Forumklimat på sveriges spelforum

Medlem
Forumklimat på sveriges spelforum

Morrn!

För ett tag sedan så skrev jag en krönika om misogyni och tillhörighet på Onlinegamer. Den baserades på en metroartikel som använder sig av lite diverse citat från Fragbite.

När jag rotade upp de här kommentarerna från deras forum så slogs jag av att det var en ganska rejäl mängd sexism, misogyni i allmänhet men också öppen rasism. Det fick mig att börja fundera lite över hur olika klimaten är på de olika forumen som i huvudsaklig utsträckning har spel som inriktning.

Vad jag tänkte göra här är helt enkelt att fråga er ett par frågor:

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
På svenska spelforum?

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?

Diskutera gärna även krönikan!

Tack för er tid.


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

Medlem

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
Jag anser att stämningen är ganska varierad, vi har en hel del supergoa medlemmar här som alltid är bidrar till att man känner sig glad och positiv, ett sådant exempel är walter_iego, hans texter och inlägg brukar ha en positiv känsla till sig. Tyvärr dras forumet också med vad jag kallar "ung-kille-syndromet", vilket i sin tur innebär att vi har en hel del rent otrevliga inlägg, fascistiska, rasistiska, sexistiska, fanboy-aktiga, you name it..

Om man vill diskutera exempelvis feminism ur ett feministvänligt perspektiv så blir man angripen med typiska kontrajihadistiska slagord som "PK" och liknande, vilket är rätt tröttsamt i längden.

Jag skrev i en annan tråd om hur personer kan bli deprimerade och få psykiska problem av utseendefixering(/sexism i spel), då fick jag ett svar som inledde med att "svaga personer ska inte få bestämma hur mina spel ska se ut". Jag ska återkomma till detta exempel.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?
Det finns en hel del rasistiska åsikter som visas i meningsutbyten här på FZ, men det är framförallt misogyni som är vanligt - iallafall anser jag det vara misogyni när man blir smutskastad för att ta en feministisk ståndpunkt och att överhuvudtaget anse att det finns en obalans i samhället mellan könen är att bli utdömd som "PK"

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?
Moderatorerna brukar vad jag vet hantera detta ganska bra, inlägg tas bort, trådar stängs(exempelvis pedofiltråden, den stängdes ganska fort av redaktören).

Dock så fungerar detta inte alltid felfritt, jag ska nu återkomma till exemplet jag nämnde tidigare med sexism i spel, när denna användare då skrivit att han anser psykiskt sjuka som "svagare människor som inte ska få bestämma hur hans spel ser ut" så kallade jag honom för "fascistjävel", notera att jag även argumenterade hans svar, men mitt inlägg blev borttaget.

Jag motsäger mig inte att detta skulle bli borttaget, jag förstår varför(även om jag inte ångrar ett skit), men det jag tyckte var dåligt var att hans rent fascistiska inlägg fick stå kvar, något jag tror var en miss av moderatorn, tråden var ganska lång och oläslig. Men för min del så blev det som att FZ visade att fascism/nedtryckande av psykiskt sjuka är OK, men att provoceras av sådant beteende är inte OK. Där tappade jag mycket förtroende för FZ, även ifall det råkade vara ett misstag, ett mycket slarvigt misstag.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?
Absolut inte, den är ofta rent avvisande ifall någon har svårt att stava etc så brukar de bemötas som idioter.

Medlem

Känner att iallafall Fz har blivit ganska drygt på senare tid (Eller det kanske alltid varit så?) Orkar personligen sällan ta upp diskussioner särskilt ofta längre då det är så lätt hänt att att någon ska bete sig som ett asshole.

Håller mig mest till lättsamma inlägg numera.

Edit: För att utveckla mitt inlägg en liten aning.

Även om jag tycker Fz community har blivit värre med tiden så tycker jag därimot sidan i sig har blivit bättre. Fz verkar ha blivit mer kritiska imot alla de orättvisor som finns i våra spel. Och det kanske är därför många medlemmar i Fz har blivit värre? För att det plötsligt tas upp frågor som inte gjorts innan och folk börjar visa sina rätta färger.

Och jag gillar de alltmer komiska inslagen med

Och ja, jag tycker det finns en viss gemenskap på Fz, men den verkar mest vara mellan de äldsta och mognaste medlemmarna


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Ullvanten:

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
På svenska spelforum?

Vet inte hur det är på övriga Svenska spelforum, men vad gäller stämningen på FZ så beror det på IMO.

Så länge det gäller spel och spelande så är det väl ok, problemen uppstår så fort diskussionen berör ämnen som har med kvinnor att göra, eller någonting annat med djupare innebörd för den delen. Det är då de mindre begåvade elementen visar sitt tydliga ansikte.

Skrivet av Ullvanten:

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?

Absolut. Ingen tvekan om den saken. I synnerhet misogyni, vilket kanske inte är så konstigt då en stor del av FZ-populationen förmodligen består av rädda småpojkar och diverse IT-rednecks (trolls notwithstanding).

Skrivet av Ullvanten:

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?

För lamt IMO. Inte bara när det gäller dessa ämnen, men även när det gäller uppenbara troll. Moderatorerna borde vara MYCKET mer handlingskrafitga enligt mig, i synnerhet när det gäller saker som misogyni.

Skrivet av Ullvanten:

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?

Inte direkt. Förutom spelintresset så kan jag inte påstå att jag upplever mig ha någonting gemensamt med många som skriver här, tvärt om. Att besöka FZ känns ofta som att vara med i en virtuell remake av "Den sista färden". Man kan nästan höra banjo-tonerna och droppandet av dregel i när man läser vissa inlägg. Antingen är folk genuint korkade, eller så trollar de. Oavsett, så ger dessa "individer" inte direkt intryck av att vara de skarpaste knivarna i lådan.

Nivån är helt enkelt för låg i många fall och det går tyvärr inte att föra en vettig diskussion med någon som a) har en 5-årings mognad och b) ropar "PK" så fort någonting yttras som gör att de känner sig lite ömma om stjärten. Man ids helt enkelt inte ge sig in i en diskussion, då det skulle vara enklare att försöka tala vett med en döv frontallobotomerad schimpans.

Antar att datorspelande attraherar socialt- och intellektuellt handikappade personer, vilket kombinerat med tillgång till internet gör att vi övriga får den tvivelaktiga förmånen att få ta del av dessa "åsikter". Som någon sagt; internet gör dig inte dum, den gör bara din dumhet uppenbar och tillgänglig för resten av världen.

För att sammanfatta, så tror jag tyvärr inte att många utav FZ's läsare är redo att ta till sig ens de mest grundläggande koncept som jämställdhet, sunt förnuft och de saknar uppenbarligen all förmåga att sätta saker i ett större sammanhang eller tänka sig in i andra människors situation. Detta naturligtvis återigen under förutsättning att de inte trollar, vilket iofs ju är en ganska vanlig aktivitet bland omogna och osäkra småpojkar, så.

Skrivet av Ullvanten:

Diskutera gärna även krönikan!

Vet inte riktigt vad man ska säga, annat än att allt detta detta är en yttring utav samma sak: rädsla.

Oavsett om det handlar om tonårspojkar på Dreamhack eller en medelålders VD-gubbar på ett stort bolag, så är de i grund och botten bara rädda småpojkar. Att det sedan råkar ha makt och/eller medel att göra sin åsikt hörd (i styrelserum eller på internet-forum) förändrar inte detta faktum. De är inte män, de är småpojkar.

För riktiga män är inte rädda för kvinnor och känner sig definitivt inte hotade av att de befinner sig på samma nivå eller får samma förutsättningar som de själva. Riktiga män välkommnar detta och ser fram emot en värld där kvinnor och män kan leva tillsammans sida vid sida, som jämlikar.

/SE

Inaktiv

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?

Snäll, trevlig, så länge man snackar objektivt om spel, annars alldeles för dryg. För många medlemmar som inte tänker ett extra steg utan skriker direkt utan att ens försöka se saken ur ett större sammanhang. Eller är det mest småbarn här? Känns lite så. Exempelvis har vi ju diskuterat konsumentfientliga företag, racism och feminisim och ja det har ju inte varit en konstruktiv diskussion. Var bättre förr när forumet var levande, nu är det mest nyhetskommentarer och rejäla off-topic trådar som underhåller.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?

Ja absolut, en av anledningarna till att man inte vill hänga här, men också en anledning att stanna, det är något man vill diskutera när man ser ett sinnessjukt korkat inlägg.
Som mothugg blir det oftast att man inte ser den riktiga sanningen, och att man försöker vara "PK", samt att man inte tänker själv. Och det är så fjortis det bara kan bli, fast jag misstänker att vissa är mycket äldre än så.

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?

Helt ok, märks att dom som modererar inte är 12 och faktiskt har träffat människor IRL.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?

Nej, och ibland undrar jag varför det finns ett forum utanför nyhetskommentarerna? Verkar mest göra folk irriterade på varandra, mer än på flashback o det är ju sådär mysigt. Var på väg bort men sen plötsligt dök FZ TV upp och då hade man inget val än att fortsätta besöka.

Håller för övrigt med Athaleos i det han säger ovan. Men man får hoppas att många växer ifrån sina åsikter tids nog, och att det mer har med skräck för tjejbaciller att göra än något annat.

Medlem

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?

Skulle även själv skriva varierande, det bror helt enkelt på vilka som skriver i den specifika tråden.
Något som dock är överlag är att folk med olika åsikter får ofta höra det. Även om personen tar upp bra argument osv för sin sak, så får han/hon onödigt, dåligt formulerat hat.
Detta syntes extra väll när 'Tumme ner' knappen fanns. Vilket var trist då de intressanta inläggen "gömdes" och inlägg som: Det här är bra, jag gillar det här, älskar **** bästa serien någonsin, och andra helt onödiga svar som inte bidrar till någonting syntes bäst.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?

Rasism har jag inte tänkt på, och misogyni har jag inte märkt, däremot ett hat mot feministers dåliga motiveringar.
Vilket jag ärligt ser som något bra.
Folk här värkar inte hata feminister i sig, utan bara de att dem faktiskt lägger fram riktigt dumma förslag.
(Se manskatt; Vad hjälper det att jag som man skall betala en skatt pga av att jag är man? Kvinnorna i sig får ju inte högre lön, så med andra ord hjälper det ingen)

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?

Inget att klaga på, dem tar oftast hand om det på ett moget och bra sätt.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?

Personligen, inte direkt. Sen har jag väll mig själv att skylla för det, men jag har inte ork att ta FZ för seriöst, det är mer av ett tidsfördriv.

Sen är det väll som alla andra öppna forum med många medlemmar.
Mycket folk med olika åsikter bidrar till hat mot varandra, speciellt när man är anonym.
Är likadant på alla andra ställen med många medlemmar.

Exempel hänger jag väldigt mycket på ett mindre forum med endast 2000 medlemmar, räknar man sedan bort inaktiva, och folk som bara läser, eller skriver väldigt lite så är det bara några hundra kvar.
Men där funkar allt prima, sen i november förra året då forumet skapades så har jag i alla inlägg jag läst, bara vid 2 tillfällen sätt kommentarer som "Fanboy" och "Gay".
Även i trådar där folk har helt olika åsikter så hanterar man det moget och argumenterar på ett bra sätt.
istället för "Fuck u gayfag Xbox is better than ps due to reasons gaygaygaygaygay" eller liknande.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?

Skulle även själv skriva varierande, det bror helt enkelt på vilka som skriver i den specifika tråden.
Något som dock är överlag är att folk med olika åsikter får ofta höra det. Även om personen tar upp bra argument osv för sin sak, så får han/hon onödigt, dåligt formulerat hat.
Detta syntes extra väll när 'Tumme ner' knappen fanns. Vilket var trist då de intressanta inläggen "gömdes" och inlägg som: Det här är bra, jag gillar det här, älskar **** bästa serien någonsin, och andra helt onödiga svar som inte bidrar till någonting syntes bäst.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?

Rasism har jag inte tänkt på, och misogyni har jag inte märkt, däremot ett hat mot feministers dåliga motiveringar.
Vilket jag ärligt ser som något bra.
Folk här värkar inte hata feminister i sig, utan bara de att dem faktiskt lägger fram riktigt dumma förslag.
(Se manskatt; Vad hjälper det att jag som man skall betala en skatt pga av att jag är man? Kvinnorna i sig får ju inte högre lön, så med andra ord hjälper det ingen)

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?

Inget att klaga på, dem tar oftast hand om det på ett moget och bra sätt.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?

Personligen, inte direkt. Sen har jag väll mig själv att skylla för det, men jag har inte ork att ta FZ för seriöst, det är mer av ett tidsfördriv.

Sen är det väll som alla andra öppna forum med många medlemmar.
Mycket folk med olika åsikter bidrar till hat mot varandra, speciellt när man är anonym.
Är likadant på alla andra ställen med många medlemmar.

Exempel hänger jag väldigt mycket på ett mindre forum med endast 2000 medlemmar, räknar man sedan bort inaktiva, och folk som bara läser, eller skriver väldigt lite så är det bara några hundra kvar.
Men där funkar allt prima, sen i november förra året då forumet skapades så har jag i alla inlägg jag läst, bara vid 2 tillfällen sätt kommentarer som "Fanboy" och "Gay".
Även i trådar där folk har helt olika åsikter så hanterar man det moget och argumenterar på ett bra sätt.
istället för "Fuck u gayfag Xbox is better than ps due to reasons gaygaygaygaygay" eller liknande.

Jag vill bara påpeka att långt ifrån alla feminister vill ha någon slags "manskatt", jag är ett sådant exempel. Jag är väldigt feministisk, men jag vill inte se en skatt på män för det, däremot vill jag se en jämlik värld. Dra inte alla oss över en kam, tack.

Medlem

Vad jag tänkte göra här är helt enkelt att fråga er ett par frågor:

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
På svenska spelforum? Bra, överlag ha jag inga problem med någon. och det håller sig nästan alltid över youtube nivå. eller andra internationella sidor.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?
Visst.

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?
De hanterar det inte lika mycket som de diskuterar det, vilket är trevligt och en intressant taktik.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?
Lite kanske. inte med alla men vissa grupper med gemensamt intresse existerar ju.
Diskutera gärna även krönikan!

Tack för er tid.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Folk här värkar verkar inte hata feminister i sig...

Fixat.

Skrivet av Annanaz:

...utan bara det att *dem faktiskt lägger fram riktigt dumma förslag.

Nu är jag inte själv feminist (även om jag är för 100% för jämställdhet), men att påstå att alla feminister lägger fram dumma förslag är nog att göra det lite väl lätt för sig.

Dessutom, alla förslag till någon form av förändring upplevs nog som dumma om man vill att allt ska förbli som det är, oavsett om det missgynnar ena halvan av mänskligheten.

Föga förvånande dock, då vi lever i en mansdominerad värld (ett faktum ingen kan förneka) och männen knappast vill dela med sig av detta. Sa jag "männen" förresten? Jag menar naturligtvis de rädda småpojkarna.

Som sagt jag är ingen feminist, men förnekar man att det finns ett problem så är det nog dags för en reality-check. Frågan är inte huruvida det finns ett problem (vilken måttligt intelligent person som helst inser detta), frågan är hur man ska åtgärda problemet och förbättra situationen för kvinnor.

/SE

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Jag vill bara påpeka att långt ifrån alla feminister vill ha någon slags "manskatt", jag är ett sådant exempel. Jag är väldigt feministisk, men jag vill inte se en skatt på män för det, däremot vill jag se en jämlik värld. Dra inte alla oss över en kam, tack.

Det är omöjligt att inte dra alla över en kam när man pratar om något i generalitet, självklart tycker inte alla feminister exakt samma sak om allting.

Ska jag vara ärlig trodde jag inte att jag skulle behöva poängtera det, men men.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Annanaz:

Folk här värkar verkar inte hata feminister i sig...

Fixat.

Skrivet av Annanaz:

...utan bara det att *dem faktiskt lägger fram riktigt dumma förslag.

http://i.imgflip.com/1gcjv.jpg

Nu är jag inte själv feminist (även om jag är för 100% för jämställdhet), men att påstå att alla feminister lägger fram dumma förslag är nog att göra det lite väl lätt för sig.

Dessutom, alla förslag till någon form av förändring upplevs nog som dumma om man vill att allt ska förbli som det är, oavsett om det missgynnar ena halvan av mänskligheten.

Föga förvånande dock, då vi lever i en mansdominerad värld (ett faktum ingen kan förneka) och männen knappast vill dela med sig av detta. Sa jag "männen" förresten? Jag menar naturligtvis de rädda småpojkarna.

Som sagt jag är ingen feminist, men förnekar man att det finns ett problem så är det nog dags för en reality-check. Frågan är inte huruvida det finns ett problem (vilken måttligt intelligent person som helst inser detta), frågan är hur man ska åtgärda problemet och förbättra situationen för kvinnor.

/SE

"Nu är jag inte själv feminist (även om jag är för 100% för jämställdhet), men att påstå att alla feminister lägger fram dumma förslag är nog att göra det lite väl lätt för sig."

Som sagt, ska man 'verkligen' (:P) behöva poängtera att ALLA inte tycker samma sak?

Jag gillar själv idén med jämställdhet. Men många av de förslags som tas upp gynnar inte någon.

Exempel det faktum att män tjänar mer pengar en kvinnor, på vilket sätt blir det bättre ifall en man skall behöva betala skatt pga av sitt kön?

Om en man tjänar 25k och en kvinna tjänar 20k, manen betalar 5k i skatt, så ligger bägge på 20k. "Jämställdhet"

Men faktum är ju att kvinnan fortfarande tjänar en liten summa, hon tjänar ju ingenting på att manen skall betala manskatt, faktum är att hon kan förlora på det ifall det finns en man i huset, då den totala inkomsten bli lägre.
Skulle det inte vara en bättre ide att höja kvinnans lön till 22,5k och sänka mannens till 22,5k?
Då tjänar ju kvinnan faktiskt något på det, då hon får högre lön.
(Alltså, i min mening är manskatt ett dumt förslag som inte gynnar kvinnor på något sätt, mer en skadeglädje möjligtvis)

En annan grej som också är helt idiotiskt är tvång på pappa ledigt. Det skall vara "jämställt" och därför måste pappan ta ledigt också.

Vem gynnar det? I vissa familjer så kanske mamman VILL vara ledig och pappan VILL jobba, varför skall dem tvingas till något?

Här är ett citat, första delen är skriven av Birgitta Ohlsson:
"Miljoner kvinnor i EU kan inte arbeta alls, eller så mycket som de skulle vilja, på grund av att de tvingas ta ansvaret för familjen.

Påståendet är radikalfeministiskt eftersom det är en åsikt om kvinnor som framställs som fakta. Just kombinationen att uttala sig om kvinnor, och att låtsas att ens egen åsikt är en objektiv sanning, är självaste grunden för hur radikalfeminismen fungerar.

Hur vet Ohlsson att dessa kvinnor som inte arbetar heltid är tvingade att ta ansvar för familjen? Tänk om de gör det frivilligt, och ser det som sin viktigaste uppgift?"

Problemet jag personligen har mot feminister är att Många Inte Alla (Så har jag poängterat det tillräckligt nu?)
vill trycka ner mannen, istället för att få det jämställt (en en gång, manskatt som ett exempel) eller påtvingad jämställdhet som varken gynnar män eller kvinnor. (tvång till pappa ledigt.)

" förnekar man att det finns ett problem så är det nog dags för en reality-check. Frågan är inte huruvida det finns ett problem (vilken måttligt intelligent person som helst inser detta), frågan är hur man ska åtgärda problemet och förbättra situationen för kvinnor."

Det här är väll precis det jag pratar om? så tror inte jag behöver en "reality-check" jag vet att det finns ett problem, men lösningen är INTE att göra det sämre för mannen, som många förslag försöker göra, snarare borde man fokusera på att göra det bättre för kvinnan.


signatur

Rwa?

Medlem

Det intressanta är hur ,man bara trycker ned folk genom att radera alla inlägg som inte passar deras mall eller profil, eller rent ut sagt sticker i ögonen på dem och deras trådar, det om nått är väl diskriminering kan jag tycka, även om det finns rasister och misoginyloger eller sexister, så kan man bara inte trycka undan det, för det ökar bara trycket istället för att ventilera. Det har alltid och kommer alltid att finnas, om ni tror på fullt allvar att ni kan "radera eller sudda bort dem" jag då är ni mer naiva än jag trodde.

Ett forum ÄR TILL FÖR DISKUSSION, missar man detta är man farligt ute, ett vanligt problem b la på svenska forum, man är så förbannat känsliga, det var vi inte innan vi fick hit "kulturberikare", så varför denna blekhet nu?

Skapa inte forum om ni inte vill väcka debatt, så är det bara.

Sorry men jag blir bara förbannad när man hela tiden ifrågasätter och talar om hur människor skall vara, inte konstigt att mer obskyra forum toppar listorna för svenska befolkningen.

Hejs!

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Som sagt, ska man 'verkligen' (:P) behöva poängtera att ALLA inte tycker samma sak?

Jag gillar själv idén med jämställdhet. Men många av de förslags som tas upp gynnar inte någon.

Exempel det faktum att män tjänar mer pengar en kvinnor, på vilket sätt blir det bättre ifall en man skall behöva betala skatt pga av sitt kön?

Om en man tjänar 25k och en kvinna tjänar 20k, manen betalar 5k i skatt, så ligger bägge på 20k. "Jämställdhet"

Men faktum är ju att kvinnan fortfarande tjänar en liten summa, hon tjänar ju ingenting på att manen skall betala manskatt, faktum är att hon kan förlora på det ifall det finns en man i huset, då den totala inkomsten bli lägre.
Skulle det inte vara en bättre ide att höja kvinnans lön till 22,5k och sänka mannens till 22,5k?
Då tjänar ju kvinnan faktiskt något på det, då hon får högre lön.
(Alltså, i min mening är manskatt ett dumt förslag som inte gynnar kvinnor på något sätt, mer en skadeglädje möjligtvis)

Håller personligen helt med om att det vore bättre att höja kvinnors löner. Tyvärr handlar det inte bara om individuella lönerskillnader inom ett specifikt yrke, utan hela yrkeskategorier som är kvinnodominerade. Det är ett komplext problem, men som sagt, håller med om att det bästa vore om kvinnors lön höjdes till samma nivå som männens.

Skrivet av Annanaz:

En annan grej som också är helt idiotiskt är tvång på pappa ledigt. Det skall vara "jämställt" och därför måste pappan ta ledigt också.

Vem gynnar det? I vissa familjer så kanske mamman VILL vara ledig och pappan VILL jobba, varför skall dem tvingas till något?

Här är ett citat, första delen är skriven av Birgitta Ohlsson:
"Miljoner kvinnor i EU kan inte arbeta alls, eller så mycket som de skulle vilja, på grund av att de tvingas ta ansvaret för familjen.

Påståendet är radikalfeministiskt eftersom det är en åsikt om kvinnor som framställs som fakta. Just kombinationen att uttala sig om kvinnor, och att låtsas att ens egen åsikt är en objektiv sanning, är självaste grunden för hur radikalfeminismen fungerar.

Hur vet Ohlsson att dessa kvinnor som inte arbetar heltid är tvingade att ta ansvar för familjen? Tänk om de gör det frivilligt, och ser det som sin viktigaste uppgift?"

Nu känner jag inte till just dessa uppgifter, men poängen är nog att kvinnors valfrihet är kraftigt begränsad. I och med de faktiska löneskillnaderna så går det nog tyvärr inte att bortse från detta.

Kort sagt, om mannen tjänar betydligt mer än kvinnan, så blir frågan om vem som ska vara barnledig en ekonomisk fråga och även om bägge skuller föredra att mannen var barnledig så blir detta ekonomiskt ohållbart. Det finns med andra ord inget fritt val eftersom man inte har råd att välja det man kanske helst skulle vilja.

Skrivet av Annanaz:

Problemet jag personligen har mot feminister är att Många Inte Alla (Så har jag poängterat det tillräckligt nu?)
vill trycka ner mannen, istället för att få det jämställt (en en gång, manskatt som ett exempel) eller påtvingad jämställdhet som varken gynnar män eller kvinnor. (tvång till pappa ledigt.)

Det är av den anledningen som jag inte kan identifiera mig med feminismen. Det finns extrema åsikter inom de flesta grupperingar, men t.o.m. ordet "feminism" känns fel för mig då jag inte anser att något kön är mer värt eller ska "dominera" det andra. Därför känns termen "humanist" bättre IMO.

För mig finns det dock ingen motsättning i att ta avstånd ifrån feminismen och ändå vara för jämställdhet mellan könen. Nu råkar det i nuläget vara så att kvinnorna är eftersatta och i mångt och mycket inte erbjuds samma förutsättningar, frihet och respekt som männen. Om 1000 år kanske det är helt tvärt om.

Skrivet av Annanaz:

Det här är väll precis det jag pratar om? så tror inte jag behöver en "reality-check" jag vet att det finns ett problem, men lösningen är INTE att göra det sämre för mannen, som många förslag försöker göra, snarare borde man fokusera på att göra det bättre för kvinnan.

Håller helt med. Det bästa är naturligtvis om kvinnorna får det bättre, men vi män får kanske i vissa fall vara beredda att bjössa till lite och lämna lite plats för att detta ska kunna ske.

/SE

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Det intressanta är hur ,man bara trycker ned folk genom att radera alla inlägg som inte passar deras mall eller profil, eller rent ut sagt sticker i ögonen på dem och deras trådar, det om nått är väl diskriminering kan jag tycka, även om det finns rasister och misoginyloger eller sexister, så kan man bara inte trycka undan det, för det ökar bara trycket istället för att ventilera. Det har alltid och kommer alltid att finnas, om ni tror på fullt allvar att ni kan "radera eller sudda bort dem" jag då är ni mer naiva än jag trodde.

Ett forum ÄR TILL FÖR DISKUSSION, missar man detta är man farligt ute, ett vanligt problem b la på svenska forum, man är så förbannat känsliga, det var vi inte innan vi fick hit "kulturberikare", så varför denna blekhet nu?

Skapa inte forum om ni inte vill väcka debatt, så är det bara.

Sorry men jag blir bara förbannad när man hela tiden ifrågasätter och talar om hur människor skall vara, inte konstigt att mer obskyra forum toppar listorna för svenska befolkningen.

Hejs!

För det första, detta är ett datorspelrelaterat forum. All diskussion i ämnen utöver detta är att betrakta som en lyx och en ynnest från FZ's sida. Den DISKUSSION du nämner och som en del på något underligt sätt verkar anse vara deras "rättighet" att bedriva, berör ofta ämnen som inte strikt berör datorspel.

Dessutom, om detta inte fungerar, så är det av den enkla anledningen att vissa tydligen saknar det lilla sunda förnuft som krävs för att inse vad som är lämpligt, passande eller ens relevant i ett datorspelrelaterat forum. Det handlar inte om att "tala om" för folk hur de ska vara, dett handlar om att förvänta sig att folk beter sig med lägsta tänkbara grad av mognad, respekt, sans och vett.

För det andra, eftersom det är FZ som driver forumet så är det deras fulla rätt att sätta reglerna helt efter eget tycke och smak. Om detta inte passar, så finns det gott om obskyra virtuella tillhåll där man öppet kan diskutera sitt kvinnoförakt, sin nedlåtande syn på andra raser eller hur sexigt det är med hamstrar inlindade i eltejp samt andra tänkbara och icke-tänkbara böjelser.

Om FZ inte passar, så är det IMO helt fritt att uppsöka något dylikt forum. Jag vet inte vad andra anser, men jag kommer då sannerligen inte att sakna någon av dessa "individer" här på FZ.

/SE

Medlem

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
- Varierar. Ibland bra, ibland mindre bra.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?
- Ja, men inte mer eller mindre än någon annanstans. Det finns visserligen en viss FZ medlem som öppet förespråkar nazism. Har även sett exempel på misandri, homofobi och en mängd andra åsikter som jag gissar speglar samhället i övrigt.

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?
- Vet inte.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?
- Det finns trevliga individer och det finns otrevliga. Varierar från individ till individ om de välkomnas eller inte. De flesta tycker jag välkomnas.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Väldigt intressant tråd för mig som moderator. Jag har uppmanat till diskussion gällande frågan "bör vi moderatorer moderera 'hårdare'?" då det är en kommentar som uppkommer med jämna mellanrum. Dock är det ingen som hitintills har tagit tillfället i akt och därför har jag valt att moderera som jag gjort tidigare, dvs med prioritering av yttrandefrihet och politisk neutralitet före andra värderingar. De flesta verkar vara ganska nöjda.

Ibland ligger vissa inlägg på den hårfina gränsen till vad som bör vara tillåtet och jag har då valt att avvakta istället för att censurera. Visar det sig att en majoritet hellre vill censurera mer går jag självklart in med en hårdare attityd och en större hammare. Hur tycker ni att det låter?


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
Jag anser att stämningen är ganska varierad, vi har en hel del supergoa medlemmar här som alltid är bidrar till att man känner sig glad och positiv, ett sådant exempel är walter_iego, hans texter och inlägg brukar ha en positiv känsla till sig. Tyvärr dras forumet också med vad jag kallar "ung-kille-syndromet", vilket i sin tur innebär att vi har en hel del rent otrevliga inlägg, fascistiska, rasistiska, sexistiska, fanboy-aktiga, you name it..

Om man vill diskutera exempelvis feminism ur ett feministvänligt perspektiv så blir man angripen med typiska kontrajihadistiska slagord som "PK" och liknande, vilket är rätt tröttsamt i längden.

Jag skrev i en annan tråd om hur personer kan bli deprimerade och få psykiska problem av utseendefixering(/sexism i spel), då fick jag ett svar som inledde med att "svaga personer ska inte få bestämma hur mina spel ska se ut". Jag ska återkomma till detta exempel.

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?
Det finns en hel del rasistiska åsikter som visas i meningsutbyten här på FZ, men det är framförallt misogyni som är vanligt - iallafall anser jag det vara misogyni när man blir smutskastad för att ta en feministisk ståndpunkt och att överhuvudtaget anse att det finns en obalans i samhället mellan könen är att bli utdömd som "PK"

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?
Moderatorerna brukar vad jag vet hantera detta ganska bra, inlägg tas bort, trådar stängs(exempelvis pedofiltråden, den stängdes ganska fort av redaktören).

Dock så fungerar detta inte alltid felfritt, jag ska nu återkomma till exemplet jag nämnde tidigare med sexism i spel, när denna användare då skrivit att han anser psykiskt sjuka som "svagare människor som inte ska få bestämma hur hans spel ser ut" så kallade jag honom för "fascistjävel", notera att jag även argumenterade hans svar, men mitt inlägg blev borttaget.

Jag motsäger mig inte att detta skulle bli borttaget, jag förstår varför(även om jag inte ångrar ett skit), men det jag tyckte var dåligt var att hans rent fascistiska inlägg fick stå kvar, något jag tror var en miss av moderatorn, tråden var ganska lång och oläslig. Men för min del så blev det som att FZ visade att fascism/nedtryckande av psykiskt sjuka är OK, men att provoceras av sådant beteende är inte OK. Där tappade jag mycket förtroende för FZ, även ifall det råkade vara ett misstag, ett mycket slarvigt misstag.

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?
Absolut inte, den är ofta rent avvisande ifall någon har svårt att stava etc så brukar de bemötas som idioter.

Skriver under på detta. Tycker precis likadant. Ledsen att jag inte kan komma med något mera konstruktivt just nu.

Medlem

Det som stör mig mest när jag lurkar på forum är alla dessa fanboys, whiners och haters som inte kan undvika att spy ur sig sin skit i varenda tråd.
Och låt oss inte glömma alla dessa besserwissers som inte kan missa chansen att trycka ner någon som har en avvikande åsikt. Som gillar att använda sig av akademikerspråk för att verka som om de faktiskt har en susning om vad de pratar om , och som sällan bryr sig om att backa upp sina påståenden med några andra källhänvisningar än sin egen ansiktsröv.

Är jag en smula bitter? Ja förmodligen. Jag känner att småsinta människor, troll och andra dyngspridare har besudlat internet i allt för stor utsträckning under allt för lång tid. Jag bryr mig så gott som aldrig om att läsa artikelkommentarer längre, eftersom jag vet att så ofta, så otroligt ofta, så är en förkrossande majoritet av allt som kommer stå där trollning, skitsnack och hat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tack för alla svar! Sorry för den sena återkopplingen, men jobb, liv och annat har kommit ivägen.

Återigen, tack för responsen.


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

Medlem
Skrivet av Ullvanten:

Hur uppfattar ni stämningen på FZ?
På svenska spelforum?

Stämningen här är härlig. Man har folk från alla olika läger som genom FZ's stasi/gestapo/moderatorer MÅSTE hålla sig i skinnet. Det är roligt att se när de bubblar av ilska mot någon/något ÄNDÅ håller sig i skinnet!

Skrivet av Ullvanten:

Känner ni att det existerar rasism/misogyni här på forumet?

Inte vad jag sett. Däremot ser jag en en del som tycker feminism och genus är det bästa sedan skivat bröd, och förmodligen i framtiden kommer bota cancer, aids och mäns existens på jorden.

Skrivet av Ullvanten:

Hur hanterar moderatorerna situationen om det dyker upp misogyni/rasism?

Bra tycker jag. De få gånger det händer sätter de ner foten på direkten, vrålar "FÜR FZ!!!" and kväser monologen från hataren

Skrivet av Ullvanten:

Tycker ni att ni har en inkluderande gemenskap?

Gemenskap? På ett random spelforum tillhandahållet av ett företaget? Surely sir, you jest.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar