Kan man kapa ett mobilt bredband?

Medlem
Kan man kapa ett mobilt bredband?

Nu undrar inte jag om hur man gör utan om man kan det? Anledningen varför jag frågar är för att mitt modem betedde sig riktigt konstigt igår inatt. Det började med att det dök upp ett utropstecken nere i det högra hörnet där man ser om datorn är uppkopplad och det fortsatte dyka upp varje gång jag tryckte på connect i det mobila bredbandets klient. Jag testade att göra en felsökning och då stod det: Windows can't communicate with the device or resource (Primary DNS server). Jag började med att byta lösenord på modemet och det hjälpte inte. Sen bytte jag lösenord i windows och det hjälpte inte heller. Det var först när jag bytte namn på datorn som jag äntligen lyckades koppla upp mig igen. Jag har provat tre olika anti-virus program: ESET Online Scanner, Malwarebytes och windows egna Microsoft Security Essential utan att hitta ett enda tecken på virus så jag undrar om det verkligen var nån l33t haxx0r eller om mitt modem är trasigt. Jag provade att ringa kundtjänst idag och dom rådde mig bara till att ominstallera det mobila bredbandets klient. Jag har för övrigt kollat IPv4 och där är allt i sin ordning.

phi
Medlem

Ja, det kan man och det är inte särskilt svårt heller.

phi
Medlem
Skrivet av Zombie4Life:
Skrivet av phi:

Ja, det kan man och det är inte särskilt svårt heller.

Men måste man inte bo eller vara i närheten av signalen för att kunna kapa den? Sen är min fråga varför någon skulle ta sig frihet till att göra ett intrång på en helt vanlig privatpersons dator när det finns större fiskar att fånga speciellt med tänka på att jag nu är virusfri. Jag kanske har trampat på fel persons tår?

Du kan vara nog lugn. Jag är ganska säker på att ingen har kapat ditt mobila bredband för även om det inte är särskilt svårt att göra så krävs det ändå i princip en klonad USB-dongel och då är det ju frågan vem tusan som orkar besvära sig med sånt för att kapa en grannes bredband.

Men det kan ju vara värt att hålla ett extra öga på grannarna och notera deras blickar nästa gång du ser dom. För många fester och hög musik kanske?

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Zombie4Life:
Skrivet av phi:

Ja, det kan man och det är inte särskilt svårt heller.

Men måste man inte bo eller vara i närheten av signalen för att kunna kapa den? Sen är min fråga varför någon skulle ta sig frihet till att göra ett intrång på en helt vanlig privatpersons dator när det finns större fiskar att fånga speciellt med tänka på att jag nu är virusfri. Jag kanske har trampat på fel persons tår?

Du kan vara nog lugn. Jag är ganska säker på att ingen har kapat ditt mobila bredband för även om det inte är särskilt svårt att göra så krävs det ändå i princip en klonad USB-dongel och då är det ju frågan vem tusan som orkar besvära sig med sånt för att kapa en grannes bredband.

Men det kan ju vara värt att hålla ett extra öga på grannarna och notera deras blickar nästa gång du ser dom. För många fester och hög musik kanske?

Visst har det varit en del fester men inte mer än över det vanliga. Tack för svaret

Medlem

Att mobilt bredband krånglar är mer regel än undantag. Väldigt mycket kan inverka på bredbandet.

Med tanke på hur lätt det är att kapa många trådlösa nätverk skulle man kapa ett mobilt i princip bara för att jävlas eller avlyssna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar