Microsoft investerar 700 miljoner dollar i molnet

Robot
Microsoft investerar 700 miljoner dollar i molnet
Medlem
Microsoft investerar 700 miljoner dollar i molnet

Tänk om molnet senare blir ett åskmoln!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tänk om molnet senare blir ett åskmoln!

Det vore ju jättebra! Då får vi ju blixtsnabba molntjänster.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Hipshot:

Tänk om molnet senare blir ett åskmoln!

Det vore ju jättebra! Då får vi ju blixtsnabba molntjänster.

Tror snarare att det kommer regna klagomål.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

varför kasta 700 dollar i molnet när de kan kasta några mynt i en lyckobrunn och hoppas på at xbox one blir en storsäjare?

Medlem

men vänta nu lite så dom sätter bara servrarna till molnet i usa? what?

Medlem
Skrivet av iNoob:

varför kasta 700 dollar i molnet när de kan kasta några mynt i en lyckobrunn och hoppas på at xbox one blir en storsäjare?

Ja 700 dollar räcker inte långt som sagt!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

och nu när Online requirement är borta vad hände med allt om att spelen kommer kunna använda "molnet" för loadings och sånt :P? ops

Medlem

Känns som PR. Hur snabbt kommer dom att bygga ut sitt moln med servrar efter dom första 300 000 stycken?
Om den nuvarande boxen har sålt i snitt 800 000 st/månad och den nya lär väl knappast sälja sämre under de första månaderna så kommer ju serverkraften per såld ny box minska för varje månad om dom inte tänkt bygga ut sitt moln med nya servrar i samma takt som dom säljer nya konsoller...

Inaktiv
Medlem

Servrarna i USA? LAAAAAAAAAAAAAAAAG

Inaktiv
Skrivet av gamemonster:

Känns som PR. Hur snabbt kommer dom att bygga ut sitt moln med servrar efter dom första 300 000 stycken?
Om den nuvarande boxen har sålt i snitt 800 000 st/månad och den nya lär väl knappast sälja sämre under de första månaderna så kommer ju serverkraften per såld ny box minska för varje månad om dom inte tänkt bygga ut sitt moln med nya servrar i samma takt som dom säljer nya konsoller...

Bara för att det har sålts X antal konsoler så betyder det inte att alla står på och nyttjar molntjänsten. Men ja om man ser strikt på att alla står på och att MS väljer att inte utöka kapaciteten så kan man säga så.

Men det förutsätter som sagt att alla konsoler står på och att MS står och blundar och håller händerna för öronen, något som jag tvivlar på.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

men vänta nu lite så dom sätter bara servrarna till molnet i usa? what?

Njaaa, jag tyckte dom sa under Reveal konferensen att dessa 300.000 servrar skulle vara worldwide


signatur

Game long and prosper

Medlem

700 miljoner samt 300000 servrar Jädrar vad dom satsar.
Hejja ms


signatur

Jäh!

Medlem

Hamnar alltså molnet bara i usa ?

Inaktiv
Skrivet av Chrester:

700 miljoner samt 300000 servrar Jädrar vad dom satsar.
Hejja ms

Grovt räknat så blir det 14000kr/server.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Chrester:

700 miljoner samt 300000 servrar Jädrar vad dom satsar.
Hejja ms

Grovt räknat så blir det 14000kr/server.

Är det mycket?


signatur

Jäh!

Medlem

Det är ingen som skriver/säger att det ENDAST kommer finnas ett servercenter i bara USA.. så var bara tyst gnällspikar.
Det kommer troligtvis funka lika bra i EU som i USA när det gäller ms/tillgänglighet i molnet.

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av FuzioN:

men vänta nu lite så dom sätter bara servrarna till molnet i usa? what?

Njaaa, jag tyckte dom sa under Reveal konferensen att dessa 300.000 servrar skulle vara worldwide

Ja? Är det någon nyhet att amerikanare anser att usa är världen?

Man får väl hoppas för er att microsoft sätter upp servrar i europa oxå om ni planerat att använda tjänsten.

Medlem

Har dom sagt något om vad molnet ska användas till?
Utan onlinekrav så kan det ju inte användas alls till singleplayer-spel men för multiplayer-spel kan det kanske vara vettigt till nåt. AI till exempel?

Medlem
Skrivet av Loltron:

Hamnar alltså molnet bara i usa ?

Klart det gör !!
Jänkarna vill ju avlyssna alla, och gud nåde dig om du spelar som ryss för många gånger i BF3...då vet dom att du är kommunist !!

Medlem

Molntjänster i all ära, men inget slår backup på olika ställen, och beträffande satsningen så åskar det runt om i världen, så en del åskmoln får dem räkna med, personligen tycker jag det är en dålig satsning, kunde lagt 700 milj dollar på hårdvaran istället!

Medlem

Värt att notera kan vara att MS behöver sitt "moln" till mer än bara xbone, office 365, skydrive och annat kräver också en hel del...
Sen har MS inte heller viljat bekräfta att det rör sig om 300 000 fysiska servrar, tvärt om kan det gälla virtuella servrar som drivs av klart färre fysiska.

Sen ska vi väl inte ens tänka på sådant som fördröjning i datan som skickas (lagg?). Skulle de nu mot förmodan lyckas få till tekniken så har PS4 samma möjlighet att använda sina egna servrar, och samma gäller för PC.Mest synd är väl att ms "dedikerade servrar
gör för alla spel" inte tycks hålla då både nya CoD och nya NFS är p2p på xone. Men det var väl bara PR det med, ms menar nog "dedikerade p2p servrar", precis som idag

Medlem

Ingen MS nyhet utan tillhörande gnäll från internet.

Inaktiv

Har dålig koll på den här molnverksamheten, har enskilda företag varsitt moln eller knör en massa olika företag i samma moln ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Ser fram emot att få höra vad de tänkt göra med detta. Jag tror dock inte det kommer vara något revolutionerande och tror snarare att man kommer fråga om ett år vad denna molntjänst gör förutom backup och distribution av spel. Om detta är en så stor grej för Xbox One och spel varför kan de inte visa upp något konkret, som exempelvis ett teknikdemo eller liknande där de visar vad de kan lägga ut på servrar.

Microsfot: visa mig gärna varför detta skulle göra att jag köper en Xbox One istället för en Playstation 4. Massvis med beräkningskraft ger mig inte något om jag inte vet varför/hur det gynnar mig i spel.

Medlem

700mille på ett nytt data center i usa......

Då kanske dom kan skapa en laggfri online upplevelse i kommande wwe spel...som de inte lyckats med ..någonsin


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv
Skrivet av Lappis82:

700mille på ett nytt data center i usa......

Vi i Sverige fick nyss ett ännu större datacenter i Luleå! Dessutom ska det byggas ut för fullt snart.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Hipshot:

Tänk om molnet senare blir ett åskmoln!

Det vore ju jättebra! Då får vi ju blixtsnabba molntjänster.

Tror snarare att det kommer regna klagomål.

Dunder-kul, hörni.

12
Skriv svar