Nybygge av dator - Chassival

Medlem
Nybygge av dator - Chassival

Hallå alla glada (För ingen sur läser väl min blogg?)

Sitter nu och pysslar på vilka delar som ska ingå i mitt nya datorbygge, och funderar på om jag eventuellt ska byta chassi.

Det jag har idag är ett Antec P182 Gunmetal vilket kanske inte ser mycket ut för världen, men är ett mycket speciellt chassi. Problemet är att det är tungt. Väldigt tungt. Det finns heller inga hjälpmedel för att bära det, så på LAN blir det problem.

Jag är dessvärre heller ingen chassi-expert, så jag vet egentligen inte om Antec P182 har bra eller dåligt luftflöde.

Så ni som kan mer, skulle ni rekommendera att jag byter chassi? Om det hjälper så postar jag de ungefärliga specsen jag kommer köra nedan.

Intel i7
Gigabyte GeForce 770 4GB
1000W nätagg
16GB 2400 Vengeance RAM
2x SSD
1x HDD

Så vad tror ni? Om ni anser att jag bör byta chassi, länka gärna ett som är bra!

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Nybygge av dator - Chassival

Fractal Design Define R4 kan jag direkt rekommendera. Övriga har jag inte provat.

Medlem

Har du några motivationer för just det chassit?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Den har en startknapp! Riktigt fördelaktigt för att starta datorer, samt gratis support av certifierade Oceaner.

Tyst, snyggt, flexibelt, lätt att dra kablar i, stilrent, lättunderhållet och äntligen fullt kompatibelt med ekgolv!

Medlem

Om jag har furu då?!

Tja, betydligt lättare än mitt P182. Söker nog något med lite mer skillnad iallafall.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Finns chassin med bättre luftflöde helt klart, om det är det du är ute efter. Då brukar Cooler Masters chassin vara grymma.

Medlem

Vad för funktioner saknar du? Jag föredrar ett tungt och rejält chassi, men jag släpar inte omkring på det så ofta längre.
Om du flyttar på det ofta kanske mITX/mATX är att titta på?

Medlem

Får hålla med 73mpl4R här.

Sjukt bra chassi för pengarna, ljudisolering etc.

Medlem
Medlem

Fractal Design R4(Vit) kan jag verkligen rekommendera, väldigt tyst, lättmonterad och verkar ha ett hyfsat bra luftflöde.

Edit, att jag skriver (Vit) är givetvis för att det är förbannat snyggt också, ser inte så stereotypiskt gamer-dator ut.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1350077

Medlem

Verkar som att många anser att just FD R4 är bra. Det blir helt klart att kolla in detta.

Skrivet av Svanberg:

Vad för funktioner saknar du? Jag föredrar ett tungt och rejält chassi, men jag släpar inte omkring på det så ofta längre.
Om du flyttar på det ofta kanske mITX/mATX är att titta på?

Flyttar väl inte på det ofta direkt, men när jag väl gör det är det redigt jobbigt när chassit tomt väger 14 kg.

Det som vore ett stort plus är t.ex handtaget på Cooler Masters Trooper.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem

Behåll ditt nuvarande chassi och köp ett gymkort istället.

Jag är väldigt glad för mitt Cooler Master Storm Trooper Tower. Möjligheten att kontrollera fläktarna via en liten konsol i chassit är grymt bra, dessutom finns det hur mycket plats som helst att bygga ut om man så vill.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av phi:

Behåll ditt nuvarande chassi och köp ett gymkort istället.

Inget fel på min fysik tack. Bara onödigt jobbigt när man ska upp och ner för ett antal trapphus varje LAN.

Trooper verkar mycket lovande Walter. Det låtar åt ett sådant, eller ett R4.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:
Skrivet av phi:

Behåll ditt nuvarande chassi och köp ett gymkort istället.

Inget fel på min fysik tack. Bara onödigt jobbigt när man ska upp och ner för ett antal trapphus varje LAN.

Trooper verkar mycket lovande Walter. Det låtar åt ett sådant, eller ett R4.

Jag glömde ju nämna att det har ett hantag, grymt bra


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Du missade nog min post tre posts upp. Där länkar jag precis det chassit just tack vare handtaget.

Dock lutar det just nu åt detta.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/coo...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

https://www.inet.se/produkt/6901587/cooler-master-storm-scout...

Köpte detta för nån vecka sen. Riktigt nöjd faktiskt. Originalfläkten låter som fan men bytte ut den och har nu 5 fläktar installerade. Jävligt lätt att fixa snygg kabeldragning då det finns gott om plats bakom moderkortsplåten. Nöjd som fan men det är ju en smaksak. Tycker den är snygg iaf och ett riktigt bra handtag. Nä, nu back to snapsen.

1
Skriv svar