DayZ-utvecklare: "Mod-scenen är långt ifrån död"

Robot
DayZ-utvecklare: "Mod-scenen är långt ifrån död"

Patrick Bach, Dice, sa att mod-scenen är på nedgång. Något som DayZ-utvecklaren inte alls håller med om.

#dice, #battlefield-3, #dayz, #arma-2, #black-mesa


Medlem
DayZ-utvecklare: "Mod-scenen är långt ifrån död"

Det är ju utvecklarna som ser till att modscenen dör ut genom att inte tillåta moddning - typ Dice...

Men visst, det är svårare idag - för det är helt enkelt svårare


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lätt att säga att mod-scenen är död när man inte släpper mod-tools till sina egna spel. Svårt att modda då kanske?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är ju utvecklarna som ser till att modscenen dör ut genom att inte tillåta moddning - typ Dice...

Håller fullständigt med. Hur kan man säga någonting så korkat som att moddar håller på att dö ut när man inte ens själv ger någon support för dem?

Medlem

Om nu Dice vill ha mer moddar hjälper det ju att inte förbjuda dem i sina spel, haha.

Medlem

Håller med Hipshot, Dice ska inte ens uttala sig om detta...

Medlem

Som vi förlängde både quake och quake 2 med olika moddar. jag hoppas verkligen att konsumenter sätter lite press på utvecklarna och kräver mer modd-stöd i framtiden. men det handlar väl om att spelutvecklare ser eventuell ekonomisk förlust om communityt själva utvecklar de spel som spelbolaget helst själva vill utveckla och sedan sälja till konsumenterna!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

*tittar pa Steam Workshop*
Heldod, utan tvekan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Nänä, han säger ju inte alls så för att de vill sälja mer dlc och "premium content" och tycker att mods konkurrerar..

Alla företag i olika branscher ljuger mer eller mindre och och hittar på saker till deras fördel.
Men spelbranschen måste nog ha de absolut mest uppenbara lögnerna av alla!

Inaktiv

Jag får väll passa på att göra lite reklam för den bästa modden jag spelat, nämligen Brutal DooM!

20 år gammalt, men med modden så krossar det även dagens skräpiga fps haha.

https://www.youtube.com/watch?v=nzsG2sLc7dk

Medlem

Mmm right!
Precis som att frostbite skulle vara kvantfysik eller något!?
Med tanke på att DICE efterapar COD i antal releaser och DLC helt plötsligt så är det nog förbannat enkelt att modda frostbite-spel om man har tillgång till dom rätta verktygen.

Medlem

Snälla Patrick, vad är det för inställning? Bli inte som alla andra inom EA! Bakåtsträvare.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Bach är en hypokrat, ett konstaterande från min sida.

När man inte vill vara med och odla själv så, vetefan hur man kan göra ett sånt där uttalande.

Även om nu Frostbite motorn och hela den biten är väldigt avancerad, svår eller vadsomhelst som gör att skon klämmer så, känns det ju ganska illa att man inte ens försöker pusha fram nånting. Speciellt med deras ekonomi OCH arv utav beundrare från BF1942-Vietnam-BF2.

I slutändan kanske gör att en hel del duktigt och kreativt folk lär sig massvis och blir ev. anställda av dom själva.
Men men, investerare vill väl bara se dollarna rulla in. Ganska rygglöst.

EDIT: Tycker nästan den typen ska komma med en lösning, om han nu ser ett problem istället för att vara helt neggo.

Medlem

Den där jävla Patrick Bach asså, vilken jävla tratt det är! Blir ju arg bara man läser hans namn numera..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Man vet ju varför de inte släpper moddning.
Vi hade definitivt inte sett ett Battlefield 4 (BF 3.1) om moddning hade funnits. Mod-communityn hade vid denna tid redan gjort ett BF5.

Två alternativ utvecklarna får välja mellan.
Alternativ 1:
Ge miljontals gamers ett bra ramverk tillsammans med verktyg, sedan låta dom utveckla spelen vidare=Better, bigger and stronger. Ni får spelare som utvecklar ERT spel GRATIS och samtidigt TJÄNAR ni UTVECKLARE på de?
ELLER
Använda människor som är dyra i drift och göra ett spel där många tyckte ni missade de viktigaste sakerna i spelen. Sedan tappar ni många trogna fans med mjölkning.

Allt för mjölkningen. Därför borde utvecklarna arbeta på en modell som gör det lönsamt för dom att ha igång gamla spel samtidigt som entusiastiska spelare och moddare utvecklar spelen vidare.

Nu blev exemplet BF3, men jag är alltför moddning. Keep it alive!

Skribent

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag får väll passa på att göra lite reklam för den bästa modden jag spelat, nämligen Brutal DooM!

20 år gammalt, men med modden så krossar det även dagens skräpiga fps haha.

https://www.youtube.com/watch?v=nzsG2sLc7dk

Wow, den där måste jag prova!

Man "måste" inte modda BF, det finns andra spel att leka med. Ibland måste man respektera spelutvecklares önskan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte en chans i helvete att EA tillåter mods i DICE spel.
Då kan de ju inte få betalt för spelet 2-3 gånger i form av dlc.

Medlem

Dom kan ju inte släppa modverktyg till bf4 . Ska dom ju ha som en nyhet till bf5 om ett par år!;)

Undra om Dice hade gjort så här om inte EA varit inblandade?

Medlem

Vilken idioti alltså, Patrick Bach och Dice verkar jobba hårt för att profilera sig som den mest mod-fientliga utvecklaren.

Har dom blivit tokiga av alla $$$ EA har skyfflat in i företaget och slutat bry sig om sitt community?


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Kan bara hålla med, stödjer man moddandet med tools så finns det Massor som Vill & kan delta o dela med sig av skapandet! Kolla in halvgammla Skyrim som fortfarande sprutar ut moddar av vatierande kvalite via Steam!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av GooGeL:

hypokrat,.

Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (


signatur

woop woop

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount &amp; Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.

Visst, jag förstår vad du menar, men jag är inte övertygad om att det nödvändigtvis är så att moddar konkurrerar med DLC.

Moddar kan ofta vara väldigt annorlunda än orginalspelet och ta ut svängarna ordentligt, helt enkelt göra saker som inte spelutvecklarna vågar/kan göra själva.

Bra modstöd kan fungera som ren reklam och en anledning för många att ens köpa spelet, dvs leda till en större kundbas som sedan eventuellt även köper dom officiella DLC n mm.

Det känns mer som en "kostymnisses" giriga ursäkt att skippa modstöd för dom "tror" det kan minska intäkterna, medans det i många fall säkerligen kunnat vara tvärtom gissar jag.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av Bawzan:

Dom kan ju inte släppa modverktyg till bf4 . Ska dom ju ha som en nyhet till bf5 om ett par år!;)

Undra om Dice hade gjort så här om inte EA varit inblandade?

Jag spelade en modd till battlefield 1942 nåt år efter det spelet var släppt. då var man pirat med svärd/pistol och istället för stridsbåtar hade man piratskepp. Då minsann gick det bra att modda. men å andra sidan var detta före uppköpet från EA


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Aléa:
Skrivet av GooGeL:

hypokrat,.

Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (

Det är slangsvängt från de viktigare delarna i Norrland.

Inaktiv
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag får väll passa på att göra lite reklam för den bästa modden jag spelat, nämligen Brutal DooM!

20 år gammalt, men med modden så krossar det även dagens skräpiga fps haha.

https://www.youtube.com/watch?v=nzsG2sLc7dk

Brutal Doom är king!! Har spelat det en hel del

Medlem
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av Aléa:
Skrivet av GooGeL:

hypokrat,.

Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (

Det är slangsvängt från de viktigare delarna i Norrland.

"Hypokrat"
Jag trodde också jag skulle få lära mig ett nytt svenskt ord.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Modscenen är inte död, den lever vidare i spel som är "lätta" att modda.

Skyrim och Minecraft är bra exempel.

Klart att spel som inte är det minsta modvänliga inte blir moddade, duh.

Medlem

Några av dom största titlarna någonsin e ju för fasen moods

123
Skriv svar