SVT Debatt - Dataspelsmissbruk

Medlem
SVT Debatt - Dataspelsmissbruk

Titta och döm själv !

Själv blir jag äcklad utav svensk dumhet....

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Titta och döm själv !

https://www.youtube.com/embed/F0JhksT2_ac

Själv blir jag äcklad utav svensk dumhet....

Varför ska dom ta upp ett ämne som dom inte vet något om..
Dom enda som vet hur dataspelsmissbruket ligger till är dom som faktiskt spelar

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Titta och döm själv !

https://www.youtube.com/embed/F0JhksT2_ac

Själv blir jag äcklad utav svensk dumhet....

Nu ska man inte ta Herr Josefsson mer än med en nypa salt.
Har aldrig hört/läst en objektiv mening författad av honom.

Medlem

Underhållande

Medlem

Väldigt många gånger som de som skulle svara blev avbrutna, efter att herr programledare fått höra vad han ville. Lite lagom sådär vinklat, hade detta program blivit citerat i text, hade ju avbrotten knappast stått med.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av zobino:

Varför ska dom ta upp ett ämne som dom inte vet något om..
Dom enda som vet hur dataspelsmissbruket ligger till är dom som faktiskt spelar

Jag förstår vad du menar men alla måste få ha en åsikt om saker och ting. Om bara de som är beroende tillåts tala så blir det en enormt skev debatt. Skulle vi i så fall göra samma sak med droger och alkohol? Bara kokainister och alkoholister har någon koll på vad som är rätt och fel?

Det fanns en tid då jag började fundera på om jag var beroende av spel, WoW har t.ex. en enorm dragningskraft. Jag kom i slutändan fram till slutsatsen att det för min del inte är spelen utan det är datorn, internet och teknik överlag - informationsflödet som man lätt spenderar för mycket tid med. Problemet är inte att folk sitter vid datorn, problemen uppstår när de inte gör eller tänker på någonting annat utöver det.

Märker man att en person inte har något annat intresse eller tidsfördriv så kan det vara dags att försöka göra någonting åt det, ingenting är bra i för stora mängder. Om jag själv hade barn skulle mitt krav vara att de deltog i andra aktiviteter som väger upp för tiden de spenderar med att spela. Vill man spela X antal timmar så måste man väga upp med X antal timmar där man motionerar, träffar kompisar, jobbar och gör någonting konstruktivt överlag.

Lägg väl märke till att jag inte på något sätt påstår att majoriteten av spelare är beroende.

Medlem

Spelade han datorer? haha..

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av zobino:

Varför ska dom ta upp ett ämne som dom inte vet något om..
Dom enda som vet hur dataspelsmissbruket ligger till är dom som faktiskt spelar

Jag förstår vad du menar men alla måste få ha en åsikt om saker och ting. Om bara de som är beroende tillåts tala så blir det en enormt skev debatt. Skulle vi i så fall göra samma sak med droger och alkohol? Bara kokainister och alkoholister har någon koll på vad som är rätt och fel?

Det fanns en tid då jag började fundera på om jag var beroende av spel, WoW har t.ex. en enorm dragningskraft. Jag kom i slutändan fram till slutsatsen att det för min del inte är spelen utan det är datorn, internet och teknik överlag - informationsflödet som man lätt spenderar för mycket tid med. Problemet är inte att folk sitter vid datorn, problemen uppstår när de inte gör eller tänker på någonting annat utöver det.

Märker man att en person inte har något annat intresse eller tidsfördriv så kan det vara dags att försöka göra någonting åt det, ingenting är bra i för stora mängder. Om jag själv hade barn skulle mitt krav vara att de deltog i andra aktiviteter som väger upp för tiden de spenderar med att spela. Vill man spela X antal timmar så måste man väga upp med X antal timmar där man motionerar, träffar kompisar, jobbar och gör någonting konstruktivt överlag.

Lägg väl märke till att jag inte på något sätt påstår att majoriteten av spelare är beroende.

WORD

Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av vuze2143:

Titta och döm själv !

https://www.youtube.com/embed/F0JhksT2_ac

Själv blir jag äcklad utav svensk dumhet....

Varför ska dom ta upp ett ämne som dom inte vet något om..
Dom enda som vet hur dataspelsmissbruket ligger till är dom som faktiskt spelar

Så är det väl med dom flesta debatter i SVT? Folk som aldrig rört ett spel debatterar mot spel och spelmissbruk. Folk som aldrig tagit droger, inte ens alkohol, debatterar mot droger och missbruk. Och alltid så hänvisar man till studier som oftast är felaktiga och vinklade till deras fördel.

Jag tycker Debatt ska ta upp det värsta missbruket i detta avlånga land, nämligen beroendet av att bry sig för mycket om vad andra gör på dagarna.

Medlem

Låt ungen spela 8 timmar om dagen. Det är hans egna fritid och han har antagligen massor av kompisar online. Sitter en unge och läser en bok hela kvällen, ser på film eller bara ser på TV är det ingen som reagerar. Men att spela online men andra personen pratandes över Skype, det är tydligen ett problem. Utgångspunkten är väl alltid att en person får disponera sin fritid som denne önskar?

Det finns någon typ av undermedveten oemotsagd sanning i människor om att spela en massa spel är sämre än andra sysslor, trots att större delen av forskningen på området visar den totala motsatsen. Tydligen måste man som 'fanboyen' säger motionera, träffa personer fysiskt, jobba eller i princip vad som helst som är konstruktivt för att väga upp för datoranvändandet. För tydligen är det inget konstruktivt nöje. Att vara vid datorn för nöjes skull är bara slöseri med tid, en synd.

Istället bör man se datorspelande för vad det är: Ett lättillgängligt, billigt, säkert och extremt socialt nöje. Träffa personerna man spelar med "IRL" det kommer allt eftersom att man lär känna dem.

Föräldrarnas problem är att de inte har någon aning om av deras ungar håller på med. De förstår inte och de är nöjda att ha det så. När de ser problem slår de instinktivt ifrån och stänger av spelen. Detta är det värsta du kan göra som förälder. Du tror att du satt definitivt stopp för en fara men i själva verket har du på ett extremt auktoritativt sett halshuggit inte bara ditt barns hobby men också dess sociala liv. Det är ren idioti att tro att detta inte antingen skadar ditt barn eller eskalerar konflikten. När en förälder beskriver att den försökt prata med ungdomen, vad var det för diskussion? För om utgångspunkten var att övertala ungdomen är det ingen diskussion, särskilt inte om föräldern inte har någon aning om vad som faktiskt diskuteras. En tonåring må vara oerfaren men den är inte dum och den känner sina föräldrar väl. Vet du inte vad du pratar om, vägrar lyssna på ditt barn och vill förbjuda oavsett så blir det konflikt,. Detta är inte spelets fel, det är ditt fel.

Du måste inse att ungdomen vill spela och detta har en anledning. Blir spelandet ett problem så undersök varför det blir ett problem, åderlåt inte ungen och tro att allt blir bra. Sätt dig in i vad ditt barn gör på fritiden. Ska detta vara någonting man måste berätta för föräldrar?

Föräldrar ställer gärna upp med att gå på fotbollsträningar, köpa utrustning, köra till och från träningen, fråga hur matchen gick och visa stöd för idrott. Men när frågade en förälder senast hur gårdagens raid gick?

(Josefsson är dessutom i sig en anledning att inte betala TV-avgift.)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar