optimering på fz

Medlem
optimering på fz

Hej,
Kanske kan vara dags att börja titta på att optimera fz lite?
Jag har uppleva den som lite smålångsam speciellt när man surfar in på mobilen.
sen fanns ni med i listan här
http://www.idg.se/2.1085/1.512419/stort-sloseri-med-bandbredd


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Hej,
Kanske kan vara dags att börja titta på att optimera fz lite?
Jag har uppleva den som lite smålångsam speciellt när man surfar in på mobilen.
sen fanns ni med i listan här
http://www.idg.se/2.1085/1.512419/stort-sloseri-med-bandbredd

@FZ Red: Kommentar?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Halloj!
Jag kan svara på detta. På den listan (top 10 av sajter i Sverige som slösar mest data) så har vi ju helt klart FZ med där. Statistiken är plockad från detta inlägg: http://peterhedenskog.com/blog/2013/05/sveriges-mest-slosakti...

Kikar man dock lite längre ned på sidan jag länkat till så har vi en annan lista (Sveriges minst slösaktiga sajter):

Sajt %
datormagazin.se 0,3
fz.se 0,32
kingmagazine.se 0,37
Foretagsfakta.se 0,38
vagabond.se 1,32

Alltså är procentuellt FZ på plats 2 i Sverige av de sajter som slösar minst datamängd. Så jag tycker faktiskt att artikeln på IDG är lite missvisande och anledningen till det är ju att FZ är en bildtung sajt med mycket nyheter och innehåll. Lite kul är också att av topp 5 av "Sveriges minst slösaktiga sajter" så delar alla utom Företagsfakta plattform med FZ. Alla de andra sajterna sköter vi

Som ni ser kan man vrida och vända på statistik och i slutändan handlar det ju om ifall ni som besökare tycker FZ laddar snabbt eller inte. Men även om jag tycker vi optimerar bra så har vi mycket kvar att göra innan vi är nöjda. På tisdag har vi t.ex. inplanerat ett hackathon där vi kodknackare kommer sitta till sent på kvällen och käka stora mängder pizza och optimera våra sajter. Dessutom påbörjade vi så sent som förrförra veckan ett projekt med att snabba upp FZ (och alla andra våra sajter) ytterligare. Det projektet hoppas jag ni kan skörda av i höst

Medlem
Skrivet av musse1:

På tisdag har vi t.ex. inplanerat ett hackathon där vi kodknackare kommer sitta till sent på kvällen och käka stora mängder pizza och optimera våra sajter. Dessutom påbörjade vi så sent som förrförra veckan ett projekt med att snabba upp FZ (och alla andra våra sajter) ytterligare. Det projektet hoppas jag ni kan skörda av i höst

Jag är inget vidare på kodning och dylikt, men jag är ganska duktig på att dra mig undan till ett mörkt hörn och äta pizza. Säg till om ni som grupp är intresserade av en tillökning på en person.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Dessutom nämns IDG själva två gånger i det nyhetsinlägget... På tal om slöseri av data liksom.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

För att gå in på tekniska detaljer, så har vi bytt ut våran hamster till en dire hamster.

Medlem

Tack för infon musse1!

För det mesta funkar sidan riktigt bra, med några enstaka fall av att en blogguppdatering inte går genom. Ibland laddar den segt, men det brukar vara min DNS-server som är boven i dramat.

Medlem
Skrivet av Fentron:

För att gå in på tekniska detaljer, så har vi bytt ut våran hamster till en dire hamster.

Sounds legendary.

Skämt o sido, så är sidan lite tungladdad. Fast mestadels är det, konstigt nog (?), Facebooks gillaknapp längst upp på sidan som lägger till 1-2 sekunder på sidladdningen. I och med att en del (java)skript tenderar att inte fungera om inte allt är laddat, så måste man vänta lite extra innan man kan göra ngt. De andra sidorna går snabbt.

En annan konstig sak är att om man surfar med iPad så fungerar den där notis-menyn lite halvkass. Allt som oftast måste jag öppna länkarna i ny flik för om man bara tap:ar på den så händer inget. Ibland så fungerar det att trycka på den lilla pil-ikonen till höger, men nästan aldrig om man trycker på själva nyhets-/tråd-namnet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Skämt o sido, så är sidan lite tungladdad. Fast mestadels är det, konstigt nog (?), Facebooks gillaknapp längst upp på sidan som lägger till 1-2 sekunder på sidladdningen. I och med att en del (java)skript tenderar att inte fungera om inte allt är laddat, så måste man vänta lite extra innan man kan göra ngt. De andra sidorna går snabbt.

En annan konstig sak är att om man surfar med iPad så fungerar den där notis-menyn lite halvkass. Allt som oftast måste jag öppna länkarna i ny flik för om man bara tap:ar på den så händer inget. Ibland så fungerar det att trycka på den lilla pil-ikonen till höger, men nästan aldrig om man trycker på själva nyhets-/tråd-namnet.

Gillaknapparna tar tid att ladda men borde inte påverka övriga sidans laddning. Vi får kika på om vi kan göra något åt knapparna, jag har en idé som kan vara möjlig.

Vi tittar kontinuerligt på optimeringar och gör både mindre och större åtgärder för att snabba upp sidorna, vi kommer aldrig sitta nöjda.

Ipadproblemet får vi titta på, tack för rapporten.

// Linus Areng

Medlem

Tack för svaret.

Hur kan ni vara både bäst och sämst?

Men i alla fall, när man surfar på datorn så går sidan snabbt att rendera men som pekats ut ovan så tar tredjeparts script ibland lång tid att ladda vilket kan va jobbigt.

Inga jätteproblem egentligen ville bara peka ut artikeln


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

De senaste 6 månaderna har FZ blivit betydligt snabbare, dessutom är det lättare att blogga utan stora fel nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar