Bygga arkad kabinett

Medlem
Bygga arkad kabinett

Tja! Tveksamt vilken avdelning detta hamnar på men kör här.

Jag planerar bygga ett arkad kabinett själv med MAME som grund. Fick 2st P4or som skulle kastas på jobbet vid en uppgradering så tänkte att det blir bara skärm, joystick/knappdelar och byggmaterial som kommer kosta.

Är det någon som har erfarenhet av detta här? Tips?

Mest intresserad av klassiker och Street fighter 2 och 3,killer instinct och sånt. Så känner inte att jag behöver kraftigare dator än en P4 till att börja med. Sedan har jag några 2.1 system liggandes för ljudet, köper sen någon standard platt skärm för billig penning på en 19" eller lite mer.

Tänker inte köpa någon färdig joystick enhet, utan satsar på helt själv bygga ihop joystick och knappar. Vill ha en switchbar 4- och 8-vägs stick och köra via I-PAC. Någon kanske har bättre lösningar?

Blir den bra är den tänkt ha hemma om den får plats, annars ändå tänkt bygga en till min studio också och där finns gött om plats och folk i omlopp som behöver underhållning mellan sessions hehe

Kan posta lite progress när jag kommer igång

Ingen erfarenhet av att bygga, bara spela. Men jag ville skriva lite här och säga att jag tycker att det är ett riktigt coolt projekt. Gärna posta en bild när det är klart, om du vill alltså.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

phi
Medlem

Det här kommer att följas.

Jag var själv inne på att bygga en SF4-kabinett baserad på en RGH/JTAG 360 men jag kom bara så långt att jag köpte Sanwa-delar. Att bo i lägenhet och bygga en kabinett utan tillgång till någonstans att bygga skiten är väl kanske inte så optimalt, så jag övergav projektet ganska snabbt.

Enda tipset jag kan ge är väl att kolla extra noga på skärmar innan du köper en. Du bör satsa på en skärm som har så låg input lag som möjligt och absolut inte över en frame (16.33 ms). Vi pratar alltså inte om grey-to-grey responstid här.

Beror ju helt och hållet på hur pass kräsen man är men att spela fightingspel på en skärm med input lag är bara frustrerande.

Medlem

Tackar för tipsen! Jag har inte kommit igång med skissandet än men så fort det finns något att visa så kommer jag posta här.

Ska definitivt satsa på en stabil men billig monitor med låg svarstid.

Fan, måste ju sova

Medlem

Kommer nog dröja lite innan jag kommer igång med detta, har ett MakeyMakey projekt med jobbet som tar tid nu och sedan för mycket mix jobb, men jag kommer genomföra detta och håller denna tråd reserverad tills dess.

Tro inte det bra var snack!

1
Skriv svar