Döma folk utifrån spel-smak?

Medlem
Döma folk utifrån spel-smak?

Kan man "döma" människor utifrån spelsmak?

Jag tänker såhär:
De böcker jag väljer att läsa, de teaterpjäser jag väljer att titta på, den TV jag konsumerar, den musik jag föredrar säger något om mig. Det kan vara positivt eller negativt beroende på värdegrund.

Spel, musik, böcker, film och TV släpps riktat till någon målgrupp. Kan man inte generalisera över denna målgrupp? Skall vi alltid prata om individen, är det förbjudet att generalisera?

Vad säger ni, kära FZ-medborgare (både 1a klass och icke betalande 2'a klass), går detta att diskutera eller skall vi be moderatorer att stänga tråden omedelbart?

Detta är en öppen tråd, en rätt ospecifik tråd, mest för att jag vill se vilken respons jag får från FZ-medlemmar. Om jag inser att detta är en pandoras ask som jag öppnat kommer jag att vädja till moderatorerna att göra sitt jobb.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Har spelat en hel del MMOs genom tiderna och kan säga att egendom har ingen betydelse i dem sammanhangen i alla fall. Pratat med folk som alltifrån betalat sin månadskostnad med A-kassa till personer som sitter på datorer de flesta endast kan drömma om att äga.

Dock tror jag nog att man kan generalisera åldersvis. Äldre spelare har oftast mer tålamod medans yngre endast vill ha knappar att trycka på som ska ge omedelbar feedback.

Man ska inte döma någon utifrån någonting... egentligen, men man gör det nog omedvetet ändå. Det tillhör vårt sätt att ta reda vad för slags person vi har i vår närhet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För tre år sedan ansåg jag att alla som rökte, hade sneda typiska "rap-kepsar" och som lyssnade på rapp och diverse "mainstream" musik var idioter. Och det tyckte jag utan att ens ha snackat med dem. Kunde bara gå förbi en sådan människa och det första jag tänkte var "Vilken idiot det där antagligen är".

Som tur har jag slutat med det.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tja, som Walter var inne på så har vi nog fördomar och generaliserar automatiskt om vi snabbt vill få uppfattning om någon eller något. När det gäller spel så är det svårare, och jag ser ingen mening med att göra det heller.

Medlem
Skrivet av Apministern:

För tre år sedan ansåg jag att alla som rökte, hade sneda typiska "rap-kepsar" och som lyssnade på rapp och diverse "mainstream" musik var idioter. Och det tyckte jag utan att ens ha snackat med dem. Kunde bara gå förbi en sådan människa och det första jag tänkte var "Vilken idiot det där antagligen är".

Som tur har jag slutat med det.

Jo, fast är man under trettio och ändå röker så är man ju något av en idiot. Jag menar, det är ju numera inte direkt okänt att det på långsikt leder till diverse trams. Min egen far har rökt sedan urminnes tider. Han har numera Kol.

Ska kanske tillägga att far min är 74 år gammal. På femtiotalet var det bara coolt att röka.

OnT: Jag har aldrig upplevt att jag har hamnat i något specifikt fack p.g.a. vad jag spelar. På grund av att jag spelar, däremot.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

phi
Medlem

Självklart dömer folk varandra utifrån vad som spelas. Det är ju bara att kolla runt lite på nätet så kan man snabbt hitta generaliseringar i stil med:

Man ska spela på PC. Det är tydligen bara korkade och dåliga spelare samt barn som spelar på konsoler och smartphones.

CoD och andra arkadaktiga FPS-spel spelas av småbarn eller omogna, pubertala och testosteronfyllda killar.

WoW spelas av vuxna oskulder som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar.

Jrpg:s spelas av wannabe-japaner som pluggar japanska, kollar på anime och får stråfräs av cosplay-brudar.

Fifa/NHL spelas av sportfånar som inte kan eller vill spela något annat.

Strategispel/RTS spelas av spelare som ofta anser sig vara något mer begåvade än genomsnittet.

Retrospel på retrokonsoler spelas av hipsters.

Ja, listan kan göras lång. Dömer jag någonsin folk? Absolut inte.

Inaktiv

Jag dömer alla homofober!

Medlem
Skrivet av phi:

Självklart dömer folk varandra utifrån vad som spelas. Det är ju bara att kolla runt lite på nätet så kan man snabbt hitta generaliseringar i stil med:

Man ska spela på PC. Det är tydligen bara korkade och dåliga spelare samt barn som spelar på konsoler och smartphones.

CoD och andra arkadaktiga FPS-spel spelas av småbarn eller omogna, pubertala och testosteronfyllda killar.

WoW spelas av vuxna oskulder som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar.

Jrpg:s spelas av wannabe-japaner som pluggar japanska, kollar på anime och får stråfräs av cosplay-brudar.

Fifa/NHL spelas av sportfånar som inte kan eller vill spela något annat.

Strategispel/RTS spelas av spelare som ofta anser sig vara något mer begåvade än genomsnittet.

Retrospel på retrokonsoler spelas av hipsters.

Ja, listan kan göras lång. Dömer jag någonsin folk? Absolut inte.

Och RPG's ?

Medlem

Dömer bara folk som lever för "EA-sports"-spel

Annars så brukar jag se världen som att alla tillämpar den gyllne regeln mot sina medmänniskor och folk som är otrevliga på något vis får skylla sig själva och är inte värda min uppmärksamhet.

Medlem

Försöker vara neutral men fårstår inte hur en del bara orkar sitta och nöta facebookspel som farmville.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av phi:

Självklart dömer folk varandra utifrån vad som spelas. Det är ju bara att kolla runt lite på nätet så kan man snabbt hitta generaliseringar i stil med:

Man ska spela på PC. Det är tydligen bara korkade och dåliga spelare samt barn som spelar på konsoler och smartphones.

CoD och andra arkadaktiga FPS-spel spelas av småbarn eller omogna, pubertala och testosteronfyllda killar.

WoW spelas av vuxna oskulder som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar.

Jrpg:s spelas av wannabe-japaner som pluggar japanska, kollar på anime och får stråfräs av cosplay-brudar.

Fifa/NHL spelas av sportfånar som inte kan eller vill spela något annat.

Strategispel/RTS spelas av spelare som ofta anser sig vara något mer begåvade än genomsnittet.

Retrospel på retrokonsoler spelas av hipsters.

Ja, listan kan göras lång. Dömer jag någonsin folk? Absolut inte.

Och RPG's ?

Drömmare.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag är i 30 års åldern.
När jag var yngre gillade jag fridfulla peka och klicka spel med humor (Sam n max, Space quest, Day of the tentacle)
Nu i vuxen ålder är favoriterna Rainbow Six och WiC/World in conflict, dödarspel.
Rätt svår att kategorisera?.


signatur

dark plockepinn master

Medlem
Skrivet av zerndak:

Jag är i 30 års åldern.
När jag var yngre gillade jag fridfulla peka och klicka spel med humor (Sam n max, Space quest, Day of the tentacle)
Nu i vuxen ålder är favoriterna Rainbow Six och WiC/World in conflict, dödarspel.
Rätt svår att kategorisera?.

Framtida styckmördare?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Intressant fråga.

Man kan ha åsikter om en plus 50 som läser Pippi Långstrump och en 20 åring som läser Majakovskij.

Varför inte dito om en äldre som lirar plattformsspel för femåringar eller en valp som lirar tunga strategispel som nästan förutsätter en god historie överblick över vad som hänt IRL sedan mitten utav 1800-talet?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Intressant fråga.

Man kan ha åsikter om en plus 50 som läser Pippi Långstrump och en 20 åring som läser Majakovskij.

Varför inte dito om en äldre som lirar plattformsspel för femåringar eller en valp som lirar tunga strategispel som nästan förutsätter en god historie överblick över vad som hänt IRL sedan mitten utav 1800-talet?

Strategi kräver inte historiekunskap. Allt du behöver kunna är värden på enheter och sinne för strategi.
Du skulle kunna byta ut alla enheter mot my little pony och det skulle inte vara någon skillnad.
Nu snackar vi om turbaserad strategi som generals osv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Konfucius:

Intressant fråga.

Man kan ha åsikter om en plus 50 som läser Pippi Långstrump och en 20 åring som läser Majakovskij.

Varför inte dito om en äldre som lirar plattformsspel för femåringar eller en valp som lirar tunga strategispel som nästan förutsätter en god historie överblick över vad som hänt IRL sedan mitten utav 1800-talet?

Strategi kräver inte historiekunskap. Allt du behöver kunna är värden på enheter och sinne för strategi.
Du skulle kunna byta ut alla enheter mot my little pony och det skulle inte vara någon skillnad.
Nu snackar vi om turbaserad strategi som generals osv.

Men, det var inte vad jag pratade om som du nu besvarar.

Generals är inte ett tungt strategispel där du behöver förkunskap, sådana finns.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Konfucius:

Intressant fråga.

Man kan ha åsikter om en plus 50 som läser Pippi Långstrump och en 20 åring som läser Majakovskij.

Varför inte dito om en äldre som lirar plattformsspel för femåringar eller en valp som lirar tunga strategispel som nästan förutsätter en god historie överblick över vad som hänt IRL sedan mitten utav 1800-talet?

Strategi kräver inte historiekunskap. Allt du behöver kunna är värden på enheter och sinne för strategi.
Du skulle kunna byta ut alla enheter mot my little pony och det skulle inte vara någon skillnad.
Nu snackar vi om turbaserad strategi som generals osv.

Men, det var inte vad jag pratade om som du nu besvarar.

Generals är inte ett tungt strategispel där du behöver förkunskap, sådana finns.

Panzer general är bland det tyngsta jag vet. Lättare strategi är total war och civilization serien.

Vilka spel är det du tänker på som är tyngre för jag kommer då inte på några.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vågar mig endast på att gissa ålder efter spelsmak. Detta eftersom jag själv inte följer något speciellt mönster gällande genre.

Medlem

Spelar män och kvinnor olika spel?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ja, men även likadana spel.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, men även likadana spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar