Uppgradering av dator med ArmA 3 i fokus.

Medlem
Uppgradering av dator med ArmA 3 i fokus.

main specs
ATI HD6970. 1gb
Intel i7-930 2.8ghz
6gb ram

Jag har tänkt mig uppgradera mina dator inom ett halvår och har funderingar på vad som skulle passa bäst! Som det står i rubriken så är det ArmA 3 jag ägnar mest tid åt och jag vill ha en dator som kan klara multiplayer uppdrag där det händer mycket runt om

Vad har ni för förslag? eller hur mycket skulle det hjälpa att överklocka? (har aldrig gjort det förut så har ingen aning om hur mycket det egentligen hjälper).

Medlem
Skrivet av Everchange:

main specs
ATI HD6970. 1gb
Intel i7-930 2.8ghz
6gb ram

Jag har tänkt mig uppgradera mina dator inom ett halvår och har funderingar på vad som skulle passa bäst! Som det står i rubriken så är det ArmA 3 jag ägnar mest tid åt och jag vill ha en dator som kan klara multiplayer uppdrag där det händer mycket runt om

Vad har ni för förslag? eller hur mycket skulle det hjälpa att överklocka? (har aldrig gjort det förut så har ingen aning om hur mycket det egentligen hjälper).

Överklockning ger självklart en liten prestandaökning. Dock ganska marginell jämfört med att uppgradera grafikkortet. Jag hade:

1. Funderat på en SSD. Minskade laddningstider är alltid trevligt.
2. Byt till ett Nvidia. Arma 3 använder sig av Nvidias PhysX motor så om man kör AMD så blir det alltid en kompromiss. GTX760-serien är troligen den mest prisvärda just nu.

Edit: I övrigt har resten inte så stor betydelse. Rensa upp bland processer som körs, stäng av/ta bort Windows fluff fluff som Blinds e t c. Kör en regclean och en runda Spybot och ta bort allt skit som laddats ner.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv

GTX 770 är nog än mer prisvärt än 760. Presterar bättre än ett 680 men till ett billigare pris. Är sjukt nöjd med mitt gigabyte 770

Medlem
Skrivet av bleak:

GTX 770 är nog än mer prisvärt än 760. Presterar bättre än ett 680 men till ett billigare pris. Är sjukt nöjd med mitt gigabyte 770

Jämför dessa så ser du att 760 är avsevärt mer prisvärt:

http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+760
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+770


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av bleak:

GTX 770 är nog än mer prisvärt än 760. Presterar bättre än ett 680 men till ett billigare pris. Är sjukt nöjd med mitt gigabyte 770

Jämför dessa så ser du att 760 är avsevärt mer prisvärt:

http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+760
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+770

För ett kort som ligger bara en bit bakom ett Titan för 3500kr så är det prisvärt. (fick mitt 770 för 3200 på rea dock)

Ajja han får väl se lite rescensioner emellan 760 och 770 för att avgöra. På alla hårdvaru-forum jag läst så rekommenderar de oftast 770-korten. Men båda är självklart väldigt bra

Medlem

Men vad jag vet så är väl ArmA väldigt cpu krävande? I dagsläget kan jag leka runt i singleplayer i över 60fps - När det väl kommer till multiplayer med många spelare ligger jag dock på runt 20. Har alltid tänkt att det är min cpu som inte riktigt hänger med?

Inaktiv
Skrivet av Everchange:

Men vad jag vet så är väl ArmA väldigt cpu krävande? I dagsläget kan jag leka runt i singleplayer i över 60fps - När det väl kommer till multiplayer med många spelare ligger jag dock på runt 20. Har alltid tänkt att det är min cpu som inte riktigt hänger med?

Kan ha att göra med att det är i beta och inte färdigoptimerat också Det där kan ändras till release!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Everchange:

Men vad jag vet så är väl ArmA väldigt cpu krävande? I dagsläget kan jag leka runt i singleplayer i över 60fps - När det väl kommer till multiplayer med många spelare ligger jag dock på runt 20. Har alltid tänkt att det är min cpu som inte riktigt hänger med?

Kan ha att göra med att det är i beta och inte färdigoptimerat också Det där kan ändras till release!

Jo, men detta var ju samma i ArmA 2 också

Medlem
Skrivet av Everchange:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Everchange:

Men vad jag vet så är väl ArmA väldigt cpu krävande? I dagsläget kan jag leka runt i singleplayer i över 60fps - När det väl kommer till multiplayer med många spelare ligger jag dock på runt 20. Har alltid tänkt att det är min cpu som inte riktigt hänger med?

Kan ha att göra med att det är i beta och inte färdigoptimerat också Det där kan ändras till release!

Jo, men detta var ju samma i ArmA 2 också

Tja, ArmA3 är ju som sagt ArmA2.5


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Testpilot

Som sagts ovan , nytt grafikkort ger mest.
8Gb minne , SSD disk för att få bra flyt och kanske köra en lätt överklockning om du har en vettig kylning på cpu är andra trim metoder.
Att fps går ner i multi är mer kass optimering än att din burk är dålig , sånt är svårt att sätta tummen på.

1
Skriv svar