Vi tar oss ett snack med Lotteriinspektionen

Medlem

Snart kostar det väl att andas "statens" luft samt gå på trottoaren


signatur

Game long and prosper

Medlem

Skatt är bra.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:

Det var väl bara en fråga om tid innan någon överbetald pappersvändare fick för sig att tjäna pengar på detta. Se bara hur samhället fungerar (helt opolitiskt färgad åsikt, då jag hatar alla):
- Betala för att äga ett Internet cafe? Check
- Betala TV licens för din dator, för att du KAN om du VILL titta på tv? Check
- Betala extra för att köra på vägarna (vägtullar)? Check

Frågan är inte OM det kommer mer efterblivna idéer, utan vilken som kommer vara värst.

Som sagt va, vi skrattade åt FI när de gav som förslag att männen skulle straffbeskattas för att vi hade utrustningen för att våldta. Med den inriktningen som vi har nu så hade jag nog inte ens lyft på ögonbrynen för en liknande skatt...

Värst just nu är väl avgift för att gå på toaletten?

Jag är mest glad så länge jag får befinna mig i lägenheten utan straff avgift, ja om man bortser från diverse mutor för att frugan skall hålla sig nöjd medan man spelar

Tänk efter lite på andra konstiga kostnader och andra saker man får orka med.
Betala skatt för att äga sin egna egenom? räcker det inte att man har betalat för sig? skatta pensionen som redan är skattad? dubbel skatt? why?

Byggnadslov och allt möjligt skit på din egna egendom. jävla fjant.

I USA får man ju göra vadfan man vill på SIN EGENDOM som MAN ÄGER..
Men i Sverige äger man ingenting, inte ens sina kläder :C

Men.. Swe är väl ett föredömme för korruptionsfrihet och demokrati???? Fredrik, Göran, Mona och bossedonken sa det iaf.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:

Det var väl bara en fråga om tid innan någon överbetald pappersvändare fick för sig att tjäna pengar på detta. Se bara hur samhället fungerar (helt opolitiskt färgad åsikt, då jag hatar alla):
- Betala för att äga ett Internet cafe? Check
- Betala TV licens för din dator, för att du KAN om du VILL titta på tv? Check
- Betala extra för att köra på vägarna (vägtullar)? Check

Frågan är inte OM det kommer mer efterblivna idéer, utan vilken som kommer vara värst.

Som sagt va, vi skrattade åt FI när de gav som förslag att männen skulle straffbeskattas för att vi hade utrustningen för att våldta. Med den inriktningen som vi har nu så hade jag nog inte ens lyft på ögonbrynen för en liknande skatt...

Värst just nu är väl avgift för att gå på toaletten?

Jag är mest glad så länge jag får befinna mig i lägenheten utan straff avgift, ja om man bortser från diverse mutor för att frugan skall hålla sig nöjd medan man spelar

Tänk efter lite på andra konstiga kostnader och andra saker man får orka med.
Betala skatt för att äga sin egna egenom? räcker det inte att man har betalat för sig? skatta pensionen som redan är skattad? dubbel skatt? why?

Byggnadslov och allt möjligt skit på din egna egendom. jävla fjant.

I USA får man ju göra vadfan man vill på SIN EGENDOM som MAN ÄGER..
Men i Sverige äger man ingenting, inte ens sina kläder :C

Ja ,snart får vi betala licens för att få bära ett par klädesplagg med garanterat.
Jäklar om du inte gör det då kommer pejlarna och anmäler dig för du innehar kläder utan att ha anmält det till dom.
Kanske radiotjänst nya idé att göra?

Alltid härligt med folk som inte vill betala skatt men vanligtvis också klagar på att samhällservicen gör bra jobb nog. Att höra folk klaga på dåliga vägar, låga bostadsbidrag, dåligt med studiebidrag etc etc, för få studentbostäder, dålig äldreomsorg och sen i nästa mening klaga på att man betalar skatt är bara sorgligt.

Ställ krav på att pengarna läggs på de saker som är viktiga enligt era viljor/samveten och att kräva att dessa pengar används effektivt och kan redovisas/spåras istället för att klaga över att skatten är hög och ändå förvänta er ha alla de saker som subventionerad sjukvård och liknande kvar.

Medlem

Vilket utfall det här än får (jag är väldigt osäker på att det kommer påverka på det stora hela) så finns det kanske förhoppningar om att det startas mer föreningar som har TV-/Dataspel i fokus.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Faal-San:
Skrivet av walter_iego:

Spelindustrin är en miljardindustri, klart att staten vill ha en del av kakan.

För att inte nämna smörgåsbordet, buffén, godispåsen samt fri entré till våra kylskåp.

Snart kommer sex-skatten.

vore rimligt , eftersom folk belastar systemet med sin jävla självförvållade clamydia, aids och gonnore

Skrivet av RonJeremy:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Faal-San:
Skrivet av walter_iego:

Spelindustrin är en miljardindustri, klart att staten vill ha en del av kakan.

För att inte nämna smörgåsbordet, buffén, godispåsen samt fri entré till våra kylskåp.

Snart kommer sex-skatten.

vore rimligt , eftersom folk belastar systemet med sin jävla självförvållade clamydia, aids och gonnore

Självaste Ron Jeremy borde veta


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad jag blir mest förbannad över är att dom verkar ju inte förstå att denna betalning kanske ökar priserna på IO.

Jag bor ej i Stockholm som vet ej någon som går dit om en månad eller så kan ju säga till, iofs tror jag inte dom ökar priset på spela där utan gör det smarta, ökar priset på godis läsk och liknande med en kr utsprit för kompensera.

Jag tycker detta vart ett slag emot ungdomarna inte föreningen/företaget. det är detta som gör mig förbannad.

Medlem
Citat:

I de fallen kan man se till lagstiftarens intention med lagstiftningen

Vet människan ens vad intentionen med lagen var?! Intentionen var att ta avgift av såna ställen som tillhandahåller maskiner för GAMBLING - inte gaming! Sen att det tyvärr råkar heta samma sak på svenska pekar ju bara på en brist i språket! Så människan ska verkligen inte snacka om lagstiftarens intentioner!

Skrivet av KliLöw:

Det var lite det som bet FI i röven, i och med att folk hävdade precis samma sak som du gjorde nu. Vi betalar skatt för att vi använder saker och ting i samhället, mao borde vi (som i män) då få våldta.

---
Jag kan bara hålla med, när man börjar inse att ens jobb ligger i farozonen för att regeringen/regeringarna inte har anpassat lagarna efter utvecklingen, så kommer sådana här "fascinerande" idéer

Det som bet FI i röven var att folk inte fattade.

Schyman: Alla män borde betala mansskatt!
Typ alla män: Vi kräver att bli behandlade som individer, inte som ett kön!
Schyman: I rest my motherfucking case.

Det var aldrig menat som ett seriöst förslag, utan en provokation för att driva debatten framåt. Förutom att detta faktiskt är uttalat, så faller det helt på sin rimlighet att det skulle varit ett seriöst förslag. Hur skulle man som politiker, om man är så dum så att man på fullaste allvar föreslår mansskatt medans man driver ett jämställdhetsparti, överlevt så länge i politiken?

Skrivet av stoff75:
Citat:

I de fallen kan man se till lagstiftarens intention med lagstiftningen

Vet människan ens vad intentionen med lagen var?! Intentionen var att ta avgift av såna ställen som tillhandahåller maskiner för GAMBLING - inte gaming! Sen att det tyvärr råkar heta samma sak på svenska pekar ju bara på en brist i språket! Så människan ska verkligen inte snacka om lagstiftarens intentioner!

Det står uttryckligen i lagtexten att den behandlar spel som inte ger vinst. Gambling är per defenition spel som ger vinst.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820636.htm

Sen hur lagstiftaren kunde ha som intention kräva tillstånd för lan-spelande, när denne satt och skrev lagförslaget ett decennium innan det reglerade fenomenet uppstod, det är ju lite av ett mysterium....

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:

Det var väl bara en fråga om tid innan någon överbetald pappersvändare fick för sig att tjäna pengar på detta. Se bara hur samhället fungerar (helt opolitiskt färgad åsikt, då jag hatar alla):
- Betala för att äga ett Internet cafe? Check
- Betala TV licens för din dator, för att du KAN om du VILL titta på tv? Check
- Betala extra för att köra på vägarna (vägtullar)? Check

Frågan är inte OM det kommer mer efterblivna idéer, utan vilken som kommer vara värst.

Som sagt va, vi skrattade åt FI när de gav som förslag att männen skulle straffbeskattas för att vi hade utrustningen för att våldta. Med den inriktningen som vi har nu så hade jag nog inte ens lyft på ögonbrynen för en liknande skatt...

Värst just nu är väl avgift för att gå på toaletten?

Jag är mest glad så länge jag får befinna mig i lägenheten utan straff avgift, ja om man bortser från diverse mutor för att frugan skall hålla sig nöjd medan man spelar

Tänk efter lite på andra konstiga kostnader och andra saker man får orka med.
Betala skatt för att äga sin egna egenom? räcker det inte att man har betalat för sig? skatta pensionen som redan är skattad? dubbel skatt? why?

Byggnadslov och allt möjligt skit på din egna egendom. jävla fjant.

I USA får man ju göra vadfan man vill på SIN EGENDOM som MAN ÄGER..
Men i Sverige äger man ingenting, inte ens sina kläder :C

Precis, för USA är verkligen idyllen. Läs på lite, Sverige är nästan ALLTID över USA i mätningar gällande lycka/samhällsnyttiga funktioner etc.

Varför betalar vi skatt? För att vi väldigt mycket gratis i Sverige som folk tar för givet och tror att det bara "finns". Bo ett år i ett annat land så kommer du nog komma lite till insikt.

Vilka offtopic kommentarer.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av stoff75:
Citat:

I de fallen kan man se till lagstiftarens intention med lagstiftningen

Vet människan ens vad intentionen med lagen var?! Intentionen var att ta avgift av såna ställen som tillhandahåller maskiner för GAMBLING - inte gaming! Sen att det tyvärr råkar heta samma sak på svenska pekar ju bara på en brist i språket! Så människan ska verkligen inte snacka om lagstiftarens intentioner!

Det står uttryckligen i lagtexten att den behandlar spel som inte ger vinst. Gambling är per defenition spel som ger vinst.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820636.htm

Sen hur lagstiftaren kunde ha som intention kräva tillstånd för lan-spelande, när denne satt och skrev lagförslaget ett decennium innan det reglerade fenomenet uppstod, det är ju lite av ett mysterium....

Nu vet jag inte hur du "gamblar" men gambling är per definition spel som inte ger vinst - skulle vara konstigt annars. Oavsett vad du spelar, gör du det tillräckligt länge så går du back. Och faktumet att det är lotteriinspektionen som är på jakt säger ju bara det var intentionen med lagen var!

Medlem

Den senaste tiden har det haglat konstiga betallösningar uppifrån. Jag har inget emot att betala när man har en bra motivering, men att internetcaféer skulle gå under på grund av detta känns föga troligt. Däremot får man nog från lagstiftande håll se till att snappa upp de åsikter som nu blossar upp och kompromissa lite!

Skrivet av stoff75:

Nu vet jag inte hur du "gamblar" men gambling är per definition spel som inte ger vinst - skulle vara konstigt annars. Oavsett vad du spelar, gör du det tillräckligt länge så går du back. Och faktumet att det är lotteriinspektionen som är på jakt säger ju bara det var intentionen med lagen var!

Suck, nödvändigt att märka ord. Gambling är spel som ger vinst av reellt värde NÄR DU VINNER. I kontrast mot flipperspel där du aldrig får tillbaka dina pengar.
Lotteriinspektionen följer enbart regeringsrättens beslut angående lagen om automatspel - precis som dom skall. Det är inte upp till de verkställande myndigheterna att göra egna fria tolkningar av lagen.

Medlem

Det är också intressant att även publika lokaler så som biljardsalonger, pizzerior och så vidare måste betala en kostnad för tillstånd för att ha flipper-spel i sina lokaler. Detta är ju en av anledningarna till varför arkadhallarna i Sverige har försvunnit. En pizzeria har helt enkelt inte råd att ha några arkadmaskiner stående. Helt absurt.

Medlem

Där rök skoldatorteken Härligt! Alltid hatat dem!

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av KliLöw:

Det var väl bara en fråga om tid innan någon överbetald pappersvändare fick för sig att tjäna pengar på detta. Se bara hur samhället fungerar (helt opolitiskt färgad åsikt, då jag hatar alla):
- Betala för att äga ett Internet cafe? Check
- Betala TV licens för din dator, för att du KAN om du VILL titta på tv? Check
- Betala extra för att köra på vägarna (vägtullar)? Check

Frågan är inte OM det kommer mer efterblivna idéer, utan vilken som kommer vara värst.

Som sagt va, vi skrattade åt FI när de gav som förslag att männen skulle straffbeskattas för att vi hade utrustningen för att våldta. Med den inriktningen som vi har nu så hade jag nog inte ens lyft på ögonbrynen för en liknande skatt...

Värst just nu är väl avgift för att gå på toaletten?

Jag är mest glad så länge jag får befinna mig i lägenheten utan straff avgift, ja om man bortser från diverse mutor för att frugan skall hålla sig nöjd medan man spelar

Tänk efter lite på andra konstiga kostnader och andra saker man får orka med.
Betala skatt för att äga sin egna egenom? räcker det inte att man har betalat för sig? skatta pensionen som redan är skattad? dubbel skatt? why?

Byggnadslov och allt möjligt skit på din egna egendom. jävla fjant.

I USA får man ju göra vadfan man vill på SIN EGENDOM som MAN ÄGER..
Men i Sverige äger man ingenting, inte ens sina kläder :C

Ja ,snart får vi betala licens för att få bära ett par klädesplagg med garanterat.
Jäklar om du inte gör det då kommer pejlarna och anmäler dig för du innehar kläder utan att ha anmält det till dom.
Kanske radiotjänst nya idé att göra?

Alltid härligt med folk som inte vill betala skatt men vanligtvis också klagar på att samhällservicen gör bra jobb nog. Att höra folk klaga på dåliga vägar, låga bostadsbidrag, dåligt med studiebidrag etc etc, för få studentbostäder, dålig äldreomsorg och sen i nästa mening klaga på att man betalar skatt är bara sorgligt.

Ställ krav på att pengarna läggs på de saker som är viktiga enligt era viljor/samveten och att kräva att dessa pengar används effektivt och kan redovisas/spåras istället för att klaga över att skatten är hög och ändå förvänta er ha alla de saker som subventionerad sjukvård och liknande kvar.

De klagomål som finns inom alla ovanstående punkter är ju för att det går multum till just det, men det sköts fortfarande dåligt. Min gissning är att det beror på låg arbetsmoral inom statliga jobb.

Sjukvården är inget skatt kommer lösa. Problemet just nu är ju att läkarförbundet ytterligare begränsar hur många läkare per år som får utbilda sig, detta för att hålla upp lönerna på dessa jobb. Klart vården blir dålig om du får en läkare/ sköterska som arbetat i 42 timmars stafettpass

Menne trotts detta så håller jag med dig, folk borde sluta klaga på skatt. Den som klagar på den har antingen aldrig varit utanför Sverige eller aldrig läst, eller intresserat sig av samhällskunskap.

OT : Känner ju sådär spontant att Dreamhack mer är ett storskaligt evenemang, dessa har ju redan (Rätta mig om jag har fel) separat beskattning. Att det ytterligare skulle beskattas skulle ju vara lite absurt

Era
Medlem

FZ: skulle ni kunna skicka några följdfrågor i ämnet?

Förvaltningsrätten i Luleå har ju fastslagit att datorer är TV-mottagare - hur kan de då vara automatspelmaskiner?

Lagen om anordnande av visst automatspel http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820636.htm säger bland annat "Den som anordnar automatspel som avses i 1 § första stycket skall svara för att spelautomaten inte används för annat ändamål än den är avsedd för...."

Betyder detta att alla datorer på ställen som Inferno Online måste spärras så att de inte går att använda för någonting utom just spel?

Och följdfråga på detta, om man nu enligt lag måste blockera allt utom spel men enligt lag måste betala för att det är en TV-mottagare, hur går detta ihop?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

I USA får man ju göra vadfan man vill på SIN EGENDOM som MAN ÄGER..

Ja, och du ser ju hur åt helvete det går då. Och, nej, de får inte bygga hur som helst. De måste ansöka om tillstånd även i US of A.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Lotteriinspektionen kan fara åt helvete!

Medlem
Skrivet av stoff75:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av stoff75:
Citat:

I de fallen kan man se till lagstiftarens intention med lagstiftningen

Vet människan ens vad intentionen med lagen var?! Intentionen var att ta avgift av såna ställen som tillhandahåller maskiner för GAMBLING - inte gaming! Sen att det tyvärr råkar heta samma sak på svenska pekar ju bara på en brist i språket! Så människan ska verkligen inte snacka om lagstiftarens intentioner!

Det står uttryckligen i lagtexten att den behandlar spel som inte ger vinst. Gambling är per defenition spel som ger vinst.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820636.htm

Sen hur lagstiftaren kunde ha som intention kräva tillstånd för lan-spelande, när denne satt och skrev lagförslaget ett decennium innan det reglerade fenomenet uppstod, det är ju lite av ett mysterium....

Nu vet jag inte hur du "gamblar" men gambling är per definition spel som inte ger vinst - skulle vara konstigt annars. Oavsett vad du spelar, gör du det tillräckligt länge så går du back. Och faktumet att det är lotteriinspektionen som är på jakt säger ju bara det var intentionen med lagen var!

Nu börjar jag bli trött på folk som försöker förstå sig på, inte nödvändigtvis bara riktat till ovan citerade text.

Visst, argumentera och för fram era åsikter, men ta er inte vatten över huvudet genom att bara läsa en lagparagraf rakt upp och ner och tro att ni på så sätt förstår allt, det är inte så enkelt.

Lagen om visst automatspel riktar sig just precis till sådana typer av spelautomater (däribland då inräknat datorer) som inte ger vinst. Varför lagen tillkom är för att den tidigare lagstiftningen på området (då Lotteriförordningen) inte behandlade spel som just inte gav vinst. Lagen tillkom i samband med arkadhallarnas framfart och ökade popularitet, och att säga att våra internetcaféer idag inte är en modern motsvarighet till detta är lite konstigt. Således är det helt i linje med lagstiftarens intentioner med lagen att även våra internetcaféer idag ska betala motsvarande avgift som arkadhallarna förr fick betala. Även TV-spel nämns i propositionen som något man tar sikte på, citat;

Citat:

Automatspel av liknande slag är skjutare, målspel och TV-spel. Spelen förekommer i flera varianter, där utgången i större eller mindre grad kan vara beroende på olika slumpfaktorer och på spelarens skicklighet.

Gemensamt för flipperspel och liknande automatspel är att de visserligen fordrar insats men att de inte ger vinst i egentlig mening, dvs. i form av pengar, spelpolletter eller varor.

.

Säg vad ni vill om lagens utformning, men kom inte och påstå att lotteriinspektionen inte sköter sitt jobb, eller att lagen inte tar sikte på datorer.

Medlem
Skrivet av trasen:

Sjukvården är inget skatt kommer lösa. Problemet just nu är ju att läkarförbundet ytterligare begränsar hur många läkare per år som får utbilda sig, detta för att hålla upp lönerna på dessa jobb. Klart vården blir dålig om du får en läkare/ sköterska som arbetat i 42 timmars stafettpass

Menne trotts detta så håller jag med dig, folk borde sluta klaga på skatt. Den som klagar på den har antingen aldrig varit utanför Sverige eller aldrig läst, eller intresserat sig av samhällskunskap.

För att spinna vidare på denna tråden.. Skattesatsen i sig själv är helt ointressant. Om den är 10% eller 80% är irrrelevant. Det som är intressant är vad du får för dina skattekronor. Vilken service får du och vilka tjänster är subventionerade alternativt gratis. Det är det som man skall fråga sig.
Många tror att ex. USA är drömmen eftersom man betalar jämförelsevis väldigt lite (http://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_States) men det är de totala kostnaderna som är vad man måste titta på. Totalerna, om man lever ett normalt liv och är normalt sjuk med ett par barn, blir väldigt dyra i USA eftersom du måste skaffa egna försäkringar e t c för att uppnå samma servicegrad som i länder där sjukvård, mer eller mindre, är bekostad av skattemedel. Det är bara en illusion att privat sjukvård, om du inte betalar astronomiska summor, skulle vara bättre på något sätt. Gång efter annan rullas skandaler upp där privata serviceboenden och andra tjänsteföretag behandlar personal illa och tullar på servicen för att tjäna mer på marginalerna.

Privattjänstmodellen straffar låg och medelinkomsttagare mer än höginkomstagare. Det handlar inte om någon avundsjuka heller utan om att ett solidariskt och socialorienterat samhälle fungerar bättre än ett med stora inkomstklyftor. Eller, ja, inkomstklyftorna i sig är kanske inte heller intressanta utan mer vad det gäller realservicegraden som en invånare kan förvänta sig. Så, man skall inte stirra sig blind på själva skattesatsen i sig utan vad dina totalkostnader blir.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av KliLöw:

Det var väl bara en fråga om tid innan någon överbetald pappersvändare fick för sig att tjäna pengar på detta. Se bara hur samhället fungerar (helt opolitiskt färgad åsikt, då jag hatar alla):
- Betala för att äga ett Internet cafe? Check
- Betala TV licens för din dator, för att du KAN om du VILL titta på tv? Check
- Betala extra för att köra på vägarna (vägtullar)? Check

Frågan är inte OM det kommer mer efterblivna idéer, utan vilken som kommer vara värst.

Som sagt va, vi skrattade åt FI när de gav som förslag att männen skulle straffbeskattas för att vi hade utrustningen för att våldta. Med den inriktningen som vi har nu så hade jag nog inte ens lyft på ögonbrynen för en liknande skatt...

Betalar varken TV-licens eller trängselskatt trots att jag tekniskt sett bor i Stockholm. Dom letar sina kryphål för att man ska betala, så jag hittar mina egna för att slippa.

Hoppas verkligen internetcaféfolket lyckas bestrida det här. Annars riskerar många att förlora sina jobb. Som jag skrev i tidigare tråden, internetcaféer har det inte lätt runt om i landet, mestadels entusiaster som håller dom vid liv.

Hade det varit en jättebranch som i sydkorea med ett café per kvarter (ungefär som våra pizzerior) så hade vi kunnat snacka om att använda licenser. Känns som lotteriinspektionen bara försöker hålla sig vid liv. Utlänska internetcasinon ersätter svenska jack-vegas automaterna och nå direkta casinon har vi heller inte. Jo! Casino Cosmopol, och vem äger det?
Jo, det gör staten..

Vart är vi på väg? Statligt ägda internetcaféer.. Är det målet?

ZF
Medlem
Skrivet av Mack:

Hoppas verkligen internetcaféfolket lyckas bestrida det här. Annars riskerar många att förlora sina jobb. Som jag skrev i tidigare tråden, internetcaféer har det inte lätt runt om i landet, mestadels entusiaster som håller dom vid liv.

Utlänska internetcasinon ersätter svenska jack-vegas automaterna och nå direkta casinon har vi heller inte.

populärt liberalargument, det håller dock inte i praktiken lika lite som att sänkta ingångslöner skulle ge fler arbeten i servicesektorn. inget företag oavsett ekonomi anställer folk de inte hade behövt anställa bara för att de har möjligheten. det har bevisats tydligt nog i praktiken nu. om det verkligen är "entusiastdrivet" så påverkas det inte av den här lagen ivf.

det är ju därför hela den här"LAN"-frågan har blivit en fråga. förmodligen handlar det om en bieffekt av att komma åt enarmade banditer kopplade direkt till nått Jerseybaserat spelbolag.

bästa vore ju att bara totalförbjuda alla former av betting helt och hållet. ni vet, som på de flesta håll i USA, för att anknyta ytterligare en kul factoid till tidigare i tråden för frihetsfantasterna..

skulle också påverka ekonomin lokalt och allt annat positivt som arbetstillfällen om folk slösade bort pengar på tex en öl till istället för luftslott som byggs på Bahamas eller liknande.

Medlem
Citat:

1 § Denna lag tillämpas på sådana spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater som anordnas för allmänheten eller som i annat fall anordnas i förvärvssyfte och som inte ger vinst eller endast ger vinst i form av frispel på automaten. Lagen skall tillämpas också på uppställning av automater av detta slag i lokaler eller på platser till vilka allmänheten har tillträde.
Lokaler eller platser till vilka tillträdet är begränsat genom krav på inbjudan, medlemskap i viss förening eller annat villkor skall utan hinder härav vid tillämpningen av första stycket anses som lokaler eller platser till vilka allmänheten har tillträde, om de med hänsyn till omfattningen av den krets som äger tillträde, de villkor under vilka tillträde lämnas eller andra liknande omständigheter är att jämställa med sådana lokaler eller platser.
Lagen gäller inte uppställning av spelautomat eller anordnande av spel på fartyg i reguljär trafik. Lag (1990:104).

Det känns som att det är lagen som är konstig, inte lotteriinspektionen, som bara genomför sitt uppdrag... sen kan man väl anse att i princip alla internetcaféer bryter mot lagens andra paragraf:

Citat:

2 § Den som anordnar automatspel som avses i 1 § första stycket skall svara för att spelautomaten inte används för annat ändamål än den är avsedd för, att god ordning råder inom den lokal eller på den plats där spelet bedrivs samt att barn eller ungdom inte otillbörligen lockas att delta i spelet. Lag (1990:104).

läser man vidare i lagen ser man ganska snart att syftet med lagen inte är att stävja "olicensierad gambling", utan snarare verkar vara en reglering för att hålla ordning och reda på gamla tidens arkadhallar. (god ordning skall råda, ungdomar skall inte lockas och även 3 § där det står att tillstånd inte kan ges utan att berörd kommun och polismyndigheten har tillfrågats om ärendet...)

Citat:

4 § Vid prövning av tillstånd skall Lotteriinspektionen bedöma risken för att en spelautomat används för annat ändamål än som avses med ansökan eller för att verksamheten kan komma att äga rum i strid mot 2 § eller bedrivas i en miljö som är olämplig för barn eller ungdom. Vid prövningen skall särskilt beaktas sökandens lämplighet, antalet spelautomater för vilka tillstånd söks, spelens beskaffenhet samt lokalens eller platsens ändamålsenlighet och belägenhet. Lag (2004:1063).

Medlem

Jäkla sosserier. Det är allt jag har att säga.

12
Skriv svar