Shinji Mikami: "Japanska utvecklare tar färre risker"

Robot
Shinji Mikami: "Japanska utvecklare tar färre risker"

Tiden då japanska utvecklare dominerar spelmarknaden är över, men Resident Evil-skaparen har receptet för hur Japan åter igen ska bli den koloss den en gång var.

#the-evil-within


Medlem
Shinji Mikami: "Japanska utvecklare tar färre risker"

Jag tror att Shinji inte har så jättebra koll på västerländska företag. Jag tycker inte de tar många risker heller trots pengarna som läggs ut...

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Jag tror att Shinji inte har så jättebra koll på västerländska företag. Jag tycker inte de tar många risker heller trots pengarna som läggs ut...

Eller så tar de alldeles för stora risker, men helt fel typ risker.

Inaktiv

Binary Domain får väl ändå ses som något av ett risktagande? (trist att det inte sålde bättre för övrigt, riktigt grymt spel)

Medlem

Jämfört med japanska utvecklare så nog tusan tar västerländska utvecklare mycket större risk. Dom flesta japanska spelen har ju stannat helt i utvecklingen känns det som.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Binary Domain får väl ändå ses som något av ett risktagande? (trist att det inte sålde bättre för övrigt, riktigt grymt spel)

Ja, eller hur! Mitt första intryck under spelets första uppdrag var "Gears wannabe med robotar, great" Men jag började ändra mig redan under spelets andra uppdrag, karaktärerna och storyn växte sig starkare desto längre man kom. Binary Domain tillsammans med Spec Ops: The Line är de spel vars story har rört mig mest de senaste åren och jag kommer aldrig glömma bort dom


signatur

Game long and prosper

Skribent
Skrivet av DarkZide8:

Jag tror att Shinji inte har så jättebra koll på västerländska företag. Jag tycker inte de tar många risker heller trots pengarna som läggs ut...

Det är väl en jäkla risk genom att lägga ut 30 miljoner dollar? Sedan är det väl inte revolutionerande saker som sker i varje storspel, men det är en stor risk.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av DarkZide8:

Jag tror att Shinji inte har så jättebra koll på västerländska företag. Jag tycker inte de tar många risker heller trots pengarna som läggs ut...

Det är väl en jäkla risk genom att lägga ut 30 miljoner dollar? Sedan är det väl inte revolutionerande saker som sker i varje storspel, men det är en stor risk.

I guess so, men de kör mycket på säkra kort som kommer generera några pengar tillbaka ändå.
Det hade kanske varit mer riskabelt om det inte var shooter-spel bakom kända namn hela tiden med samma mechanics som alla andra shooter-spel. Jag har spelat Bioshock Infinite i år, men det kändes som Call of Duty hela vägen. Samma sak med Tomb Raider, så fort det är strid så är det regen-health och covers och lika tråkiga vapen som alla andra spel.

FUSE är väl det enda som jag kommer på har varit en risk bland shooter-spelen i år, men jag har ingen koll på hur mycket pengar de har lagt ut på det.

Skribent
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av DarkZide8:

Jag tror att Shinji inte har så jättebra koll på västerländska företag. Jag tycker inte de tar många risker heller trots pengarna som läggs ut...

Det är väl en jäkla risk genom att lägga ut 30 miljoner dollar? Sedan är det väl inte revolutionerande saker som sker i varje storspel, men det är en stor risk.

I guess so, men de kör mycket på säkra kort som kommer generera några pengar tillbaka ändå.
Det hade kanske varit mer riskabelt om det inte var shooter-spel bakom kända namn hela tiden med samma mechanics som alla andra shooter-spel. Jag har spelat Bioshock Infinite i år, men det kändes som Call of Duty hela vägen. Samma sak med Tomb Raider, så fort det är strid så är det regen-health och covers och lika tråkiga vapen som alla andra spel.

FUSE är väl det enda som jag kommer på har varit en risk bland shooter-spelen i år, men jag har ingen koll på hur mycket pengar de har lagt ut på det.

Ah, du tänker så.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det är väl en jäkla risk genom att lägga ut 30 miljoner dollar? Sedan är det väl inte revolutionerande saker som sker i varje storspel, men det är en stor risk.

Just eftersom det inte finns några "revolutionerande saker" i spel som släpps nuförtiden så finns det heller ingen reell risk.

Inaktiv
Skrivet av Javas:
Skrivet av Mjauv:

Binary Domain får väl ändå ses som något av ett risktagande? (trist att det inte sålde bättre för övrigt, riktigt grymt spel)

Ja, eller hur! Mitt första intryck under spelets första uppdrag var "Gears wannabe med robotar, great" Men jag började ändra mig redan under spelets andra uppdrag, karaktärerna och storyn växte sig starkare desto längre man kom. Binary Domain tillsammans med Spec Ops: The Line är de spel vars story har rört mig mest de senaste åren och jag kommer aldrig glömma bort dom

Den romantiska tråden är ju rent skrattretande men i övrigt är det en riktigt schysst story, ascool gameplay och bossfighterna var rent fenomenala. Dessvärre lär väldigt många ha avfärdat det med en fnysning för att det verkar så mainstream vid första anblick. Arma själar...

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Javas:
Skrivet av anon_98854:

Binary Domain får väl ändå ses som något av ett risktagande? (trist att det inte sålde bättre för övrigt, riktigt grymt spel)

Ja, eller hur! Mitt första intryck under spelets första uppdrag var "Gears wannabe med robotar, great" Men jag började ändra mig redan under spelets andra uppdrag, karaktärerna och storyn växte sig starkare desto längre man kom. Binary Domain tillsammans med Spec Ops: The Line är de spel vars story har rört mig mest de senaste åren och jag kommer aldrig glömma bort dom

Den romantiska tråden är ju rent skrattretande men i övrigt är det en riktigt schysst story, ascool gameplay och bossfighterna var rent fenomenala. Dessvärre lär väldigt många ha avfärdat det med en fnysning för att det verkar så mainstream vid första anblick. Arma själar...

Just ja, hade helt och hållet glömt bort bossfighterna, helt suveräna indeed! Den s.k romantiska tråden måste jag ändå erkänna att jag älskade, jag brukar inte falla för de romantiska delarna i spel, men den här gången sögs jag med av stämningen och sa bara aaaaaaaaaw


signatur

Game long and prosper

ZF
Medlem

intressant nog talar han mest om risktagande som hög ekonomisk insats, och med det följer oftast de säkra spel som de flesta på typiska spelforum säger sig hata. mer filmlikt, och samma historier med samma typer av figurer, och ja självfallet självkurerande. (vilket iof är mer realistiskt än hälsopaket ivf)

Medlem

hahah här skulle jag kunna skämta om EA och deras stora "risker" men det orkar jag inte.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Binary Domain får väl ändå ses som något av ett risktagande? (trist att det inte sålde bättre för övrigt, riktigt grymt spel)

Binary Domain är riktigt ett underhållande spel som fler borde prova. Jag tror inte det sålde så bra då jag köpte det för lite och ingenting bara ett par månader efter release.

Jag tycker dock att Shinji Mikami själv lyckades ännu bättre med "robotaction" i Vanquish som också är ett spel som fler borde spela. Det är ett av de bästa actionspelen denna generation.

Medlem
Skrivet av ZF:

intressant nog talar han mest om risktagande som hög ekonomisk insats, och med det följer oftast de säkra spel som de flesta på typiska spelforum säger sig hata. mer filmlikt, och samma historier med samma typer av figurer, och ja självfallet självkurerande. (vilket iof är mer realistiskt än hälsopaket ivf)

För oss dödliga så kan det vara svårt att greppa just hur mycket pengar $200 000 000 är (totala kostnaden för Bioshock Infinite), men tro fan att det är jävligt svettigt att ligga ute med de summorna utan någon som helst garanti på att du ens får hälften tillbaka.

1 333 260 000 kronor (en miljard, 333 miljoner, 260 tusen) är inte någon hittepåsiffra utan det är kapital som har finansierats via lån och annat, det är ingen som bara har skapat pengarna i något program på sin dator.

Det är en gigantisk risk både för företagen och deras anställda. Begriper ni inte konsekvenserna av att inte kunna betala tillbaka såna gigantiska investeringar till ägare och bank så vet jag inte om ni är helt lämpliga att diskutera ekonomiska risker.

Jag kan fan inte tänka mig något mer riskfyllt än att lägga ut sådana summor på en produkt som spel

ZF
Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av ZF:

intressant nog talar han mest om risktagande som hög ekonomisk insats, och med det följer oftast de säkra spel som de flesta på typiska spelforum säger sig hata. mer filmlikt, och samma historier med samma typer av figurer, och ja självfallet självkurerande. (vilket iof är mer realistiskt än hälsopaket ivf)

För oss dödliga så kan det vara svårt att greppa just hur mycket pengar $200 000 000 är (totala kostnaden för Bioshock Infinite), men tro fan att det är jävligt svettigt att ligga ute med de summorna utan någon som helst garanti på att du ens får hälften tillbaka.

1 333 260 000 kronor (en miljard, 333 miljoner, 260 tusen) är inte någon hittepåsiffra utan det är kapital som har finansierats via lån och annat, det är ingen som bara har skapat pengarna i något program på sin dator.

Det är en gigantisk risk både för företagen och deras anställda. Begriper ni inte konsekvenserna av att inte kunna betala tillbaka såna gigantiska investeringar till ägare och bank så vet jag inte om ni är helt lämpliga att diskutera ekonomiska risker.

Jag kan fan inte tänka mig något mer riskfyllt än att lägga ut sådana summor på en produkt som spel

hyfsat konstigt inlägg som svar på mitt.. jag antar nästan falcitat, men ok.

vad som är kännbart för dödliga är ju oftast hyfsat irrelevant jämte ett företag, liksom vad som är kännbart för ett annat företag är det mot det tidigare. själfallet har en investering som inte fallar väl ut konsekvenser, dessa ställs rimligen in i beräkningen redan på planeringsstadiet, och om inte så brukar väldigt många på forum raskt gasta om vilken sits man satt sig och så vidare.

sen är hela grundfrågan för tråden lite lös i min mening. vad är det egentlgen som kostar i skapandet av ett spel? väldigt ofta sätts USA och dessa skapares förutsättningar upp som en norm som alla jämförs med även när det inte riktigt är hållbart, (se inslaget om Metro nyligen tex) i en amerikansk budget kanske det ingår utöver en väldigt hög hyra för studion med fin utsikt, golfbilar, catering, teambuilding-kurser, yoga etc 400 konsulter och rådgivare, röstcoacher för röstskådisar (som helst ska vara namn) 10 marknadsutvärderare som informerar 5 olika chefer om när arbetet är inne på ett spåer som testpubliken reagerat mindre lyckat på varpå en stor del av jobbet måste göras om.

nått som garanterat inte funkar i resten av världen, särskilt inte i Japan. vilket på tal om faktiska ändå har haft några ganska stora och dyra högriskspel trots allt. Shen Mue tex hade också en prislapp på närmare halvmiljarden. och det är oftast en viss typ av spel som får och behöver den ekonomiska risken, det var min enda poäng med inlägget egentligen.

1
Skriv svar