Dagens phishing-mail

Medlem
Dagens phishing-mail

Idag återkommer en gammal favorit: Phishing-mailen! Denna gång är det inte den skarpaste kniven i lådan som försöker fiska kontouppgifter, eftersom idioten ifråga bara ändrat till kontonamn på Yahoo-mailen till "noreply@battle.net". Visst, vid en hastig anblick ser det kanske ut som om mailet kommer därifrån, men de flesta mailklienter (t ex Gmail) visar även adressen, som klart och tydligt är karinaquartarollo@yahoo.com.br.

Grattis "Karina", du klarade inte ens att spoofa din email! Det är nog inte riktigt dags att sluta jobba och börja med bedrägerier på heltid ännu.

Greetings!

account:MITT KONTO BORTTAGET

We have already noted that you are trying to sell your personal World of Warcraft Diablo III account.
Terms of Use

It will be ongoing for further investigation by Blizzard Entertainment's employees.
If you wish to not get your account suspended you should immediately verify your account ownership. You must complete the steps below to secure the account and your computer.

STEP 1: ACCOUNT INVESTIGATION
We now provide a secure website for you to verify that you have taken the appropriate steps to secure the account, your computer, and your email address. Please go to this site and follow the instructions:
http://us.blizzard.com/support/article/securitywebform

STEP 2: VERIFY YOUR SUBMISSION WAS RECEIVED
We will contact you with further instructions once we have received and processed your submission. If you do not receive a reply within 48 hours of submitting this form, please resend it from the address listed above.

Please be aware that if unauthorized access to this account, it may lead to further action against the account.

Fare Thee Well,

Game Master Dunarthra
Customer Services
Blizzard Entertainment

Länken i mailet ovan leder givetvis inte till Blizzard (även om den gör det här, eftersom FZ:s bloggmotor automatiskt gör korrekta länkar av URL:er), utan till adressen www.bate-vj.tk/cert, som jag utan att kolla kan avslöja är en phishing-sida som ser ut nästan exakt som Blizzards officiella, men som istället för att hjälpa dig behålla ditt konto, skickar dina inloggningsuppgifter till "Karina", som antingen säljer dem vidare eller använder dem för att sno allt du köpt på Battle.net.

Det här är inte bara fult, illa skrivet och jävligt amatörmässigt. Det är också, dessvärre, representativt för den här sortens bedrägerier. Och folk går uppenbarligen på det! Det kanske behövs något slags körkort för att få tillgång till internet, trots allt.

#blogg

Medlem
Dagens phishing-mail

Grundregeln är att alltid kolla vart länken går nere i vänstra hörnet innan man klickar vidare

Medlem

Får likadana trots jag avslutat mitt WoW-konto för 2 år sen snart, brukar testa dem för sårbarheter emellanåt när jag har tid, de brukar vara rätt så duktiga på det men ibland slinker man igenom.

Bara att dumpa de relativt små databaserna och skicka dem till Blizz hacks email, ingen aning om de gör nåt åt det men förhoppningsvis i alla fall.

Medlem

"your personal World of Warcraft Diablo III account. "

Är det samma spel nu?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hur kan du inte lita på "Game Master Dunarthra"?

Medlem
Skrivet av conthox:

"your personal World of Warcraft Diablo III account. "

Är det samma spel nu?

Nej, men det är samma konto

1
Skriv svar