Reducera priserna på spel.
Varför är spel så dyra?
Detta har funderats på och min iq befriade skalle har kommit på en lösning tror den.
Vore det inte värt det om det fanns en/flera banners i spelens menyer eller liknande som inte förstör spelet på något sätt, förutom reducerar spelets pris avsevärt, då utvecklaren får in pengar genom några simpla banners som inte stör någon?
Varför sätts inte detta i bruk någon som har svar på det?
FZ är ju gratis om man accepterar lite banners till exempel.
Gamers dör inte. Vi respawnar bara.
Nu kanske det finns någon ekonomisk aspekt som jag inte ser. Men det känns som en rätt bra lösning. Så länge inte några banners förekommer i själva gameplayet så skulle jag inte ha något emot det. Kanske skulle det kunna finnas två versioner av spelen, de dyrare utan och de billigare med banners.
Problemet är ju att detta skulle kräva en uppkoppling då annonsörerna säkert skulle vilja ha full valuta för pengarna.
Det funkar kanske på multiplayerspel men utanför den generen vet dom ju inte om dom når ut till den summan folk dom betalat för.
Skillnaden på ett AAA-spel och FZ ur en ekonomisk synvinkel är stor och det skulle behövas ofantligt mycket pengar från annonsörer för att rättfärdiga "vinstförlusten" på spel som CoD tex.
För det finns ju fortfarande inga garantier på att det skulle sälja mer kopior.
Förmodligen skulle spelvärldens reaktion på reklamen göra mer skada än det (väldigt lite) reducerade priset skulle göra nytta, priset skulle sjunka väldigt lite(reklamintäkter på banners är inte så stora att det rättfärdigar en stor prissänkning) men spelare över hela världen skulle förmodligen kritisera
Reklambanners är bara irriterande och har man betalat flera hundralappar för nåt så anser iallafall jag att man betalat för att slippa reklam.
Spelpriserna är bra satta som de är redan nu , iallafall på PC fronten vilket också visar hur det kommer se ut på andra plattformar i framtiden, snabba reor och annat gör att spel sällan har fullpris speciellt länge.
Kan förstå argumentet om man sitter med konsoll eller annan plattform där prispressen inte är lika stor.
Precis som redan skrivits i tråden, hade bara förargat spelare. Reklam (ads) kräver internetuppkoppling. Blir en form av DRM och det har ju redan dom flesta konsumenter bevisat igenom hat mot EA, Microsoft etc.
Smartare enligt mig är att fler satsar på digital nedladdning. Slipper man utgifter för lagringsmedium.
Även att ta bort allt som regionlås innebär skulle leda till billigare tillverkningskostnader. (förmodligen)
I slutändan handlar det om hur mycket pengar som lagts ner på att utveckla spelet, hur mycket spelet kommer sälja och hur giriga utgivarna är.
They set us up the bomb.
499kr är smärtgränsen för vad spel skall kosta.. min åsikt iaf.
Sen köper jag ju en del CE och betalar allt från 700-900kr. men då får jag skylla mig själv.
Reklam i spelen skulle kunna funka, då i huvudmenyn och inte ett steg längre., då skulle spelet kosta 299kr.
"High life on low budget"
standard pris på ett pc spel är ju typ 450 kr. Spelet håller i allt från 10-1000+ timmar. Tycker det är en väldigt liten summa för den tidens underhållning.
Men annars så skulle jag ändå inte vilja ha banners i mina spel, oavsett om det bara är i menyerna.
Tycker jag hellre att produkt placering skulle vara en bättre ide, att se en iphone i ett spel som the last of us (som exempel) skulle jag inte ha något emot.
Rwa?
Nej tack, ingen reklam i spel. Om man väntar ett par månader är de flesta nya spel nere på en 100-lapp, i varje fall på PC. Konsolspelen tar längre tid att hamna i REA-backen, men varför jäkta, det finns så mycket annat man kan göra under tiden.
Jag har nog inte köpt ett spel för över 300kr sedan jag köpte Mists of Pandaria. Är du villig att vänta 6 månader så sjunker spelpriserna ganska snabbt. Steam kommer till slut en dag ha rea på ditt spel. Den finns sidor som g2play och d2download som känns lite mindre legit men som funkat bra för mig hittils, de brukar ligga en 20% under Steam.
Måste även tillägga att 300kr för 20-200 timmar av underhållning är ganska billigt.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Atari400 har 4 KB RAM (fyra kilobyte).
Spelen såg ut så här:
Detta är förresten en bild från ett av mina absoluta favoritspel. Star Raider. Bilden visar hur det ser ut när man dockar med moderskeppet.
Så, ja, jag tycker att man får fantastiskt mycket för pengarna nuförtiden när det gäller spel.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Hm, är det rättvist att jämföra så? De som gjorde Star Raider hade inte dagens hårdvara eller mjukvara att göra spel med. Men ur en ren produkt mot produkt-synvinkel är väldigt mycket. Precis som med dagens smartphones mot de första mobiltelefonerna.
Oavsett anledning så får man mer valuta för pengarna nu. Nu pratar jag om objektiva saker. Subjektivt kan inget spel någonsin mäta sig med min upplevelse i Star Raider.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Hm, är det rättvist att jämföra så? De som gjorde Star Raider hade inte dagens hårdvara eller mjukvara att göra spel med. Men ur en ren produkt mot produkt-synvinkel är väldigt mycket. Precis som med dagens smartphones mot de första mobiltelefonerna.
Oavsett anledning så får man mer valuta för pengarna nu. Nu pratar jag om objektiva saker. Subjektivt kan inget spel någonsin mäta sig med min upplevelse i Star Raider.
Det håller jag med om.