Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

Robot
Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam
Medlem
Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

det är ju inte bara därför vi vill känna att vi äger våra spel och slippa en jäkla DRM för att spela på våran tv

Medlem

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Medlem

Så Microsofts PR avdelning kan inte komna på frasen " Vi har ett DRM system som kräver verifiering mot våra servrar en gång per dygn men i och med det är piratade spel inget problem så alla xbox one spel kommer säljas för 399 vid släpp. Och en sak till, ni slipper nya skivor."

Medlem

Kan man sälja sina begagnade spel på steam ens?


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Hur är den så dålig då? du kan ju fortfarande sälja spelet om du vill, och en snabb verifiering som knappt märks av för att garantera att du har äkta varan är inget problem tycker jag.

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

MFZ
Medlem

...som en konsolversion av steam utan sköna erbjudanden.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Med tanke på hur duktiga Microsoft är på att krama varenda liten krona ur sina konsumenter så tror jag inte att de kommer erbjuda en lika fördelaktig tjänst med rejäla reor som Steam oavsett vad som händer med begagnat-handeln. På PC har man DRM-fria alternativ (GOG m.m.) så där måste Steam konkurrera med reor ibland.

Xbox är ett slutet system kontrollerat av ett företag som har makt över vilka som ska få släppa spel till konsolen och de är den enda digitala distributören till den plattformen så vitt vi vet.

Resonemanget påminner lite om restaurangmomsen, man förutsätter att distributörerna inte bara ska plocka ut den extra vinsten utan att först göra sina produkter billigare. Jag tror det när jag ser det.

Medlem

Om detta är sant så borde väl personerna på MS bekräfta inlägget eftersom att det nu är en sån stor grej.

Skrivet av Krayze:

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Så ditt svar är att "Pirater förstör för oss som betalar för att då sätter företagen DRM på våra produkter, därför är det bra att vi får en konsol som går stenhårt på DRM nu" ?

Medlem
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Hur är den så dålig då? du kan ju fortfarande sälja spelet om du vill, och en snabb verifiering som knappt märks av för att garantera att du har äkta varan är inget problem tycker jag.

Ett stort problem är att xbox one inte kommer ha samma livslängd som exempelvis Steam, eftersom Steam finns tillgängligt till Linux, MAC och Windowssystem, som alla går att uppgradera hårdvaran på, aöternativt köpa en ny dator. När xbpx one är utdaterat kommer de bara att stänga ned servrarna och du kommer inte kunna spela dina spel längre. Detta problem är inte lika relevant för steam just för att det är ingen risk att systemen som kör steam inte kan köra framtidens spel, eftersom steam går att 'flytta' mellan datorer.

Problemet är inte heller relevant för PS4, som du kan spela så länge konsolen håller(rent tekniskt alltså, tills den fysiskt pajar) utan att beöva oroa dig för att verifieringsservrarna stängs ned, MP-servrarna försvinner visserligen med tiden men inte din åtkomst till alla SP-spel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Hur är den så dålig då? du kan ju fortfarande sälja spelet om du vill, och en snabb verifiering som knappt märks av för att garantera att du har äkta varan är inget problem tycker jag.

Den är dålig för att jag inte längre köper ett spel som är mitt att spela. Jag köper tjänsten att spela ett spel så länge Microsoft anser att jag ska få spela spelet.

Vad spelar det för roll att jag sitter på en fiber-anslutning om microsofts system är nere så jag inte kan spela mitt spel som är köpt till fullpris trots att jag har skivan.

Det finns i dagsläget inget som motiverar en medveten konsument att acceptera dessa DRM villkor.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

PS4 - Xbox one = 4-1 = 3 = Half Life 3 confirmed!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Medlem

Steams DRM tolereras för att användarna ofta upplever att Steam erbjuder ett mervärde som de inte finner någon annanstans. Det är bra priser, man får allt på samma ställe, Valve har otroligt många bra spel själva och de lockar till sig fler och fler tredjepartstitlar.

Xbox One ger mig inget mervärde när man jämför med PS4. Jag måste betala mer för konsolen, den är inte lika kraftfull, Live ger mig inte lika många förmåner som PS+, jag tappar full kontroll över mina spel, Microsoft lämnar ut info om mig till den amerikanska regeringen utan att informera mig m.m.

Kort sagt: när Xbox One och Xbox Live upplevs erbjuda ett bättre och mer prisvärt alternativ jämfört med en PC med Steam eller PS4 med PS+ så kommer det att sälja. Deala med återförsäljarna för att ge oss billigare spel Microsoft, jag tvivlar på att ni lyckas övertyga dem.

Medlem

Men det där vet du ju inte säkert. I framtiden kanske de fixar så offlinespel funkar utan verifiering om och när de tänker stänga ner servrar som knappt används av folk.
Och eftersom många spel idag är online så är det svårt att undvika "tjänsten".

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:
Skrivet av Krayze:

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Så ditt svar är att "Pirater förstör för oss som betalar för att då sätter företagen DRM på våra produkter, därför är det bra att vi får en konsol som går stenhårt på DRM nu" ?

Jag tror om MS nu kör samma princip som steam så gynnar det konsumenter med erbjudande osv. Jag är inte så påläst på hur just MS villkor ser ut. Att verifiera konsolen varje dygn är ett sätt att ha koll på en genuin kopia,


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Storheten med xbone? Så underförstått menar han att xbone är visst jättebra men vi konsumenter är så korkade att vi inte fattar varför den är bra.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Jag menar, vad är det som säger att Xbox One's OS/tjänster inte kan leva vidare på nyare hårdvara i framtiden? nu när det är x86 och allt

Skrivet av LoyalCrystalean:

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

Nej du är nog inte ensamn just nu men lär nog bli i framtiden om du inte ändrar dig.
Personlinge så hatar jag dom där jävla skivorna som ska bytas så fort man vill spela något annat, mjukvara vill jag ha på en hårddisk där den hör hemma.
Nu när Xbox One har en bättre lösning på att låna ut spel än Sonys gammla variant att ge skivor till varandra så känns dom ju ännu mer menigslösa.

Medlem
Citat:

It's a long tail strategy, just like steam. Steam had it's growing pains at the beginning with all it's drm shit as well. [...] For digital downloads steam had no real competition at the time, they were competing against boxed sales. At the time people were pretty irate about steam, (on 4chan too...) It was only once they had a digital marketplace with DRM that was locked down to prevent sharing that they could do super discounted shit.

Vad personen uppenbarligen missar är att Valve lyssnade på sina kunder, Microsoft verkar ju snarare göra motsatsen. Steam hade aldrig lyckats om de kört med samma arroganta stil.

Inaktiv
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

Jag föredrar mina spel i fysisk form före full DRM Steam-titlar.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men det där vet du ju inte säkert. I framtiden kanske de fixar så offlinespel funkar utan verifiering om och när de tänker stänga ner servrar som knappt används av folk.
Och eftersom många spel idag är online så är det svårt att undvika "tjänsten".

Det är ett väldigt stort "om". Microsoft har inte svarat på frågan fast att den har ställts många gånger nu, de undviker den bara och säger att det är något att tänka på i framtiden.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2lM...

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av intro18:
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

Nej du är nog inte ensamn just nu men lär nog bli i framtiden om du inte ändrar dig.
Personlinge så hatar jag dom där jävla skivorna som ska bytas så fort man vill spela något annat, mjukvara vill jag ha på en hårddisk där den hör hemma.
Nu när Xbox One har en bättre lösning på att låna ut spel än Sonys gammla variant att ge skivor till varandra så känns dom ju ännu mer menigslösa.

Vill minnas att senast jag körde Starcraft kunde jag göra det helt utan skiva tack vare att de patchat spelet. Vill även minnas att jag körde Sacrifice utan att någon skiva satt i spelaren. Så det där är ett löjligt argument för en sådan drakonisk DRM som de nu använder sig av, jag har kunnat göra detta ett bra tag på PC.

Merparten av de spel jag äger är på skiva och jag en majoritet av dessa kan jag spela lika lätt idag som när de var nya. Behöver inte koppla upp mig mot någon sabla server och få "lov" att göra så.

Skriv svar