DayZ-utvecklare: "Mod-scenen är långt ifrån död"

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag får väll passa på att göra lite reklam för den bästa modden jag spelat, nämligen Brutal DooM!

20 år gammalt, men med modden så krossar det även dagens skräpiga fps haha.

https://www.youtube.com/watch?v=nzsG2sLc7dk

Såg riktig mysigt ut med alla nya funktioner.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.

Nu är inte jag jätteinsatt i spelutveckling men "mod-tools" borde ju vara exakt samma program (nedbantat?) som utvecklaren själv använder när de skapar grundspelet i sig?
Alltså de skapar ett program där de importerar objekt och allt vad det nu är för att sedan bygga banor och allt vad det kan vara, eller hur?

Så det borde ju inte vara svårt att skapa det?
Kommer ihåg när det var BC2 som stod på tapeten och det saknades mod-tools, då kom det något skitsnack om pipelines hit och dit och det skulle vara alldeles för svårt för en moddare.. jo tjena.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av Aléa:
Skrivet av GooGeL:

hypokrat,.

Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (

Det är slangsvängt från de viktigare delarna i Norrland.

Jag gillar de!

Jo justa ja! OnT buuoo...ea..mods..gtaV.. nej jag har inget vettigt att tillföra


signatur

woop woop

Inaktiv

Moddning död, tillsammans med PCgaming då? *gapflabb*

..Steam workshop...finns mer moddar där än vad man hinner spela under en livstid? För att inte tala om alla moddar som finns utanför workshopen, lite sådär oldschool när man måste kopiera filer själv. Fallout new vegas exempelvis.

Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.

Du kan ha rätt, jag har inga försäljingssiffror att gå på, men ta Skyrim som exempel. Moddar till miljarder, och samtidigt så släpper dom expansioner i form av DLC.

Varför kan inte Dice och EA göra samma sak? Är dom rädda för att communityt ska springa ifrån dom när det gäller kvalité och vad gamers vill ha?

För mig känns det tvärtom, Arma och liknande spel är kvalité, och är det något fel kan man lita på att någon, någonstans fixar det, är det fel i BF3 får man be till EA och sen...sen sitter man där på ett forum o gnäller.

Vill minnas att jag läst exempel på communityhotfix/mods som kommit day0 istället för day469 pga att vissa inte orkar göra klart sina produkter innan release. Dvs, helt utan budget och lön löser man problem gratis.

Hade ju varit skönt om Dice kunde vara ärliga, istället för att komma med "det är komplicerat" etc etc, visst det är säkert skitsvårt, jag har ingen aning.

Men kan man inte bara säga rakt ut att "nej vi tror att vi får mer pengar om vi skiter i att ha modstöd, o så slipper vi mer krav från våra redan gnälliga kunder", istället för att påstå motsatsen som att det inte fanns något intresse. Vilka kunder går på detta resonemang?

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av Aléa:
Skrivet av GooGeL:

hypokrat,.

Fick googla en stund för att förstå att du nog menade "hycklare". Jag trodde ett tag jag skulle få lära mg ett nytt ord : (

Det är slangsvängt från de viktigare delarna i Norrland.

"Hypokrat"
Jag trodde också jag skulle få lära mig ett nytt svenskt ord.

Dags att införa det i SAOL!

Medlem

Sicken idiot...

Medlem

Det bästa som har hänt inom moddandet i år är att någon har lyckats göra en ny kampanjkarta i Shogun 2

Medlem

"Patrick Bach från svenska Dice sa nyligen i en intervju angående Battlefield 3 att han var rädd att mod-scenen var på väg att dö ut. Det gjorde honom nedslagen."

Detta otroligt korkade uttalande har jag totalt missat. Hur fan kan karl spotta ut sig nåt sånt när han själv chefar för ett spel som totalt saknar stöd för moddning och e-sport. *kokar*


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Vad ska han säga liksom? Att motivera att man inte vill ge modstöd för att man vill sälja grejerna själv och inte att fans gör bättre grejer gratis är inte helt lätt...

Jag kunde i alla fall önska att man var ärliga och inte försökte tramsa runt. Ärlig men fel är bättre än lögner och fel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Avstängd

Patrick Bach kan ju gå och hänga sig långsamt när han kommer med såna där falska påståenden.

Bf kommer dö ut snarare ifall dom ska fortsätta förstöra spelen som dom gör.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:

Patrick Bach kan ju gå och hänga sig långsamt när han kommer med såna där falska påståenden.

Bf kommer dö ut snarare ifall dom ska fortsätta förstöra spelen som dom gör.

Det tror jag i och för sig inte. Även BF4 kommer toksälja som tusan och bli en rejäl kassako. Lägg sen till toksales på DLC så blir det en rejäl bas för "BF5".

Däremot har de ju effektivt dödat modscenen och klanscenen i sin spelserie.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

FZ, ni är ju polare med Dice

Kan ni inte ta och fråga vad han menar med det med tanke på deras föregående Battlefield 2, har fortfarande två moddar som är nästan mer populära än spelet i sig själv?
(FH2 och PR)

Medlem

Tro fan att modscenen dör ut när man inte kan modda många spel längre. GENIUS!

Visst kan de komma med ursäkter om att de använder massa olika program och verktyg som de inte kan ge ut men de har då gjort valet att använda dessa verktyg. Hade de haft något intresse för att få moddar hade de kunnat haft moddar men det gjorde de inte och då finns det inga moddar vilket gjör att modscenen är död. Dock släpps och uppdateras fortfarande moddar till BF2 så jag vet inte riktigt hur den kan vara "död".

Medlem

Några av dom mest framgångsrika spelen i pc världen har varit mods, listan kan göras lång, men liksom, counter strike, dota, behöver man säga mer ?

Scenen kommer aldrig dö, och battlefield serien kommer aldrig tjäna på scenen när dom inte ens tillåter dess existens...

Medlem

DLCs och pengakåta utgivare håller på att döda modscenen. Att skylla på att spelen är "för" avancerade är det dummaste jag hört eller sitter det bara übermenschen på DICE?

Medlem

Är grundspelet bra säljer det bra, och dom kan sälja dlc även om där är mod-stöd.

Är däremot grundspelet kasst eller väldigt smalt finns det sämre möjligheter att sälja dlc. Däremot om det finns modstöd och det kommer nån mod som blir populär kommer grundspelet att sälja mer.

Ytterligare en grej varför vi ser färre modbara spel är förmodligen hela den här multiformats grejen.
Och även när det gäller det så är det vinstintresse som ligger bakom, man anser det blir för dyrt att plita dit modstöd för endast en plattform antar jag.

Historiskt sett har ju moddar tidigare betytt en del för spelutveclare, ni minns kanske counterstrike

Medlem

Oj, många frustrerade DICE hatare här (jag har bara hobbyspelat BF3 lite och aldrig direkt följt turerna kring det, men om DICE blivit så som ni beskriver det så låter det som vad som hände med Mythic när de blev uppätna av EA draken).


signatur

I drank what?

Medlem

Patrick Bach har visat sen Battlefield 3 att han är en jäkla pajas...suck, Dice som var fps gudarna förr i tiden :/


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hur vore det om DICE hade haft balls och sagt som det är, att EA är så jävla kåt på pengar att dom inte tillåter det.

Battlefield 3 och 4 hade varit ett dubbelt så bra spel om vi hade fått moddat det. Äckliga jävla Electronic Arts.

Medlem

Död ? Han borde titta bara på spel som Fallout och Skyrim Civ serien. Samt polan snaka om att Freelancer har haft mods och updates länge. Ett annat lir som förbättrats av mod community är Vampire the Masquerad. Och så kommer Star Citizen att komma samt massa annat som går att moda.

Medlem

Håller med alla andra, det är utvecklarnas fel, så skyll inte på moddarna!

Man moddar för att förbättra där man kanske saknar något, inte tvärt om, detta fattar dock inte dem stora gubbarna, så därför försvinner moddarna från mainstreamspelen och går djupare på sådant som funkar!

Medlem

"– Det är ledsamt att säga. Vi har sett en del coola moddar men med tanke på att spel blir alltmer komplicerade att bygga blir det också mer komplicerat att modda dem. Så vi ser en nedåtgående spiral. Sorgligt men sant."

Sorgligt men lögn.

Vem är det som förhindrar modverktyg? DICE och company.
Det är svårare idag men också många fler som sysslar med det. Dessutom är modverktygen idag ofta enklare att använda än de var för 10 år sedan.

Anledningen varför modscenen "dör" är att det gör det svårare att tjäna(läs: mjölka) pengar ur de som spelar spelen.

Spel som har modstöd, som t.ex. Portal 2, gör väldigt bra ifrån sig.

Medlem

Som övriga, slutar spelutvecklare med modstöd, såklart att mods minskar. Det är bara idioti, sålänge det finns spel och någon form av tillgång till att modda, så kommer folk att modda!

Skribent
Skrivet av TryNotDo:
Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.

Visst, jag förstår vad du menar, men jag är inte övertygad om att det nödvändigtvis är så att moddar konkurrerar med DLC.

Moddar kan ofta vara väldigt annorlunda än orginalspelet och ta ut svängarna ordentligt, helt enkelt göra saker som inte spelutvecklarna vågar/kan göra själva.

Bra modstöd kan fungera som ren reklam och en anledning för många att ens köpa spelet, dvs leda till en större kundbas som sedan eventuellt även köper dom officiella DLC n mm.

Det känns mer som en "kostymnisses" giriga ursäkt att skippa modstöd för dom "tror" det kan minska intäkterna, medans det i många fall säkerligen kunnat vara tvärtom gissar jag.

Jag tror dock inte att de skiter i att implementera moddningsstöd för att tjäna mer pengar. Mer att det smakar mer än det kostar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Så otroligt mycket skitsnack som kommer från deras mun.

Geeks Gaming

Skulle de finnas moddar till BF3/4 så skulle spelet vara längre och då skulle dom inte kunna slänga ut ett nytt spel varje år.

Plus jag ser inte varför alla ska klaga på Dice när CoD hade en mega stor Mod community men dom döda den direkt i Mw2

Medlem

@Redstar Så sant.

Skulle säga att mod-scenen är ungefär om inte lika stark idag som den var 10 år bakåt då tänker jag på alla spel och inte bara dem mest populära.

Medlem

Spel håller knappast på att bli för "advancerade". Varför finns annars CryEngine 3 SDK, Unreal Dev Kit, alla moddar till spel som Skyrim, Source-motorn, etc?

Lägg ner DICE. Ni skämmer ut oss.

Inaktiv

Efter lite enkelt googlande har jag kommit fram till att det finns minst 506245 olika modifikationer i Steams workshop, och detta sedan starten i oktober 2011.

(http://steamcommunity.com/games/SteamWorkshop/announcements?p=13
http://steamcommunity.com/workshop/)

Går vi vidare ut på teh internets kan vi hälsa på nexusmods:
http://nexusmods.com/

Med en whopping:
32,710 authors. 93,156 files. 5,848,001 members. 573,821,464 downloads,
"Nära" på 600miljoner nedladdningar, bazinga!

Sen har vi ju andra sidor med mods till Mass Effect, Systemshock, GTA etc (exempel: moddb.com), och glöm inte bort modgame of the century: Half Life

Helt klart döende och ointressant.

Medlem

Jag har iaf HELT slutat köpa DICE-spel...

Någon gång får det vara nog. Och det vart det redan INNAN dom släppte BF3... Räckte ju med att läsa om löftena inför BF3 och sedan läsa folks reaktioner när det uppgick att man officiellt hade ljugit!

123
Skriv svar