Högt surrande ljud från headset

Medlem
Högt surrande ljud från headset

Jag har haft ett par Roccat Kave 5.1 headset i ett par år (föll för surround hajpen, ånger) och inte haft några problem förrens nu. Helt plötsligt när jag en kväll hade spelat med hörlurarna på och bytte till högtalare i min Asus Xonar D2X mjukvara så började det näst intill skrika ett surrande ljud från mitt headset. Det första jag gjorde var att stänga av allt ljud men inget hjälpte förrens jag drog ur headsetets USB kontakt, då försvann surrandet. Jag provade plugga in USB kontakten i en annan port men så fort den får kontakt börjar ljudet igen. Jag har dock lyckats isolera ljudet till en funktion i headsetet. Det är så att Roccat Kave har en dongle där man kan skruva ner ljudet, mute mic och ändra volymerna på Center, Front, Rear och Sub elementen. När jag drog ner volymen på Front till 0 så slutade det att surra, drar jag sakta upp så höjs surrljudet.

Det konstiga är att surrandet försvinner även om jag byter till headsetet från högtalare, utan att dra ur USB eller sänka Front ljudet. Då fungerar allting som det ska. Enbart när högtalarna ska kopplas på igen så börjar det surra, efter en stund.

Nu när jag provade lite andra åtgärder så upptäckte jag att surrandet är helt beroende av att min externa hårddisk kopplas ur och in för att surrandet ska börja. Det är nämligen en del glapp så när jag petar på kablarna så börjar datorn detektera och "installera" min externa till och från. Har jag ljud på högtalarna och börjar fiffla med externa USB sladden så avbryts allt ljud från högtalarna och headsetet börjar surra igen. Tills det händer så får jag inga problem alls. Har inte ändrat någonting fysiskt på datorn på flera månader.

Nu har jag en temporär fix men har någon förslag på vad som är grundproblemet? Datorn är kopplad i en grendosa som sitter i ett jordat uttag.

Medlem

Ofast så stör USB-enheter headsets som är kopplade till USB, eller till intilliggande kontakt nära USB-kontakten. Jag vet ingen lösning på detta, mer än att se till att inte använda dem samtidigt, eller använda kontakter nära varandra. Detta gäller då kontakter på framsidan eller liknande och inte de som sitter baktill.

Kanske någon annan har en lösning, men det är vad jag har märkt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Spread Spectrum kanske kan hjälpa till, rätta mig om jag har fel


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Uppdatering: Upptäckte precis att när jag drog ur min smartphone ur en USB på framsidan så uppstod surrningen igen. Verkar som det är oberoende av vilken USB port som dras ur. Mitt headset och externa hdd är kopplad på baksidan.

@ conthox
Tack för informationen, får prova byta runt och se om det hjälper.

@ Purresnurre
Minns att jag sett det i mina bios, googlade fram att det hjälper till att ta bort EMI så får ta o prova att köra enable på den. Hoppas min överclockning klarar sig med mindre stabilitet som SS ger.

Medlem

Rappa in hur de har gått sedan, kan vara kul. Lycka till


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Läste någonstans (sweclockers?) att man hör hur USB signalerna kommunicerar med moderkortet osv. Att du kan höra surret bli värre om du rör musen hastigt tex. Har samma problem, men mitt löste sig då jag böt port till USB 3.0 för headsetet. Och mixtrade lite i ljudprogrammet För headsetet.

Först var det kompisarna som sa till att de hörde ett surrande ljud i Skype, men jag kunde inte höra det i Skype så ja starta Mumble och där hörde man hur det pep o surrade. Men efter jag böt till usb 3.0 porten så slutade det iaf!

Medlem

@ Cladrius
Jag har ett litet brusande/surrande som sker när jag har hörlurarna på och rör musen men några 3.0 portar har jag tyvärr inte. Har lärt mig att leva med det i princip. Det som jag skriver om här är iaf ett surrande som låter som om det maxar volymen i mitt headset och skriker rakt ut i hela rummet när jag inte har dom på mig.

Nu verkar det ha löst sig självt efter man varit lat och gjort allt annat förutom en...omstart. Kör alltid datorn i sovläge men när jag skulle ändra i bios provade jag en omstart, missade bios knappen och vips när jag bootat in så verkar allting fungera som det ska igen. Satte i och drog ur min smartphone, pillade på kontakten till min externa så den började glappa men inget surrande.

Skitskumt, såna har slumpmässiga fel som gör en tokig.

Medlem
Skrivet av Svenpa:

@ Cladrius
Jag har ett litet brusande/surrande som sker när jag har hörlurarna på och rör musen men några 3.0 portar har jag tyvärr inte. Har lärt mig att leva med det i princip. Det som jag skriver om här är iaf ett surrande som låter som om det maxar volymen i mitt headset och skriker rakt ut i hela rummet när jag inte har dom på mig.

Nu verkar det ha löst sig självt efter man varit lat och gjort allt annat förutom en...omstart. Kör alltid datorn i sovläge men när jag skulle ändra i bios provade jag en omstart, missade bios knappen och vips när jag bootat in så verkar allting fungera som det ska igen. Satte i och drog ur min smartphone, pillade på kontakten till min externa så den började glappa men inget surrande.

Skitskumt, såna har slumpmässiga fel som gör en tokig.

Ja men precis, vet vad du menar! Vet inte heller om det egentligen gör någon skillnad med 3.0 portarna, men det gav sig iaf och har inte krånglat sen dess. Men det kan ju även vara ett slumpmässigt fel det också.

Men skönt att det löste sig för dig!

1
Skriv svar