Mobilt bredband? Hjälp!

Medlem
Mobilt bredband? Hjälp!

Hallå,

Ska flytta ut i skogen i ca två månader pga jobb. Tänkte höra lite om mobila bredband om det finns något ni kan rekomendera. Comviq Kontant, är den bra? Dyr?

Ge mig gärna tips på mobila bredband. Tack!

Medlem

Allt handlar om vart du ska flytta, kolla upp vilka leverantörer som har täckning i det område du ska flytta till, det skiljer sig mycket från leverantör till leverantör.

Jag har Telenor "100" Mbit 4G, kommer upp i drygt 40 Mbit i sekunden på bredbandskollen.se, jag bor mitt i Uppsala(anledningen att jag valde ett mobilt bredband är för att jag som student har flyttat runt lite), tycker att det brukar fungera bra, men jag kör med en rätt svindyr 4G-router också, hatar USB-stickorna.

Vad ska du göra med bredbandet? Se film? Surfa? Spela? Lite av allt? Det går väldigt mycket bandbredd om man sysslar med någon av dessa tre, om du ska göra streama film/spela online regelbundet så måste du skaffa en väldigt hög gräns för hur många GB du får använda per månad. Jag har frisurf, skulle aldrig klara mig utan det, men det är inte varje leverantör som erbjuder frisurf på något förmånligt sätt, det var därför jag valde Telenor, de hade helt enkelt bäst erbjudande där jag kunde få frisurf.

Medlem

Är bara TRE och Tele2 där man kan få mer än 12 GB data i månaden.

Två månader är inte lång tid så kolla på detta: http://www.mobilabredband.se/forum/topic5568-3bredband-kontan...


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Är bara TRE och Tele2 där man kan få mer än 12 GB data i månaden.

Två månader är inte lång tid så kolla på detta: http://www.mobilabredband.se/forum/topic5568-3bredband-kontan...

Fast jag har Telenor med "obegränsad" (citationstecken då man inte får oändlig datatraffik med frisurf men det är en hög gräns, jag förbrukar 100-tals Gb i månaden) nedladdningsmängd, så om inget har ändrats så måste du ha fel.

Medlem

Jag kommer antagligen inte streama eller spela online och så. Blir mest för att gå ut på internet, e-mail, swedbank, skype mm.

Medlem
Skrivet av tavener:

Jag kommer antagligen inte streama eller spela online och så. Blir mest för att gå ut på internet, e-mail, swedbank, skype mm.

Skype drar också en hel del, även surfande, men epost och swedbank-användande skulle nog inte dra särskilt mycket. Mitt tips blir att ladda ned ett verktyg för att övervaka hur mycket du förbrukar(bandwidth monitoring tool, googla det), testkör det i någon dag och gör någon form av slutsats hur många Gb du behöver i månaden.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av tavener:

Jag kommer antagligen inte streama eller spela online och så. Blir mest för att gå ut på internet, e-mail, swedbank, skype mm.

Skype drar också en hel del, även surfande, men epost och swedbank-användande skulle nog inte dra särskilt mycket. Mitt tips blir att ladda ned ett verktyg för att övervaka hur mycket du förbrukar(bandwidth monitoring tool, googla det), testkör det i någon dag och gör någon form av slutsats hur många Gb du behöver i månaden.

Det ska jag testa, tack så mycket!

Medlem

Ska man bara ha den till att surfa en kort tid som 2 månader så tycker jag det fungerar bra att använda mobilen som ett mobilt bredband. Alltså att man sätter den på internetdelning via usb/wifi, om man har en mobil som kan det då vill säga.

Medlem
Skrivet av ZlitZ:

Ska man bara ha den till att surfa en kort tid som 2 månader så tycker jag det fungerar bra att använda mobilen som ett mobilt bredband. Alltså att man sätter den på internetdelning via usb/wifi, om man har en mobil som kan det då vill säga.

Jo sant, men det blev en Comviq 99kr kontant. Nu kan jag switcha från mobilen till comviq så får jag se vad som funkar bäst. Tack för förslaget hur som helst.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av stormense:

Är bara TRE och Tele2 där man kan få mer än 12 GB data i månaden.

Två månader är inte lång tid så kolla på detta: http://www.mobilabredband.se/forum/topic5568-3bredband-kontan...

Fast jag har Telenor med "obegränsad" (citationstecken då man inte får oändlig datatraffik med frisurf men det är en hög gräns, jag förbrukar 100-tals Gb i månaden) nedladdningsmängd, så om inget har ändrats så måste du ha fel.

Ajaj, lätt att du vilseleder nya kunder. 10 GB är vad som gäller nya abonnemang (Telia 12 GB). Jag har också ett gammalt Telenor med obegränsat.


signatur

Det var detta...

1
Skriv svar