Blir berättandet i spel bättre?

Robot
Blir berättandet i spel bättre?

En intressant paneldebatt med några välkända namn och ansikter ger oss kanske svaret?


Medlem
Blir berättandet i spel bättre?

Cool story

FM-guru
F.d. Sisyr

Givetvis når berättandet, liksom övriga aspekter av spel, nya höjder hela tiden. Storytelling i spel handlar om att sömlöst integrera handlingen och fortskridandet av den i spelandet. Detta förbättras förstås ständigt, enligt mig.

När allt kommer omkring anser i alla fall jag att det är den uppfattade kvaliteten på storyn som huvudsakligen avgör hur intressant, involverande och minnesvärd den är och inte hur den framförs - men det sistnämnda är till stor hjälp för nämnda inlevelse.

Medlem

Bilden är ett perfekt exempel på ett dåligt spel, med en väldigt gripande story. Buggigt, simpla pussel, grafik från 2005 och dåliga kontroller..(Press Q, yeah!)

Medlem

Själv är jag väldigt gripen av storyn i Pac-Man.

Medlem

Dean hall, really?


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Äsch, jag hoppades på att Johan själv skulle skriva en liten artikel - det är bra kvalité.

Hur som haver, personligen är jag lite kluven till handlingarna i spel, beroende på vilket spel det gäller.

Battlefield och likasinnade spel, nej. Handlingarna är horribla och dess enda syfte spelet tjänar är sitt flerspelarläge.

Tar man däremot spel som det senaste Metro, så tycker jag handlingen är okej. Det byggs på periodiskt på ett bra sätt, men det saknas ändå viktiga element jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Räknar man från tidigt 90-tal så har kvalitén blivit sämre och ganska rejält. Numera läser man ju om utvecklare vars idé är att helt slopa kampanjerna, vilket i och för sig kan vara en fördel om det ändå görs halvdant.

Medlem

tycker själva berättandet av storyn blivit långt mycket bättre. Då bland annat grafik och voice acting hjälper ofantligt.

När det gäller själva storyn finns det spel både nu och från förr som har riktigt bra story.
Tror nog det är fler spel nu men mest för att det släpps mycket fler spel, % vinner nog dåtiden så att säga.

Medlem

Tja beror på spel, vissa spel funkar bra utan story i huvud taget, andra vill man ha story. T.ex. Tetris skulle bara story blivit horribelt dåligt Ja det finns många Tetris varianter som har mini stories....

Sedan finns det spel jag vill ha bra story i, specielt RPG eller Äventyrsspel.

Men ja, berättande i spelen har blivit överlag bättre, det sagt finns bara ett tåtal spel där det verkligen sticker ut i mängden dock. Tornqvist är faktiskt en av dom som lyckades med the longest journey, en annat spel är Lost Odyssey där mini novellerna gör hela spelet.

Medlem

Ja men då ska det vara ett spel också och inte en interaktiv film ala quicktime-events!

Medlem

Ett bra berättat spel ger frihet åt spelaren att uppleva sin egen historia. I alla fall enligt mig. Jag har svårt för ovan nämnda interaktiva filmer och allting som håller min hand och ser till att jag inte strävar för långt från den förutbestämda handlingen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

det har blivit mycket bättre speciellt när man känner mer känslo laddade saker, dock är jag jävligt emotionellt orörlig rätt ofta.

Men man kan säga det känns lite mer, deus ex hr gjorde det riktigt bra,tomb raider med (till viss gräns givetvis)

om man gemför med förr så har det blivit mer mäniskor av karaktärerna än robotar som bara skjuter eller dåliga skript förr.

börjar arta sig emot film världen ibland kan jag tom tycka vissa val i spelen och hur karaktärerna beter sig är mer rätt än i filmer.

Jag vill ha mer dåliga slut i spel så det inte blir för mycket Hollywood i det, så inte allt är så himla uppenbart heller i spel!

Storyn i många spel har blivit ofantligt mycket bättre än i många av dåtidens-spel tack vare förbättrad teknologi. Visst har gamla spel roliga storys men oftast håller dom dagisnivå(The president has been abducted by Ninjas, are you a bad enough dude to save him) (Eller något liknande) Roliga i all sin cheesyness men inte nämnvärt intressanta eller tagande(sen finns det såklart undantag).

Men spel som, fahrenheit/The walking dead/Heavy rain/ The longest journey osv slår i princip alla äldre spel-storys.

Medlem

Spelbranschen har allt för länge försökt efterhärma filmen i narrativ och berättande. Teknikutvecklingen bidrar till det här genom att grafik, animationer och specialeffekter hela tiden blir mer och mer verklighetstrogna och "filmiska", och låter spelbranschen och spelarna drömma om nästa generation grafikkort som kommer att få det att se ÄNNU mer verkligt ut.

Walking Dead är ett lysande exempel på hur spel kan inspireras av andra medier än film, och bli mycket bättre just p.g.a. det. Håller med någon som tidigare i tråden sa att Walking Dead hade usel spelmekanik, men det var heller inte dess styrka; Man brydde sig väldigt mycket om karaktärerna, och några av besluten man var tvungen att ta var riktigt håriga.

Ett annat bra exempel är To The Moon. En extremt linjär upplevelse, med snudd på obefintlig spelmekanik, men en väldigt engagerande liten berättelse.

Tror att indiescenen har en väldigt stor roll att spela här. EA/Activision etc. kommer inte att chansa med ett AAA miljardbygge, utan harvar i gamla fotspår av ekonomiska skäl. Indie har en helt annan frihet att utforska nya spelmekaniker och och berättartekniker.

Äh tyst nu!

Medlem

Tycker att brättande spel drar in än mer i spelet. Än att splash splash lixom!
Kvalite i det att brätta fram spelet. att komma in i spelet


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Tekniken hjälper såklart till en stor del i att förmedla en mer gripande upplevelse, dock kan vi inte utesluta spel som Planescape: Torment som får räknas lite äldre med fantastisk skriven story och djup utan att va speciellt attraktivt visuellt.

Ett annat bra exempel är FF7 som verkligen lyckades röra runt känslor.

Det är lite tråkigt att även om storydrivna spel idag får stora budgetar så är det fortfarande en majoritet av köparna som hellre ser ett nytt CoD/BF än storspel som tex Bioshock och The Last Of Us.

Tyvärr syns detta kraftigt på vilka sorts spel som marknadsförs hårdast av Sony och MS inför de nya konsollerna.

BF, CoD, Destiny, Titanfall och även the Division är garanterat bra spel, men tvivlar starkt på att det lagts ner något större krut på manusen.
Man får hoppas jag har fel

Medlem

Kluven. Storyn i gamla spel tex homeworld, Max payne, red alert, grim fandango och money island, är mycket blandade grafikmässigt och ofta användes väldigt simpla metoder för att förtälja en historia. Men ack så bra känsla de förmedlade!

Få spel idag, om något alls, kan förmedla en story på ett fängslande sätt. För mycket fokus läggs på att det ska vara grafiskt snyggt, än att berätta en historia på ett gripande sätt. Kan det va så att ju finare grafik desto mindre använder vi vår fantasi när vi ser en story spelas upp? Jag har ingen aning.

Men anser att historieberättandet har blivit ytligare.

Skribent

Jag tycker oftast störande spelmoment kommer i vägen för själva berättelsen. Hur lätt var det att hålla sig från skratt när man skulle "press X to Jason"?

Föredrar en bra handling som ligger i skuggorna och trycker. Där man får leta pusselbitar för att förstå vad det egentligen är som händer.

Bäst är ändå spel när ingen handling finns, och det istället blir min karaktärs berättelse. Jag som spelare skapar handlingen. Som i till exempel Day Z, som handlar om en ensam överlevare på en ö som till sist dog av skadorna efter att ha öppnat en dörr till ett utedass.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Tycker utan tvekan att storyn i spel har blivit bättre

...men vissa spel får sjukt sämre gameplay bara för man lägger ner krutet på storyn istället. Spel kommer aldrig ersätta film och böcker när det kommer till berättande så jag tycker spelutvecklarna ska satsa på vad som gör spel unika istället. Annars kan jag väl lika gott läsa böcker istället om storyn är huvudmålet.

Nu säger jag inte att man ska göra sig av med story helt och hållet, spel har som objektiv att ge oss bra upplevelser och då får man ju lov använda vad som helst för att uppnå det, men när ens spel känns för mycket som en film kanske det är det man borde syssla med istället.

Medlem

The Last of Us...


signatur

Niet.

Medlem

Så klart att berättandet har blivit bättre då spel går mer och mer mot att bli en interaktiv filmupplevelse. Men jag tror inte att allt beror på bättre grafik, utan mycket ligger i att dagens spelutvecklare vet hur man bygger en bra story, och ibland kopplas även rutinerade författare in i projektet. Sen får vi heller inte glömma att ljudbilden har förbättrats rejält, något som är minst lika viktigt som grafik när man vill förmedla känslor.

Dålig grafik är som sagt inget hinder för en bra story. To The Moon är bland dom finaste berättelserna jag spelat, och denna berättelse förmedlades bara med hjälp av text och musik.

Medlem

Story och Ljud, två av de saker som får mig att bli förälskad i ett spel. Gameplay är givetvis viktigt men det finns undantag. Planescape Torment, jag avskyr deras combat men storyn är vad spelet är gjort för(imo).

(Och anser att Story/Ljud kan ingå i "Gameplay")

Medlem

halflife har ju en bra story tycker jag i alla fall och finns inget spel som slår det i att behöva tänka lite och att det bara inte är att springa rakt fram utan man får tänka och springa tillbaka o klura lite

Medlem

Vissa spel, vissa inte. Personligen tycker jag oftast "cutscenes" och dylikt är jobbigt, vill hellre ha storyn berättad i form av gameplay. I för många spel blir flowet helt förstört av avtrubbande cinematics.

Finns liksom ingen anledning till att inte ha "in game" "cut scenes" där man fortfarande kan joxa runt med ens karaktär.

dmn
Medlem
Skrivet av FuzioN:

om man gemför med förr så har det blivit mer mäniskor av karaktärerna än robotar som bara skjuter eller dåliga skript förr.

gemför? really?

Medlem
Skrivet av Loltron:

Vissa spel, vissa inte. Personligen tycker jag oftast "cutscenes" och dylikt är jobbigt, vill hellre ha storyn berättad i form av gameplay. I för många spel blir flowet helt förstört av avtrubbande cinematics.

Finns liksom ingen anledning till att inte ha "in game" "cut scenes" där man fortfarande kan joxa runt med ens karaktär.

Håller med... dessa så kallade "cutscenes" är förbannat irriterande. Än mer irriterande är att man i många spel inte kan skippa dem! ... då brukar jag stänga av spelet och ta bort det.

Och så ser jag en FILM istället.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Loltron:

Vissa spel, vissa inte. Personligen tycker jag oftast "cutscenes" och dylikt är jobbigt, vill hellre ha storyn berättad i form av gameplay. I för många spel blir flowet helt förstört av avtrubbande cinematics.

Finns liksom ingen anledning till att inte ha "in game" "cut scenes" där man fortfarande kan joxa runt med ens karaktär.

Håller med... dessa så kallade "cutscenes" är förbannat irriterande. Än mer irriterande är att man i många spel inte kan skippa dem! ... då brukar jag stänga av spelet och ta bort det.

Och så ser jag en FILM istället.

Håller inte helt med. I mean, om man kan göra det perfekt med in-game sekvenser så, jovisst kör på det. Men ofta är det ju så att spelaren tillåts att "larva" omkring eller helt plötsligt inte kan skjuta på gubben som snackar osv.

Bioshock Infinite tyckte jag blev lite töntigt när allt var in-game. De har sådana saker som "Ät en ananas du hitta i soporna så får du HP". Så gör man det... medans en massa NPCs kollar på en samtidigt och inte reagerar. Bryter illusionen helt.

Medlem
Skrivet av Segas:

Räknar man från tidigt 90-tal så har kvalitén blivit sämre och ganska rejält..

Hahahahaha! Vilket jävla skämt. Då vill jag veta vilka spel du har spelat sen "tidigt 90-tal".. Hahahahaha! Tack för skrattet gosse.

Medlem
Skrivet av Keza:
Skrivet av Segas:

Räknar man från tidigt 90-tal så har kvalitén blivit sämre och ganska rejält..

Hahahahaha! Vilket jävla skämt. Då vill jag veta vilka spel du har spelat sen "tidigt 90-tal".. Hahahahaha! Tack för skrattet gosse.

vet inte om det räknas som tidigt 90 tal, men kommer att tänka på the dig

Medlem

Inte mycket... För att få berättelser i spel att fungera behöver vi kontext

Kolla på Bioshock: Infinite, Booker är ärrad av wounded knee, det är massa prat om hur hemskt det är att döda folk, men när pratet är över så slaktar du folk med din sky hook och Elizabeth bryr sig inte alls om vilka du dödar.

Jag förstår verkligen inte hur detta spel får så mycket beröm när allt är så osammanhängande, det spelar ingen roll om hur bra storyn är om den inte har något kontext i spelvärlden.

12
Skriv svar