Tim Schafer behöver mer pengar

Robot
Tim Schafer behöver mer pengar

Tim har "designat ett för stort spel" och behöver mer klirr i kassan för att kunna färdigställa Broken Age.

#broken-age-2


Tim Schafer behöver mer pengar

Detta kom ju inte direkt som en överraskning. Snarare är det så förutsägbart att det är riktigt komiskt.

Medlem

Han kanske kan spel, men han kan inte budget.


signatur

Meep!

Medlem

Överraskande

Inte..

Föga förvånande, men inte blir det mindre skrattretande för det.


signatur

How can PC gaming be dead if Wu-Tang is forever?

Medlem

Så länge man fattar att kickstarter inte garanterar att du kommer få något för dina pengar så borde ju allt vara väl.

Utvecklarna kommer med en pitch om vad dom skulle vilja försöka göra för slags spel och du har två val:

Antingen stödjer du dom och hoppas på det bästa väl medveten om att det kanske inte blir något...

Eller så skiter du i det och fortsätter klaga på att det bara kommer fördummade CoD-kloner och undrar varför ingen satsar på något annorlunda.

För min del är det ett lätt val.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Snälla, var har drygt 22 miljoner kronor försvunnit?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fast att nyttja early access på steam är väl ändå en bra lösning på det hela, om det nu går vägen.

k3m
Medlem

Vilket jävla svin!

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Så länge man fattar att kickstarter inte garanterar att du kommer få något för dina pengar så borde ju allt vara väl.

Utvecklarna kommer med en pitch om vad dom skulle vilja försöka göra för slags spel och du har två val:

Antingen stödjer du dom och hoppas på det bästa väl medveten om att det kanske inte blir något...

Eller så skiter du i det och fortsätter klaga på att det bara kommer fördummade CoD-kloner och undrar varför ingen satsar på något annorlunda.

För min del är det ett lätt val.

Framför allt är det kul hur folk har vänt på en femöring från "dumma utgivare som bara tänker på pengar och resultat och inte ger konstnärer allt de vill ha!" till "var fan har alla pengar VI GAV DEM tagit vägen?!"

Medlem

Hoppas de på att notch tar notan eller ?

Medlem

Jag skulle f.ö. älska att se hur deras första designdokument såg ut när de lade budgeten på $400,000.

Medlem

Det känns aningen magstarkt att behöva mer när de fick in nästan 10 gånger mer än de bad om första gången.

Jag säger inte att det är så i detta fall men en del Kickstarter-projekt börjar nästan kännas som att de används som en inkomstkälla. Var det Penny Arcade (som troligen går bättre än väldigt många spelrelaterade sajter) som drog in över en miljon via Kickstarter för att göra podcasts för ett tag sedan?

Det kan bli problem om en massa bra projekt som skulle kunna finansieras av Kickstarter "drunknar" bland projekt av redan etablerade personer.

Medlem

"Wow vi fick 10ggr mer pengar än vi räknat med! Vem vill ha en firmabil!?"

Inaktiv

Dom får väl helt enkelt skära bort "75% av spelet" och ta smällen som deras budgetanalytiker serverat på ett silverfat.

Kräva $400,000, få in $3,3 miljoner - och sen sakna pengar? Jag undrar vad han kör för bil...

Inaktiv
Medlem

Det handlar väl mer om att de hade en annan plan från början. De tänkte väl för 400000 så kan vi göra ett litet gulligt spel. Men när de sedan fick in 3.3 mille så blev det lätt hybris vi kan göra ett mycket större spel. Fort in med folk och resurser för det hela. Skapa stora grandiosa planer och få ett uppvaknade längre fram i processen där de sedan inser att det spelet har växt så pass mycket större än vad som var planerat.

Kan förstå vad som har hänt och tycker att det är starkt att de gör allt för att undvika utgivare utan istället hitta andra vägar. För trots allt så tror ju Dubble Fine på spelet och har satsat väldigt mycket att det ska bli bra.

Jag har backat en del kickstarter projekt och är fult medveten om att det är som att köpa en lott. Antingen vinner man eller så förlorar man.. hur som helst så är pengarna spenderade.

Man kan bara hoppas att de företag man backar vet vad dom håller på med både vad gäller spel utvecklandet samt det ekonomiska .

Tim Schafer har tydligen dålig koll på det sistnämnda ..
tyvärr.

Jag hoppas att projekten jag bakat ger något värt att ha tillbaka. Shadowrun returns skall vist släppas denna månad .


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Okej, jag ger lite mer, vill verkligen ha det här spelet.
Så jag ger lite guld!
And my axe!
Shh, Gimli, vi har pratat om det här, ditt guld räcker.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag förstår inte hur pengarna bara kan försvinna?
Vad är det som kostar mer än arbetarnas löner samt kanske hyra för lokal?
Åkte de till Bahamas istället och outsourcade projektet?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Så i stort sätt så ljög dubblé fine o sin kickstart när de sa att de skulle göra ett litet spel. Istället gjorde de något de långt ifrån har råd med. Pinsamt dålig Projektplanering att inte märka att man drar över tiden med flera år och med många miljoner kr.

Medlem

Som Schtteeker!

Medlem

Detta är ju katastrof tycker jag. Jag har sponsrat 7 projekt på kickstarter (ej detta då äventyrs spel av denna typ inte intresserar mig längre). Hur i helvete lyckas man bränna 20 miljoner och inte få det klart? Jag antar att dom inte är allt för många som jobbar på det. Antagligen har dom spenderat pengar på saker pengarna inte ska gå till, typ nya bilar, kokain, brudar. Genom att slösa bort pengarna så vet jag att jag aldrig ska ge Tim pengar iaf, för vilken idiot som helst skulle kunna få klart ett spel under den tidsperioden för under 20mille. Och vaddå skära bort 75%? Menar han att han behöver 60miljoner till? Ge dig Tim... Gå i pension med dina 20mille men våga för fan inte visa ditt fula tryne igen, och definitivt inte be om mer pengar

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Snälla, var har drygt 22 miljoner kronor försvunnit?

Jadu.. du kan ju gissa. Goda middagar, lite afterwork, och lite annat smått och gott.
Lite semester utomlands också?

Lurendrejeri på hög nivå...

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av walter_iego:

Snälla, var har drygt 22 miljoner kronor försvunnit?

Jadu.. du kan ju gissa. Goda middagar, lite afterwork, och lite annat smått och gott.
Lite semester utomlands också?

Lurendrejeri på hög nivå...

Det känns onekligen som om han har trampat i en skithög, men andra får stå för kostnaden för att få bort lukten. Inte bra alls.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av robbis:

Hur i helvete lyckas man bränna 20 miljoner och inte få det klart?...
...vilken idiot som helst skulle kunna få klart ett spel under den tidsperioden för under 20mille...

Du är inte ute bland de stora utvecklarna och jobbar med spelproduktion va? Det finns gott om utvecklare som kan trolla bort hundratals miljoner kronor, utan att köpa sportbilar, kokain eller hålla extravaganta fester.

Medlem

Spelet betalt av fans = $
Intäkter efter spel = $
Kostnad totalt = 0 $

Repeat

Herr rygg

Galet. De fick ju så otroligt mycket stash!


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

12
Skriv svar