Ultimate General: Gettysburg – Strategi med tänkande AI

Robot
Ultimate General: Gettysburg – Strategi med tänkande AI

Modare gör ett eget strategispel med ett intressant innehåll.

#creative-assembly, #ultimate-general-gettysburg


Skribent
Ultimate General: Gettysburg – Strategi med tänkande AI

Jaha, då var det bara att skaffa en surfplatta nu då.


signatur

I am the black wizards.

Trevlig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"där AI:n skall tänka själv"
Hrm, Låter väldigt processor intensivt.

"och surfplattor"
Errr

Medlem

Jag är lite skeptisk till moddare som ska göra egna spel. Finns ett par exempel på riktiga fuckups. Bra moddare är ingen garanti för något. Men jag det ska bli spännande att se vad han kan åstadkomma med eget spel. Hans mods gav många, många extra timmar till mina total war spel.

Avstängd
Skrivet av IceDusT:

Jag är lite skeptisk till moddare som ska göra egna spel. Finns ett par exempel på riktiga fuckups. Bra moddare är ingen garanti för något. Men jag det ska bli spännande att se vad han kan åstadkomma med eget spel. Hans mods gav många, många extra timmar till mina total war spel.

Tycker du svamlar en hel del, dom som skapar dom bra moddarna till spel är dom som skulle kunna åstadkomma med något som inte stora spelutvecklare ens kan göra.

Låter mer som att du hyser ett visst hat eller dylikt mot moddare och modsen som finns.
Möjligtvis att du endast stött på oseriösa mods som någon gjort under en helg eller två av ren tristess.

Medlem

Modifikationer är just vad som gör att Total War fortsätter att leva..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Hur kan det vara "skoj" att slippa detaljerna i ett strategispel?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Mycket mycket mycket intressant!


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Eftersom jag är en inbiten skrivbordsgeneral så kryper det i kroppen när jag läser "istället ska trupperna kunna ta egna beslut"...

Medlem

Usch jag lever fortfarande i en drömvärld att darth släpper en mod till rome2

Medlem

Idag 3 juli är det exakt 150 år sedan Slaget vid Gettysburg.
(1-3 juli)

ro
Medlem

DarthMod har ju på egen hand räddat allt vad Total Serierna heter de senaste åren, med sina nästan obligatoriska Mods (för Vanilla Total War är alltid katastrofalt söndriga vid släpp..).

Vem ska nu rädda Rome när det släpps?

Medlem
Skrivet av ro:

DarthMod har ju på egen hand räddat allt vad Total Serierna heter de senaste åren, med sina nästan obligatoriska Mods (för Vanilla Total War är alltid katastrofalt söndriga vid släpp..).

Vem ska nu rädda Rome när det släpps?

varför räkna bort Rome redan nu? vanilla shogun II och Napolepn är ju bra

Sen känner jag att de senaste darthmods:en (säger man så?) inte har varit några höjdare. Jag tänker på Shogun och Napoleon. Empire var bra och jag kör det enbart med hans mod men de senare är dåligt balanserade och innehåller inga livsviktiga förbättringar. Vissa ändringar förstörde istället spelt för mig (artilleriet kan ju inte sikta...)


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Hur kan det vara "skoj" att slippa detaljerna i ett strategispel?

Beror på.

Själv är jag en hängiven spelare av [http://www.matrixgames.com/products/377/details/Command.Ops:....], ett rätt nischat WW2-strategispel. Spelet har kanske den bästa AI jag någonsin varit med om, och huvudpoängen där är att den sköter så mycket själv som du ber den göra.

Exempel: Istället för att micra varje enskilt kompani när jag ska anfalla ett mål så ber jag helt enkelt brigadhögkvarteret utföra det. AIn arbetar upp en plan, med understöd från artilleri, transportrutter, tidtabell osv. Jag kan gå in och justera detaljerna, men oftast så sköter AIn jobbet alldeles utmärkt. Detta låter mig som högsta chef fokusera på den stora bilden, istället för att hela tiden bli nertyngd av oväsentliga beslut. Lite som i verkligheten dvs.

Tror de har tänkt nåt liknande här, vilket kan bli bra.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Hur kan det vara "skoj" att slippa detaljerna i ett strategispel?

Det är kul att slippa pilla med detaljer och istället göra vad generaler gjort i verkligheten, nämligen att ge övergripande order och hoppas att ens underlydande fattar bra beslut själva. Det finns ju något annat inbördeskrigsspel där samma tanke finns, där kan man också spela som lägre befattning än general vilket är coolt (speciellt i multiplayer). Där måste man även skicka budbärare via häst vilket gör att ens order inte kommer fram på sekunden! Kommer inte riktigt ihåg vad det heter dock.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av ro:

DarthMod har ju på egen hand räddat allt vad Total Serierna heter de senaste åren, med sina nästan obligatoriska Mods (för Vanilla Total War är alltid katastrofalt söndriga vid släpp..).

Vem ska nu rädda Rome när det släpps?

varför räkna bort Rome redan nu? vanilla shogun II och Napolepn är ju bra

Sen känner jag att de senaste darthmods:en (säger man så?) inte har varit några höjdare. Jag tänker på Shogun och Napoleon. Empire var bra och jag kör det enbart med hans mod men de senare är dåligt balanserade och innehåller inga livsviktiga förbättringar. Vissa ändringar förstörde istället spelt för mig (artilleriet kan ju inte sikta...)

Själv känner jag att DM till Shogun är det bästa som har hänt, och att DM till Empire kan slänga sig i väggen. Smaken är som baken!

Medlem
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ro:

DarthMod har ju på egen hand räddat allt vad Total Serierna heter de senaste åren, med sina nästan obligatoriska Mods (för Vanilla Total War är alltid katastrofalt söndriga vid släpp..).

Vem ska nu rädda Rome när det släpps?

varför räkna bort Rome redan nu? vanilla shogun II och Napolepn är ju bra

Sen känner jag att de senaste darthmods:en (säger man så?) inte har varit några höjdare. Jag tänker på Shogun och Napoleon. Empire var bra och jag kör det enbart med hans mod men de senare är dåligt balanserade och innehåller inga livsviktiga förbättringar. Vissa ändringar förstörde istället spelt för mig (artilleriet kan ju inte sikta...)

Själv känner jag att DM till Shogun är det bästa som har hänt, och att DM till Empire kan slänga sig i väggen. Smaken är som baken!

men gillar du verkligen att artilleriet blir så värdelöst? De siktar sämre än de på 1700-talet. Tanken är ju att det ska kännas som att det börjar bli moderna tider...eller?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ro:

DarthMod har ju på egen hand räddat allt vad Total Serierna heter de senaste åren, med sina nästan obligatoriska Mods (för Vanilla Total War är alltid katastrofalt söndriga vid släpp..).

Vem ska nu rädda Rome när det släpps?

varför räkna bort Rome redan nu? vanilla shogun II och Napolepn är ju bra

Sen känner jag att de senaste darthmods:en (säger man så?) inte har varit några höjdare. Jag tänker på Shogun och Napoleon. Empire var bra och jag kör det enbart med hans mod men de senare är dåligt balanserade och innehåller inga livsviktiga förbättringar. Vissa ändringar förstörde istället spelt för mig (artilleriet kan ju inte sikta...)

Själv känner jag att DM till Shogun är det bästa som har hänt, och att DM till Empire kan slänga sig i väggen. Smaken är som baken!

men gillar du verkligen att artilleriet blir så värdelöst? De siktar sämre än de på 1700-talet. Tanken är ju att det ska kännas som att det börjar bli moderna tider...eller?

Tycker att Fall of the Samurai är helt sämst överlag, så kan inte riktigt kommentera. Till vanliga Shogun 2 och Rise of the Samurai känns allt bra dock. Den sämre träffsäkerheten där behövs för att artillerispam inte ska bli OP.

Medlem
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ro:

DarthMod har ju på egen hand räddat allt vad Total Serierna heter de senaste åren, med sina nästan obligatoriska Mods (för Vanilla Total War är alltid katastrofalt söndriga vid släpp..).

Vem ska nu rädda Rome när det släpps?

varför räkna bort Rome redan nu? vanilla shogun II och Napolepn är ju bra

Sen känner jag att de senaste darthmods:en (säger man så?) inte har varit några höjdare. Jag tänker på Shogun och Napoleon. Empire var bra och jag kör det enbart med hans mod men de senare är dåligt balanserade och innehåller inga livsviktiga förbättringar. Vissa ändringar förstörde istället spelt för mig (artilleriet kan ju inte sikta...)

Själv känner jag att DM till Shogun är det bästa som har hänt, och att DM till Empire kan slänga sig i väggen. Smaken är som baken!

men gillar du verkligen att artilleriet blir så värdelöst? De siktar sämre än de på 1700-talet. Tanken är ju att det ska kännas som att det börjar bli moderna tider...eller?

Tycker att Fall of the Samurai är helt sämst överlag, så kan inte riktigt kommentera. Till vanliga Shogun 2 och Rise of the Samurai känns allt bra dock. Den sämre träffsäkerheten där behövs för att artillerispam inte ska bli OP.

jo, men den typen av "balansering" är helt fel. Artilleriet ska vara livsfarligt, det är poängen. Du ska inte kunna avancera rakt fram som 200 år tidigare...

sen är fall of the samurai min favorit just pga. tidsperioden. Japan hade jag kunnat vara utan...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

1
Skriv svar