Många konstiga fel.

Medlem
Många konstiga fel.

Hej!

Har byggt många datorer.
Både till mig själv baserade på Asus. T.ex. Striker Extreme/ Maximus II Formula/ P6T Deluxe V2 Och nu senast P8Z77-V PRO http://www.dustinhome.se/product/501...-1155-atx-ivy/
Och till andra baserade på diverse märken. Alla byggen har alltid fungerat bra.

Men det nuvarande bygget har börjat konstra på det mest besynnerliga vis.
Får se om jag kommer ihåg allt.

Det började redan från början egentligen med att det var svårt att få moderkortet att acceptera alla drivrutiner.
Men efter diverse bök så satt dom där och sen fungerade det mycket bra i någon månad tills mitt Soundblaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series lade av tvärt. Ett gammalt kort men utmärkt ljud med mina Logitech högtalare. Jag felsökte givetvis. Ominstallerade alla drivrutiner men knäpptyst.

Efter att jag hade lyckats installerat alla drivrutiner som jag hade problem med i början så gjorde jag en spegling på hela installationen.
Efter att jag kört ett tag med det inbyggda ljudkortet Realtek så testade jag att återställa speglingen och vips så fungerade Soundblasterkortet igen för att dö efter ca en vecka fjorton dagar. Orkade inte bråka mer utan körde med det inbyggda.

Men sen för ca 3-4 veckor sedan började saker hända. Plötsligt kunde datorn inte identifiera musen som jag kör i USB. Tangentbordet som jag kör i Ps2 gick bra. Efter omstart så fungerade det igen.
Testade att byta plats på dem och då uppstod fenomenet på tangentbordet istället.

Vidare kunde det ibland ta väldigt lång tid att få fram alla enheter när jag öppnade Den här datorn eller utforskaren. Ibland när jag gick in på en hårddisk där jag har t.ex. musik så var det bara vita fyrkanter istället för mappar.
Ofta när jag ska slå av datorn tar det väldigt lång tid innan den slår av. Och ibland när jag startar den så tänder bootbilden men när Windows laddar blir det svart fast jag hör ju hur den jobbar och det syns ju också på HD lampan. För att nästa gång när jag startar blir det inte ens bootbild. Den håller heller inte inställningen stadigt på cpu’n. Vart bättre när jag uppdaterade till senaste bios för att efter ca en vecka börja svaja igen. Ett tag fungerade inga USB uttag på baksidan. Bara dem på fronten som sitter kopplade via kabel till moderkortet.

Vissa program har ej gått att installera. Medan andra har installerats som vanligt fast bara vissa har gått att starta.
Har nu lyckats få dem bakre USB portarna att fungera igen. Fast jag vet inte hur?
Datorn vill inte synka mobilen. Får dra ur och sätta i kabeln ett antal gånger för att den ska hitta den.

Finns säkert fler saker som jag inte kommer ihåg just nu. Till råga på allt åkte jag på en ryggoperation med medföljande infektion så jag har ju inte kunnat/orkat göra allt det jag tänkt.
Hur som helst var min första tanke att det är något fel på moderkortet. Men sen började jag fundera på om det kanske är nätagget. Ett agg som strular vet jag kan göra dem mest konstiga saker med en dator. SSD systemdisken är den första SSD disk som jag har och har ingen erfarenhet av vad för lustigheter en sådan kan åstadkomma ifall det blir något fel.

Jag har även en BoxeeBox och en Samsung BD-E8300N kopplad via nätverket. Plötsligt kunde boxen inte läsa MKV filer från en av fyra hårddiskar som jag kopplat till den. Samtidigt som Blurayen började frysa. Vet ej om detta kan ha något samband eller om jag har fått spöken i nätverket/elnätet. Har i alla fall löst problemet med BoxeeBoxen och Bd, n
Har nu lyckats få tag i ett nätagg så jag ska prova den biten om ryggen hänger med.

Är tacksam för alla idéer från alla som eventuellt kan veta vad det är som är fel. Hade tänkt skicka in moderkortet till Dustin för garanti ärende när jag fick rygg problemet. Ringde till Dustin som skickade en returfrakt. Men jag har ju inte kunnat skruva loss kortet på grund av ryggen. Kanske lika bra det om det är något annat fel. För om dem felsöker och inte hittar något fel så tar dem ju ut en avgift för det.

Köpte min nuvarande kombination för att uppgradera till Ivy Bridge i december 2012. Behöll alltså allt utom Moderkortet/cpu'n/minnen/kylare.

Jag kör nu med
Windows 7 Ultimate
P8Z77-V PRO MODERKORT
INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2
Cougar 700W 80+ Bronze Psu
Ett gammalt EAH5770 CUCore/2DI/1GD grafikkort
Optiarc Dvd

Hårddiskar OCZ -Agility3 120Gb SSD
Plus 2 650 GB Samsung HD642JJ
och en 2 TB Samsung HD204 UI

Allt i en mycket välventilerad Nine Hundred Two V3 Anteclåda.

Testpilot

Dina fel ser i första hand ut som moderkort ja..

Nätagg är ju inte så svårt att byta för att testa , kan ju vara ide' att köra lite benchmark med tex OCCT
för att mäta spänningarna från nätagg till processor och se om dessa är stabila.
http://www.ocbase.com/

Kräver ju inte nån speciell arbetsinsats

Medlem

Måste vara moderkortet som strular. Var den nytt ? hur många år har du använt modekerortet ?
Om du inte kan felsöka byta moderkortet då kan du anlita ett PC service företag.
Jag har lite erfarenhet av reparation och vet många gånger drivrutiner till judkort kan ibland ställa till problem. Testa att köra utan ljudkort och avinstallera drivrutinerna till den see om det blir något förändring.

Du måste felsöka datorn hårdvaran alla delar och hitta orsaken roten till problemet kan vara drivrutiner eller defekt hårdvara.

Medlem

Låter ju nästan som något chipset som strular, kolla spänningar som Harakiri sa. Kolla även temperaturer, det är ju lite varmare nu framåt sommaren. Gör rent dammfilter etc om du inte gjort det på ett tag. Kör du i någon form av silent mode profil kan du ju testa byta så det blir lite mer fräs i fläktarna. Kan ju hända att kylare eller liknande släppt, men då är det kanske redan försent, fast datorn borde väl ha stängt ner sig ändå i sådana fall. Kör gärna även ett minnestest om du kan.

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Låter ju nästan som något chipset som strular, kolla spänningar som Harakiri sa. Kolla även temperaturer, det är ju lite varmare nu framåt sommaren. Gör rent dammfilter etc om du inte gjort det på ett tag. Kör du i någon form av silent mode profil kan du ju testa byta så det blir lite mer fräs i fläktarna. Kan ju hända att kylare eller liknande släppt, men då är det kanske redan försent, fast datorn borde väl ha stängt ner sig ändå i sådana fall. Kör gärna även ett minnestest om du kan.

Medlem

Tack för alla svar!
Moderkortet är från December 2012 så det är bara ett halvår gammalt. Datorn är alltid ren och fräsh. Fem fläktar håller temperaturen runt 30 grader såvida det inte blir riktigt sommarhett förstås. Men aldrig över 45. Pc firma lämnar jag inte gärna till. Har alltid löst alla problem jag råkat ut för och vill nog helst försöka göra det nu med. Även om jag blir tokig på köpet.
Bra att det finns fler som misstänker moderkortet. Har fått tag på ett nätagg som jag ska prova med för att utesluta det. Minnestest har jag kört och dom är ok. Ska prova OCCT. Undrar varför jag inte tänkt på det förrut???. Fast med infektion och feber är det inte lätt att tänka klokt. Tack i alla fall för era förslag. Uppskattas ska ni veta.

Ha det bra och tack.

Medlem

Dina problem är tidigare än att du behöver stressa datorn med OCCT.

Sån här skit är en mardröm, får man inga ledtrådar där (pga krascher dödar tidigare)
Så är ju nätagg, mobo högoddsarna, därefter minnen Gpu och drivrutiner.

Att eliminera orsak är början, tex att byta nätagg och se till att BÅDA aggen fungar på olika riggar, ety du du bör ha minst två riggar för att kunna eliminera.

Försök att kolla i loggen över fel och krasher, är det inte omedelbart "dödande" krasher, så får du ledtrådar där.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar