Arnroths krönika – Dags att säga ifrån

Robot
Arnroths krönika – Dags att säga ifrån

Politiker, journalister och andra förståsigpåare skyller gärna unga mäns massmördande på spel. Men det är den bekväma vägen – som visar sig ha mycket lite med verkligheten att göra.

#call-of-duty-modern-warfare-2, #world-of-warcraft, #far-cry-2


Medlem
Arnroths krönika – Dags att säga ifrån

Inte fan hade vi lekt commandos om vi inte spelat commandos innan...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Dravel. Argumentet är lika hållbart och legitimt som att skylla unga mäns massmördande på politiker, journalister och andra förståsigpåare..

Medlem

Jag har många gånger reagerat på vissa människor gör en koppling mellan våldsdåd och spel. Visst, det kanske inte är så lämpligt om en person som redan är lite störd eller har sämre verklighetsuppfattning än andra, spelar dessa våldsspel. Spelet i sig kanske inte är eller blir en utlösande faktor, men möjligtvis kan det ge en hel del dumma idéer.
Skulle man däremot gå på kriteriet att att man blir våldsam eller ännu värre, en terrorist/massmördare, av att spela denna typen av spel. Då har spelen fostrat en hel generation mördare i så fall. Däribland mig själv.
Alla dessa timmar med Quake (QW) och Q3A när man växte upp skulle i så fall satt sina spår.

Jag håller med Arnroth. Även jag är innerligt trött på påhoppen av media mm.

Medlem

Trevlig morgonläsning.
Om spel skapade mördare, skulle världen ju verkligen ligga risigt till, med tanke på hur många som spelar dem.

Förstår jag rätt om jag tolkar det som att den där recensenten hade en hel bok att skriva om, och väljer bland annat just den lilla bit som handlar om spel?

Medlem

Om spel gör folk till mördare så skulle det vara bra mkt fler mord än vad det är idag, svårare än så är det inte. Edit: V1lle3 hann före:)

Medlem
Skrivet av Redstar:

Om spel gör folk till mördare så skulle det vara bra mkt fler mord än vad det är idag, svårare än så är det inte. Edit: V1lle3 hann före:)

Jag kopierade föregående talare lite, så jag var inte först heller

Medlem

Kanske inte så relevant men..
Ett utav det skummare känslan jag haft.

Var ju att kolla upp killen som utförda skolmassakern i finland, bf2 stats. Att han spelade karkand kvällen innan, som vilken annan spelare. Läskigt..

Avstängd

Denna författare verkar ju inte veta hon håller på med, jag har spelat WoW och spelar CoD dagligen och inte går jag och anlägger bomber eller skjuter folk, spel skapar inte mördare.

Människor har alltid var mördare i alla tiden, vad skyllde man på då? Naturen? Djuren? Historierna?
Människor har alltid dödat varandra, dom kanske ska gå längre bak i tiden då vi levde i så kallade klaner, många klaner stred mot varandra.

Medlem

Hade vi inte haft spel så hade medier bara skyllt på något annat.
Har för mig att det var en tysk grabb som hade ihjäl folk och då fick spel, slipknot, Marilyn manson och actionfilmer skulden för hans gärningar.
Hade inte detta funnits så skulle något annat fått det, tex ljudböcker, Kalle-Anka osv.

Känns som att medier blundar för problemet och vill ha något annat att skylla på bara..

Men spel tillhör ju allmänt tidsfördriv också. Inte bara fantasi och intresse. Att spela tar tid och i vis mån beroende på humör så är det olika roligt eller inte. Jag är förvånad över hur folk kringgår tankarna om hur dessa människor också beter sig när de spelar. I min mening är det viktigare i sådana här frågor än hur mycket våld spelet innehåller.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Har säkerligen mördat nån miljard människor/aliens/critter/ samanlagt i diverse spel genom åren. Har aldrig ens kommit på tanken att mörda någon IRL.

Vissa människor dödar, andra inte. Det beror inte på spel. Det sitter i huvudet på folk.

Edit: Givetvis inkluderat strategispel, typ HOI eller Civ.

Avstängd
Skrivet av Vansinnet:

Hade vi inte haft spel så hade medier bara skyllt på något annat.
Har för mig att det var en tysk grabb som hade ihjäl folk och då fick spel, slipknot, Marilyn manson och actionfilmer skulden för hans gärningar.
Hade inte detta funnits så skulle något annat fått det, tex ljudböcker, Kalle-Anka osv.

Känns som att medier blundar för problemet och vill ha något annat att skylla på bara..

Förr skyllde man man Åsa Nisse för att han tjuvjagade m.m. Det var Åsa Nisse filmernas fel att folk smygsköt älg i skogen då inte säsongen var igång.

Tror Darkwing duck blev beskylld med för saker och blev bannlyst att visas i Sverige i ett par år innan dom blev motbevisade att den Disney serien inte orsakade ett jota.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:

Denna författare verkar ju inte veta hon håller på med, jag har spelat WoW och spelar CoD dagligen och inte går jag och anlägger bomber eller skjuter folk, spel skapar inte mördare.

Människor har alltid var mördare i alla tiden, vad skyllde man på då? Naturen? Djuren? Historierna?
Människor har alltid dödat varandra, dom kanske ska gå längre bak i tiden då vi levde i så kallade klaner, många klaner stred mot varandra.

Läste du ens artikeln? Det är ju inte författaren som drar den slutsatsen...

Vore ju trevligt om Tomas kunde skriva detta på SvD och DN också så att politikerna faktiskt läser artikeln.

Medlem

skjuter man 77 personer pga av sin åsikt så kan man leta orsaker hur länge som helst, saken är att det redan är fel nån annanstans och att datorspelande har inget med saken att göra.
samma debatt skedde med video på 80 talet.

vi är troligen mindre våldsamma som helhet idag än för 500 år sen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Inte fan hade vi lekt commandos om vi inte spelat commandos innan...

När jag var liten så fanns inte datorspel/tv-spel tillgängligt för mig och mina kompisar, vi lekte krig ändå.
Man såg ju på TV att det var krig, man kunde se Rambo och SWAT-filmerna.
Sedan kom Arnold och gjorde en massa action.

Rollspel spelade vi också, ändå är vi alla "normala" idag med familj och barn och en vettig inställning till spel och spelande.

Nintendo-8bit generationen är 30-40 nu. Det är vi som är det vuxna samhället.

Avstängd
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av olafpawbelt:

Denna författare verkar ju inte veta hon håller på med, jag har spelat WoW och spelar CoD dagligen och inte går jag och anlägger bomber eller skjuter folk, spel skapar inte mördare.

Människor har alltid var mördare i alla tiden, vad skyllde man på då? Naturen? Djuren? Historierna?
Människor har alltid dödat varandra, dom kanske ska gå längre bak i tiden då vi levde i så kallade klaner, många klaner stred mot varandra.

Läste du ens artikeln? Det är ju inte författaren som drar den slutsatsen...

Vore ju trevligt om Tomas kunde skriva detta på SvD och DN också så att politikerna faktiskt läser artikeln.

Men vad jag utgick efter var som att författaren hade skrivit själv i boken om detta som att hon höll med om att det är orsaken till morden om bombdåden.

Medlem

Det bästa är ju ändå att en krönika som denna publiceras på ett forum om spel, för spelare - vem försöker man övertyga? Det är precis som alla kommentarer innan och efter denna - läs en och du har läst alla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av olafpawbelt:

Denna författare verkar ju inte veta hon håller på med, jag har spelat WoW och spelar CoD dagligen och inte går jag och anlägger bomber eller skjuter folk, spel skapar inte mördare.

Människor har alltid var mördare i alla tiden, vad skyllde man på då? Naturen? Djuren? Historierna?
Människor har alltid dödat varandra, dom kanske ska gå längre bak i tiden då vi levde i så kallade klaner, många klaner stred mot varandra.

Läste du ens artikeln? Det är ju inte författaren som drar den slutsatsen...

Vore ju trevligt om Tomas kunde skriva detta på SvD och DN också så att politikerna faktiskt läser artikeln.

Men vad jag utgick efter var som att författaren hade skrivit själv i boken om detta som att hon höll med om att det är orsaken till morden om bombdåden.

"det är recensenten som i en käck mening klämmer in det där om våldsamma dataspel. I boken gör varken forskare, polis eller Fatland själv den kopplingen."

Medlem

Tänk alla i syrien osv, alla som mördar och är psykopater som aldrig spelat ett enda våldsspel =P....lite konstigt va?

Medlem

massmördar instinkter av WoW... nice... det är ju samma sak som att få det av Tom & Jerry.

Medlem

Helt rätt skrivet. Synd bara att texter som denna aldrig når ut till de som behöver läsa dem. Även om den skulle synas i dagstidningarna skulle de som behöver läsa texten avfärda den innan de första meningarna lästs.

Att spela dataspel av någon typ är hos dagen ungdom normen. Det är det normala. Mängd och typ skiljer sig stort och de flesta spelar antagligen ingenting våldsamt men likväl är det en stor massa. Så stor att det vore underligt att inte hitta hobbyn i något hörn av en våldsmakare, särskilt när dataspel är en ganska tacksam hobby för någon som med lite pengar söker en verklighetsflykt utan krav.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Tänk alla i syrien osv, alla som mördar och är psykopater som aldrig spelat ett enda våldsspel =P....lite konstigt va?

De har spelat fia med knuff.


signatur

dark plockepinn master

Medlem
Skrivet av zerndak:
Skrivet av Elit-mannen:

Tänk alla i syrien osv, alla som mördar och är psykopater som aldrig spelat ett enda våldsspel =P....lite konstigt va?

De har spelat fia med knuff.

Gav mig en rolig bild i sinnet om att alla i Syrien skulle springa runt och knuffa varandra


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

phi
Medlem
Skrivet av decennium:

Alla dessa timmar med Quake (QW) och Q3A när man växte upp skulle i så fall satt sina spår.

Tala för dig själv du. Efter några stora starka i hastigt takt så börjar jag bunnyjumpa ute på stan, med "Huh!"-ljud och pistolformade händer och gibbar folk till höger och vänster.

FFA-matcherna slutar oftast i fyllecell.

Medlem

Många gamers är rasistiska, homofobiska, aggresiva och har väldigt låg kvinnosyn. Besök valfritt onlinespel

Medlem

Om våldsamma spel skapar våldsamma människor, då måste alltså Dagens Industri skapa ekonomiska brottslingar^^

Dessutom skulle jag gissa att det media som används av flest kriminella och psykiskt skadade människor är inte spel utan dags/kvällstidningar. Gör det då Aftonbladet och Expressen skyldiga till diverse utförda brott?

Medlem

Är det inte så att fram tills data/tvspel gjorde sitt intrång i livet så var hela männskligheten helt våldsfri? Det har väl aldrig skett våldsdåd och galenskaper tidigare i mänsklighetens historia? Jag gissar att Kineserna spelade för mycket World of Tanks innan händelserna på Himmelska fridens torg..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Bra text, men fenomenet moralpanik är gammalt som gatan och kommer dessvärre att bestå ända tills mediet som hamnat i hetluften blir så pass mainstream att det ersätts av någonting annat. Min egen far fick fick inte läsa westernpockets när det begav sig någon gång på femtiotalet. Dessa ansågs nämligen vara perversa och fyllda med våld som trubbade av unga män.

Moralpanik handlar inte om att vilja förstå, det handlar om fruktan och sökandet efter enkla lösningar. Och så länge vi har en media apparat som säljer skräck så kommer det här att fortsätta i en eller annan form.

Är det någon annan än jag, gamla troll, som minns hur DNs kultursidor dominerades av varningar för bordsrollspel och hur barnen riskerade att: "förlora förmågan att skilja på verklighet och fantasi?"
( Läs gärna boken: De övergivnas armé. Mycket underhållande. )


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Det bästa är ju ändå att en krönika som denna publiceras på ett forum om spel, för spelare - vem försöker man övertyga? Det är precis som alla kommentarer innan och efter denna - läs en och du har läst alla.

Thomas uppmanar ju oss läsare som vet hur det ligger till att säga ifrån när ens mamma t,ex säger nåt om våldsamma tvspel.

Min flickvän tror att spel gör människor till psykopater fast jag fan försökt övertala henne i flera år. De som aldrig spelat tvspel förstår helt enkelt inte behöver få argument emot sig när de häver ut sig fördomar.

123
Skriv svar