Tacka Copyswede för dyrare konsoler

Robot
Tacka Copyswede för dyrare konsoler

Från och med den 1 september kommer Copyswede kräva ersättning för spelkonsoler med inbyggd lagring.

#nyhetstips


Medlem
Tacka Copyswede för dyrare konsoler

Medlem

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med


signatur

Game long and prosper

Skribent
Skrivet av Javas:

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med

Är bara glad om jag kan få en att gråta per dag


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Medlem

Vidrigt är vad det är...

Medlem

Fy fan vad jag hatar dessa jäkla straffavgifter!

Inga stora summor men ändå jävligt att ALLA skall behöva betala.

Medlem
Skrivet av Javas:

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med

PRIVATkopiering intePIRATkopiering.

Edit: Folk i tråden är uppenbarligen ordblinda.

Det handlar inte om någon slags straffavgift för att man kan lagra piratat material. Det är en gammal idiotisk avgift som hänger kvar sedan åttitalet som innebar att man var tvungen att betala en avgift för att man kunde kopiera LP-skivor till kassettband. sk PRIVATkopiering.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Den här artikeln är ju helt mångtydig, det rör sig om privatkopiering och inte piratkopiering. Gör det tydligt i artikeln, folk förstår aldrig skillnaden vanligtvis och med denna artikel så lär ju folk bli hur förvirrade som helst.

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Javas:

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med

PRIVATkopiering intePIRATkopiering.

Fan då är det bara att privata på då :). Jag har väldigt många vänner på internet.

Medlem

Alla ska med!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Den här nyheten är en kort sammanfattning varför karteller av olika slag är en katastrof.

Medlem

Vill bara klargöra.

Avgiften avser PRIVATkopiering, inte PIRATkopiering.

Denna avgift är så jädra outdated.... grrr

Skribent

Har uppdaterat med en länk där man kan lära sig mer om PRIVATKOPIERING.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Men då är der ju bara att brassa på med privatkopiering då, betalat och klart

Medlem

Privatkopiering???????????????????????? Sjukast jag hört. Vem orkat dona med sånt i dagsläget. På 80-talet satt man kanske och kopierade sina kasettband, men det var då det. Vilket löjligt påhitt.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Alla ska med!

Vare sig de vill eller inte.

Medlem

Jag trodde kollektivbestraffning var olagligt i sverige?

Inaktiv

Det bör påpekas att detta inte endast gäller konsoller utan även innefattar allt som har intern lagring, t.ex. mekaniska hårddiskar, ssd-enheter, lagring i smartphones...osv
Så även den vanliga pc-användaren blir drabbad.


signatur

I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem.

Medlem

Hur rapporterar man felaktigheter i artikeln för rättelse?
Det är två stora fel i den artikeln.

Första är att privatkopieringen har inget att göra med piratkopiering.

Det andra är att maxsumman är 100kr då moms ej är inräknad i de 80kr som nämns.

Medlem

Faktiskt ganska skönt att även konsollerna tvingas "haka på" detta elände. Fler arga motröster, och så småningom kanske detta föråldrade elände går i graven. Att Copyswede ens tillåts fortsätta existera är absurt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Dator- och tv-spel är ju undantagna från upphovsrättslagens privatkopieringsregler, så jag förstår inte varför man ska betala en avgift för något som man ändå inte lagligen får göra. Och även om privatkopiering av dator- och tv-spel hade varit lagligt så hindrar ju dagens DRM det likväl.

Vi tvingas alltså betala för något som vi varken kan eller får göra.

Medlem

Copyswede ska döden dö.


signatur

Meep!

Skribent
Skrivet av hellspooned:

Hur rapporterar man felaktigheter i artikeln för rättelse?
Det är två stora fel i den artikeln.

Första är att privatkopieringen har inget att göra med piratkopiering.

Det andra är att maxsumman är 100kr då moms ej är inräknad i de 80kr som nämns.

Fast, är det verkligen moms på de 80 kronor Copyswede begär från importörer och återförsäljare? Hittar ingenting om det någonstans.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av hellspooned:

Hur rapporterar man felaktigheter i artikeln för rättelse?
Det är två stora fel i den artikeln.

Första är att privatkopieringen har inget att göra med piratkopiering.

Det andra är att maxsumman är 100kr då moms ej är inräknad i de 80kr som nämns.

Fast, är det verkligen moms på de 80 kronor Copyswede begär från importörer och återförsäljare? Hittar ingenting om det någonstans.

Jo, det blir närmre 100 kronor. Det är faktiskt bekräftat, just eftersom moms räknas på de 80kr (och 20% till av 80 är cirka 100). Ett annat skäl till detta är att avgiften lämpas över på slutkonsumenten för att återförsäljarna inte ska få en grop i sina marginaler, vilket också ger en liten procentuell ökning av kostnaden.

Sweclockers senaste artikel om Copyswede: Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Sweclockers senaste fredagspanel, hoppa till 10:58

Medlem

Att säga att den här avgiften på något sätt skulle vara relaterad till "privat"kopiering är bara fånigt och naivt. Klart som fan att det är ett sätt att på en närmast illegalt sätt försöka krama musten ur deras påstådda förluster från piratkopieringen. Lika fult som när SVT ska stjäla pengar genom att lägga ut SVT PLay på nätet, och sedan kräva pengar från alla som därigenom kan se det.
Att både CopySwede och SVT tillåts göra det är inget annat än ett rättsmässigt haveri.

Folk får säga vad fan dom vill, men om jag har betalat en hitta-på avgift för piratkopiering så är det naturligtvis OK att piratkopiera, så enkelt.

Medlem

Jag PIRATkopierar spelen och sedan PRIVATkopierar jag dem.

För övrigt tycker jag VD:n för Copyswede kan köra ner en gammal möglig banan i halsen, sälja sin feta sommarstuga och betala dom nya summorna med egna pengar.

Medlem

Vem är det som har gett Copyswede rätt att ta ut alla dessa avgifter för lagringsmedier?

Medlem

Copyswede är ett skämt, avgift på interna hårddiskar är skrattretande.

Medlem
Skrivet av Javas:

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med

Den här avgiften har inget med piratkopiering att göra överhuvudtaget utan handlar endast om s.k privatkopiering vilket i sig bygger på en förlegad lag.

Hur de ens kan finna stöd i den här lagen är för mig helt obegripligt då den innefattar saker som används i huvudsak för detta ändamål. En intern hårddisk används främst för att installera saker, som sagt var en väldigt förlegad lag som visar på den okunskap som existerar när det gäller ny teknik (och som redan påpekats sätter DRM stopp för detta vilket gör den ännu mer oberättigad).

123
Skriv svar