Max Payne 3 - stugans första offer

Flakmonkey
Max Payne 3 - stugans första offer

Om man bortser från de "partyspel" jag tog med mig ut till landet så var Max Payne 3 det det första jag satte i krysslådan vilket också innebar att det var det första jag klarade. Jag har ju en sån där löjlig regel att jag inte får lira mer än ett singleplayer-spel per plattform. Visserligen inte bara för att jag har konstiga ticks utan faktiskt mest för att jag insett att det är ett knep jag måste ta till för att faktiskt få uppleva nöjet att ta mig igenom spel. Följer jag det inte så börjar jag bara spela nya spel hela tiden och kommer därför inte mer än halvägs.

Hursom så har jag nu alltså klarat den tredje delen i Max Payne-serien efter några sena nätter och jag kan konstatera ett par saker - att det var bra och att längden var precis rätt. Vet inte riktigt hur många timmar det blev till slut, men det kändes som att det var betydligt längre än genomsnittet för ett actionspel och glädjande nog blev det aldrig långtråkigt. Det brukar ju annars vara ett vanligt problem i lite längre spel.

Ännu mer imponerande tycker jag det blir med tanke på det faktum att jag dog en hel del. Kanske var det för att jag var kass men jag tror nog att det berodde mycket på att jag valde att inte köra någon lock-on utan jag fick sikta själv. Det säger ju sig självt att det då blir betydligt knepigare på konsol än PC och det hela resulterade i en hel del svordomar när jag inte kunde sätta headshot på löpande rad som man ju är van vid från Unreal Tournament-tiden. Jag ångrade dock aldrig mitt val utan det var precis rätt, ett sånt här spel utan någon form av utmaning blir bara trist, speciellt när kontrollen fungerar såpass bra som den gjorde här.

Kvaliteten stannar inte där utan den fortsätter på i princip samtliga fronter. Visuellt är det tekniskt imponerande och med en härlig variation mellan platser som en kyrkogård i Hoboken, San Paulos favella, polisstation och flygplats. Ljudbilden är även den top notch. Bra röstskådespelare, passande musik och ljudeffekter som kanske inte är något utöver det vanliga men habila. När sticker förresten ljudeffekter ut på något positivt sätt? Speciellt i ett actionspel. Mest samma hela tiden.

Mest plus lämnar jag dock till handlingen och sättet som den berättas på. Det märks att Dan Houser haft ett finger med i spelet och även om jag förstår varför de mest renläriga Max Payne-fansen kan ha svårt för hela färggrannskjortapåskalligamaxpayneibrasilien-grejjen så tycker jag att det är klockrent. Det känns som ett vettigt steg och hur Max hamnat där förklaras också på ett bra sätt. Världen är brutal och händelseförloppet är brutalt, precis som det ska vara.

Så är det fullpott? Nja det skulle jag inte påstå. Spelet är bra på alla sätt och vis men det är inte något som går till min spelhistoria på något annat sätt än just det - ett bra spel. Det saknar det där ofta odefinierbara som höjer ett gott hantverk till ett mästerverk. Rekommendera gör jag dock utan förbihåll. Speciellt om du gillar actionspel med en vettig handling.

PS. Som vanligt har jag inte ens testat multiplayer så väger inte in det öht DS.

#blogg

Medlem
Max Payne 3 - stugans första offer

Får nog säga att håller med - ett solitt, kul spel men når ändå inte riktigt ända fram. Har iofs inte hunnit spela igenom hela än, men det är samma intryck som jag fått av spelet hittills.

Hade lite strul med Rockstar Club-inloggningsbiten i början och det har kanske färgat min uppfattning lite, men efter några patchar så funkade även det som det skulle.

Funderar lite på om det "odefinerbara" som saknas kanske är lite mera humor - tyckte det kunde gärna vara lite mer av det. Vill minnas att det var lite mera humor i t ex Max Payne 1.

Medlem

Det var en bra regel du hade där. Jag får kanske ta och implementera den jag med. Just nu har jag 5 påbörjade SP spel på PS3 och ungefär 5 på PC. Och inte blir något klart, det blir bara fler halvklara.

Flakmonkey
Skrivet av NisseHult:

Får nog säga att håller med - ett solitt, kul spel men når ändå inte riktigt ända fram. Har iofs inte hunnit spela igenom hela än, men det är samma intryck som jag fått av spelet hittills.

Hade lite strul med Rockstar Club-inloggningsbiten i början och det har kanske färgat min uppfattning lite, men efter några patchar så funkade även det som det skulle.

Funderar lite på om det "odefinerbara" som saknas kanske är lite mera humor - tyckte det kunde gärna vara lite mer av det. Vill minnas att det var lite mera humor i t ex Max Payne 1.

Vet inte riktigt om det är humor jag saknar i just det här fallet. Har faktiskt väldigt dålig koll på Max Payne 1 och 2. Lirat dem har jag ju, men alltid haft svårt att förstå varför de höjs till skyarna som de gjorts (låt flammorna komma ). Jag tror också att det där lilla extra som är så svårt att peka på varierar mellan olika människor. Enda jag vet i just det här fallet är att det som jag vill ha saknas, vad det nu skulle kunna vara

Skrivet av joonsson:

Det var en bra regel du hade där. Jag får kanske ta och implementera den jag med. Just nu har jag 5 påbörjade SP spel på PS3 och ungefär 5 på PC. Och inte blir något klart, det blir bara fler halvklara.

Faktiskt en av de bästa besluten jag tagit kring mitt spelande. Det var ju inget problem när jag kunde spela i princip hur mycket jag ville, men när "vuxenlivet" springer på så måste man prioritera och då ger det otroligt mycket mer att spela ett spel ordentligt än smådutta i flera. Det är iaf min erfarenhet.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av joonsson:

Det var en bra regel du hade där. Jag får kanske ta och implementera den jag med. Just nu har jag 5 påbörjade SP spel på PS3 och ungefär 5 på PC. Och inte blir något klart, det blir bara fler halvklara.

Faktiskt en av de bästa besluten jag tagit kring mitt spelande. Det var ju inget problem när jag kunde spela i princip hur mycket jag ville, men när "vuxenlivet" springer på så måste man prioritera och då ger det otroligt mycket mer att spela ett spel ordentligt än smådutta i flera. Det är iaf min erfarenhet.

Precis det som är mitt problem. Spenderar en helg med något och tycker det är grymt, kommer hem från jobbet och känner att man inte har tid och påbörjar något annat. Till slut måste man börja om med alla för att det gått för lång tid. Sist jag klarade ut något var Bioshock Infinite, då bestämde jag mig verkligen för att inte röra något annat innan det var klart. Ska gå hem och lista ut var jag ska börja. Tack.

1
Skriv svar