Arnroths krönika - Bittra svallvågor från E3

Skribent
Skrivet av olafpawbelt:

Förstår vad Arnroth menar, självklart kan man bli missnöjd över hur dom har för syn på kvinnor. Men man kan även se förbi det där och tänka mer på själva hur spelet är, det gör jag.

Far Cry 3 har en onödig scen, men men jag orkade inte bry mig utan jag tänkte mer att få spela klart spelet och se hur allt slutade.

Tänker vi på samma, så blev jag helt ställd.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Alla som har kollat Rambo vet att man krigar bäst i bar över.

Medlem
Skrivet av snickerboa:
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av snickerboa:

Kanske inte helt politiskt korrekt men jag blir inte fullkomligt rasande över en fiktiv kvinna med bar hud

Fast jag är inte rasande över den bara huden; jag tycker bara hon är hur felplacerad som helst i MGS5 och jag fattar inte hur Kojima tänkt.

Vill man se "bar hud " får man åka till stranden på sommaren, inte en krigsskådeplats i Afghanistan.
Kojima har nog inte tänkt alls, eller tror han att det säljer mer om man visar lite "bar hud". Jag vet inte, känns fel hur som.

Ja men det kanske inte är värt att bli skogstokig över det. Bara dit jag ville komma. Hon är väldigt malplacerad jag vet

Var inte menat dom ett påhopp på dig, sry om du tog det så . Lite skogstokig är väl aldrig fel att vara

Medlem

Är själv ingen MG fan mest för att jag inte lirar på konsol antar jag. Känns så onödigt att slänga in en halvnaken kvinna i Afghanistan. Men säkert retar det någon Taliban att de blir förnedrade av lättklädda västerländska kvinnor. Det reta dock även upp en vit västerlänning (skit också nu blev jag själv en vit kränkt man, h-vete)
Ja det finns mycket annat att rasa över men fz är en spelsida och här ska det diskuteras spel och där tillhörande ämnen.

Bra skrivet Thomas!

Medlem

Jag kan förstå att folk tycker att Quiet inte har passande kläder. Men tortyren? Hon är inte den enda som torteras i trailern. Vart kommer det sexuella in i bilden? Får en trailer inte visa en kvinna som torteras utan att människor ska börja tolka det som något nedvärderande? Hon blir torterad, precis som flera män har blivit genom seriens gång. Quiets tortyrscen är ingenting mer än just det.

Punished Snake/Big Boss och Co. kommer vara riktiga arslen i detta spelet. Och varför inte? Trailern fastställde att det egentligen bara handlar om hämnd och att människor blir "demoner". MGSV kommer leda upp till Metal Gear 1 och 2 där Big Boss är

antagonisten

. Vi kommer säkert att få göra flera hemska val genom spelets gång. Själv tycker jag det är ett ganska nyskapande sätt att berätta en historia på. Den måste bara berättas på rätt sätt.

Avstängd
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av olafpawbelt:

Förstår vad Arnroth menar, självklart kan man bli missnöjd över hur dom har för syn på kvinnor. Men man kan även se förbi det där och tänka mer på själva hur spelet är, det gör jag.

Far Cry 3 har en onödig scen, men men jag orkade inte bry mig utan jag tänkte mer att få spela klart spelet och se hur allt slutade.

Tänker vi på samma, så blev jag helt ställd.

Scenen då han vaknar upp efter trippen från drogen han får från vaas syster, då han vaknar upp så är hon över honom med bara bröst.
Gissar på att det är den du menar, om inte jag har missat någon scen nu O.o

Medlem
Skrivet av Jh:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Klart han gör det. Hon är ju helt malplacerad.

Jasså?
Inte enligt Kojima, och det är ju för fan hans spel.

Arnroth som speljournalist är ett skämt i mina ögon. Dessutom kan jag upplysa om att fruktansvärt många faktiskt klarade Mirror's Edge.

Min kommentar kan verka oproffsig, men jag är bara trött på Herr Arnroth, som givetvis måste dra upp hela genus-grejen.

Suck.. Även min Sambo (kvinnlig,yeah!) suckar åt karln.

Medlem
Skrivet av bawzan:

Var inte menat dom ett påhopp på dig, sry om du tog det så . Lite skogstokig är väl aldrig fel att vara

Nejnej ingen fara. Hehe nä det förstås. Bli skogstokiga då i all sin dar och skit i raseriet

Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Jag kanske inte håller med Arnroth hela tiden men denna gången så har han helt rätt. Hennes design är usel och inte alls lika välgjord som resten av gänget. Det känns som om Kojima och company satt i ett rum och pratade om hur man kunde få mer att spela spelet, och då kläcker någon.

"men om vi har en halvnaken kvinnlig karaktär med ett stort vapen, helst ska hon verka mystisk också"

Däremot så klarade jag av mirrors edge (Vilket många andra också gjorde)och visserligen behövde jag använda vapen vid enstaka tillfällen men svårighetsgraden var en del av tjusningen, man blev glad när man klarade ett parti. Jag minns också paniken jag hade när jag flydde från "superpoliserna"

Medlem

Jag väntar med att döma Herr Kojimas "genialitet/idioti" tills jag har hela storyn. Det är lätt att ta saker ur kontext och döma direkt.

Kanske finns det något designval bakom att hon är lättklädd, eller döpt till Quiet? Att tro sig veta vad Kojima har i tankarna innan man haft hela kontentan har visat sig vara ödesdigert många gånger innan.

Mina första tankar när jag såg Trailern och namnet Quiet och undertexten var att hon fått tungan utskuren genom tortyr.

Kanske är hon nästintill naken för att vara så tyst som möjligt? Hon kanske inte ens är en människa? Android? Kanske blir överhettad?

Visst, jag ser poängen med vad krönikan syftar på, och ja det ter sig konstigt att just en kvinna är lättklädd och döpt Quiet. Men att döma boken baserat på omslaget har aldrig varit nyttigt. Det kan lika gärna vara ren och skär sexuell objektifiering. Men än kan vi inte veta riktigt.

Ps, Trailern innan visade ju Snake iklädd enbart ett par sjukhusbyxor, ridandes på en häst?


signatur

Nämen!

Medlem

fz blir mer o mer aftonbladet 2.0


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag håller med krönikan, quiet är en onödigt och löjligt designad karaktär.

Men detta är inte första gången, sågott som alla MGS spel innehåller ett porrigt ögongodis på ett eller annat sätt.
Sniper Wolf är ju någon man direkt tänker på när man ser Quiet.

Nåväl, spelet kommer bli det bästa någonsin oavsett.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Struggle:

Jag väntar med att döma Herr Kojimas "genialitet/idioti" tills jag har hela storyn. Det är lätt att ta saker ur kontext och döma direkt.

Kanske finns det något designval bakom att hon är lättklädd, eller döpt till Quiet? Att tro sig veta vad Kojima har i tankarna innan man haft hela kontentan har visat sig vara ödesdigert många gånger innan.

Mina första tankar när jag såg Trailern och namnet Quiet och undertexten var att hon fått tungan utskuren genom tortyr.

Kanske är hon nästintill naken för att vara så tyst som möjligt? Hon kanske inte ens är en människa? Android? Kanske blir överhettad?

Visst, jag ser poängen med vad krönikan syftar på, och ja det ter sig konstigt att just en kvinna är lättklädd och döpt Quiet. Men att döma boken baserat på omslaget har aldrig varit nyttigt. Det kan lika gärna vara ren och skär sexuell objektifiering. Men än kan vi inte veta riktigt.

Ps, Trailern innan visade ju Snake iklädd enbart ett par sjukhusbyxor, ridandes på en häst?

Fast saken är väl att oavsett vilken briljant historia man hittar på så är det ändå så typiskt att det måste vara en snygg, storbystad, halvnaken kvinna. Är utan tvekan ingen slump.
Kunde hon inte varit vältränad, inga bröst, och sliten och ärrad, hade varit mycket mer trovärdigt, även i en så skruvad värld som MGS.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Jag kanske inte håller med Arnroth hela tiden men denna gången så har han helt rätt. Hennes design är usel och inte alls lika välgjord som resten av gänget. Det känns som om Kojima och company satt i ett rum och pratade om hur man kunde få mer att spela spelet, och då kläcker någon.

"men om vi har en halvnaken kvinnlig karaktär med ett stort vapen, helst ska hon verka mystisk också"

MGS har alltid haft sexiga kvinnor. (Sniper Wolf, Beauty and the beast gänget, Olga, ) för att nämna några.

Sen vet vi inte vad hon har för kläder innan eller efter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Quiet är jättesnygg och allt det där. Men jag hade exakt samma känslor efter att ha sett trailern. Alla är taktiskt klädda, men den enda bruden ska naturligtvis vara klädd för stranden. Det där kommer resultera i riktigt farliga brännskador och uttorkning.

Var samma sak i det där Resident Evil till 3DS. Tjejen hade våtdräkt som hon knäppt upp så det regnade ner i klyftan. Allt jag kunde tänka på var hur det skulle resultera i en svampinfektion.

Och ja, när Raiden sprang naken på en båt(?) var väl inte spelhistoriens bästa beslut.

Fast, du är medveten om hur en våtdräkt fungerar va?


signatur

Nämen!

Skrivet av snickerboa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av snickerboa:

Kanske inte helt politiskt korrekt men jag blir inte fullkomligt rasande över en fiktiv kvinna med bar hud

Fast jag är inte rasande över den bara huden; jag tycker bara hon är hur felplacerad som helst i MGS5 och jag fattar inte hur Kojima tänkt.

Sa inte att jag inte höll med. Säger bara att jag inte ragear över det. Har aldrig fastnat för MGS serien heller så jag bryr mig inte så mycket. Men det hade ju med klädvalet och göra annars hade du väl inte reagerat eller? Att hon är tyst kan ju vara nåt försök att göra henne lite mer mystisk kanske. Men i den här kombon kan det kanske det blir tveksamt

Absolut. Tyst och påklädd hade definitivt dragit mer åt det mystiska hållet; plus det brukar ju vara manliga hjälrtar som är tystlåtna så då hade det ju kunnat bli rent av lite så där överraskande

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Jh:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Klart han gör det. Hon är ju helt malplacerad.

Jasså?
Inte enligt Kojima, och det är ju för fan hans spel.

Jaha? Och? Får man inte ha åsikter om designen för att man inte varit med och designat spelet? Jag antar att du tycker recensioner är helt överflödiga eftersom de undantagslöst tar upp saker recensenten inte själv har påverkat; design, gameplay, handling, ljud osv. Allting är ju skapat av någon annan utefter dennes visioner.

Skrivet av Vintersorg:

Arnroth som speljournalist är ett skämt i mina ögon. Dessutom kan jag upplysa om att fruktansvärt många faktiskt klarade Mirror's Edge.

Eftersom han har åsikter om spel förstår jag, baserat på vad jag svarade på ovan, att du anser att han är ett skämt. Vad han menade med att "klara" Mirror's Edge är att varva spelet utan att slåss mot en enda soldat, vilket han tydligt påpekade tidigare i texten. Hur många var det som gjorde det? Säkerligen många till antalet, men en ytterst liten procentsats.

Skrivet av Vintersorg:

Min kommentar kan verka oproffsig, men jag är bara trött på Herr Arnroth, som givetvis måste dra upp hela genus-grejen.

Då förstår du säkert hur tröttsamt det är att läsa kommentarer från er som givetvis måste dra upp hur tröttsamt det är med "genus" eller "feminism" varje gång något skrivs om det.

Skrivet av Vintersorg:

Suck.. Även min Sambo (kvinnlig,yeah!) suckar åt karln.

Jaha?

Medlem
Medlem

Här kommer extremfeministen igen.

Jag säger som alltid till feminister som klagar på spel.

Det finns ingen lag på att tjejer i spel ska vara sexualiserade så du är mer än välkommen att starta upp din egen spelstudio och göra spel där tjejer alla springer runt i tjocka rockar.
Inget stoppar dig så istället för att klaga på andra så gör något konkret och ändra bilden istället.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Struggle:

Jag väntar med att döma Herr Kojimas "genialitet/idioti" tills jag har hela storyn. Det är lätt att ta saker ur kontext och döma direkt.

Kanske finns det något designval bakom att hon är lättklädd, eller döpt till Quiet? Att tro sig veta vad Kojima har i tankarna innan man haft hela kontentan har visat sig vara ödesdigert många gånger innan.

Mina första tankar när jag såg Trailern och namnet Quiet och undertexten var att hon fått tungan utskuren genom tortyr.

Kanske är hon nästintill naken för att vara så tyst som möjligt? Hon kanske inte ens är en människa? Android? Kanske blir överhettad?

Visst, jag ser poängen med vad krönikan syftar på, och ja det ter sig konstigt att just en kvinna är lättklädd och döpt Quiet. Men att döma boken baserat på omslaget har aldrig varit nyttigt. Det kan lika gärna vara ren och skär sexuell objektifiering. Men än kan vi inte veta riktigt.

Ps, Trailern innan visade ju Snake iklädd enbart ett par sjukhusbyxor, ridandes på en häst?

Fast saken är väl att oavsett vilken briljant historia man hittar på så är det ändå så typiskt att det måste vara en snygg, storbystad, halvnaken kvinna. Är utan tvekan ingen slump.
Kunde hon inte varit vältränad, inga bröst, och sliten och ärrad, hade varit mycket mer trovärdigt, även i en så skruvad värld som MGS.

Självklart, dock tycker jag inte hon är särskilt snygg, men det ligger i var betraktares ögon för sig. Absolut skulle det kunna vara trovärdigt, men vi vet inte riktigt vad han vill anspela på, eller vad denna karaktär vill anspela på. Kojima, belyser en hel del tunga ämnen, vi vet inte om denna kvinna gör en revolt av något slag emot kanske just, objektifiering? Skönheten bedrar? Vi vet inte.

Men ja, jag håller helt klart med om att hon känns malplacerad, i Trailern, men vi vet inte för att en Trailer som Herr Arnroth själv skrev kan vara rejält missvisande vad själva spelet är. Hon kanske bara är klädd så i en väldigt liten del av spelet på grund av anledningar vi inte kan veta. Hon kanske går i heltäckningsmatta resterande stunder i spelet.

Om du studerar Trailern 6:38 in och fram till 6:42 så ser du något som är ganska märkligt, hon har "maskara" som runnit och svärtat ner hennes ögon, men det dras in och försvinner in i hennes ögon, vet vi överhuvudtaget vad detta betyder? Kan hon göra detta med hela sin kropp? Hon kanske är som Mystique i X-Men? Återigen Vi Vet Inte vad Kojima tänker.

Ps, Kojima har ju varit rätt förtjust i sin hypning av MGS5 med spåret "Things aren't what they seem."


signatur

Nämen!

Skrivet av Jozo:

Suck, vad skönt det skulle vara att få läsa en krönika från dig utan att du ska gnälla över hur kvinnorna är klädda.

Visst, hon passar inte in jämfört med de andra, men det här börjar bli tjatigt. Vi vet redan vad du tycker om sånt här nu, hitta på något nytt att skriva om.

Det är bara att läsa till exempel min förra krönika, den om Sverige och E3. Den innan den handlade om hur vi dör och dödar i spel. Det är faktiskt inte alls så många krönikor som tar upp den här saken, det verkar bara var som att somliga fastnar just för dem. Kolla listan på krönikor och räkna så ser du själv. Däremot tar jag upp det när jag själv har lust.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Och ja, när Raiden sprang naken på en båt(?) var väl inte spelhistoriens bästa beslut.

Personligen såg jag inte det mer än som ett komiskt inlägg. Ungefär som när man var tvungen att smyga längst en smal kant och en vakt står över en och urinerar just där man måste passera.

Löjligt men roligt.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Även i MGS 3 så finns det en dam som agerar väldigt sexigt utan motiveringar.

Nej, den här snubben har haft sådant här i flesta av sina spel. Detta är inte nytt


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Bara jag som tycker om objektifiering av kvinnor och män?

Objektifiering är ju okej, så länge det inte handlar om sex...

Hur länge ska vi lyssna på dom här tonerna?


signatur

The definition of insanity?

Skrivet av Cane:

Här kommer extremfeministen igen.

Jag säger som alltid till feminister som klagar på spel.

Det finns ingen lag på att tjejer i spel ska vara sexualiserade så du är mer än välkommen att starta upp din egen spelstudio och göra spel där tjejer alla springer runt i tjocka rockar.
Inget stoppar dig så istället för att klaga på andra så gör något konkret och ändra bilden istället.

1. Om du tycker att jag extremfeminist har du nog inte träffat särskilt många feminister alls.
2. Jag ifrågasätter det jag sett ur MGS5, det är skillnad mot att klaga. Och menar du på allra fullaste allvar att man inte får kritisera sexualiserade kvinnor i spel - utan enda sättet att säga sin mening är att starta en spelstudio och göra andra spel? Jösses. Får man då kritisera nåt i spel alls, eller är enda sättet att uttrycka sitt missnöje att starta en egen studio?
Eller är det bara så att man inte får kritisera just det här ämnet, det som du kallar "extremfeminstiskt" fast att det kanske egentligen bara handlar om lit allmänt sunt förnuft?

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Cane:

Här kommer extremfeministen igen.

Jag säger som alltid till feminister som klagar på spel.

Det finns ingen lag på att tjejer i spel ska vara sexualiserade så du är mer än välkommen att starta upp din egen spelstudio och göra spel där tjejer alla springer runt i tjocka rockar.
Inget stoppar dig så istället för att klaga på andra så gör något konkret och ändra bilden istället.

1. Om du tycker att jag extremfeminist har du nog inte träffat särskilt många feminister alls.
2. Jag ifrågasätter det jag sett ur MGS5, det är skillnad mot att klaga. Och menar du på allra fullaste allvar att man inte får kritisera sexualiserade kvinnor i spel - utan enda sättet att säga sin mening är att starta en spelstudio och göra andra spel? Jösses. Får man då kritisera nåt i spel alls, eller är enda sättet att uttrycka sitt missnöje att starta en egen studio?
Eller är det bara så att man inte får kritisera just det här ämnet, det som du kallar "extremfeminstiskt" fast att det kanske egentligen bara handlar om lit allmänt sunt förnuft?

Okej att kalla dig extrefeminist var lite överdrivet kan jag hålla med om så det får jag väl be om ursäkt för.

Och ja det är klart man har rätt att kritisera något men när man gör det hela tiden, gång på gång så kan jag inte hjälpa att ifrågasätta om du inte hade platsat bättre i en spelstudio där du faktiskt kan påverka än som någon journalist.
Jag menar tröttnar du inte ens själv? Finns det inte viktigare slag att slåss?

Förövrigt tycker jag inte heller att hon passar in med den klädseln men jag blir inte upprörd över det precis som jag inte blir upprörd över att män gång på gång porträtteras som känslokalla superhunkar som dödar allt utan att blinka.

Skrivet av Cane:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Cane:

Här kommer extremfeministen igen.

Jag säger som alltid till feminister som klagar på spel.

Det finns ingen lag på att tjejer i spel ska vara sexualiserade så du är mer än välkommen att starta upp din egen spelstudio och göra spel där tjejer alla springer runt i tjocka rockar.
Inget stoppar dig så istället för att klaga på andra så gör något konkret och ändra bilden istället.

1. Om du tycker att jag extremfeminist har du nog inte träffat särskilt många feminister alls.
2. Jag ifrågasätter det jag sett ur MGS5, det är skillnad mot att klaga. Och menar du på allra fullaste allvar att man inte får kritisera sexualiserade kvinnor i spel - utan enda sättet att säga sin mening är att starta en spelstudio och göra andra spel? Jösses. Får man då kritisera nåt i spel alls, eller är enda sättet att uttrycka sitt missnöje att starta en egen studio?
Eller är det bara så att man inte får kritisera just det här ämnet, det som du kallar "extremfeminstiskt" fast att det kanske egentligen bara handlar om lit allmänt sunt förnuft?

Okej att kalla dig extrefeminist var lite överdrivet kan jag hålla med om så det får jag väl be om ursäkt för.

Och ja det är klart man har rätt att kritisera något men när man gör det hela tiden, gång på gång så kan jag inte hjälpa att ifrågasätta om du inte hade platsat bättre i en spelstudio där du faktiskt kan påverka än som någon journalist.
Jag menar tröttnar du inte ens själv? Finns det inte viktigare slag att slåss?

Förövrigt tycker jag inte heller att hon passar in med den klädseln men jag blir inte upprörd över det precis som jag inte blir upprörd över att män gång på gång porträtteras som känslokalla superhunkar som dödar allt utan att blinka.

Fast jag tänker att jag kanske påverkar lite med mina krönikor, trots allt. Och som jag påpekade i ett annat svar här. jag skriver faktiskt om mycket, mycket mer än genus och sexualisering. Faktiskt. På riktigt. Jag lovar.

Medlem

Du har rätt. Kojima lär ändra på Quite efter att ha läst din krönika på svenska.

Du påverkar nog betydligt mycket mer om låter bli att köpa spelet

Medlem

Konstigt att den enda som kan dra en svart kamoflage-dräkt över sin kropp med bara tankens kraft är lättklädd...

Eller?

Medlem

Man behöver inte på något sätt vara feminist för att ogilla porträtteringen av kvinnor. T.ex.: Jag är inte 14 år gammal och har därmed inte behov av runkmaterial var 10e minut. När jag vill spela ett spel och få en härlig känsla av att vara ute i Afganistan där jag skjuter "badguys" vill jag göra det med mitt gäng av råpsykopater och inte med en strippa. Det saboterar stämningen.

Och mer feministiskt: Jag är jävligt less på spelbranschens tråkiga kvinnosyn, som bland annat visas upp här i kommentarsfälten. Ska det vara svårt att ta med kvinnliga karaktärer utan att de främst är till för att tittas på? Väx upp!

Skriv svar