Pachter: "Wii U blir en avhängd trea i konsolkriget"

Robot
Pachter: "Wii U blir en avhängd trea i konsolkriget"

Michael Pachter analyserar och tycker till. Igen.

#nintendo


Medlem
Pachter: "Wii U blir en avhängd trea i konsolkriget"

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

zsm
Medlem

Men det är rätt välkänt vid det här laget att Pachter alltid trånar för playstation och mer eller mindre aldrig säger något positivt om nintendo. Att folk ens lyssnar på honom...

Medlem

Fram med lite "captain obvious" jpg


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Vore grymt om Nintendo började utveckla Zelda, Mario, Metroid m.m. till PS4 och XBONE.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

Även om jag hade tagit bort alla negativa saker med Wii U förutom priset och tagit fram så många positiva saker som möjligt så finns det fortfarande ingen stark anledning till att köpa en.

Tror inte den säljer så bra om inte Nintendo kan få fram några bra exklusiva spel.

Medlem

Det kommer alltid finnas köpare och anhängare hos Nintendo. Ingen annan erbjuder ju den speciella spelglädjen som plattformsspelen och Mario/Zelda skänker.
Längtar faktiskt själv efter nya Donkey Kong Tropical Freeze, för ibland är det skönt med ren enkelhet!

Medlem

Han har ju rätt. WiiU är en flopp med olympiska mått som endast står i skuggan av MS lansering. Fel utrustning, fel utbut, fel pris vid fel tidpunkt. Det är WiiU.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det trista är väl att Wii U ändå kommer att vara en betydligt större succé än Dreamcast, trots att Dreamcast vid sin tid var en klart bättre konsol.

Medlem

Jag har köpt många dåliga saker i mina dar men mitt Wii U är det sämsta köpet jag har gjort! Fy fan vilken usel konsoll!


signatur

I don’t puke when I drink. I puke when I don’t.

Medlem

WiiU har dåligt spelutbud, precis som Wii. Wii sålde mycket för att den hade en häftig kontroll som alla ville ha men när man tittade på antal sålda spel/konsoll hade Wii väldigt dåliga siffror jämfört med 360 och PS3.

Medlem

Jag håller med honom, har svårt att se varför man skulle köpa en "current gen" konsol som kommer hamna efter grafiskt rätt så snart, finns dåligt spelutbud redan idag och vad kommer hända när konsolen är för klen för att hantera moderna portningar, som orginalet.

Och varför skulle man inte lägga ut 50 dollar extra på en ny next gen konsoll?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Ett wii u kostar runt 200dollar och ett ps4 kommer kosta 400dollar så en bra bit mer än Nintendos konsol.

Medlem

om pachter sa så blir det antagligen tvärtom

Medlem
Skrivet av Thunde:

Ett wii u kostar runt 200dollar och ett ps4 kommer kosta 400dollar så en bra bit mer än Nintendos konsol.

Varför ger du priset i dollar? Detta är en svensk spelsida så det är de svenska priset som är intressant. En snabb titt på priset ligger mellan 2600-3000 kronor. En ps4 kommer gå för 4000 spänn. WiiU känns inte särskilt lyckad i den jämförelsen.

Om Nintendo vill att fler ska få upp ögonen för deras konsol får de börja köpa in tredjepart-utvecklare som gör exklusiva spel till konsolen. Mario, Zelda och Metroid intresserar mig inte. Det enda spelet jag har intresse av till WiiU är zombiespelet....

Medlem
Skrivet av Luftman:

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

"Kommer" är ju ganska kasst eftersom WiiU lanserades i nov förra året. Den har alltså redan funnits i över ett halvår och att då hoppas att den kommer sälja bättre i framtiden är väl ett tecken på att det inte står rätt till med konsolen. Visst, Nintendo har inte släppt alla AAA-titlar än och det i sig är ju ett ganska stort felsteg.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Luftman:

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

"Kommer" är ju ganska kasst eftersom WiiU lanserades i nov förra året. Den har alltså redan funnits i över ett halvår och att då hoppas att den kommer sälja bättre i framtiden är väl ett tecken på att det inte står rätt till med konsolen. Visst, Nintendo har inte släppt alla AAA-titlar än och det i sig är ju ett ganska stort felsteg.

Nä, för PS3 sålde ju så rasande bra under sina första månader, så det finns ju ingen som helst anledning att ens kunna föreställa sig att en konsols försäljningstakt kan ändras under dess livstid. Världen är statisk.

Medlem

Är inte så värst sugen på ett Wii U än, fast när Zelda och Super Smash Bros kommer så kommer nog suget vakna till lite. 3DS har jag där emot ett enormt sug för...

Medlem
Skrivet av jonasgrillar:
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Luftman:

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

"Kommer" är ju ganska kasst eftersom WiiU lanserades i nov förra året. Den har alltså redan funnits i över ett halvår och att då hoppas att den kommer sälja bättre i framtiden är väl ett tecken på att det inte står rätt till med konsolen. Visst, Nintendo har inte släppt alla AAA-titlar än och det i sig är ju ett ganska stort felsteg.

Nä, för PS3 sålde ju så rasande bra under sina första månader, så det finns ju ingen som helst anledning att ens kunna föreställa sig att en konsols försäljningstakt kan ändras under dess livstid. Världen är statisk.

PS3 kostade ju också runt 6000kr i början, inte som Wii U som gick för 3000-3500kr beroende på Basic/Premium.

Men med tanke på hur Nintendo har varit med GC och Wii tidigare, så göra jag samma sak som sist. Wii U för Nintendos exclusiva titlar och antingen en PS4 eller en Xbox One for resten av spelen som inte kommer till PC.

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Luftman:

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

"Kommer" är ju ganska kasst eftersom WiiU lanserades i nov förra året. Den har alltså redan funnits i över ett halvår och att då hoppas att den kommer sälja bättre i framtiden är väl ett tecken på att det inte står rätt till med konsolen. Visst, Nintendo har inte släppt alla AAA-titlar än och det i sig är ju ett ganska stort felsteg.

Tycks minnas 3DS började sälja efter ett år ungefär? Så omöjligt är det inte.

Medlem

"Han förstår inte varför någon ska köpa Wii när PS4 blott är 50 dollar dyrare."

Fast Wii U kostar väl inte mer än 299 USD för den billigaste varianten? Och lär gå ner i pris i höst. I Sverige har den ju redan gjort det.

Men det man får tänka på med Wii U är att den snarare är ett komplement än en konkurrent. X1 och PS4 tävlar om samma publik, Nintendo riktar in sig på andra med sitt spelutbud. Många lär nog skaffa Wii U + PS4 eller Wii U + X1.

Wii U kommer att vara billigast och ha flest titlar när de andra två släpps, och Nintendo börjar till sist få upp farten och har ett par ganska lovande (om än väldigt Nintendotypiska) spel på gång till hösten. Men Wii U ska även konkurrera mot 360 och PS3, vilket snarare är de konsoler som en köpare som funderar på Wii U lär välja istället för Wii U.

Medlem
Skrivet av Luftman:
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Luftman:

Den kommer sälja tror jag, men trea är en bra gissning.

"Kommer" är ju ganska kasst eftersom WiiU lanserades i nov förra året. Den har alltså redan funnits i över ett halvår och att då hoppas att den kommer sälja bättre i framtiden är väl ett tecken på att det inte står rätt till med konsolen. Visst, Nintendo har inte släppt alla AAA-titlar än och det i sig är ju ett ganska stort felsteg.

Tycks minnas 3DS började sälja efter ett år ungefär? Så omöjligt är det inte.

Tog ett halvår ungefär innan den kom igång. 3DS hade inte alls samma konkurrens får man komma ihåg. Där var den största konkurrenten snarast gamla vanliga DS. Dessutom sinkas Wii U mycket mer av sin prestanda än vad 3DS gjorde/gör. Man förväntar sig mer när man ska spela på tv:n. Fler kids som köper 3DS (och portabla konsoler) medan det är svårare att sälja in Wii U skulle jag tro, eftersom man får en lite äldre publik.

Medlem

Wii U hade säkert gått bra ifall Nintendo hade pungat ut lite spel till maskinen.
Alla älskar Zelda, Smash bros och Mariokart... så varför ha en konsol utan dessa spel på marknaden i över ett år?

Jag tycker det är ren lathet av dom...
Vänta med release av ny konsol tills det att ni faktiskt har spel till den.
Det är alltid svårare att ändra på ett första intryck vilket Wii U inte har det bästa av.

Medlem

Priset är ju dock ganska långt från 50 dollar mindre än ps4. Säljs ju för 1690:- om man inte vill ha premium som kostar 2400:-. Bra analys pachter!


signatur

The next Bumfighter!

Medlem

Tål fan inte den där människan hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av Bumwar:

Priset är ju dock ganska långt från 50 dollar mindre än ps4. Säljs ju för 1690:- om man inte vill ha premium som kostar 2400:-. Bra analys pachter!

Men han analyserar den amerikanska marknaden (eller snarare världsmarknaden, i förlängningen) och Wii U har kanske ej fallit i pris på samma sätt där.

Medlem
Skrivet av insilence:

Wii U hade säkert gått bra ifall Nintendo hade pungat ut lite spel till maskinen.
Alla älskar Zelda, Smash bros och Mariokart... så varför ha en konsol utan dessa spel på marknaden i över ett år?

Jag tycker det är ren lathet av dom...
Vänta med release av ny konsol tills det att ni faktiskt har spel till den.
Det är alltid svårare att ändra på ett första intryck vilket Wii U inte har det bästa av.

DU vill ha allt på en gång låter det som. Det är inte lönsamt att släppa ALLA stora spel så tidigt, innan man har hunnit få en lite större användarbas. Nintendo har ju trots allt släppt ett par stora spel redan vid releasen. Däremot är det rätt illa att flera av deras stora spel som skulle släppas under våren har blivit så försenade.

Förtydligar lite, det handlar inte om lathet. Det vore ingen vidare affär att släppa så många spel så tidigt helt enkelt, även om man hade haft resurserna.

Medlem
Citat:

Han förstår inte varför någon ska köpa Wii när PS4 blott är 50 dollar dyrare.

Eftersom t.ex. Mario- och Zelda-spelen tyvärr inte finns till PS4 så måste man skaffa Wii ifall man nu vill spela dem.

Dessutom så är väl prestandan det sista jag bryr mig om när man väljer konsol. Spelen är vad JAG kollar på först och främst då mitt syfte med konsolen är att spela på den.

Medlem

som någon hintade om tidigare här, eftersom denne man gör utlåtandet lär Nintendo och Wii U springa iväg i försäljningen och nå oförutsedda höjder!


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Oväntat att Pachter inte tror på Nintendo. Han sa samma om Wii och han sa samma sak om 3DS som enligt honom skulle bli slagen gul och blå av Vita, och vi ser ju hur det gick.

Wii U kommer inte bli en lika stor succé som Wii, men att den ska sälja lika dåligt som Gamecube tvivlar jag på. Så fort Nintendo släpper sina spel och marknadsför Wii U som en ny konsol så kommer försäljningen komma igång. Jag skulle tippa på att dom kommer upp i 40 miljoner sålda enheter innan dom kommer med en helt ny konsol, vilket förmodligen lär ske runt 2016. Såvida det inte går ännu bättre för dom.

12
Skriv svar