Hur mycket Video-RAM behövs egentligen, enligt eran erfarenhet?

Medlem
Hur mycket Video-RAM behövs egentligen, enligt eran erfarenhet?

Halloj alla.

Sitter just nu och gräver i vilket grafikkort jag ska uppgradera till och fastnade nu på vilken mängd VRAM jag ska gå på.

Enligt det mesta jag har läst så behöver man inte ha mer än 2GB för de flesta spelen såvida man inte spelar multimonitor, i vilket fall man eventuellt ska gå upp på 3GB. Jag spelar dock bara på en 1080p-skärm.

Räcker det alltså med 2GB VRAM för mixad gaming på t.ex ett GTX760? Såklart varier det med vad man spelar, men överlag. Man kan ju också tycka att om 2GB vore lite för gaming, så skulle Nvidia göra fler kort med mer än 2GB minne. De flesta av deras kort har endast just 2GB.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Min personliga åsikt är att 2GB VRAM är totalt tillräckligt för en 1080P skärm. Jag har två stycken 1920x1200 skärmar inkopplade till mitt GTX670 2GB och när jag kör väldigt krävande spel brukar jag ha bl a GPU-Z och RealTemp uppe på skärmen som inte visar spelet.

Jag har aldrig funnit att VRAM:et har "cappats" när jag spelat spel som Crysis 3 eller Metro Last Light maxat - inte vad jag kommer ihåg iallafall.

Bara för att testa startade jag upp Dark Souls (det enda spel jag har installerat på datorn just nu). Med hjälp av DSFix har jag den interna renderings upplösningen på 2560x1600 (som jag skalar ner till 1920x1200) med 4xSMAA och lite annat. Även med allt detta går min VRAM aldrig över 900MB. Så, ja. Enligt mig räcker 2GB gott och väl


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

Fullt tillräckligt svar, tackar!

Då blir det ett GTX 760 2GB.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Fullt tillräckligt svar, tackar!

Då blir det ett GTX 760 2GB.

Nja skulle nog satsa på GTX 770 för mer flyt om man kör 2 GB kort. 60 korten levererar inte lika bra som prestanda kort fast måste du ha 760 så kör.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Kör 3 skärmar med 2gb utan problem, även BF3

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Stag:

Fullt tillräckligt svar, tackar!

Då blir det ett GTX 760 2GB.

Nja skulle nog satsa på GTX 770 för mer flyt om man kör 2 GB kort. 60 korten levererar inte lika bra som prestanda kort fast måste du ha 760 så kör.

Ett 770 kostar dryga 4000, ett 760 kostar 2000-2500. Prisvärdheten på ett 770 är då enormt mycket mindre i mina ögon, när jag kan köra ett överklockat 760, och om det så behövs, slänga i ett till 760, för samma pengar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar