Årets hjälte?

Medlem
Årets hjälte?

Få som läser nyheterna har nog missat USA:s kanske största politiska skandal hittills. I korta drag så har protagonisten Edward Snowden (System Engineer, System Administrator mm. på NSA Hawaii) gjort sig själv till en whistleblower och påstår att NSA samlar information om allt och alla med stora IT-jättars hjälp. Projektet går under kodnamnet "Prism". Detta har blåst upp som en orkan i nyhetsvärlden och folk är naturligtvis förbannade, då de inte bara lyssnar och analyserar allt de kommer över, utan även lagrar information om oss som de kan plocka fram när som helst.

Enligt Edward så har personalen på NSA vetat om detta, och när han ställde frågor om ämnet så blev han ignorerad. Han bestämde sig då för att, enligt sig själv, riskera sitt liv för att gå ut med informationen till världen och reste till Hongkong, där han nu är och blir intervjuad och skyddar sig själv från det påstådda livshotet. Om detta nu stämmer, så är det beundransvärt.

Ingen är nog förvånad av att USA plockar information lite som dom vill, men ingen hade nog räknat med en världsomtäckande skala. Om locket läggs på, eller hela bordet dukas upp återstår att se.

#blogg

Medlem
Årets hjälte?

Grymt strongt av honom att göra detta, jag har följt nyheterna rätt entusiastiskt.

Edward Snowden är en hjälte, och jag hoppas det löser sig för honom med asylsituationen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Gillar honom verkligen. Lugn, intelligent och samlad i intervjun, och han gör något som få idag gör - går ut som sig själv och ger oss ett ansikte på en vanlig människa med ett ovanligt jobb. Han har allt att förlora egentligen om det han säger stämmer, vilket jag tyvärr tror att det gör. Det ska bli intressant att se hur den stora frihetsnationen reagerar på detta.

Medlem

Verkligen.

Jag tror förresten att Obama har det lite svettigt just nu. Han vill nog inte framstå som alltför lik sin föregångare i såna här frågor.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Jag beundrar hans mod, men undrar samtidigt hur länge han kommer få leva. Detta ser de nog inte på med oblida ögon.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror att Obama & CO kommer att få svårt att demonisera den här killen just nu, det var nog ett smart drag på ett sätt att gå helt ut. Skulle han bli lönnmördad kommer förhoppningsvis omvärlden att reagera starkt, men vi får väl se.

Medlem

Det vore konstigt om man under årtionden har propagerat för att USA är "the good guys" som står för demokrati, frihet och att alltid "göra det rätta" för att sedan döda någon som man inte gillar bara för att han pratar för mycket.

Det känns som om dom skulle sabba den image som de försökt bygga upp och visa hur de egentligen är.

Fast å andra sidan, så har väl dom inte lyckats så väl med att skapa den imagen. Skulle väl bara vara USAs egen befolkning som fortfarande är övertygade...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

phi
Medlem

Själva läckan i sig var ju inte dugg förvånande för någon förutom för alla som skriker "foliehatt" så fort man påpekat att vi är på väg mot ett totalitärt kontrollsamhälle.

Jag har stor respekt för killen som vågar gå ut och berätta för allmänheten vad som egentligen pågår. Men jag har svårt att se hur USA:s regering ska kunna ha ihjäl honom utan att han skulle framstå som en form av "martyr".

Däremot finns det en risk att det blir som med Julian Assange. Så det blir intressant se vad som kommer att hända här framöver och börjar nyheterna rapportera om att Edward Snowden har diverse konstigheter i sitt bagage så får man nog ta det med en nypa salt eller rentav ett helt hav med salt. För nu är det damage control som gäller för USA: regering.

Medlem

Kloka kommentarer och tankar rakt igenom i tråden, men det är ju bara att kasta ett getöga på de som skriver så inser man att det lätt blir så.

Jag fruktar också att det kommer bli lite av en Julian Assange-situation av det hela.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Kloka kommentarer och tankar rakt igenom i tråden, men det är ju bara att kasta ett getöga på de som skriver så inser man att det lätt blir så.

Plötsligt händer det.

1
Skriv svar