PS Vita - Är pengarna värt det?

Medlem
PS Vita - Är pengarna värt det?

Hej på er alla!

Jag har under en period nu funderat på om jag skall införskaffa en PS Vita.. Dock är jag lite tveksam till vad det finns för titlar som skall göra det till ett bra köp. Det är ändå relativt mycket pengar (3G versionen ~1800kr)

Har ett behov efter en bärbar spelkonsol och har alltid gillat Sonys produkter. Men vad tror ni? Ska man införskaffa denna bastarden i PS-familjen eller är det ett 3DS man ev. ska skaffa?

Spelen som skall spelas är mest casual-gaming kanske lite skräck även!

Tack i förhand!


signatur

They set us up the bomb.

Medlem

PS vitan är en väldigt speciell makapär. Tyvärr är dom exclusiva titlarna och fantastiska titlarna väääääldigt få. Uncharted, Resistance (som alla hatar men som jag gillade ändå), Assassins Creed: Revelations, Gravity Rush och Mortal Kombat är alla värda en genomspelning, men det jag använt vitan till mest är HD remakes och PS1 titlar.

Jag har haft svinroligt och lagt ner väldiga timmar då jag återupplevt Crash Bandicoot, Spyro, RE2, FF9 och flera andra titlar från min barndom. Är man nostalgisk för gamla PS titlar så skulle jag säga att det är en guldgruva. Annars måste man se över sitt behov. 3DSen (som jag också äger en utav) har fler bättre titlar, men jag återkommer av nostalgiska skäl alltid till Vitan.

FÖ, 3G versionen är inte nödvändig imo. Wifi duger fint. Om man inte ska spela MP spel, men då känns inte Vitan rätt ändå.

Och ska du skaffa en Vita så skaffa PS plus! Så saaaatans mycket bra titlar där som du får gratis. Jag har köpt 3 spel till vitan och har fått resten av PS plus. Så mycket bra spel jag aldrig skulle ha lirat eller köpt som jag fått upp ögonen för via den tjänsten. Så skaffa!


signatur

Videomupp

Medlem

Man får inte glömma heller att ps vita kommer bli mer värdefull när ps4 släpps.

Medlem
Skrivet av WildThing:

PS vitan är en väldigt speciell makapär. Tyvärr är dom exclusiva titlarna och fantastiska titlarna väääääldigt få. Uncharted, Resistance (som alla hatar men som jag gillade ändå), Assassins Creed: Revelations, Gravity Rush och Mortal Kombat är alla värda en genomspelning, men det jag använt vitan till mest är HD remakes och PS1 titlar.

Jag har haft svinroligt och lagt ner väldiga timmar då jag återupplevt Crash Bandicoot, Spyro, RE2, FF9 och flera andra titlar från min barndom. Är man nostalgisk för gamla PS titlar så skulle jag säga att det är en guldgruva. Annars måste man se över sitt behov. 3DSen (som jag också äger en utav) har fler bättre titlar, men jag återkommer av nostalgiska skäl alltid till Vitan.

FÖ, 3G versionen är inte nödvändig imo. Wifi duger fint. Om man inte ska spela MP spel, men då känns inte Vitan rätt ändå.

Och ska du skaffa en Vita så skaffa PS plus! Så saaaatans mycket bra titlar där som du får gratis. Jag har köpt 3 spel till vitan och har fått resten av PS plus. Så mycket bra spel jag aldrig skulle ha lirat eller köpt som jag fått upp ögonen för via den tjänsten. Så skaffa!

Låter ju underbart. Får nog bli att svänga förbi efter jobbet att inhandla en.. Gamla PS1 titlar säger du? Är utbudet stort? Blev helt plötsligt fruktansvärt sugen på att köra igenom Spyro: Year of the dragon.. Shit asså.. Det låter underbart! PS plus har jag förövrigt redan till ps3an!


signatur

They set us up the bomb.

Medlem
Skrivet av Muse:
Skrivet av WildThing:

PS vitan är en väldigt speciell makapär. Tyvärr är dom exclusiva titlarna och fantastiska titlarna väääääldigt få. Uncharted, Resistance (som alla hatar men som jag gillade ändå), Assassins Creed: Revelations, Gravity Rush och Mortal Kombat är alla värda en genomspelning, men det jag använt vitan till mest är HD remakes och PS1 titlar.

Jag har haft svinroligt och lagt ner väldiga timmar då jag återupplevt Crash Bandicoot, Spyro, RE2, FF9 och flera andra titlar från min barndom. Är man nostalgisk för gamla PS titlar så skulle jag säga att det är en guldgruva. Annars måste man se över sitt behov. 3DSen (som jag också äger en utav) har fler bättre titlar, men jag återkommer av nostalgiska skäl alltid till Vitan.

FÖ, 3G versionen är inte nödvändig imo. Wifi duger fint. Om man inte ska spela MP spel, men då känns inte Vitan rätt ändå.

Och ska du skaffa en Vita så skaffa PS plus! Så saaaatans mycket bra titlar där som du får gratis. Jag har köpt 3 spel till vitan och har fått resten av PS plus. Så mycket bra spel jag aldrig skulle ha lirat eller köpt som jag fått upp ögonen för via den tjänsten. Så skaffa!

Låter ju underbart. Får nog bli att svänga förbi efter jobbet att inhandla en.. Gamla PS1 titlar säger du? Är utbudet stort? Blev helt plötsligt fruktansvärt sugen på att köra igenom Spyro: Year of the dragon.. Shit asså.. Det låter underbart! PS plus har jag förövrigt redan till ps3an!

Hela Spyro triologin finns, likaså dom tre första Resident Evil, Crash Bandicoot 1-3 och FF6-FF9. Är tom rea nu på en del titlar, alla Spyro för 40 kronor bland annat. Dom små kinksen man kanske ska känna till är att många PS1 spel inte stödjer 16/9, utan lär spelas i 4/3, men man kan zooma in i bilden och beskära lite. Man kan ställa in själv. Sen saknar ju konsollen R2 och L2 knappar, men man kan ställa in att hörnen på touchscreenskärmen ersätter dom. Vissa spel kan det bli lite knöligt med, såsom Dino Crisis som hade R2 och L2 som flymekanism, men oftast inga problem.

http://blog.eu.playstation.com/2013/06/26/psone-sale-starts-t...

Om du har PS plus skulle jag nästan rekommendera dig att köpa 32 gb minneskortet. Tyvärr så har inte Vitan något internt minne, så man måste köpa till ett kort. Ofta följer ett 4 gb med, men det är poänglöst nästan. Jag köpte med ett 16 gb med min Vita, men den fick jag byta ut efter 3 månader då PS plus gav mig så många titlar. Snart fyllt mitt 32 gb också, så får kanske växla ibland. Tyvärr kostar dom satans korten, men det är så jääääkla värt att ha alla sina spel inlagda på konsollen. Jag har hela min spelsamling på kortet förutom typ 2 titlar jag redan spelat klart som står hemma i sina boxat.


signatur

Videomupp

Skrivet av WildThing:

3G versionen är inte nödvändig imo. Wifi duger fint. Om man inte ska spela MP spel, men då känns inte Vitan rätt ändå.

MP över 3g istället för wifi :crazy: var med sugen på en Vita vad kan man lira för mp games on the go med 3g?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag äger en psvita och är toknöjd =). Jag ska förklara varför =).

1) Om du har psn+ så får du vita spel genom den biten utan att behöva betala extra.

2) Du kan spela med den över allt (dock inte om du ska spela online då oftast du behöver wifi).

3) Det kommer allt mer och mer spel =).

4) Du kan spela psp/ps1 spel på den också som du köpt tidigare. t.ex final fantasy 7 på vita är ju soft =).

Ja lite därför =).

Medlem
Skrivet av slarron:

Jag äger en psvita och är toknöjd =). Jag ska förklara varför =).

1) Om du har psn+ så får du vita spel genom den biten utan att behöva betala extra.

2) Du kan spela med den över allt (dock inte om du ska spela online då oftast du behöver wifi).

3) Det kommer allt mer och mer spel =).

4) Du kan spela psp/ps1 spel på den också som du köpt tidigare. t.ex final fantasy 7 på vita är ju soft =).

Ja lite därför =).

XII <3

Näe, nu har jag bestämt mig. Åker förbi webhallen nu när jag slutar och köper mig en Vita! Hoppas jag blir nöjd


signatur

They set us up the bomb.

Medlem
Skrivet av Muse:
Skrivet av slarron:

Jag äger en psvita och är toknöjd =). Jag ska förklara varför =).

1) Om du har psn+ så får du vita spel genom den biten utan att behöva betala extra.

2) Du kan spela med den över allt (dock inte om du ska spela online då oftast du behöver wifi).

3) Det kommer allt mer och mer spel =).

4) Du kan spela psp/ps1 spel på den också som du köpt tidigare. t.ex final fantasy 7 på vita är ju soft =).

Ja lite därför =).

XII <3

Näe, nu har jag bestämt mig. Åker förbi webhallen nu när jag slutar och köper mig en Vita! Hoppas jag blir nöjd

Nu fick man även Rayman origins via psn plus =). Och så kommer du få gravity rush och uncharted golden abbys via psn+ och dom finns redan så bara o fixa =).

Medlem
Skrivet av slarron:
Skrivet av Muse:
Skrivet av slarron:

Jag äger en psvita och är toknöjd =). Jag ska förklara varför =).

1) Om du har psn+ så får du vita spel genom den biten utan att behöva betala extra.

2) Du kan spela med den över allt (dock inte om du ska spela online då oftast du behöver wifi).

3) Det kommer allt mer och mer spel =).

4) Du kan spela psp/ps1 spel på den också som du köpt tidigare. t.ex final fantasy 7 på vita är ju soft =).

Ja lite därför =).

XII &lt;3

Näe, nu har jag bestämt mig. Åker förbi webhallen nu när jag slutar och köper mig en Vita! Hoppas jag blir nöjd

Nu fick man även Rayman origins via psn plus =). Och så kommer du få gravity rush och uncharted golden abbys via psn+ och dom finns redan så bara o fixa =).

själv gillar jag soul sacrefice =),

Medlem

Jag säger att du borde köpa den om du har PS3, eftersom du kan cross-buya skiten ur allt då. Annars har 3DS många fina spel också.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av WildThing:

3G versionen är inte nödvändig imo. Wifi duger fint. Om man inte ska spela MP spel, men då känns inte Vitan rätt ändå.

MP över 3g istället för wifi :crazy: var med sugen på en Vita vad kan man lira för mp games on the go med 3g?

Finns väl vissa, CoD, Resistance etc har multi, men ganska dålig. Finns kanske något bra. Men inte värt med 3G ändå för MP.


signatur

Videomupp

En fråga om PS+: de gratis spelen som släpps är dom alltid gratis eller har man typ en vecka på sig att ladda hem dom.

måste man ha haft ps+ när titlarna släpps?
Annars borde gratis bibliotek bli enormt vartefter ju


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Enligt mig är det värt att skaffa en PSVita bara för Persona 4 The Golden. Underbar utökad remake på ett redan utomordentligt bra spel.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

En fråga om PS+: de gratis spelen som släpps är dom alltid gratis eller har man typ en vecka på sig att ladda hem dom.

måste man ha haft ps+ när titlarna släpps?
Annars borde gratis bibliotek bli enormt vartefter ju

Det finns typ 2 spel som ligger uppe i ett år, men dom flesta ligger uppe för nedladdning i endast 1 månad innan dom tas bort. Det är tiden man har på sig att hämta hem dom, men när man väl har dom installerade kan man spela dom så länge man har en PS+ prenumeration.


signatur

Videomupp

Skrivet av WildThing:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

En fråga om PS+: de gratis spelen som släpps är dom alltid gratis eller har man typ en vecka på sig att ladda hem dom.

måste man ha haft ps+ när titlarna släpps?
Annars borde gratis bibliotek bli enormt vartefter ju

Det finns typ 2 spel som ligger uppe i ett år, men dom flesta ligger uppe för nedladdning i endast 1 månad innan dom tas bort. Det är tiden man har på sig att hämta hem dom, men när man väl har dom installerade kan man spela dom så länge man har en PS+ prenumeration.

Ah ok


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

En fråga om PS+: de gratis spelen som släpps är dom alltid gratis eller har man typ en vecka på sig att ladda hem dom.

måste man ha haft ps+ när titlarna släpps?
Annars borde gratis bibliotek bli enormt vartefter ju

Det finns typ 2 spel som ligger uppe i ett år, men dom flesta ligger uppe för nedladdning i endast 1 månad innan dom tas bort. Det är tiden man har på sig att hämta hem dom, men när man väl har dom installerade kan man spela dom så länge man har en PS+ prenumeration.

Notera även att om du börjat få slut på hårddiskplats så behöver du inte ladda hem spelen under den månaden de är gratis, det räcker att bara starta nedladdningen och sen avbryta, då kommer spelet markeras som att du har köpt den och kan ladda hem den när du vill så länge du betalar för ps+.
Men gör du inte något av de 2 alternativen inom gratismånaden så är spelet borta och går inte få gratis mer.

Kan man ladda ner hela. Ta bort det och ladda ner det flera månader senare som på xblive?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag har en PSVita, som jag inte köpt för så längesen, den är klockren och skön och ha speciellt om du pendlar like a bauws! Tveklöst en grym makapär och som folket redan sagt, Playstation Plus är bäst att ha och den kommer bli grymt mycket bättre nu när PS4 är på gång! gogo WiFi ftw! 3G varianten är inte lönt för att dagens mobiler kan dela ut sitt internet som en hotspot, bara köra genom telefonens nät om du vill använda internet när du inte har tillgång till WiFi


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

1
Skriv svar