En öppen värld väntar i nya Thief

Robot
En öppen värld väntar i nya Thief

Garret är fri att röra sig som han vill i nystarten av serien.

#eidos-montreal, #thief


Medlem
En öppen värld väntar i nya Thief

open world verkar sannerligen vara årets trend, me like ALOT så länge det finns got om saker att göra ute i världen å inte bara ett mainquest att följa som en blind slav


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Läste Rock, Paper Shotguns artikel om det nya Thief och det finns en hel del som oroar även om jag knappast är förvånad då det var precis detta jag väntat mig.

Men det värsta måste nog vara QTE moment i ett spel som Thief och alla action moment. Nej detta verkar inte bli det Thief som fansen väntat på, verkar snarare bli en förbättrad version av Dishonored.

http://www.rockpapershotgun.com/2013/06/17/thief-eidos-words-...
"There was also a fair amount of third-person during this section. I didn’t hate it or anything, but any sort of climbing basically was Assassin’s Creed – right down to little animation details like the way Garrett swung his leg to build momentum before bigger leaps. Far more egregious, meanwhile, was an insta-death QTE involving a loose chunk of wall and a quick button-mash to give Garrett’s grappling line a life-saving toss. I mean, really? In Thief? Why? Why at all?"

" I am conflicted. As you can very obviously tell, the new Thief rubbed me the wrong way in quite a few places. AI and combat, especially, were well off the mark, and that’s definite cause for worry. Oh, and let’s not forget the linear, QTE-ridden escape scene, which felt completely at odds with pretty much everything ever – especially common sense, stealth (or even stealth-action), and the year 2013."

Citat:

– Det finns inget "säkert" läge. Fastän spelet har en ganska binär syn på mörkt och ljust så är det betydligt mer analogt. Det finns till exempel ett mittenläge där du är ganska exponerad. Det finns flera lägen och det analoga värdet kommer från hur ögon fungerar. Rör du på dig, står du upp, kryper du. Mycket av det spelar in i huruvida vi upptäcker dig. Även saker i synfältett i periferi spelar in, ser vakten något i ögonvrån kommer den att titta ditåt.

"Nope, nope, nope, nope. Guards proved respectably eagle-eyed in a few cases, but stultifyingly blind in just as many others. My favorite was when I found myself right outside the mansion’s basement entrance in a labyrinthine mess of crumbling walls, barrels, and dog cages. I used a water arrow to put out a torch on the other side of the, erm, expansively constrained area as a distraction, then slyly rounded a crucial corner while a guard struggled to understand what could possibly make all the pretty lights go away. Mistake. I miscalculated and nearly slammed mascara-ed-eye-first into two more guards. ‘Welp,’ I figured, ‘that’s curtains for me, then. May as well see how far I can get before they bop me into festive goth ribbons.

They never did. I just crouched and weaved between them, nearly brushing against their engorged wallet sacs (Garrett views human anatomy a bit differently than the rest of us) as I passed right by, almost entirely undetected. One shouted, “Hey, did I just see something?” after I’d almost made it all the way downstairs and into the basement. He, of course, proceeded to do absolutely nothing (meaningful, at least) about it. Admittedly, my light/darkness HUD indicator told me I was well-hidden, but I refuse to believe that even Garrett could find a way to be that invisible while mere inches away.

Another time, I accidentally hopped down from a wall just as a guard was patrolling right up to it. Again, I braced for certain discovery and subsequent doom. But, same as before, nothing. It was actually pretty funny: the second we locked eyes, he lackadaisically spat out one of his idle barks, basically complaining to me about the sad state of his profession. He just had to tell someone, I guess. It was tearing him up inside. I kind of felt like we had a moment, he and I. We managed this magnificent heart-to-heart between all the thievery and bloodshed – a fleeting second of all-too-human understanding. Then went our separate ways."

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Läste Rock, Paper Shotguns artikel om det nya Thief och det finns en hel del som oroar även om jag knappast är förvånad då det var precis detta jag väntat mig.

Men det värsta måste nog vara QTE moment i ett spel som Thief och alla action moment. Nej detta verkar inte bli det Thief som fansen väntat på, verkar snarare bli en förbättrad version av Dishonored.

http://www.rockpapershotgun.com/2013/06/17/thief-eidos-words-...
"There was also a fair amount of third-person during this section. I didn’t hate it or anything, but any sort of climbing basically was Assassin’s Creed – right down to little animation details like the way Garrett swung his leg to build momentum before bigger leaps. Far more egregious, meanwhile, was an insta-death QTE involving a loose chunk of wall and a quick button-mash to give Garrett’s grappling line a life-saving toss. I mean, really? In Thief? Why? Why at all?"

" I am conflicted. As you can very obviously tell, the new Thief rubbed me the wrong way in quite a few places. AI and combat, especially, were well off the mark, and that’s definite cause for worry. Oh, and let’s not forget the linear, QTE-ridden escape scene, which felt completely at odds with pretty much everything ever – especially common sense, stealth (or even stealth-action), and the year 2013."

qte är ett elakt gissel, jag har aldrig spelat igenom ett helt gow spel tack vare det, och heavy rain skulle jag aldrig ge mig på att testa xD tycker dom borde bannlysas helt från spelvärlden


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

HEADSHOT +40XP

Medlem

Sambon: Har du diskat än?
Gamern: har inte tid just nu jag ska precis smyga in i ett hus och stjäla en snusdosa i silver, kan du dämpa dig lite....ssshhhhsss..
Sambon: !!!!! *rusar in i vardagsrummet* AAAARRRRRRGGGHHH!!!
Gamern: *blir upptäckt av vakterna och fängslad*
Sambon: Sisådär, då kan du smyga ut i köket och ta disken! *sätter sig i soffan* Xbox Oprah Winfrey!

Medlem

pc och ps4?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Jag hoppas så innerligt att dom inte förstör denna ip. Openworld i Thief anda vore så klockrent!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av joary639:

pc och ps4?

Jodå. Både Xbox One, Ps4 och PC. Givetvis införskaffar man det på PC, speciellt då det finns chans att det kommer editor så småningom (inte direkt vid släpp, men förhoppningsvis senare).

Medlem

PC all the way!


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem
Skrivet av PcGamer:

En jäkla massa text.

10/10 inlägg. Älskar de första Thief spelen men detta är absolut inte Thief. Kommer inte lägga tid eller pengar på detta.

Medlem
Skrivet av korvbollar:

HEADSHOT +40XP

Jag har svårt att se att det här spelet blir lika bra som orginalen.

Medlem
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av PcGamer:

En jäkla massa text.

10/10 inlägg. Älskar de första Thief spelen men detta är absolut inte Thief. Kommer inte lägga tid eller pengar på detta.

0/10 inlägg. Gör sådana här uttalanden när det bara finns några screenshots.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem
Skrivet av Ice_:
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av PcGamer:

En jäkla massa text.

10/10 inlägg. Älskar de första Thief spelen men detta är absolut inte Thief. Kommer inte lägga tid eller pengar på detta.

0/10 inlägg. Gör sådana här uttalanden när det bara finns några screenshots.

Kolla på länken jag gav, personen som skriver den artikeln har testat spelet så det är knappast uttalanden baserade på "några screenshots". Vill du se Thief spelas så kolla på THIEF - E3 2013 STAGE DEMO det räcker för mig för att se att nya Thief knappast kommer bli som det gamla. Ironiskt nog verkar AI´n till och med vara sämre och då ansågs Thiefs AI vara rätt så korkad i en del fall.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ice_:
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av PcGamer:

En jäkla massa text.

10/10 inlägg. Älskar de första Thief spelen men detta är absolut inte Thief. Kommer inte lägga tid eller pengar på detta.

0/10 inlägg. Gör sådana här uttalanden när det bara finns några screenshots.

Kolla på länken jag gav, personen som skriver den artikeln har testat spelet så det är knappast uttalanden baserade på "några screenshots". Vill du se Thief spelas så kolla på THIEF - E3 2013 STAGE DEMO det räcker för mig för att se att nya Thief knappast kommer bli som det gamla. Ironiskt nog verkar AI´n till och med vara sämre och då ansågs Thiefs AI vara rätt så korkad i en del fall.

+1

Tycker det finns tillräckligt med gameplay videor ute som bevisar hur utvecklarna vill modernisera Thief på helt fel sätt. Fruktade detta ända sedan de första få bilderna kom ut och visade miljöer, Garrett och "focus vision" eller vad de vill kalla det. Nu har det blivit ännu värre med 40+XP HEADSHOT, QTE's och allt annat som vi ser i gaming idag.

Medlem

Hur ska man hinna med alla nya spel när alla går open world? Korta spel blir nog ett minne blott denna generation, awesome!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det kommer tyvärr att bli ett skitsnyggt spel helt utan utmaning.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Sambon: Har du diskat än?
Gamern: har inte tid just nu jag ska precis smyga in i ett hus och stjäla en snusdosa i silver, kan du dämpa dig lite....ssshhhhsss..
Sambon: !!!!! *rusar in i vardagsrummet* AAAARRRRRRGGGHHH!!!
Gamern: *blir upptäckt av vakterna och fängslad*
Sambon: Sisådär, då kan du smyga ut i köket och ta disken! *sätter sig i soffan* Xbox Oprah Winfrey!

Dock så låter det där mer som en mamma, än en sambo.

Inaktiv

mmmm Thief... det var ett antal år sen man lirade det och det var så jäkla bra,
lite knepigt bara när mosspilarna tog slut.

Skulle inte vara helt felt fel om dom gamla thiefspelen kunde komma till konsol också,
för det finns väl mer än ett gamalt thiefspel ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det kommer tyvärr att bli ett skitsnyggt spel helt utan utmaning.

Det blir vad man gör det till. Spela på svåraste svårighetsgraden, stäng av allting som försöker hålla spelaren i handen, ta bort HUDen och undvik att använda "fuskförmågor" såsom att kunna se fienders ljud genom väggar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Känns som att det krävs en indieutvecklare för att kunna göra en värdig uppföljare till de gamla thief-spelen, en utvecklare som har en vision och försöker nå den utan att slänga in massa mainstream mumbojumbo som totalt förstör all mening med att göra ett nytt spel i samma serie :/

Så brutalt less på alla utvecklare som säger 'hela dev-teamet är jättestora fans av <orginalspel-X> och vi vet vad som gjorde det så speciellt. ni som älskade <orginalspel-X> kommer inte att bli missnöjda!".

Medlem

Det är ju nästan så att man ska dra ner byxorna och runka till dom här nyheterna
Fan va jag längtar, hoppas verkligen på detta spel.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Ahris:

Det kommer tyvärr att bli ett skitsnyggt spel helt utan utmaning.

Det blir vad man gör det till. Spela på svåraste svårighetsgraden, stäng av allting som försöker hålla spelaren i handen, ta bort HUDen och undvik att använda "fuskförmågor" såsom att kunna se fienders ljud genom väggar.

Problemet är bara att ett spel som är utvecklat för en större massa kommer vara sämre för en som gillade de äldre spelen. Det är svårt, nästintill omöjligt, att göra ett spel som tilltalar alla. Thiefs AI har som sagt var fått en hel del kritik för hur den i ena stunden är väldigt imponerande medan den i den andra är nästan skrattretande.

OT:

GoG har startat sin rea och nu kan man få tag på de äldre Thief spelen för hälften av vad de normalt kostar. De erbjuder även Torchlight helt gratis fram tills 20 juni.

Medlem

Fanns det verkligen såna där bågar under tidsperioden som det här spelet kretsar kring? Påminner om dagens tävlingsbågar imo. Dessutom så påminner Garrett mig om Green Arrow

Medlem
Skrivet av izayoi:
Skrivet av Cortex:

Sambon: Har du diskat än?
Gamern: har inte tid just nu jag ska precis smyga in i ett hus och stjäla en snusdosa i silver, kan du dämpa dig lite....ssshhhhsss..
Sambon: !!!!! *rusar in i vardagsrummet* AAAARRRRRRGGGHHH!!!
Gamern: *blir upptäckt av vakterna och fängslad*
Sambon: Sisådär, då kan du smyga ut i köket och ta disken! *sätter sig i soffan* Xbox Oprah Winfrey!

Dock så låter det där mer som en mamma, än en sambo.

Spoiler varning.
Tyvärr så är det väldigt lite skillnad efter några år samboende.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Ahris:

Det kommer tyvärr att bli ett skitsnyggt spel helt utan utmaning.

Det blir vad man gör det till. Spela på svåraste svårighetsgraden, stäng av allting som försöker hålla spelaren i handen, ta bort HUDen och undvik att använda "fuskförmågor" såsom att kunna se fienders ljud genom väggar.

Det förutsätter att utvecklaren ger spelaren dessa alternativ.

Thief 3 hade samma problem och de flesta 'gamla' spelare fick bli configexperter för att kunna spela på en hyfsad nivå. Trots detta gick det inte att stänga av att man var 100% ljudlös när man smög tex.
För mig var nog droppen i det här spelet när jag såg alternativet 'Press x for takedown' poppa upp 4m från en vakt.
Spelet är säkert bra på sitt sätt men det borde ha ett annat namn.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Ahris:

Det kommer tyvärr att bli ett skitsnyggt spel helt utan utmaning.

Det blir vad man gör det till. Spela på svåraste svårighetsgraden, stäng av allting som försöker hålla spelaren i handen, ta bort HUDen och undvik att använda "fuskförmågor" såsom att kunna se fienders ljud genom väggar.

Det förutsätter att utvecklaren ger spelaren dessa alternativ.

Thief 3 hade samma problem och de flesta &#039;gamla&#039; spelare fick bli configexperter för att kunna spela på en hyfsad nivå. Trots detta gick det inte att stänga av att man var 100% ljudlös när man smög tex.
För mig var nog droppen i det här spelet när jag såg alternativet &#039;Press x for takedown&#039; poppa upp 4m från en vakt.
Spelet är säkert bra på sitt sätt men det borde ha ett annat namn.

Ja det reagerade jag med på, att man inte bara med enkelhet kan döda sina fiender man får även en indikation på när så kan ske. Var är nästa grej? Att man har en karta som visar allting i realtid=).

Medlem
Skrivet av Oinky:
Skrivet av izayoi:
Skrivet av Cortex:

Sambon: Har du diskat än?
Gamern: har inte tid just nu jag ska precis smyga in i ett hus och stjäla en snusdosa i silver, kan du dämpa dig lite....ssshhhhsss..
Sambon: !!!!! *rusar in i vardagsrummet* AAAARRRRRRGGGHHH!!!
Gamern: *blir upptäckt av vakterna och fängslad*
Sambon: Sisådär, då kan du smyga ut i köket och ta disken! *sätter sig i soffan* Xbox Oprah Winfrey!

Dock så låter det där mer som en mamma, än en sambo.

Spoiler varning.
Tyvärr så är det väldigt lite skillnad efter några år samboende.

Ja, om man är en fjolla så.

1
Skriv svar