Strategispelen blir nerfade?

Medlem
Strategispelen blir nerfade?

Är det bara jag som tycker mig se en förändring i stategispelsgenren?

Syftar här på RTS.

Nästan alla nya spel som släppts på sistone har helt eller delvis slopat basbyggande, teknologier osv.

Är det bara jag som VILL HA gameplay i AoE-stil?

Jag älskade Dawn of War, men tyckte inte alls om DoW 2 - som hade kunnat bli så bra...

Och nu också C&C?? Helt otroligt...

Några synpunkter på detta?

Medlem

Tja... Ju yngre en generation är desto mindre tålamod har den, eftersom det finns mer och mer och mer saker för att alltid ha någon form av stimulering lättilgänglig.

Spel som kräver tålamod över huvud taget har blivit en nisch som inte är ekonomiskt försvarbar att ge sig in på för mer än ett fåtal utvecklare eftersom marknaden snabbt blir mättad.

Action, action, action. Det ska hända mycket, och det är skit samma om folk är trötta på spelet efter några månader för då kan man ju sälja ett nytt.

Marknadsekonomin har huggit huvudet av utvecklarnas integritet, och jag tror knappast det kommer bli bättre.

Medlem

Håller inte alls med. Både StarCraft 2 och Supreme Commander 2 kommer snart och fanbasen bakom dessa är fortfarande enorm! Visst har den sjunkit, men den finns fortfarande!

En annan aspekt är väl oxå att utvecklarna inte hittar så mycket nytt i ett vanligt bygg och förstör strategispel. Det mesta har gjorts, och utvecklarna vill sälja, så alltså söker de sig utanför detta område och ger sig in i de mer sälla jaktmarkerna för att hitta guldkornet.

Medlem

Hmm jo, jag kan ju säga att jag ser enormt mycket fram emot Supcom 2...

Men dessa spel verkar tyvärr vara bland de sista i sin genre

Och att försöka dumma ner spel för att göra dem mer unika verkar som... tja, helt fel väg att gå...

Medlem

Tycker inte det är speciellt unikt med build order och resurshantering a la "click click click click" föredrar RTS
där det krävs lite strategi och inte snabbast build order.

Men ingen gör Close Combat längre även om Men of War
och Total War är nära...

Medlem

Ang. SupCom 2 så hoppas jag verkligen att det blir bättre än ettan. Pathfindingen sög, UI'n va i samma viktklass som en belgian blue, total fokus på jonglerande av resurser krävdes konstant etc.


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Kört expansionen, Forged Alliance?

Bätter AI, MYCKET bättre UI.

Förresten, ett patahce original-supcom kan enabla ett "mini-ui" som är mycket bättre än standart-uit...

Medlem

Jag gillar också "old school"; men det är nog bra att de försöker att ändra på vissa saker, annars är det samma visa om och om igen, då kan man lika gärna spela om de gamla spelen...

Medlem

Jo antar det.

Dragonshard var faktiskt ett rätt nyskapande spel...

Skulle gärna se ett nytt sådant spel, med färre buggar, roligare gameplay och upphottad grafik

Medlem
Skrivet av Randor244:

Kört expansionen, Forged Alliance?

Bätter AI, MYCKET bättre UI.

Förresten, ett patahce original-supcom kan enabla ett "mini-ui" som är mycket bättre än standard-uit...

Tack för tipset:) ska spana in det där med 'mini UI'n'. Men har hört att nukes är rätt värdelösa i FA(asdyra, svinlångt tid att bygga etc.)...och jag älskar ju nukes!:D


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Äh, superlätt att fixa till med en mod

1
Skriv svar