskussion på FZ urartar i diverse konspiratoriskt Flashback-snack. Till FZ-gänget: kan ni inte moderera forumet och diskussionerna hårdare? Just nu domineras snacket av en liten, liten minoritet.

Och seriöst. Om du inte klarar av några "jobbiga" kommentarer kanske du ska sluta läsa kommentarerna. Ett tips: Aftonbladet och DN´spelsidor finns ju alltid. Det är bra med en öppen och fri diskussion, ingen tvingar dig dock att läsa.

Medlem
Skrivet av viccepe:

Ytterligare en diskussion på FZ urartar i diverse konspiratoriskt Flashback-snack. Till FZ-gänget: kan ni inte moderera forumet och diskussionerna hårdare? Just nu domineras snacket av en liten, liten minoritet.

Instämmer fullständigt!
Behovet av moderatorer som går in och rensar på FZ är påtagligt.
Artikeln/krönikan handlar om döden i spel.
Läs sista meningen i Arnroths kommentar och visa lite respekt.
Hen-tjafset finns det fullt med andra sidor och forum att stånga sig blodig om.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av viccepe:

Ytterligare en diskussion på FZ urartar i diverse konspiratoriskt Flashback-snack. Till FZ-gänget: kan ni inte moderera forumet och diskussionerna hårdare? Just nu domineras snacket av en liten, liten minoritet.

+1. Sjukt tråkigt med dessa diskussioner som är helt off topic. Vem fan bryr sig om "hen" i en spelkrönika. Släpp sargen, för fan. Rensa nu lite mods, gärna mitt inlägg också.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av StarscreamSWE:

Verkade vara ett mycket lovande och läsvärd krönika. Slutade dock läsa omedelbart när du använde ordet hen. Underligt att ett ord kan provocera så mycket och göra en så upprörd. Tyvärr symboliserar ordet för mig journalistisk elitism samt vilsen och felriktad feminism.

Jo, jag vet, det ordet kan kännas så. Men just här var det faktiskt bara så att jag använder hen för att inte röja något om handlingen. Därför påpekade jag det också i en parentes. Jag tycker själv hen är knepigt, det är ett pronomen som kanske finner sin naturliga plats i framtiden. Men som sagt - syftet var endast att inte röja handlingen för de som är så lyckligt lottade att de har spelupplevelsen från The walking dead kvar. Hoppas inte diskussionen här blir en hen-diskussion nu, det var inte alls meningen.

Ångrar delvis att jag inte höll tyst och att diskussionen kring en förmodligen ypperlig artikeln nu utmynnade i en hen-debatt. Jag skulle även med glädje påvisa varför jag anser ordet hen vara så laddat för min del och varför man nödvändigtvis inte måste vara trångsynt eller konservativ för att inte uppskatta ordet i fråga. Tyvärr skulle det förmodligen bara ta ännu mer fokus från artikelns övergripande innehåll.

/Den ftw

Medlem

Som vanligt en fantastiskt läsvärd krönika.

Det är fantastiskt att vi börjar se en trend med spel som behandlar konceptet på ett sätt som gör mer avtryck, actionspel är självklart underhållande, men de lyfts ju något enormt av en väl genomförd story som griper tag.
Spec Ops the Line behandlade det på ett väldigt obehagligt sätt även om det spelmässigt inte var något jätteimponerande så har jag suttit och kännt obehag efter spelsessioner med det spelet. Det är något som jag vill känna mer av, underhållning är som sagt inte alltid att det är ett lyckligt slut, underhållning är att man blir berörd.

ELF
Medlem

Vilket beklagande det ska vara kring ordet hen då.
Vad finns det mer man kan säga förutom "personen i fråga" som blir oerhört uttjatat efter redan första läsningen?
Han/hon ser bara väldigt konstigt ut.

Det skulle inte förvåna mig om ni som stör er på hen använder förkortningen app och ssd hårddisk. Båda dessa borde det vara dödsstraff på...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Grym krönika, helt rätt!

Tragiskt att vi har sån tveksam läsförståelse bland hen-beklagarna i kommentarsfältet. Arnroth var extremt jävla tydlig med att han brukade ordet i spoilercensur-syfte för att inte spoila en karaktärs död för er i ett spel som är sjukt bra!

Han skojade till och med själv om att "se där, ett vettigt bruk av ordet hen" - alltså i syfte att anonymisera en röstskådespelare så ni inte får er egen spelupplevelse sabbad. Vad skulle han skriva då, "den"? "Det"? För han/hon går naturligtvis, uppenbarligen INTE då det skulle avslöja könet - vilket är en renodlad spoiler.

I det här fallet råkade hen funka. "Outrageous".

Medlem

Tyckte det vr en mycket bra krönika. I stort stt alla mina favoritspel/filmer/tv-serier innehåller element av döden, och det kan vara synd att det inte används oftare. Det rä få saker som kan visa förhållande, känslor eller hat mellan karaktärer så som ett dödsfall kan, och sättet som det kan demonstrera ens egna känslor för en karaktär är slående. Det är sådana tillfällen jag minns bäst.

Sen fiinns det förstås exempel på dödsfall som varit mindre lyckade. När det ska vara ett dödsfall som berör, som inte orsakar mer än irritation eller en axelryckning för att man inte brydde sig tillräckligt mycket om karaktären i fråga. Det brukar ju snarare tyda på ett sämre spel överlag, när man får ett dödsfall ospännande.

Sen, angående "Hen" ordet, så förstår jag inte för allt i världen att det ska vara sånt tjaffs om ett ord. Tycker det är ett väldigt användbart ord som jag haft mycket nytta av på senare tid. Betydligt smidigare att skriva Hen istället för han/hon, och det är ett ord jag personligen saknat i mitt skriftliga språk fämst.

Och det finns även människor som kan identifiera sig som hen. Tycker det är kul att man nu kan se en mer tydlig användning av ordet nu mera, utan att det behöver vara just laddat. Förutom här på FZ förstås. Att det bara skulle vara ett laddat "feministiskt" ord känns väldigt förlegat och trångsynt sätt att se på ordet. Jag ser det som en stolthet snarare att vi faktskt har ett sådant ord vårt språk nu mera. När jag skriver och inte vet om det är en man eller kvinna, eller om det är en allmänt obestämd person, så använder jag helt enkelt hen. Behöver inte vara märkvärdigare än så. Och det behöver inte ligga någon ondskefull konspiration bakom användandet.

Sen är det överdrivet att det ska behöva bli en diskussion om användningen av ett sådant ord. Jag tyckte att Arnroth använde ordet precis på ett sådant sätt som jag skulle, såg inget fel med det helt enkelt. Språk och tider förändras. Bara för att jag identifierar mig som en hon, och alltid kommer göra det, eller att många andra identifierar sig som en han, betyder inte det att alla gör det. Det är bara ett ord, för de flesta. Och precis som med alla andra ord så är det helt frivilligt om det ska användas. Men för många, så är det även ett viktigt ord, kanske just för att de aldrig varit varken en han eller hon. Låt så vara. Att se ner på ett enda ord visar kanske snarare på vikten i att dessa töntiga, men viktiga debatter utförs.

Tack för mig, och Tack Thomas för dina krönikor, som alltid verkar starta de mest märkliga men nyttiga debatter här på FZ.

Medlem

Förs tänkte jag: Va fan, skärp er. Hen är ju bara ett ord. Det är enklare att skriva han eller hon och ingen kommer ju tvinga er att använda det. Sen kom jag på, det här är FZ, där feminism och jämställdhet (vare sig mellan kön eller etniciteter) är dåliga saker och ett hot mot vår rätt att säga jävla fitta och negerboll (jävlig viktiga rättigheter).

Ang. krönikan. Bra skrivet. Behövs mer spel som tar dödsscener på allvar. Kan på rak arm bara komma på The Walking Dead och Mordin i ME3 (förlåt! Jag var tvungen att skjuta dig! snyft).

12
Skriv svar