Tim Schafer behöver mer pengar
Tim har "designat ett för stort spel" och behöver mer klirr i kassan för att kunna färdigställa Broken Age.
Så länge man fattar att kickstarter inte garanterar att du kommer få något för dina pengar så borde ju allt vara väl.
Utvecklarna kommer med en pitch om vad dom skulle vilja försöka göra för slags spel och du har två val:
Antingen stödjer du dom och hoppas på det bästa väl medveten om att det kanske inte blir något...
Eller så skiter du i det och fortsätter klaga på att det bara kommer fördummade CoD-kloner och undrar varför ingen satsar på något annorlunda.
För min del är det ett lätt val.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Snälla, var har drygt 22 miljoner kronor försvunnit?
Så länge man fattar att kickstarter inte garanterar att du kommer få något för dina pengar så borde ju allt vara väl.
Utvecklarna kommer med en pitch om vad dom skulle vilja försöka göra för slags spel och du har två val:
Antingen stödjer du dom och hoppas på det bästa väl medveten om att det kanske inte blir något...
Eller så skiter du i det och fortsätter klaga på att det bara kommer fördummade CoD-kloner och undrar varför ingen satsar på något annorlunda.
För min del är det ett lätt val.
Framför allt är det kul hur folk har vänt på en femöring från "dumma utgivare som bara tänker på pengar och resultat och inte ger konstnärer allt de vill ha!" till "var fan har alla pengar VI GAV DEM tagit vägen?!"
Jag skulle f.ö. älska att se hur deras första designdokument såg ut när de lade budgeten på $400,000.
Det känns aningen magstarkt att behöva mer när de fick in nästan 10 gånger mer än de bad om första gången.
Jag säger inte att det är så i detta fall men en del Kickstarter-projekt börjar nästan kännas som att de används som en inkomstkälla. Var det Penny Arcade (som troligen går bättre än väldigt många spelrelaterade sajter) som drog in över en miljon via Kickstarter för att göra podcasts för ett tag sedan?
Det kan bli problem om en massa bra projekt som skulle kunna finansieras av Kickstarter "drunknar" bland projekt av redan etablerade personer.
Det handlar väl mer om att de hade en annan plan från början. De tänkte väl för 400000 så kan vi göra ett litet gulligt spel. Men när de sedan fick in 3.3 mille så blev det lätt hybris vi kan göra ett mycket större spel. Fort in med folk och resurser för det hela. Skapa stora grandiosa planer och få ett uppvaknade längre fram i processen där de sedan inser att det spelet har växt så pass mycket större än vad som var planerat.
Kan förstå vad som har hänt och tycker att det är starkt att de gör allt för att undvika utgivare utan istället hitta andra vägar. För trots allt så tror ju Dubble Fine på spelet och har satsat väldigt mycket att det ska bli bra.
Jag har backat en del kickstarter projekt och är fult medveten om att det är som att köpa en lott. Antingen vinner man eller så förlorar man.. hur som helst så är pengarna spenderade.
Man kan bara hoppas att de företag man backar vet vad dom håller på med både vad gäller spel utvecklandet samt det ekonomiska .
Tim Schafer har tydligen dålig koll på det sistnämnda ..
tyvärr.
Jag hoppas att projekten jag bakat ger något värt att ha tillbaka. Shadowrun returns skall vist släppas denna månad .
För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .
Okej, jag ger lite mer, vill verkligen ha det här spelet.
Så jag ger lite guld!
And my axe!
Shh, Gimli, vi har pratat om det här, ditt guld räcker.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Jag förstår inte hur pengarna bara kan försvinna?
Vad är det som kostar mer än arbetarnas löner samt kanske hyra för lokal?
Åkte de till Bahamas istället och outsourcade projektet?
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Detta är ju katastrof tycker jag. Jag har sponsrat 7 projekt på kickstarter (ej detta då äventyrs spel av denna typ inte intresserar mig längre). Hur i helvete lyckas man bränna 20 miljoner och inte få det klart? Jag antar att dom inte är allt för många som jobbar på det. Antagligen har dom spenderat pengar på saker pengarna inte ska gå till, typ nya bilar, kokain, brudar. Genom att slösa bort pengarna så vet jag att jag aldrig ska ge Tim pengar iaf, för vilken idiot som helst skulle kunna få klart ett spel under den tidsperioden för under 20mille. Och vaddå skära bort 75%? Menar han att han behöver 60miljoner till? Ge dig Tim... Gå i pension med dina 20mille men våga för fan inte visa ditt fula tryne igen, och definitivt inte be om mer pengar
Snälla, var har drygt 22 miljoner kronor försvunnit?
Jadu.. du kan ju gissa. Goda middagar, lite afterwork, och lite annat smått och gott.
Lite semester utomlands också?
Lurendrejeri på hög nivå...
Det känns onekligen som om han har trampat i en skithög, men andra får stå för kostnaden för att få bort lukten. Inte bra alls.
Hur i helvete lyckas man bränna 20 miljoner och inte få det klart?...
...vilken idiot som helst skulle kunna få klart ett spel under den tidsperioden för under 20mille...
Du är inte ute bland de stora utvecklarna och jobbar med spelproduktion va? Det finns gott om utvecklare som kan trolla bort hundratals miljoner kronor, utan att köpa sportbilar, kokain eller hålla extravaganta fester.
Galet. De fick ju så otroligt mycket stash!
"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/