Steam Antifusk uppdatering

Medlem
Steam Antifusk uppdatering

Med den senaste steam uppdateringen så införde steam ett skydd mot trainers i Single Player spel.
Om man kör en trainer så krashar spelet.
Steam ska även installera ett rootkit i datorn så den vet om man håller på med något skumt.

Känns lite som Sonys starforce. Får hoppas att inte antivirus programet börjar flagga steam som virus.

[http://steamcommunity.com/discussions/forum/0/864972621156907...]

Gå ner i tråden till "CaliberCH" han förklarar ganska bra vad den nya "uppdateringen" gör.

Medlem

Vad i... det här tycker jag inte är okej om det stämmer.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Verkar ha löst sig? Men skrämmande att det ö.h.t dök upp från början.

Medlem

Var en väldigt whinig-tråd tycker jag (den på Steam-forumet dvs). Finns inga bevis på att Steam skulle installera ett rootkit av något slag (och i så fall så hade troligtvis Kaspersky eller någon av de andra stora säkerhetsföretagen noterat det för länge sedan).

Sen allt snack om att de hookar in sig i apier m.m. är inget konstigt, de lägger en overlay på alla spel som startas via Steam och har sen ytterligare delar som ska kunna identifiera trainers/aimbots/m.m. som måste komma åt att undersöka när sådana saker har kopplats på.

Blås inte upp detta i onödan, CaliberCH som du refererade till verkar ha tagit bort sitt förklarande inlägg dessutom.

/ LordDaimos

Medlem

Steam släppte en uppdatering som fixade "problemet".

Medlem

Varför skulle man inte få fuska i singleplayer, låter ju dumt.
Om jag vill starta med 9999 gold så får väll jag göra det? Förstör ju inte för någon annan.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Varför skulle man inte få fuska i singleplayer, låter ju dumt.
Om jag vill starta med 9999 gold så får väll jag göra det? Förstör ju inte för någon annan.

många trainrs kan ha virus och annat skit dom kanske vill skydda sig vad vet jag.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

många trainrs kan ha virus och annat skit dom kanske vill skydda sig vad vet jag.

Fast virusen kommer ju bara påverka din egna dator, inte laddas upp till steam via molnet.
Enda tänkbara, väldigt långsökt dock, skulle vara om viruset som medföljde trainern infekterar sparningen till spelet man spelade innan den laddas upp till Steam. Om det ens skulle vara möjligt vet jag inte men Valve lär väl ha sina egna antivirusskydd skulle jag tro.

Största anledningen måste väl vara att hindra folk som kan förstöra leaderboards... T.ex. Hitman Absolution har ju en global leaderboard där dina poäng i SP jämförs mot andra. Samt achievements kan göras lättare etc.
Vet inte om det finns men ger inte Valve ut typ TF2 hattar om man fixar achievements i vissa spels SP del

Medlem

DET tycker jag är jävligt dumt.

Jag ska fanimej få fuska bäst fan jag vill i singleplayer.

Inaktiv
Skrivet av totte1015:

DET tycker jag är jävligt dumt.

Jag ska fanimej få fuska bäst fan jag vill i singleplayer.

Just precis detta. En av anledningarna till varför Dead Island dog ut så fort var pga av modscenen som slaktades av Valve, då DI mods ansågs vara fusk och kunde ge VAC ban även i singleplayer. Tråkigt.

Fusk/mods i sp skadar ingen än möjligtvis dig själv, men jag tror & hoppas att de flesta sanna gamers gör som jag, och spelar igenom spelet legit minst en gång innan man börjar fuska och modda.

1
Skriv svar