Inga modifikationer till Battlefield 4

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag kan inte riktigt förstå vredet om jag ska vara ärlig. Visst förlänger det ett spels livstid och kan generera kul resultat. Men behövs det verkligen i alla spel?

Modd-communityn är vad som gjorde fps till vad det är idag (eller iaf var innan konsollerna förstörde allt).

CS, Desert Combat osv. Moddarna skapade ett sug för bättre spel och tvingade också utvecklarna att göra bättre spel. BF2 t.ex. är en produkt av att DICE såg vad man kunde göra i Desert Combat (och anställde killarna som gjort modden).

Kanske är det därför ea/dice är så hårt emot moddar. T.ex. Point of Existence visade på den outnyttjade potentialen i BF2 (som ändå var ett bra spel redan från början).
Det känns nog lite när deras miljardprojekt ter sig amatörmässiga jämfört med vad ett par snubbar gör gratis på sin fritid.

Vart hade Bohemia (ArmA2) varit utan Dean Halls DayZ? http://caas.raptr.com/how-dayz-brought-arma-ii-back-to-life/
http://www.thesixthaxis.com/2012/05/17/arma-ii-sees-almost-50...

Listan är lång och den pekar hela tiden åt samma håll, moddar säljer spel.

Medlem

Som vanligt tänker folk inte riktigt hela vägen såfort det handlar om den extrema kliché det är att hata allt som handlar om EA.
EA eller DICE tjänar inte ett öre på att undanhålla modverktyg för communityn, snarare tvärtom.

Det mest förekommande man ser i trådar om EA är folk som spekulerar _HEJ VILT_ om hur företaget smider planer för att jävlas med precis allt och alla, eller hur EA styr DICE med järnhand, och detta är kommentarer som dessutom får stora mängder upvotes.
De högst rankade kommentarerna i denna nyhet består helt och hållet av spekulationer som ser chansen att skriva något negativt om EA.
Obeskrivligt tröttsamt.

Hade EA botat cancer hade folk ändå spytt galla på dom, just för att det är hippt att hata dom, vilket för mig som åtminstone jobbar inom branchen, är grundlöst hat. Det finns ändlösa mängder information på nätet om man faktiskt vill lära sig något om branchen och företagen.

Börja med detta, i form av forumpost plus läsarkommentarer:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1282...


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem
Skrivet av Lightweight:

Som vanligt tänker folk inte riktigt hela vägen såfort det handlar om den extrema kliché det är att hata allt som handlar om EA.
EA eller DICE tjänar inte ett öre på att undanhålla modverktyg för communityn, snarare tvärtom.

Det mest förekommande man ser i trådar om EA är folk som spekulerar _HEJ VILT_ om hur företaget smider planer för att jävlas med precis allt och alla, eller hur EA styr DICE med järnhand, och detta är kommentarer som dessutom får stora mängder upvotes.
De högst rankade kommentarerna i denna nyhet består helt och hållet av spekulationer som ser chansen att skriva något negativt om EA.
Obeskrivligt tröttsamt.

Hade EA botat cancer hade folk ändå spytt galla på dom, just för att det är hippt att hata dom, vilket för mig som åtminstone jobbar inom branchen, är grundlöst hat. Det finns ändlösa mängder information på nätet om man faktiskt vill lära sig något om branchen och företagen.

Börja med detta, i form av forumpost plus läsarkommentarer:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1282...

Klart man dom tjänar på det, att hålla undan sin tech så ingen annan får några fina idéer och gör något liknande/bättre. Visst DOM tjänar på det, men gaming communityn tjänar på att informationen blir fri.

Detta är ett företagstänk som inte nått in i gaming industrin förrän det blev just en industri, och det är inte progressivt på något sätt förutom för EA och DICE's plånbok.

Så vet du vad, kommer supporta vilken indie utvecklare och vilken annan för den delen som helst, bara jag slipper det trångsynta kapitalist tänket.

Medlem
Skrivet av Lightweight:

Som vanligt tänker folk inte riktigt hela vägen såfort det handlar om den extrema kliché det är att hata allt som handlar om EA.
EA eller DICE tjänar inte ett öre på att undanhålla modverktyg för communityn, snarare tvärtom.

Det mest förekommande man ser i trådar om EA är folk som spekulerar _HEJ VILT_ om hur företaget smider planer för att jävlas med precis allt och alla, eller hur EA styr DICE med järnhand, och detta är kommentarer som dessutom får stora mängder upvotes.
De högst rankade kommentarerna i denna nyhet består helt och hållet av spekulationer som ser chansen att skriva något negativt om EA.
Obeskrivligt tröttsamt.

Hade EA botat cancer hade folk ändå spytt galla på dom, just för att det är hippt att hata dom, vilket för mig som åtminstone jobbar inom branchen, är grundlöst hat. Det finns ändlösa mängder information på nätet om man faktiskt vill lära sig något om branchen och företagen.

Börja med detta, i form av forumpost plus läsarkommentarer:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1282...

Tänk om, tänk rätt.

Att det är fullt avsiktligt och helt planerat att inte medge moddning i sin produkt nästan uteslutande på grund av att man själv vill sälja DLC's är självklart. Kommers 101. Förstår man inte det bör man ansöka om god man.

Ser man till kortsiktig vinst är det helt rätt väg att gå. Ser man till långsiktig planering är det urbota dumt att pissa på fansens önskemål.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Öhm, var det någon som tvivlade?

Medlem
Skrivet av Kane:

Ser man till långsiktig planering är det urbota dumt att pissa på fansens önskemål.

Det skulle innebära att man får skifta viktig fokus från att utveckla under produktion, göra spelen och motorn buggfri, och istället arbeta för att göra fåtalet hemmamoddare glada med en feature som är helt upp till företaget om dom vill dela med sig av. Folk verkar tro att det är allmänhetens rättighet att få ta del av motorerna.

Varför är det inget liv när företag som Visceral eller Blizzard inte vill dela med sig av sina motorer? Är dom helt enkelt mer värda att hålla sina egenutvecklade produkter för sig själva?


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem

Moddar spelas bara av de fåtal personer som gör dem?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Moddar spelas bara av de fåtal personer som gör dem?

Day Z eller Black Mesa var nog några personer som spelade utanför teamet Sen är det svårt att säga hur många som spelat alla custombaner i Portal 2 och Left 4 dead 2, men jag tror det är en hel del mer än skaparna och deras vänner.... ( man skall kanske inte glömma CS heller )

Att blocka folk från custom-material tvingar folk att köpa nytt om dom vill spela. Det går lite hand i hand med konsoltänket att DLC är normalt vid release, Förbokningserbjudande, microtransaktioner - Allt för att väga upp för" BEGAGNATMARKNADEN"..... Något som inte finns på PC, men vi drabbas av åtgärderna ändå. Dock är ju spelen billigare vid release, det skall bli kul att se om Xboneheads får sina spel billigare nu med tuffare DRM


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av TryNotDo:
Skrivet av Kane:

Moddar spelas bara av de fåtal personer som gör dem?

Day Z eller Black Mesa var nog några personer som spelade utanför teamet Sen är det svårt att säga hur många som spelat alla custombaner i Portal 2 och Left 4 dead 2, men jag tror det är en hel del mer än skaparna och deras vänner.... ( man skall kanske inte glömma CS heller )

Att blocka folk från custom-material tvingar folk att köpa nytt om dom vill spela. Det går lite hand i hand med konsoltänket att DLC är normalt vid release, Förbokningserbjudande, microtransaktioner - Allt för att väga upp för" BEGAGNATMARKNADEN"..... Något som inte finns på PC, men vi drabbas av åtgärderna ändå. Dock är ju spelen billigare vid release, det skall bli kul att se om Xboneheads får sina spel billigare nu med tuffare DRM

Frågan var faktiskt ställd till herr Lightweight här ovanför.

Citat:

Det skulle innebära att man får skifta viktig fokus från att utveckla under produktion, göra spelen och motorn buggfri, och istället arbeta för att göra fåtalet hemmamoddare glada med en feature som är helt upp till företaget om dom vill dela med sig av.

Tänkte det var bäst han fick tänka själv först innan han blev nedskjuten. Moddandet glädjer, precis som du skriver TryNotDo, en hel del folk och inte bara ett fåtal moddare som blir glada av att få sitta och leka av sig.

För att fortsätta på BF-temat så spöade moddarna Forgotten Hope, Desert Combat och Eve of Destruction sockorna av BF1942's motor.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Största anledningen till att jag älskade Diablo 2 mer än Diablo 3 är inte pga avsaknaden av Auction House, utan att möjligheten fanns att modifiera spelet.

Jag har säkert lagt ner över tusentals timmar på att spela olika mods genom tiderna till D2, men bara något hundratal på det omodifierade.

Jag älskar hur gamers tänker och hur ett bra spel ser ut genom deras ögon. De gör nästan alltid ett bättre spel/UI än vad developers för det aktuella spelet gjort.

Och detta gäller alla spel som tillåter addons/mods. Det förlänger livslängden och ger oändlig variation som endast begränsas vid folks fantasi.

Dice kan skjuta sig själv i foten, jag tänker inte köpa fler av deras spel. Åtminstone inte till nypris, kanske på något mysig 75%+ rea så priser går ner till under hundralappen. Då kanske det ger valuta för pengarna.

Medlem
Skrivet av Absinth:
Skrivet av robbis:

Gillar folk som slänger ur sig bög EA när det är dice som gör spelet. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte EA är med alldeles för mycket om att bestämma hur spelet ska vara utan sköter annat. Men kanske inte alla som fattar det. Det är ju fortfarande inte EAs fel att Sim City sög, och det är fan inte EA fel att SWToR sög... Nej det är Maxis och Bioware som fuckat upp det och gjort felaktiga design beslut. Händer alla nångång tillslut och då ska man inte bara häva ur sig massa saker som bög och att man ska bojkotta. Det visar ju enbart hur jävla fattig man är själv som spelare. Stöd företagen ist och ist för att häva ur sig massa skit så kan man ju försöka ha en vuxen dialog med dem om vad man tycker dom borde ändra eller ta bort/lägga till. Men det tänket verkar inte finnas lverhuvudtaget på detta forum eller nåt annat för den delen. Väx upp eller lägg ner

Det du skriver är vettigt och jag är beredd att hålla med i stort. Men har man varit med ett tag, som jag förmodar att även du har, så måste man ha uppfattat ett exploateringsmönster gällande EA. Extra tydligt är ju de varumärken som har köpts upp och sedan fortsatt utgivning under EA:s fana. Jag tycker mig åtminstone se tydlig implementering av EA:s affärsmodeller i titlar.

Jag håller med om att EA:s inblandning förmodligen är en smula överskattad men jag tror inte man ska underskatta den.

Jo självklart. Jag kan hålla med till viss del i det du säger också. Men samtidigt tror jag inte att det är EA som bestämmer att nu jävlar ska vi släppa 20 DLC för 100:- st utan det är mera en förändring i våran värld, innan så hade inte folk samma möjligheter och internet uppkopplingar som i dag, så förr i världen släppte man expansioner istället. Ofta större än dagens DLCs. Sen är ju DLC en definitions fråga, vad är DLC? Verkar som alla tror att bara det är en DLC så är det en Expansion av nåt slag, men det kan ju vara allt från en liten ficklampa till din avatar på xboxen eller till ett mp pack i battlefield. Man behöver ju inte köpa det om man inte gillar det. Det är ju så världen fungerar nu och jag tycker ofta det fungerar fint. Nåt jag stör mig på dock, som inte har med just detta är att tex på xbox live´s On Demand kostar spelen oftast 2-300:- mer än i butik och då får jag dessutom boxen. vissa spel kostar asså 699:- på PSN däremot så är det ofta billigare att köpa downloads än boxad. Detta gäller även steam ibland.

Medlem
Skrivet av Lightweight:

Som vanligt tänker folk inte riktigt hela vägen såfort det handlar om den extrema kliché det är att hata allt som handlar om EA.
EA eller DICE tjänar inte ett öre på att undanhålla modverktyg för communityn, snarare tvärtom.

Det mest förekommande man ser i trådar om EA är folk som spekulerar _HEJ VILT_ om hur företaget smider planer för att jävlas med precis allt och alla, eller hur EA styr DICE med järnhand, och detta är kommentarer som dessutom får stora mängder upvotes.
De högst rankade kommentarerna i denna nyhet består helt och hållet av spekulationer som ser chansen att skriva något negativt om EA.
Obeskrivligt tröttsamt.

Hade EA botat cancer hade folk ändå spytt galla på dom, just för att det är hippt att hata dom, vilket för mig som åtminstone jobbar inom branchen, är grundlöst hat. Det finns ändlösa mängder information på nätet om man faktiskt vill lära sig något om branchen och företagen.

Börja med detta, i form av forumpost plus läsarkommentarer:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1282...

WORD!!!! Har försökt få fram detta budskap på detta forum länge nu men alltid är det samma visa

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Blir inget köp! Detta gör de enbart för att tjäna pengar.

Skrivet av Lolflakes:

Blir inget köp! Detta gör de enbart för att tjäna pengar.

Ja, där sitter en mängd mäniskor o knackar kod o inte fan gör dom det för bananer o kanelbullar, utan just för pengar. Gör nått gratis själv för 1 miljon mäniskor.

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av TryNotDo:
Skrivet av Kane:

Moddar spelas bara av de fåtal personer som gör dem?

Day Z eller Black Mesa var nog några personer som spelade utanför teamet Sen är det svårt att säga hur många som spelat alla custombaner i Portal 2 och Left 4 dead 2, men jag tror det är en hel del mer än skaparna och deras vänner.... ( man skall kanske inte glömma CS heller )

Att blocka folk från custom-material tvingar folk att köpa nytt om dom vill spela. Det går lite hand i hand med konsoltänket att DLC är normalt vid release, Förbokningserbjudande, microtransaktioner - Allt för att väga upp för" BEGAGNATMARKNADEN"..... Något som inte finns på PC, men vi drabbas av åtgärderna ändå. Dock är ju spelen billigare vid release, det skall bli kul att se om Xboneheads får sina spel billigare nu med tuffare DRM

Frågan var faktiskt ställd till herr Lightweight här ovanför.

Citat:

Det skulle innebära att man får skifta viktig fokus från att utveckla under produktion, göra spelen och motorn buggfri, och istället arbeta för att göra fåtalet hemmamoddare glada med en feature som är helt upp till företaget om dom vill dela med sig av.

Tänkte det var bäst han fick tänka själv först innan han blev nedskjuten. Moddandet glädjer, precis som du skriver TryNotDo, en hel del folk och inte bara ett fåtal moddare som blir glada av att få sitta och leka av sig.

För att fortsätta på BF-temat så spöade moddarna Forgotten Hope, Desert Combat och Eve of Destruction sockorna av BF1942's motor.

Japp, jag inser det, men din sarkasm var bra att bygga på

Sen är det ju intressant att nämna att anledningen att priserna är så höga på "Steam" är på grund av att "Game, Gamestop och liknande "brick and mortar"-butiker tvingar utgivarna att sätta dom priserna på steam/Origin, annars vägrar dom sälja spelen i sin butik.

Annars hade vi nog sett mer spel med mods till kanske... ( tja, det är alltid konsoltjafs fel )


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

YES tack EA att ni väglede mig till att defenitivt köpa ARMA3


signatur

mm

Medlem
Skrivet av Convour:
Skrivet av Lolflakes:

Blir inget köp! Detta gör de enbart för att tjäna pengar.

Skrivet av Lolflakes:

Blir inget köp! Detta gör de enbart för att tjäna pengar.

Ja, där sitter en mängd mäniskor o knackar kod o inte fan gör dom det för bananer o kanelbullar, utan just för pengar. Gör nått gratis själv för 1 miljon mäniskor.

Som jag skrev så har Arma 2 sålts betydligt mer tack vare modden DayZ. En liknande effekt hade kunnat bli på BF3. Battlefield 3 kommer vara dött redan senare i år när fyran släpps. Hållbarheten är två år, för alla kommer byta över till det nya. Det tycker jag är dåligt. Modding hade förlängt spelets livslängd och de hade kunnat släppa fler expansioner till det istället.

Medlem

"Vi vill också se mer spelarskapat material, men vi kan inte göra något sådant om vi inte känner att vi kan göra det till 100 procent."

Så vad han säger är alltså att de inte har kompetensen att inkludera möjligheten till spelarskapat material.

Medlem

"Du får det att låta som att det är en dålig sak att vara bög. "

Öööh titta på resten av naturen hur många homosexuella djur ÖVERLEVER?

Bara mäniskor, men det är en tidsfråga innan nästa pest kommer, remember HIV?


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Modding i frostbite är ett avslutat kapitel sedan långt tillbaka med BC2 debuten. Att folk fortfarande orkar bry sig.. ja tragiskt av DICE men detta är knappast en newsflash och från deras point of view finns det ett intresse att skydda motorn som kostat dem x antal miljarder.

Medlem

Arma 2 återupplivades väl som mest sålda spel på steam pga att en viss Rocket skapat DayZ... mods gynnar spelskaparna också. Synd att dom inte ser möjligheterna...

Medlem
Skrivet av robbis:
Skrivet av Lightweight:

Som vanligt tänker folk inte riktigt hela vägen såfort det handlar om den extrema kliché det är att hata allt som handlar om EA.
Hade EA botat cancer hade folk ändå spytt galla på dom, just för att det är hippt att hata dom, vilket för mig som åtminstone jobbar inom branchen, är grundlöst hat. Det finns ändlösa mängder information på nätet om man faktiskt vill lära sig något om branchen och företagen.
Börja med detta, i form av forumpost plus läsarkommentarer:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1282...

WORD!!!! Har försökt få fram detta budskap på detta forum länge nu men alltid är det samma visa

Håller med om att man inte ska döma ett företag annorlunda än andra.
Men varför länk till en site som baktalar Activission/Blizzard istället?

Medlem
Skrivet av Hammond:
Skrivet av robbis:
Skrivet av Lightweight:

Som vanligt tänker folk inte riktigt hela vägen såfort det handlar om den extrema kliché det är att hata allt som handlar om EA.
Hade EA botat cancer hade folk ändå spytt galla på dom, just för att det är hippt att hata dom, vilket för mig som åtminstone jobbar inom branchen, är grundlöst hat. Det finns ändlösa mängder information på nätet om man faktiskt vill lära sig något om branchen och företagen.
Börja med detta, i form av forumpost plus läsarkommentarer:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1282...

WORD!!!! Har försökt få fram detta budskap på detta forum länge nu men alltid är det samma visa

Håller med om att man inte ska döma ett företag annorlunda än andra.
Men varför länk till en site som baktalar Activission/Blizzard istället?

Syftet var att visa hur fruktansvärt skev syn folk har på EA och det finns otvivelaktigt folk här som röstade på EA som världens sämsta företag i den omtalade omröstningen för inte så länge sedan. Folk av detta slag är antingen fortfarande barn, eller har aldrig läst mer än Aftonbladet eller FZ i utbildningssyfte. EA har inte varit något annat än ett bra och pålitligt stöd för DICE under deras samarbete.


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem
Skrivet av Lightweight:

Syftet var att visa hur fruktansvärt skev syn folk har på EA och det finns otvivelaktigt folk här som röstade på EA som världens sämsta företag i den omtalade omröstningen för inte så länge sedan. Folk av detta slag är antingen fortfarande barn, eller har aldrig läst mer än Aftonbladet eller FZ i utbildningssyfte. EA har inte varit något annat än ett bra och pålitligt stöd för DICE under deras samarbete.

Precis, har nog med ålder och utbildning att göra.
Bara inte EA gör med DICE som GM gjorde med SAAB...

123
Skriv svar