Microsoft dumpar sin always on DRM!

Medlem
Microsoft dumpar sin always on DRM!

Yeah, you heard me..

Verkar som Giantbomb's artikel hade rätt,
http://www.giantbomb.com/articles/microsoft-to-pull-complete-...

Satt och (tittade)lyssnade på TGS podcast, dom bekräftade även att microsoft uppdaterade sin Faq på news.xbox.com innan sidan Crashade.

Edit: Sidan är uppe igen
http://news.xbox.com/2013/06/update


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jävlar va gött!

Medlem
Medlem

Men allt det andra då?

Dom gjorde det enda rätta. All Hail Microsoft!

Citat:

*An internet connection will not be required to play offline Xbox One games – After a one-time system set-up with a new Xbox One, you can play any disc based game without ever connecting online again. There is no 24 hour connection requirement and you can take your Xbox One anywhere you want and play your games, just like on Xbox 360.

Trade-in, lend, resell, gift, and rent disc based games just like you do today – There will be no limitations to using and sharing games, it will work just as it does today on Xbox 360.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Men allt det andra då?

"An internet connection will not be required to play offline Xbox One games– After a one-time system set-up with a new Xbox One, you can play any disc based game without ever connecting online again. There is no 24 hour connection requirement and you can take your Xbox One anywhere you want and play your games, just like on Xbox 360."

Medlem

Bra val, helt klart den bästa lösningen med tanke på hur förbokningssiffrorna sett ut.

Nu är det spelen som blir avgörande för mig igen.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Bra val, helt klart den bästa lösningen med tanke på hur förbokningssiffrorna sett ut.

Nu är det spelen som blir avgörande för mig igen.

Detta gör det bara svårare att bestämma sig...

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Jaxz:

Men allt det andra då?

"An internet connection will not be required to play offline Xbox One games– After a one-time system set-up with a new Xbox One, you can play any disc based game without ever connecting online again. There is no 24 hour connection requirement and you can take your Xbox One anywhere you want and play your games, just like on Xbox 360."

Jo men kinect tvång, priset, publicering av indiespel etc

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av Thane:
Skrivet av Jaxz:

Men allt det andra då?

"An internet connection will not be required to play offline Xbox One games– After a one-time system set-up with a new Xbox One, you can play any disc based game without ever connecting online again. There is no 24 hour connection requirement and you can take your Xbox One anywhere you want and play your games, just like on Xbox 360."

Jo men kinect tvång, priset, publicering av indiespel etc

Självklart finns det fortfarande minus, men den största skitstormen var ju angående onlinekraven och restriktionerna angående utlåning.

Så dessa nyheter är ju en väldigt bra början.

Medlem

Xbox 180


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Haha kul att se att internetrage kan skapa något positivt för en gångs skull.
Nu är ju namnet spikat också, Xbox 180.

Medlem

Men... Men... Vad hände med framtiden microsoft skulle föra oss in i? Och alla bra fördelar med tvångsverifikation som vi aldrig förstådd, men Microsoft hävdade att fanns?

(Ska jag vara ärligt är denna nyhet lite tråkig, hade gärna vilja sätt hur det skulle gå för microsoft om dem stod fast vid sina "geniala" idéer.)

Edit: "The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold."

Så det som faktiskt var bra med Xbox one (att man kunde "Låna" ut sina spel till folk digitalt) tar dem nu bort? Misstolkar jag eller är dem helt jävla blåsta?


signatur

Rwa?

Medlem

Riktigt najs!! Då verkar det som det blir 2 konsoler i vinter

Medlem

Är lite besviken egentligen. Även om man inte höll med det dom gjorde hade det varit bra att se dom få det att funka. Folket vann här i slutet och Microsoft klarade inte trycket.

Sen är det lite kul att det kommer finnas en patch precis i början, vilket kommer fortfarande inte hjälpa de som inte har internetåtkomst ändå.

Tror det kommer fortfarande finnas stor skepsis, för om man ändrar sig så lätt, hur kan man då lita på att de inte gör det igen i framtiden? En anledning till varför politiker t.ex nästan aldrig ändrar sig i sina åsikter hur än befängda de är.

Sen att de ändrade detta så enkelt tar in hela deras cloud-computing argument i fråga, och den ser lika nödvändig ut som Simcitys onlineDRM

Med detta försvann anledningen till varför att äga en Xbone hade varit värt det eftersom alla de intressanta bitarna försvinner (family sharing, gifting, etc). Nu gick det från antagligen till definitivt en PS4.

Medlem

Fruktansvärt patetiskt. Det var knappast folket som vann utan kapitalismen.

Så fort dom kände att det började hetta i plånboken så vänder dom 180 grader och slopar allt dom stått och hyllat och försvarat hela E3...

Lol är det enda jag kan säga.

Fast det mest patetiska är alla idioter som ändrar sig och kommer köpa en xbox 180 ändå. Det här bevisar att Microsoft inte är ett företag att lita på och helt plötsligt kan dom ändra saker i konsolen.

Nä fyfan. Tidigare var jag 100% säker på att det endast blir en PS4a men nu är jag fan 1000% säker.

Vidrigt.

Det enda som fattas nu är väl att dom sänker priset också. Bara för att få med alla lättlurade stackare.

phi
Medlem

Då fattas det bara för dom att skrota kinectskiten och ge indieutvecklare möjligheten att publicera spel igen så köper jag en Xbox 180.

Skrivet av tunkard:

Är lite besviken egentligen. Även om man inte höll med det dom gjorde hade det varit bra att se dom få det att funka. Folket vann här i slutet och Microsoft klarade inte trycket.

Sen är det lite kul att det kommer finnas en patch precis i början, vilket kommer fortfarande inte hjälpa de som inte har internetåtkomst ändå.

Är väll lite som en android lur. Du måste skaffa dig ett konto online o.s.v för att få igång hela mojängen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

hoppsan.
för bara någon vecka sedan hävdade jag bestämt att Microsoft aldrig skulle erkänna att de gjort nåt fel lr tagit dåliga beslut ang någon av sina produkter (windows, xbox).
ibland är det skönt att ha fel.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Fruktansvärt patetiskt. Det var knappast folket som vann utan kapitalismen.

Så fort dom kände att det började hetta i plånboken så vänder dom 180 grader och slopar allt dom stått och hyllat och försvarat hela E3...

Lol är det enda jag kan säga.

Fast det mest patetiska är alla idioter som ändrar sig och kommer köpa en xbox 180 ändå. Det här bevisar att Microsoft inte är ett företag att lita på och helt plötsligt kan dom ändra saker i konsolen.

Nä fyfan. Tidigare var jag 100% säker på att det endast blir en PS4a men nu är jag fan 1000% säker.

Vidrigt.

Det enda som fattas nu är väl att dom sänker priset också. Bara för att få med alla lättlurade stackare.

För du tror inte att Sony gör val efter vad som passar plånboken bäst? Att det skulle vara bara detta som påverkade Microsoft och inte att dom faktiskt lyssnar på feedback är lika mycket spekulationer som att Sony hade samma DRM tidigare men bytte lagom till E3 efter att Microsoft fått så mycket kritik.

Tack till alla som tipsade om detta, har nog aldrig varit så många på en och samma gång om samma nyhet, men nu var detta inte något litet heller.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

KoP
Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Det här bevisar att Microsoft inte är ett företag att lita på och helt plötsligt kan dom ändra saker i konsolen.

Näää.. men så har väl aldrig Sony gjort? Linux stödet, vad hände med det? Bakåtkompabiliteten, vad hände där?

Minnet är kort om det ens fungerar hos vissa.

Medlem

Nintendo mina vänner. De krånglar inte.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Fruktansvärt patetiskt. Det var knappast folket som vann utan kapitalismen.

Så fort dom kände att det började hetta i plånboken så vänder dom 180 grader och slopar allt dom stått och hyllat och försvarat hela E3...

Lol är det enda jag kan säga.

Fast det mest patetiska är alla idioter som ändrar sig och kommer köpa en xbox 180 ändå. Det här bevisar att Microsoft inte är ett företag att lita på och helt plötsligt kan dom ändra saker i konsolen.

Nä fyfan. Tidigare var jag 100% säker på att det endast blir en PS4a men nu är jag fan 1000% säker.

Vidrigt.

Det enda som fattas nu är väl att dom sänker priset också. Bara för att få med alla lättlurade stackare.

Är det fel att ett företag ändrar systemen i sin egna produkt som inte nått marknaden än? Är det fel att ett företag ångrar sina val för att de inser att den inte kommer sälja som den ska annars?

Se företag för vad dem är, de vill tjäna pengar. Microsoft insåg att utan konsoler som säljs så blir det ingen vinst heller. Därför ändrades konsolen för att passa konsumenterna bättre så att Microsoft kan sälja fler konsoler.

Jag tänker inte beskylla dig överhuvudtaget att köpa en PS4, för det pekar mot den för mig också. Däremot så är det aldrig någonsin bra med monopolbildning. Det är bra för oss konsumenter att det blir en jämnare strid, det är bra för oss att den ena sidan INTE vinner.

Det är goda nyheter, det är inget att klaga över. Ett företag behöver inte prestige, det är inte det de är till för.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Tompa8989:

Det här bevisar att Microsoft inte är ett företag att lita på och helt plötsligt kan dom ändra saker i konsolen.

Näää.. men så har väl aldrig Sony gjort? Linux stödet, vad hände med det? Bakåtkompabiliteten, vad hände där?

Minnet är kort om det ens fungerar hos vissa.

Haha du menar att eftersom Sony tog bort en funktion som utnyttjades till att cracka konsolen samt en funktion som gjorde så att konsolen kostade 8000 kr så kan man jämföra Sony och Microsofts girighet och feghet?

Skämtar du eller?

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Tompa8989:

Fruktansvärt patetiskt. Det var knappast folket som vann utan kapitalismen.

Så fort dom kände att det började hetta i plånboken så vänder dom 180 grader och slopar allt dom stått och hyllat och försvarat hela E3...

Lol är det enda jag kan säga.

Fast det mest patetiska är alla idioter som ändrar sig och kommer köpa en xbox 180 ändå. Det här bevisar att Microsoft inte är ett företag att lita på och helt plötsligt kan dom ändra saker i konsolen.

Nä fyfan. Tidigare var jag 100% säker på att det endast blir en PS4a men nu är jag fan 1000% säker.

Vidrigt.

Det enda som fattas nu är väl att dom sänker priset också. Bara för att få med alla lättlurade stackare.

För du tror inte att Sony gör val efter vad som passar plånboken bäst? Att det skulle vara bara detta som påverkade Microsoft och inte att dom faktiskt lyssnar på feedback är lika mycket spekulationer som att Sony hade samma DRM tidigare men bytte lagom till E3 efter att Microsoft fått så mycket kritik.

Eh? Sony hade ju bevisligen inte kunnat veta vad MS skulle göra på deras Reveal, och eftersom Sony hade sin tre månader före så hade såklart Sony presenterat sin DRM o dom hade haft planer på det.

Sen krävs det inte mycket logiskt tänkande att förstå att MS endast ändrar sig för att dom fattar att dom skulle förlorat pengar. Om dom brydde sig om feedback skulle dom inte försvarat hela skiten under en hel jäcla vecka under E3. Fattar väl vem som helst att när dom fortfarande står och försvarar efter att ha fått en månads skit kastat på sig och sen helt plötsligt ändrar sig så är det endast för att dom sett siffror på t.ex förbokningar osv.

Var inte så naiv att du tror att MS bryr sig om dig. Om dom gjorde det skulle dom fattat att deras konsumentsfrihetsinskränking var skitidé från början.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Eh? Sony hade ju bevisligen inte kunnat veta vad MS skulle göra på deras Reveal, och eftersom Sony hade sin tre månader före så hade såklart Sony presenterat sin DRM o dom hade haft planer på det.

Fast det har gått tre veckor sedan Microsoft gick ut med detta, vilket har gett Sony tre veckor att bestämma helt hur dom ville göra med onlinebiten och begangnat handeln, och att inte nämn det på fyra månader sedan reveal anser jag vara ett tecken på att dom att dom inte bestämmt sig\ vågade gå ut med något innan Microsoft sagt sitt.

Skrivet av Tompa8989:

Sen krävs det inte mycket logiskt tänkande att förstå att MS endast ändrar sig för att dom fattar att dom skulle förlorat pengar. Om dom brydde sig om feedback skulle dom inte försvarat hela skiten under en hel jäcla vecka under E3. Fattar väl vem som helst att när dom fortfarande står och försvarar efter att ha fått en månads skit kastat på sig och sen helt plötsligt ändrar sig så är det endast för att dom sett siffror på t.ex förbokningar osv.

Klart det handkar om pengar, det gör det ju för både Sony och Microsoft, men om det bara varit dåliga förbokningar och ingen feedback så tror jag dom hade hållit fast vid sin första vision. Jag tror dom bryr sig om mig lika mycket som Sony gör, så i detta fallet är det du som verkligen är naiv som tror att det faktiskt är skillnad på företagen...

Inaktiv

Finner det lite tragiskt att MS inte vågade tro på sin egna produkt.

Jag kommer ändå inte köpa den, om än mindre sugen på köpa den nu då det inte verkar krävas så mycket för MS att ändra sig. Sony är dock inga husgudar här heller, fega och vågar inte säga vad dom vill göra med sin produkt före nått annat företag tar ett beslut före.
Sony hade nog mer än gärna gjort lika som MS om det inte varit för skitstormen som vart iom X1.
X1 vart regionsfri det får väl ni som ska köpa den känna positivitet över.

Så nej varken Sony eller MS får mina pengar denna generation dom kan behålla sin dåligt uppdaterade PC maskiner som är mer låsta än Apples hårdvara och då fortsätter jag spela på PC om jag vill ha "snygga" grafiska spel.

Medlem
Skrivet av styris:

Finner det lite tragiskt att MS inte vågade tro på sin egna produkt.

Jag kommer ändå inte köpa den, om än mindre sugen på köpa den nu då det inte verkar krävas så mycket för MS att ändra sig. Sony är dock inga husgudar här heller, fega och vågar inte säga vad dom vill göra med sin produkt före nått annat företag tar ett beslut före.
Sony hade nog mer än gärna gjort lika som MS om det inte varit för skitstormen som vart iom X1.
X1 vart regionsfri det får väl ni som ska köpa den känna positivitet över.

Så nej varken Sony eller MS får mina pengar denna generation dom kan behålla sin dåligt uppdaterade PC maskiner som är mer låsta än Apples hårdvara och då fortsätter jag spela på PC om jag vill ha "snygga" grafiska spel.

Öh? På vilket sätt vågade inte Sony säga något om sin produkt före andra företag? Sony hade sin presskonferens två månader före Mircosoft och dom hade knappast kunna veta att MS tänkte våldta hela sin fanbase...

Vissa människor alltså...Tänker baklänges.

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av styris:

Finner det lite tragiskt att MS inte vågade tro på sin egna produkt.

Jag kommer ändå inte köpa den, om än mindre sugen på köpa den nu då det inte verkar krävas så mycket för MS att ändra sig. Sony är dock inga husgudar här heller, fega och vågar inte säga vad dom vill göra med sin produkt före nått annat företag tar ett beslut före.
Sony hade nog mer än gärna gjort lika som MS om det inte varit för skitstormen som vart iom X1.
X1 vart regionsfri det får väl ni som ska köpa den känna positivitet över.

Så nej varken Sony eller MS får mina pengar denna generation dom kan behålla sin dåligt uppdaterade PC maskiner som är mer låsta än Apples hårdvara och då fortsätter jag spela på PC om jag vill ha "snygga" grafiska spel.

Öh? På vilket sätt vågade inte Sony säga något om sin produkt före andra företag? Sony hade sin presskonferens två månader före Mircosoft och dom hade knappast kunna veta att MS tänkte våldta hela sin fanbase...

Vissa människor alltså...Tänker baklänges.

Dom gick inte ut med ett ord om hur dom tänkte göra med begagnathandeln och DRM före MS hade gått ut officellt med sitt.
Sen finner jag det lustigt att med EN update så kan både Sony och MS låsa sin konsoler hur mycket dom vill.

12
Skriv svar