The last of us censurerat i hela EU pga. Tysklands censur.

Medlem
The last of us censurerat i hela EU pga. Tysklands censur.

http://www.movie-censorship.com/news_en.php?ID=5662

http://community.us.playstation.com/t5/The-Last-of-Us-Multipl...

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=608576

Vi i Sverige är i stort sett censurfria och jag tycker inte att ett land som Tyskland och dess censur skall spilla över på alla andra länder i EU så att vi får en censurerad version.
Spelet har en 18+ stämpel i Sverige och borde vara ocensurerad.

Hoppas att dem kan patcha in det, inte så mycket för våldet i sig utan mer för att vi har betalt för en produkt med saknat innehåll trots att det borde varit med. En princip sak helt enkelt.

Det är stor uppståndelse kring detta både på officiella forumet men också på Neogaf och andra större community's, hoppas att ni skriver om det FZ.


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers

Är det bekräftat att den svenska är censurerad? I trådarna du länkar till verkar det finnas lite olika uppgifter om det. Såsom Finland.


signatur
Medlem

Jag kan då inte komma på att jag lyckats skjuta av någon kroppsdel i multiplayer. Stör mig inte egentligen, men jag hatar när spel censureras och är olika beroende på vart man bor. Bara för att Tyskland har lite udda regler ska inte vi andra få en annan version än vad utvecklarna egentligen ville göra. Jag vill att detta fixas och tycker en av trådarna ovan hade en bra lösning. Lägg in en patch som gör att det går att välja om man vill ha det på eller av, förutom om man bor i Tyskland. Problemet löst.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är det bekräftat att den svenska är censurerad? I trådarna du länkar till verkar det finnas lite olika uppgifter om det. Såsom Finland.

Jag har då inte kroppsdelar som flyger av i mp, inte heller exploderande huvuden från nära skott med hagel.
(en finne säger att hans spel inte är censurerat medan flera hundra säger att deras spel är det, från polen, rumänien, sverige, england osv).

Jag har inte heller bortblåsta huvuden eller lösa lemmar.. och jag köpte mitt spel på Gamestop (Collrctors JOEL edition), 7 kollegor på mitt jobb har samma "problem" och har också upplyst om att det skiljer sig.
Men tills att Naughty Dog går ut med något officiellt så vet vi väl inte.. men jag hoppas att ni som spelsida tar upp det på första sidan hur eller hur, även om det idags läget är "lösa rykten" så verkar det finns sanning bakom det.

edit*
Fler sidor calle:
http://www.pushsquare.com/news/2013/06/the_last_of_us_lacks_m...
http://gamesided.com/2013/06/30/the-last-of-us-censored-eu/?u...


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Har inte spelat MP på spelet så vet inte ifall det har censurerats men SP så var inget sådant.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Har inte spelat MP på spelet så vet inte ifall det har censurerats men SP så var inget sådant.

Vad folk säger är att i sp så ska det inte vara censurerat men att multiplayer är det.
Jag har inte kört sp på någon vecka och jag kan inte minnas om jag sett lösa lemmar eller bortskjutna huvuden, dock är sp extremt grovt och brutalt iaf.

Tycker du ska testa mp ohem, grymt kul och dem har tagit allt från sp till mp så det blir ingen förändring för dig rent spelmässigt.


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers

Tog en lov upp till distributören Nordisk Film men Playstation-gänget var inte på plats, kollar om en stund igen!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Så länge kan ni glo på intervjun med Naughty Dog:

[video=14723]


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tog en lov upp till distributören Nordisk Film men Playstation-gänget var inte på plats, kollar om en stund igen!

Vem är det man ska "skälla" på egentligen?
Naughty Dog har ju gjort två versioner, det står klart iaf. Men vem tog beslutet att hela EU skulle får en censurerad version? SCEE? PEGI?

Ser fram emot vad du nystar upp Calle.. *hämtar popcorn och cola*


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tog en lov upp till distributören Nordisk Film men Playstation-gänget var inte på plats, kollar om en stund igen!

Vem är det man ska "skälla" på egentligen?
Naughty Dog har ju gjort två versioner, det står klart iaf. Men vem tog beslutet att hela EU skulle får en censurerad version? SCEE? PEGI?

Ser fram emot vad du nystar upp Calle.. *hämtar popcorn och cola*

Det är såklart inte ND som tagit beslutet, SCEE står för distributionen, och Nordisk Film lär veta ännu mindre


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tog en lov upp till distributören Nordisk Film men Playstation-gänget var inte på plats, kollar om en stund igen!

Vem är det man ska "skälla" på egentligen?
Naughty Dog har ju gjort två versioner, det står klart iaf. Men vem tog beslutet att hela EU skulle får en censurerad version? SCEE? PEGI?

Ser fram emot vad du nystar upp Calle.. *hämtar popcorn och cola*

Det är såklart inte ND som tagit beslutet, SCEE står för distributionen, och Nordisk Film lär veta ännu mindre

PEGI som tog beslut om hela Europa?


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tog en lov upp till distributören Nordisk Film men Playstation-gänget var inte på plats, kollar om en stund igen!

Vem är det man ska "skälla" på egentligen?
Naughty Dog har ju gjort två versioner, det står klart iaf. Men vem tog beslutet att hela EU skulle får en censurerad version? SCEE? PEGI?

Ser fram emot vad du nystar upp Calle.. *hämtar popcorn och cola*

Det är såklart inte ND som tagit beslutet, SCEE står för distributionen, och Nordisk Film lär veta ännu mindre

PEGI som tog beslut om hela Europa?

Pegi har vad jag vet inga sådana möjligheter, och spelet har ju redan den högsta åldersmärkningen.


signatur
Medlem

Men vem är det då?

*Hämtar mer popcorn* Satan vad spännande.. var det butlern med gaffel eller primadonnan med en sked som gjorde det?!
Oh the tension!


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Men vem är det då?

*Hämtar mer popcorn* Satan vad spännande.. var det butlern med gaffel eller primadonnan med en sked som gjorde det?!
Oh the tension!

Sony. Sen vem på Sony är svårt för oss dödliga att veta, men antagligen ville de inte distribuera två versioner inom Europa.

Medlem
Skrivet av joonsson:
Skrivet av bent toe:

Men vem är det då?

*Hämtar mer popcorn* Satan vad spännande.. var det butlern med gaffel eller primadonnan med en sked som gjorde det?!
Oh the tension!

Sony. Sen vem på Sony är svårt för oss dödliga att veta, men antagligen ville de inte distribuera två versioner inom Europa.

Suck.. ingen mejl eller telefonnr. till SCEE. Hittar bara:
Sony Computer Entertainment Europe Limited
10 Great Marlborough Street
London
W1F 7LP
United Kingdom
Company no. 327779
UK VAT no. GB 760 9739 93

Någon som vet hur man når SCEE?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av joonsson:
Skrivet av bent toe:

Men vem är det då?

*Hämtar mer popcorn* Satan vad spännande.. var det butlern med gaffel eller primadonnan med en sked som gjorde det?!
Oh the tension!

Sony. Sen vem på Sony är svårt för oss dödliga att veta, men antagligen ville de inte distribuera två versioner inom Europa.

Suck.. ingen mejl eller telefonnr. till SCEE. Hittar bara:
Sony Computer Entertainment Europe Limited
10 Great Marlborough Street
London
W1F 7LP
United Kingdom
Company no. 327779
UK VAT no. GB 760 9739 93

Någon som vet hur man når SCEE?

help@uk.playstation.com ]är till brittiska playstation iallafall. De kanske vet något.

Medlem
Skrivet av joonsson:
Skrivet av bent toe:
Skrivet av joonsson:
Skrivet av bent toe:

Men vem är det då?

*Hämtar mer popcorn* Satan vad spännande.. var det butlern med gaffel eller primadonnan med en sked som gjorde det?!
Oh the tension!

Sony. Sen vem på Sony är svårt för oss dödliga att veta, men antagligen ville de inte distribuera två versioner inom Europa.

Suck.. ingen mejl eller telefonnr. till SCEE. Hittar bara:
Sony Computer Entertainment Europe Limited
10 Great Marlborough Street
London
W1F 7LP
United Kingdom
Company no. 327779
UK VAT no. GB 760 9739 93

Någon som vet hur man når SCEE?

help@uk.playstation.com ]är till brittiska playstation iallafall. De kanske vet något.

Tack, jag mejalr dem.


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers

Fick ett "Inga kommentarer" från Nordisk film iaf.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fick ett "Inga kommentarer" från Nordisk film iaf.

Agerar dem politiker nu eller?
Jag har mejlat IGN, Gamespot, Naughty Dog, SCEE, Gametrailers, Giantbomb, kotaku och ett par till, samt twittrat. Hoppas att sociala medier drar igång det här ordentligt så att man kan få klarhet och eventuell patch till det här.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Så Calle!
Nu har du ett officiellt svar om att det ÄR en annorlunda version i Europa

Kan jag få "min" nyhet nu.. sprid det till folket

Reply from Sony and Andy Barnes.

"Hi,

Thanks for your e-mail about The Last of US which has been passed to me at our UK Head Office.

I can see from your e-mail that you would like some information on the differences between this title when sold in different regions. As I'm sure you'll appreciate, there are often slight differences in different countries due to cultural acceptability or local laws etc. In terms of the European release, the version of The Last of Us is the same across the whole territory but there are slight differences with the US version. We took a corporate decision to release the version we did (a version of the game that has achieved unprecedented acclaim from European media), and it's clear that this version has not faired worse than the US version in the view of critics, and the European experience remains one of the best on this generation of consoles.

I hope that this helps, but regret that we are unable to offer any further comment on this matter.

Best regards,

Andy Barnes
Sony Computer Entertainment UK & Ireland.
http://eu.playstation.com"


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Så Calle!
Nu har du ett officiellt svar om att det ÄR en annorlunda version i Europa

Kan jag få "min" nyhet nu.. sprid det till folket

Reply from Sony and Andy Barnes.

"Hi,

Thanks for your e-mail about The Last of US which has been passed to me at our UK Head Office.

I can see from your e-mail that you would like some information on the differences between this title when sold in different regions. As I'm sure you'll appreciate, there are often slight differences in different countries due to cultural acceptability or local laws etc. In terms of the European release, the version of The Last of Us is the same across the whole territory but there are slight differences with the US version. We took a corporate decision to release the version we did (a version of the game that has achieved unprecedented acclaim from European media), and it's clear that this version has not faired worse than the US version in the view of critics, and the European experience remains one of the best on this generation of consoles.

I hope that this helps, but regret that we are unable to offer any further comment on this matter.

Best regards,

Andy Barnes
Sony Computer Entertainment UK & Ireland.
http://eu.playstation.com"

Väldigt liten chans att de gör något åt det då alltså. Men det gör mig inte så mycket, tycker Multiplayer är grymt ändå.

Medlem

Ja tvivlar på det.. men det är fortfarande en principsak för mig. Och jag tycker att det är viktigt att konsumenterna får reda på det.

Hade jag vetat det innan jag köpte spelet så hade jag köpt den digitala versionen på U.S psn.


signatur

"High life on low budget"

1
Skriv svar